hahalj
Flyttade in för 3 månader sedan i vår 30-talsvilla och börjar så smått fundera på om energideklarationen stämmer med verkligheten eller inte. I deklarationen står det att husets uppvärmningsbehov är 82 kWh/kvm och år vilket i vårt fall skulle innebära ca 14.000 kWh. I detta ingår då rumsuppvärmning med luft-vattenvärmepump och direktel i några mindre rum. Varmvattnet tillkommer med ytterligare ca 3.500 kWh/år samt hushållsel med ca 6.500 kWh/år. Summa energibehov ca 24.000 kWh/år.

Nu har vi redan förbrukat ca 11.500 kWh på 2.5 månad och min elmätare visar på ett medeleffektbehov på ca 5 kW när temperaturen ligger mellan minus 2-5 grader, detta blir ca 100-130 kWh per dag.

Man ska komma ihåg då att huset är från 30-talet med original spånisolering i väggar, bjälklag och på vind, kopplade 2-glasfönster så visst finns det potential att isolera bättre.

Jag tycker ändå att förbrukningen verkar vara ganska hög, eller? Min loggprogramvara för elmätaren uppskattar nu årsförbrukningen till ca 39.000 kWh.... vet dock inte om den tar hänsyn till en varierande förbrukning under året eller inte.

Ni andra med gamla hus med halvdålig isolering och värmepumpar, vad ligger ni på i årsförbrukning?
 
Har precis samma problem som du, mitt hus från 1974 i Götborg är på 170 kvm uppvärmd yta + 50 kvm ytterligare, totalt 221 kvm i två plan (med garage i källaren). Uppgiven uppvärmning 17000 kWh per år men är snarare 30-40 tusen. Vid -15 grader och elpatron drog huset 170 kWh per dygn, i o f sig med en gammal CTC 265B som läcker en hel del värme. Sedan stängde jag av shunten helt när min LLVP kom så nu drar huset 50-70 kWh per dygn. Skall skaffa el VVB för att få ner förbrukningen.

Mitt hur är ju nyare än ditt men visar hur man fuskar med energideklarationen. Säljarens son erkände att pappan hade haft 17 grader i sovrummet och iskallt i övriga rum så även om husen dragit så lite som uppges beror det ofta på orealistiska driftsförhållanden typ ensam pensionär som sover i vargskinnspälsen.

/Anders
 
VI bor också i ett gammalt (-43) "oisolerat" hus i göteborg, Ingen värme i källaren men i alla fall 135kvm uppvärmt och hade 2011 14500kwh i förbrukning och 2012 16000kwh inklusive hushållsel. Luftvärmepump plus elgolvvärme (i badrummet) och direktverkande el att stötta med när det blir många minus.
Detta med 2 vuxna och 1 barn.
Så förbrukningen är rätt beroende på hur man lever tror jag.
 
Första frågan är ju om värmepumpen gör sitt jobb? Ser du om den kör med tillskottsel?

Vi har ett hus från tidigt 30 tal. Med väldigt bristfällig isolering. Nu när vi haft bergvärme i ett drygt år ligger vår elförbrukning på ca 18 000kwh per år totalt.

Innan bergvärmen förbrukade vi 48 000 kwh. Efterssom både året med 48 000 kwh och året innan det var lite extrema i förhållande till förra vintern, som var vårt första med bergvärme. Så vet jag inte om jag vågar hoppas på en fullt så stor besparing framöver.

Vårt hus har en ursprunglig huskropp som är på ca 75kvm i 2 plan, dvs 135 kvm. Sedan finns det en utbyggnad från -76 på 40 kvm i ett plan, och vi byggde på en våning på den utbyggnaden 2008. Så nu har vi 216 kvm boyta med varierande grad av isolering. Dessutom 97 kvm källare som delvis är oupvärmd, vi har kanske 50kvm som får ligga på 16 - 17 grader när det är kallt ute, resten av källaren värmer vi inte.

Man skall komma ihåg att gamla hus med bristande isolering kommer fel i uträkningar över förväntad årsförbrukning, På den tiden när man fick prel. elräkningar så låg vår förbrukning vintertid alltid väldigt mycket högre än fakturorna, men sedan jämnades det ut någorlunda över sommaren. Deras prognosprogram klarar inte av att räkna på hus med så stor avvikelse mellan sommar och vinter.

