med 99.9% kommer det att funka att dra i den kanalen.
Det är upp till respektive kabeltillverkare att sätta regler för hur snäva böjar de garanterar för sin kabel men det är ju för att garanterat följa varje del av standarden.
Det brukar för det mesta funka bra i betydligt sämre förhållanden.
 
Ok, tack för info. Har fått ett tips om kabeldelare som jag funderar på att testa först. Har nämligen ett rör mellan b-c som jag kan använda. Alltså tänkte jag lägga två cat5e mellan à-b. Till ena av dessa kablar använder jag kabeldelare. På så sätt kan jag dra kabel för bredband till routern på plats b. Jag får också digital-tv och ip-tel att dela på kabel mellan à-b och sedan två nya separata cat5e kablar mellan b-c. Vet att en kabeldelare minskar maxhastigheten till 100Mbps men det är värt att testa. Kan ju alltid köpa kabelkanal i efterhand...
Någon som vet billigare kabeldelare (skärmad) än 149:- (x2) som jag hittat på Kjelle. Funderar på att göra själv. 300:- känns lite väl mycket för något så "enkelt"-beskrivningar finns ju på nätet. Ändå kan det vara skönt att slippa om priset är bättre känner jag.
 
Ursäkta en fråga som kanske är dum (med det är väl vitsen med detta forum, att ställa dumma frågor?):

Jag har dragit 2 nätverkskablar (cat 6) till arbetsrummet, och satt ett dubbeluttag där. Hur gör jag om jag vill koppla in 2 datorer och en nätverksskrivare i det rummet? Borde jag dragit 3 kablar dit?
 
Inga frågor är dumma frågor heter det väl :) ( jag ställer själv många dumma frågor).

Jo, du kan köpa kabeldelare (en i varje ända). Tror jag nämner det i mitt tidigare inlägg. Då begränsar du sig till 100 Mbps men det räcker ofta i dagsläget. Finns på Clas och Kjelles t.ex.
 
Skogsbullen skrev:
Ursäkta en fråga som kanske är dum (med det är väl vitsen med detta forum, att ställa dumma frågor?):

Jag har dragit 2 nätverkskablar (cat 6) till arbetsrummet, och satt ett dubbeluttag där. Hur gör jag om jag vill koppla in 2 datorer och en nätverksskrivare i det rummet? Borde jag dragit 3 kablar dit?
Ja det borde du! :) Men om du nu inte gjort det (och det finns ingen, och jag menar *ingen* som sätter upp tillräckligt med uttag), så kan man antingen kabeldela som "byggcalle" sagt, eller sätta en liten switch i rummet. Det senare är mer aktuellt om du behöver högre hastighet och/eller fler portar ("uttag"). Du kan då dela exv. 1Gbps mellan två (eller flera) utrustningar, istf. att behöva begränsa dig till 100Mbps x 2. Så det beror på.

Jag har själv tvingats till båda lösningarna hemma. En kabeldelare där jag bara behövde ett extra uttag och inte ville/behövde ha någon switch. I ett annat fall så behövde jag 6 uttag istf de två som fanns så då blev det en switch (som jag ändå hade liggande).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja det borde du! :) Men om du nu inte gjort det (och det finns ingen, och jag menar *ingen* som sätter upp tillräckligt med uttag), så kan man antingen kabeldela som "byggcalle" sagt, eller sätta en liten switch i rummet. Det senare är mer aktuellt om du behöver högre hastighet och/eller fler portar ("uttag"). Du kan då dela exv. 1Gbps mellan två (eller flera) utrustningar, istf. att behöva begränsa dig till 100Mbps x 2. Så det beror på.

Jag har själv tvingats till båda lösningarna hemma. En kabeldelare där jag bara behövde ett extra uttag och inte ville/behövde ha någon switch. I ett annat fall så behövde jag 6 uttag istf de två som fanns så då blev det en switch (som jag ändå hade liggande).
Tack för svaren, en switch verkar mest aktuellt för mig. Å andra sidan är min installation inte riktigt färdig, jag har fortfarande chansen att med visst besvär dra en eller kanske två kablar till till det aktuella rummet. De ligger nämligen delvis utvändigt. Större delen av vägen går bra, men några passager blir krångliga. Det är bara det att jag (och inte minst frugan) börjar bli lite less på all kabeldragning...

(Ja, ja, jag vet vad jag får för svar: "Självklart skall du dra dit fler kablar, du ångrar dig annars!")
 
