Det fina med att låta det gå till tingsrätten är att dels så kostar det lite för köparen samt att det drar ut på tiden. Under den tiden kan du bygga upp ditt fall i lugn o ro och även få lite sakkunnig hjälp.
 
Nimajneb skrev:
Det fina med att låta det gå till tingsrätten är att dels så kostar det lite för köparen samt att det drar ut på tiden. Under den tiden kan du bygga upp ditt fall i lugn o ro och även få lite sakkunnig hjälp.
Sitter just nu med en vårdnadstvist på halsen vilket är tusen ggr viktigare än det här och dessutom kräver all min fokus. Så det där med tingsrätten är egentligen ingenting jag har lust att hamna i...
Jag väljer helt enkelt inte att svara alls. Jag har faktiskt redan klargjort min inställning i frågan vid mitt besök hos köparen som tog nästan en timme....
 
Eftersom beloppet är under ett halvt basbelopp blir det ett förenklat tvistemål. Vad jag förstått brukar de flesta såna avgöras direkt av en domare efter att bägge parter inkommit med skriftlig framställan. Och OM det nu går så långt som att det blir förhandling så lär det ligga flera månader fram i tiden.

Eftersom du redan har bestridit kravet så behöver du inte svara mer.
 
Dynah skrev:
Sitter just nu med en vårdnadstvist på halsen vilket är tusen ggr viktigare än det här och dessutom kräver all min fokus. Så det där med tingsrätten är egentligen ingenting jag har lust att hamna i...
Jag väljer helt enkelt inte att svara alls. Jag har faktiskt redan klargjort min inställning i frågan vid mitt besök hos köparen som tog nästan en timme....
Som sagt låt köparen driva ärendet, gör så lite som möjligt själv. Det vore troligen ett stort misstag att gå med på köparens krav, bara för att få lite lugn. Ofta blir resultatet istället att en köpare återkommer med nya mer eller mindre vansinniga krav.

Har en kompis som sålde ett hus, köparen hittade "dolda fel" kompisen åkte dit för att undersöka och felet avhjälptes genom att byta glödlampan i tvättstugan, köparen hittade nya fel av samma kaliber, typ varannan vecka i ett halvår. Då blev det nej, och en massa hot om stämmning. Därefter blev det tyst.
 
Håller med hempularen. Sålde en lägenhet våren 2008, jag gick med på att fixa lite småsaker som jag eg inte hade behövt för jag tyckte lite synd om honom (Han köpte lägenheten till rekordpris helgen innan marknaden tvärdog). Sedan vart det bara mer och mer... han ville bla att jag skulle byta ut alla köksskåp(2 år gamla). Efter det slutade jag svara i telefon när han ringde och han gav upp efter ett tag. Sedan 2-3 år senare återkom han och han att jag skulle bekosta vad de skulle kosta att fixa de bakslag han hade fått vid OVK:n. Vilket jag nekade honom och som följdes av en massa tjat, hot och tycka synd om sig själv... men efter det så hade han lärt sig att han inte hade något mer att hämta.

Vill du ha lugn och ro inför vårdnadstvisten, låt det här vara eller bestrid kraven igen som någon föreslog.
 
Dynah skrev:
Fortsättning följer:
Hej,imorgon måndag den 28 januari 2013 kommer vi att köpa en golvvärmefördelaretill en kostnad på 4750:- och kommer att installera den själv.
Förväntar mig att ni betalar denna summa till mig på kontonr:Seb 5251XXXXX snarast.
X har meddelat att han betalar halva summan och godkänt dennareklamation.
X eftersom vi inte fått någon skriftlig återkoppling påreklamationen så förutsätter vi att du betalar resterande halvan.
Era kostnader blir 2375 kr/per person. Arbetskostnadenstår vi för.
Inbetalningarna som görs kommer att bekräftas via mail.

