Jag fyller snart jämt och frun vill ge mig något fint så jag föreslog ett fräsbord från Festool. Fick en tom undrande blick tillbaka. Jag har en Festool OF1400 fräs och tänkte använda fräsbordet till småskaligt hobbypulande. Har kollat runt mycket på detta och andra forum, både svenska och amerikanska. Nu behöver jag hjälp att bestämma mig för bästa lösningen för mig. Något som lockar mycket är att kunna sköta höjning/sänkning och byte av frässtål från ovansidan av bordet.

Jag har sett att många på detta forum bygger eget fräsbord eller använder andra märken. Amerikanerna verka gilla lyftar och motorerna till "fixed base"-fräsar.

En smidig lösning för mig borde vara Festools lösning med CMS-platta för fräs + grundenhet för CMS. Ett annat alternativ jag funderat på är att beställa en Triton TRA 001 (http://www.tritontools.com/Product/330165) med "inbyggd" fräslyft och bygga eget eller beställa annat märke på fräsbord.

Frågan är alltså: är Festool CMS med OF1400 att föredra framför att bygga eget eller välja annat märke på fräs/fräsbord?

Har också sett här på forumet att det verkar finnas andra fräsbord från Festool: Basis 5a och 6a (finns fler?). Är det så och i så fall vad är skillnaden mot CMS?
Mvh/Anders

Har ett CMS bord med OF1400 sedan ett halvår och är väldigt nöjd med det, men det är dyrt. Om du bara ska ha ett riktigt bra fräsbord finns det billigare alternativ med minst lika bra funktion (bygg ett själv med en bra fräslyft och ett incra anhåll tex, så kan du sätta i en billig men kraftfull fräs permanent och få pengar över). Det alternativen saknar är justerbord. Mycket användbart när man fräser ändträ tex. Men ska du ha det så på cms:en så kostar det "lite" till.

/woodchuck

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.