Skogsbullen skrev:
(Ja, ja, jag vet vad jag får för svar: "Självklart skall du dra dit fler kablar, du ångrar dig annars!")
Inte nödvändigtvis. Oavsett hur många extra kablar du drar och extra uttag du sätter upp så kommer det förr eller senare ändå att visa sig att de inte räcker. Och då är du tillbaka på ruta ett i vilket fall. :)

Vid min server i vardagsrummet så satte jag t ex upp 2x2 uttag, och eftersom jag bara max skulle behöva 2 så var det ju mer än tillräckligt. Men 3 år senare så sitter jag ändå med en 8-portars gigabitswitch extra uppskruvad under skrivbordet. Så tji fick jag! :) (Och även med switch så skulle jag kunna använda ett dubbeluttag till, till bla telefon/kWh-räknare med mera).
 
Hej, först ett stort tack! Jag står inför samma utmaning, att tatta kabel i gammalt hus.

Jag undrar hur dubbeluttagen och en TP-kabel är funtade. I bilden nedan, kommer endast ett av uttagen vara inkopplade? Eller båda? Fattar inte, kan en kabel med fyra tvinnade par serva två uttag?

Hur ser ett dubbeluttag ut när båda uttagen är inkopplade?

uttag_steg3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har kopplat ett halvt uttag :)

Beroende på hur du kopplat i andra änden så följer du färgkodningen för A eller B på respektive uttag både uppe och nere.

För att koppla båda uttagen och möjliggöra för gigabithastiget så får du dra en kabel till.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Är det där ett clas ohlson/biltema/kjell osv uttag?
I såffan fall ska du kolla alla åtta ledare på ovansidan för att få igång ett av uttagen.
De där uttagen är luriga
 
Javisst är det lurigt, därav frågan. Bilden snodde jag från Nätverksskolan, har inte börjat koppla själv än. Väntar på fibern...
 
Följer du bara färgerna på kabel/plint så går det bra. Övre plint B: Vit/blå, blå, vit/orange, orange och så vidare. Det viktiga är bara att du gör samma på andra sidan (kopplar enligt A eller B).

Ett tips är också att du skaffar ett krone-verktyg så går det fort och blir rätt. Undertecknad vet att det går att lösa med en skruvmejsel, men det gör man bara en gång :)
 
Har läst nätverksskolan och dess kommentarer till . och .a :) Men har ändå några novisa frågor som jag hoppas få hjälp/tips med.

Huset (enplans+källare+kallvind) genomgår en suggesiv renovering. Just nu renoveras hallen som angränsar till alla rum. Det var mer tillfället än dagsbehovet som gjorde att jag fällde in en massa slang i innertaket, borrade ner till källaren och upp på vinden osv. Kändes lika bra liksom! när man ändå höll på. Har dragit dubbla cat6 i stjärnnät (alt enl nätverksskolan), lite antennkabel (antenn på taket) och några tomma ”bra att ha”. Allt mynnar ut i överdel på städskåp i hall där ”centralpunkten” är tänkt att vara. Har även dragit 4-trådig telekabel för inkommande tele som skall kopplas in så att första jack kan hamna här.

Det hela blir en tvåstegsraket. Första behovet är att förse 2 uttag i huset med uppkoppling samt att installera en NAS och skrivare i städskåpet. Därtill något rum med telefon via nätverksuttaget samtidigt som några orenoverade rum behöver ha traditionell telefonlösning. I steg två kommer sannolikt fler nätverksuttag att användas.

1.Min första plan var att samla allt i källaren, där det finns gott om plats. Men antog att det skulle bli lite kämpigt att dra alla kablar ner i källaren samt att det kan vara rätt fuktigt där nere. Klokt beslut? Hinner ändra om någon ger klok input.

2. Jag har ADSL med Telias Thomson (osäker på typbeteckning) för telefon, digitaltv, bredband. Vad jag tror mig behöva införskaffa är patchpanel lagom stor för framtida bruk och dra patchkabel från Thomsons fyra nätverksuttag till de uttag jag vill använda i patchpanelen. Kat 5 eller 6? Korrekt?

3. För telefoni vet jag inte hur jag skall göra. Hängde inte riktigt med där i skolan. Hjälp! Sätta ett första traditionellt telejack i centralen som Thomson ansluts till och från Thomsson (osäker på vilket uttag) till patchpanel (framsida eller baksida?). Samt ifrån första jacket (det traditionella) koppla på vanlig telekabel till husets traditionella uttag.

4. På sikt antar jag att jag behöver en switch för att få till fler nätverksuttag i huset?

5. Finns något som heter patchbox (http://www.kjell.com/sortiment/dato...materiel/patchpanel/patchbox-12-portar-p68040) som jag inte blir klok på vad det är. Är det en mix av switch och patchpanel? Smidig, billig temporär lösning?

6. Jag har även en D-Link 655 i gömmorna sedan tidigare. Kan den komma till användning? Säkert starkare åtkomst så att jag kan surfa på lekplatsen utanför. Kanske ett gäst/barnnät som inte kommer åt NAS’en. Hur kopplas den då in, före eller efter Thomson?

Oj vad långt, men hoppas jag varit tydlig iaf;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.