Har köpt tomt och håller på att rita huset. Det mesta är bestämt förutom uppvärmningen.

Förutsättningar: Rektangulärt 1,5 plan, 45 graders taklutning om (88+60) m2. Öppen planlösning. Murad torpargrund på sluttande berg. Vindskyddat läge. Träfasad. Parkettgolv och plastmatta i badrum. U-medel 0,11. FTX-ventilation.

Alt 1: L/L-VP + Varmvattenberedare.Kostnad: ca 35000:- (Installerar beredaren själv). Se energiberäkning -> http://tinyurl.com/luftluftvp
Alt 2: L/V-VP + Golvvärme. Kostnad ca 140 000:- (installerar golvvärme själv). Se energiberäkning -> http://tinyurl.com/luftvattenvp

Alt 2 har fördelen att man får varma golv, uppvärmning av vattnet blir billigare och högre marknadsvärde. Nackdelen är att energibesparingen förmodligen inte kan räknas hem och priset!


Vad tror ni? Är det dumsnålt att inte köra med L/V? Kommer det bli jobbigt med luftdrag från luft-luft VP? Kalla golv med enbart luft-luft?

(Bergvärme är inte ekonomiskt försvarbart. Jordvärme går inte på grund av berg. Eventuellt ska en kamin installeras i framtiden)
 
Personligen tycker jag ju att vattenburet är det bästa valet när man ändå bygger nytt. Då går det lätt att anpassa källan i framtiden och tex lägga till solpaneler, bergvärme eller vedpanna.
 
Föredrar personligen också vattenburet, men frågan är om det är motiverat i detta fallet. Det handlar om en merkostnad på ca 100 000 kr (+ mer tid) som jag gärna använder till annat (om jag kan)
 
Vad är specialfallet? Det är väl det jag inte förstår? Är det ett tillfälligt bygge som ska rivas om några år? En barack är ju rätt självklart att göra bililgast möjliga med, en 50-liters varmvattenberedare och billigaste luftvärmepump? Men jag trodde det var ett riktigt hus du byggde?

Fundera på vad det ena jämfört med det andra ger vid en framtida försäljning. Även om du tänker bo där livet ut så rivs kanske inte huset då? Vad kostar det köparen att instalelra vattenburen värme och allt som hör därtill jämfört med om du gör det nu och kan höja försäljningspriset med tex 100 000.

Jag räknar med att det skulle ksota oss minst 200 000 (troligen mer) att installera vattenburen värme, dels bila upp och lägga om alla golv, dels göra en utbyggnad för panna/värmepump, då man knappast vill ha en sådan utrustning i badrummet, plus kostnaden för själva pannan/värmepumpen.

Det låter i mina öron därför som om investeringen redan är hemräknad. Att bara räkna på vad du tjänar i energikostnad blir fel.
 
Med en L/L får ni inte in någon värme i rummen när ni stänger dörren, utan måste då ha ett "elelement" för att garantera värmekomforten. Så i mina ögon går L/L helt bort, satsa på ett vattenburet system med element eller golvvärme i alla rum.
 
Tack för svaret Anna_H.

Specialfallet är väll att huset troligtvis inte kommer behöva så mycket tillförd värmeenergi, varken nu eller i framtiden.

Har har ingen erfarenhet av nackdelarna vid enbart luft-luft VP som uppvärmning. Kan jag t.ex. förvänta mig kalla golv? irriterande luftströmmar? kallras? om inte, varför skulle någon då vilja installera vattenburet senare?

Det är sådant jag inte har någon koll på och därför rådfrågar jag den stora massan.

Att vattenburet ger högre andrahandsvärde och kräver omfattande arbete att i efterhand installera är jag helt med på.
 
Kallras: inte om du har treglasfönster
Blåsigt? Ja vid pumpen.
Kalla golv: Ja, mer eller mindre, beroende på hur välisolerade de är och vilket golvmaterial du väljer. Trägolv ger okej komfort, klinker blir altlid kalla utan golvvärme.

Kompletterande elvärme behövs i tex sovrum och badrum, där blir det kallt om man har dörrar i sitt hus och stänger dem ibland, som folk tenderar att göra. Alternativt att man har den dyrare varianten av luftvärmesystem som har fläktar även i rum med dörrar.
 
Det är också det stora problemet vad jag kan se. Elektrisk handdukstork i duschen och El-element i övriga rum (3 x sovrum, 1 x tvättstuga) de fåtal dagar behovet finns kanske kan råda bot på det problemet?

Men å andra sidan vill man väll ha lite lägre temp sovrummen (har själv 18 grader) och tvättstugan får lite värme från beredaren och tvättmaskinen. Ventilationen bör väl också dra in ny luft i tvättstugan.
 
Kommer ha 40 cm isolering under golvet, sedan parkettgolv (inga hårda golv pga. dåliga knän).
 
Om jag skulle ha el-element i sovrum så skulle deras energibehov vara kanske 1000 kWh/år för att tillgodose värmebehovet dit luft-luft värmepumpen inte når (som kan ha en fläkt per våning).