MvhX och X

Kan du vara snäll och låta bli att färga texten samma färg som bakgrundsfärgen i byggahusappen? Det är i princip omöjligt att se vad som står..
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
bobas skrev:
Kan du vara snäll och låta bli att färga texten samma färg som bakgrundsfärgen i byggahusappen? Det är i princip omöjligt att se vad som står..
Det kanske är du som har fel bakgrundsfärg? Ta upp det i Infoforumet :)
 
morsan skrev:
Det kanske är du som har fel bakgrundsfärg? Ta upp det i Infoforumet :)
Jag har samma problem och jag har inte gjort några ändringar i inställningarna. :confused:
Dessutom har jag aldrig sett detta när någon annan klippt in text.
 
Carl_Elvis skrev:
Jag har samma problem och jag har inte gjort några ändringar i inställningarna. :confused:
Dessutom har jag aldrig sett detta när någon annan klippt in text.
Ja det syns väldigt dåligt, men gå in och bocka av darkmode så syns det, att bygga hus appen inte fungerar är inget användaren här ska behöva bry sig om.
Är sidan vit här så fungerar grå bakgrund, och det är den inställningen ni måste göra i mobilen annars uppstår problemet, mörk text , på svart bakgrund.
 
Staffans2000
"Jag tänkte faktiskt stämma möte med köparen och säga som det är. Att jag inte vill stöta mig med dem (vi bor nära varandra) men att jag de facto inte har möjlighet att betala och att jag hört mig för med fackmän som säger att jag inte ska betala. I vänlig ton.
Är det knasigt?"




Nej nej nej...
Gör inte det!
Vill det sig illa, är köparen en duperande djäkel och du hamnar på defensiven. Inte bra.
Sätt hårt mot hårt. Snacka inte. Betala inte! Ignorera honom.

Vänliga hälsningar.
Staffan[/QUOTE]

Jag citerade mig själv.
...................................................................................................

Inget har ändrat sig.
Gör inget ting alls.

Använd ditt liv till viktigare saker.

Staffan
 
Dynah skrev:

Händelser och åtgärder som har vidtagits då värmesystemet intefungerat:
· Dag 2 (20 dec) upptäcktes detatt trycket i systemet inte fungerar som det ska.
Efter kontroll och undersökning så konstaterades det att cirkulationspumpensanslutningar läckte.
Första åtgärden för detta var att byta pumpen, tyvärr räckte inte detta utanfick även gå vidare till andra åtgärden,
byta expansionskärl då trycket fortfarande sjönk efter första åtgärden, dettagjordes efter överenskommelse med säljarna.
Kostnad för detta: 4120kr (denna summa har vi fått betalt av säljarna)
· Ytterligare någon dag senaretyckte vi att det var väldigt ojämn fördelning av värmen i nedre golv.
Vi började då att undersöka golvvärmefördelaren och upptäckte att den läckeroch termostaterna till fördelaren kärvar.
Slår inte denna skrivelse tillbaka på köparna? Här framgår det tydligt hur lätt det var att upptäcka att golvvärmen inte fungerade.
 
morsan skrev:
Det kanske är du som har fel bakgrundsfärg? Ta upp det i Infoforumet :)
Näpp! Jag kör dark mode för att jag har en oled-skärm och light är inte aktuellt då det drar för mycket batteri..
 
andersmc skrev:
Slår inte denna skrivelse tillbaka på köparna? Här framgår det tydligt hur lätt det var att upptäcka att golvvärmen inte fungerade.
Ja det tyder ju på att det var ett fel som lätt skulle kunna upptäckas om köparen hade gjort sin undersökningsplikt
 
H
Hur går det med allt? nyfiken.
 
Exet har betalat. Köparen skrev detta i ett mejl till oss alla där han även antydde att han förutsätter att även jag ska betala. Han verkar inte fatta att jag gjorde honom en tjänst som inte skrev till alla att jag bestrider deras reklamation. Hade jag gjort det hade inte heller exet betalat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.