Men oavsett så tycker jag att förbrukningen på 11500 kwh på 2,5 månader låter som värmepumpen antingen inte fungerar eller att ex. de rum som har direktel får värma hela huset (felställda termostater). Första kollen är att se hur mycket tillkskottsvärme som förbrukas (alltså tillskott när värmepumpen inte orkar).
 
Energideklaration ska man ta med en nypa salt, alla familjer har olika levandssätt.
Att göra av med 11500kWh på 2,5månader är lite väl mycket. Det kan vara så att ni har betydligt varmare inne än var de tidigare ägarna hade, samt att det duschas mer nu än innan.
Storleken på familjen spelar ju med en stor roll, är det samma antal personer som bor där nu som innan?

Har själv ett hus ifrån 30-talet och gör av med ca 47kWh/kvm år,(bara för värme, har separat elmätare) då är fönster och dörrar bytta samt att det är lite tilläggsisolerat på vinden. Vi har bergvärme med väl tilltagna radiatorer, så visst går det att få en ganska bra förbrukning även på ett gammalt hus.
 
hahalj
Många intressanta svar så snabbt :)

@Anders_Nilsson: Det vi vet är att de var tre vuxna personer i hushållet och hade ganska svalt. I samband med inflyttningen så fick vi veta att de alltid kört värmepumpen i manuellt läge på 20°C...alltså 20°C ut till radiatorerna :x. Värmepumpen installerades 2010, tidigare hade de haft 100% vedeldat och var vana att det var lite kyligt på morgonen... jag tycker nog att det skulle varit lite kallare än "lite kyligt" med bara 20°C ut i systemet...

@jan_martinsson: är det alltså luft-vattenvärmepump du har? Vad har ni för innetemperatur? har du bytt fönster eller gjort nån annan förbättring i isoleringen?

@hempularen: Det är en mycket relevant fråga, eftersom tidigare ägare inte verkar ha förstått hur man kör värmepumpen så har jag de senaste veckorna ägnat en hel del tid åt att försöka optimera driftsinställningarna. Bl.a. när tillskottsel ska vara tillåten och inte, hur temperaturkurvan ska se ut etc. Är väl för tidigt att se några tydliga effekter av det, största skillnaden i energiförbrukning ser jag när utetemperaturen växlar. Ett kallt dygn med en medeltemperatur på minus 7-8 grader drar rejält mycket mer energi än om det ligger runt noll.

@MB77: visst är det så, vi är 4 i hushållet, de förra ägarna var 3. Absolut har vi varmare, 20-21 grader är målet, tycker inte det är nåt onormalt högt, men de förra hade lägre... se ovan... Du säger att du har väl tilltagna radiatorer... har du bytt dessa eller är de original? Det är en av mina funderingar, kan de vara en del av mitt problem kanske...?
 
Brukar det inte vara högtempererade system om man kör vedeldat men lågtempererat med VP?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Om så är fallet så borde det väl vara för lite radiatoryta.
 
hahalj skrev:
@MB77: visst är det så, vi är 4 i hushållet, de förra ägarna var 3. Absolut har vi varmare, 20-21 grader är målet, tycker inte det är nåt onormalt högt, men de förra hade lägre... se ovan... Du säger att du har väl tilltagna radiatorer... har du bytt dessa eller är de original? Det är en av mina funderingar, kan de vara en del av mitt problem kanske...?
Vi har bytt nästan alla radiatorer till nya. Tidigare var det ett så kallat 80/60° system då det var oljeeldat innan, så när vi bytte till BVP så byttes även radiatorerna för att det skulle funka på ett bra sätt. Är de inte väl tilltagna blir det inget bra.
Vi ligger med på 21° och är 4st i familjen.
 
Vi bor i ett hus från början av 1900-talet med oisolerade 3-tums timmerväggar och sågspån i golvbjälklaget, vi har enkelglasfönster med lösa innanbågar som vi sätter i på vintern. Vi har tilläggsisolerat vinden med ett ca 30 cm tjockt lager cellulosa och vi har tätat hela stommen med vindpapp när vi bytte panelen. Vi har dessutom fyllt på med sågspån i golven och drevat med lindrev där det behövts.