Varmvattnets energibehov kan man säkert halvera med solvärme senare.

Ok, nu låter det som jag försöker "rädda" min ide om luft-luft VP, men det är ju så här man kommer framåt, med argument för och emot. Peta gärna hål i mina ideer :)
 
Tja, jag har inte så mycket att tillägga, vi har luftvärme, elelement, elvarmvattenberedare och jag drömmer om vattenburet, men inser att det kostar för mycket. Kalla golv, kallras där vi inte bytt fönster än, kalla sovrum, kalla badrum. Stora badrummet har varmvattenberedare, tvättmaskin och torktumlare, och de värmer INTE upp badrummet. Visst blir det varmt av tumlaren, men bara för stunden, den värmen vädrar vi ju in i huset.

Kommer dock att försöka fixa solvärme till VVB i samband med byte, den gamla är enligt vad jag erfarit orginalet från 1971. Bör spara många sköna elkronor eftersom jag och döttrarna gillar badkaret. Kanske kommer detta att utnyttjas även till golvvärme i badrummet, så att vi slipper elementet där.
 
"Har köpt tomt och håller på att rita huset. Det mesta är bestämt förutom uppvärmningen.

Förutsättningar: Rektangulärt 1,5 plan, 45 graders taklutning om (88+60) m2. Öppen planlösning. Murad torpargrund på sluttande berg. Vindskyddat läge. Träfasad. Parkettgolv och plastmatta i badrum. U-medel 0,11. FTX-ventilation."



Är det bara jag som reagerar på frågeställningen? Det är något som inte stämmer!?
Menar du uppvärmningen av varmvattnet, om inte så motsäger du dig själv?
FTX-aggregatet säkerställer ju uppvärmningen av huset, ni får ett optimalt inomhusklimat som är energisnålt och effektivt.

Du menar nog uppvärmningen av varmvattnet, i så fall kanske en varmvattenberedare räcker. Du ska absolut inte ha en L/L-VP när ni i vilket fall ska installera ett FTX aggregat.

Bor själv i ett nybyggt hus med FX system Nibe F750 (Frånlufts-VP) den tar hand om alla tre behov såsom: ventilation, värmen och varmvatten. Nu påstår jag inte att det är bättre eller att ni ska ha ett sånt system men vi har det, är standard i de flesta kataloghusen.



 
Det verkar som vi har olika förutsättningar Anna_H. Ur din synvinkel så förstår jag varför vattenburet är att föredra med hus från 71. Men jag tänker att det måste finnas ett brytpunkt när vattenburet inte är försvarbart, när värmebehovet helt enkelt är för lågt. Kanske att det ändå skulle vara att föredra i mitt fall, men när i så fall ska man välja bort det? när värmebehovet är 3000 Kwh per år? 2000? 1000?
 
Hej Skytech.

Enligt energiberäkningar så kräver huset 4000 Kwh för uppvärmning, och 3000 Kwh för varmvatten. Man kan låta FTX-aggregatet värma upp med det inbyggda värmebatteriet, men en värmepump halverar den förbrukningen från 4000 -> 2000 Kwh.

Ett alternativ är naturligtvis en luft-Vatten VP kopplat till värmebatteri i FTX:n. Då slipper man det vattenburna med allt jobb det innebär...
 
Är inte "definitionen" på nybyggda hus enl BBRs regler om energianvändning att om man har FLVP el FTX så är det inte lönsamt med något annat än direktel?

Jag har liksom Anna direktel och en LLVP, och drömmer om vattenburet.
Självklart är en LVVP att föredra, men som du konstaterar så kostar det att ligga på topp.
Tycker inte att det drar/blåser på ett störande sätt från LLVP. Däremot så låter den, mer ju kallare det är. Rummet den sitter i har utmärkt värmekomfort, i o m att den vispar runt den varma goa luften så blir även golven varma och sköna.

Med dina energiberäkningar i ett nybyggt hus, så hade jag personligen inte installerat någon LLVP, och inte heller någon LVVP eftersom jag anser att alla anständigt isolerade golv är fullt tillräckligt varma. Då du dels har hela 40 cm golvisolering, och dessutom trägolv så kommer du inte att ha några problem med kalla golv. Ett tips appropå golv: laminatgolv och lackade trägolv upplevs betydligt kallare än oljade el obehandlade trägolv.

Keep it simple. Det är så lite el du behöver köpa in ändå. Direktel har ju många fördelar trots allt, (det är "bara" elpriset som är en nackdel, dock en stor rackare). Det är enkla och robusta prylar med snabb uppvärmning, individuellt ställbar temp i olika rum, noll service och underhållsbehov/kostnad, inget vattenburet system som är dyrt att installera och kan läcka, el krångla.

Ett nybyggt hus med u=0.11 och behov av inköpt el på endast ca 7000 kWh/år, samt med FTX, då tvivlar jag på att du får nämnvärt mer betalt vid försäljning med LVVP och/el LLVP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.