Vi har en elförbrukning som ligger på ungefär 11500 kvh/år all el inräknat. Vår beräknade förbrukning enligt olika tester ligger MYCKET högre så man kan inte lita på de där uträkningarna.

Du kommer troligen inte att spara många kronor på att tilläggsisolera väggarna men täta fönstren och/eller få de renoverade samt dreva i springor som det drar från. Att tilläggsisolera taket skulle förmodligen göra stor skillnad. Se till att ha tillräckligt med element och att se över så pumpen och termostater fungerar som de ska.
 
Min spånlåda till hus, 1,5plan på 65 kvm med fullstor oisolerad källare drog ca 26-28000kWh/år med vattenburen elvärme. Bara jag i hushållet. Numera med vedeldning, och garage på 72kvm, så gör jag av med 20kbm ved och 11000kWh el.
Använder elpatron ytterst sällan, så borde ha ännu lägre förbrukning, men mina gamla frysar spelar nog roll.
Som fotnot kan nämnas att garaget är 2-3ggr så bra isolerat som huset.....
 
Dede77 skrev:
Brukar det inte vara högtempererade system om man kör vedeldat men lågtempererat med VP?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Om så är fallet så borde det väl vara för lite radiatoryta.
TS det här tror jag är orsaken delvis. Jag har en sådan fastighet också. Det är någon nasare som har sålt på den tidigare ägaren en L/V-pump och lovat låg förbrukning. Passar jättedåligt till stort hus, väldigt kall vinter och ett högtempererat system.

Jag kommer att köpa pellets till min anläggning. Så kör jag pellets november-februari/mars. Pumpen är superdålig på att värma kåken.
 
hahalj
@Dede77, @MB77: nu är vi nog något på spåren här, vi har gamla sektionsradiatorer med 37 mm anslutningsrör. När man tidigare eldade med ved var ju temperaturen säkert betydligt högre i systemet, nu med VP som värmekälla så räcker antagligen inte effekten som dessa radiatorer avger.

@Sophie: ja det är min kortsiktiga plan, täta fönster och eventuell byta inre rutan till energiglas. Vinden är också i behov av tjockare isolering, har nu ca 150 mm spån där, i energideklarationen är en av rekommendationerna att öka denna till minst 400 mm.

@Jugend: exakt...
 
Japp, vi har luft/luft-värmepump, Tyvärr så orkar den inte när det är som kallast trots full fläkt, Så nu är det lite kallt på golven men det är nog ca 21grader i luften i alla fall. Vi har bytt fönstrena under en 2-års period men inte tillägsisolerat något ännu.
 
hahalj
En fundering till, jag noterar att temperaturen över radiatorerna inte skiljer sig särskilt mycket mellan översida och undersida, det är iaf inga tydliga skillnader. Har inte mätt med termometer, men visst ska man känna en tydlig skillnad i temperatur på in- och utgående anslutningsrör? Borde inte detta bekräfta att radiatorerna inte avger tillräckligt med värme?

Fick ett tips om att dra ner varvtalet på cirkulationspumpen, den har tre lägen och stod på läge 3 (max) innan. Satte den på lägsta hastighet 1 och då märkte jag efter 6 timmar en tydligare skillnad i temperatur över elementen på entrévåningen och rumstemperaturen blev nån grad varmare (!), men på övervåningen blev de knappt varma ö.h.t. Antagligen orkar pumpen då inte trycka upp vattnet med tillräckligt tryck till övervåningen? Ställde pumpen på läge 2 i morse så får vi se ikväll om det fungerar bättre.

Några reflektioner kring detta med cirkulationspumpen?

Finns det några kortsiktiga åtgärder man kan göra på radiatorerna för att om möjligt krama ur några extra % värme ur dem? Spelar ytskiktets kondition nån roll? De flesta har gammal färg som flagnar bitvis, dock ingen rost vad jag sett. Jag har också s.k. slottskranar på dem som nu står i fullt öppet läge, om jag stryper dem aningen minskar flödet men trycket ökar väl då i systemet så jag lär väl inte vinna nåt på det?
 
Tror tyvärr inte det finns några enkla genvägar.
Radiatorerna följer väl fysikens lagar när det kommer till värmeöverföring, yta och temperaturer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.