Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Varför fördummar du dig själv o hela hantverkarkåren?
Frågan är väl varför jag tänker på den här refrängen varje gång jag läser din inlägg, haha.

http://www.youtube.com/watch?v=CL7DJf6oXBk
 
Thomas Lundquist skrev:
Ja TS läste igenom artikeln innan :) och sammanfattade snabbt att det bara var att kasta ut artikeln, dock med lite fuktiga fötter måste erkännas :).

Säljare är ju naturligtvis överlägset representerade här men finns inte presenterat som en "yrkesgrupp" och hade jag tid skulle jag forska fram det.

Tele,tv, internet, bilhandel och viss mån hantverkstjänster .... kom igen nu, är det säljarna eller produkterna som konsumenterna lackat på och därför anmält?
Det verkar som du på det hela taget inte förstår hur en sådan undersökning fungerar, eller resten av världen heller för den delen. Det är relativt sett få privatpersoner som köper tjänsten "säljare", även om det så klart förekommer i fall som t.ex. mäklare. De finns säkert med i statistiken och är ju också en grupp med dåligt rykte, dock långt under hantverkarna uppenbarligen, men då är det istället sällan konsumenten som köper tjänsten sälj/mäklare som klagar, utan den som köpt fastigheten och alltså inte den som de facto konsumerat sälj-tjänsten.
Tvärtom finns säljare i alla branscher, det kan du väl ändå inte ha missat, och generellt sett är det helt säkert så att i såväl TV, Telefoni, bilhandel OCH hantverk så är det både säljaren och produkterna som konsumenterna lackat på, när en konsument inte fått det den förväntat sig, så är det säljaren och när kaklet trillar ner från väggarna så är det produkten. Om du vill veta rent generellt hur säljarkåren brett över branscherna uppför sig är det en annan typ av undersökning du får leta efter.

Men det spelar mindre roll, som en ren praktiker på vilken teoretisk utbildning bara är fördärv väger ju dina argument fjäderlätt mot en av konsumentverket sedan många år regelbundet utförd undersökning. Och där har vi det ju svart på vit - Hantverkarna är värst, oavsett fördelningen mellan klagomålen på sälj- och utförande-delen.

Fast nu kanske det blev lite för teoretiskt så det är väl bara fördärvat på en renodlad praktiker.
 
Redigerat:
Mikael_L
1757272461_Troll_Doll_troll_dolls_1353646_302_450_answer_1_xlarge.jpeg
 
  • Gilla
Pimme och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
[bild]
Precis som det finns en gilla-knapp borde det finnas en troll-knapp.
Å när man fått tillräckligt många troll, får man den där som avatar :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Men det spelar mindre roll, som en ren praktiker på vilken teoretisk utbildning bara är fördärv väger ju dina argument fjäderlätt mot en av konsumentverket sedan många år regelbundet utförd undersökning. Och där har vi det ju svart på vit - Hantverkarna är värst, oavsett fördelningen mellan klagomålen på sälj- och utförande-delen.

Fast nu kanske det blev lite för teoretiskt så det är kanske bara fördärvat på en renodlad praktiker.
Vem är hantverkare?

Du som tung teoretiker (där kunskapsgränserna för övrigt verkat stannat) kan sätta in en annons på blocket och kalla dig hantverkare. Du får ett uppdrag vilket du naturligtvis missköter men betalt vi du minsann ha. Opps här har vi ännu en hantverkare som lurar konsumenter.

Nej kom med lite mer gedigen fakta där hantverkare med yrkesbevis eller dylikt verkligen har fuskat.
Lyckosökare/ klåpare har inget med hantverk att göra.
 
Thomas Lundquist
bäver.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thomas Lundquist skrev:
Vem är hantverkare?

Du som tung teoretiker (där kunskapsgränserna för övrigt verkat stannat)
Där träffade du huvudet på spiken, ty mina kunskaper vet inga gränser... :)

Thomas Lundquist skrev:
kan sätta in en annons på blocket och kalla dig hantverkare. Du får ett uppdrag vilket du naturligtvis missköter men betalt vi du minsann ha. Opps här har vi ännu en hantverkare som lurar konsumenter.

Nej kom med lite mer gedigen fakta där hantverkare med yrkesbevis eller dylikt verkligen har fuskat.
Lyckosökare/ klåpare har inget med hantverk att göra.
Så vadå, du menar att de som arbetar inom telefoni-branschen alla har yrkesbevis, du e allt bra go. Växer din näsa inåt eller? ;)
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Där träffade du huvudet på spiken, ty mina kunskaper vet inga gränser... :)



Så vadå, du menar att de som arbetar inom telefoni-branschen alla har yrkesbevis, du e allt bra go. Växer din näsa inåt eller? ;)
Men om "Svante" med kriminell bakgrund vill göra lite snabba cash på låt oss säga två år och två millar, var hittar "Svante"dom kulorna då frågar alltid den vise?
Jo, Svante kallar sig hantverkare och blåser högpannor en efter en och där står den välutbildade ekonomen och tror att hans hus ska bli snyggare än grannens som kostade 450000:- mer, men det sket sig och han undrar varför.

Hade det funnits någon typ av krav när man startar ett byggföretag så hade mängder med lycksökare sållats bort redan där.

Säljare är nog svårt att auktorisera då dom fladdrar likt en nattmus mellan arbetstillfällen.

Som svar på din fråga: Nej jag tror inte att säljare varken har yrkesbevis eller yrkesstolthet.

Men jag har två stycken äkta säljare i min butik som inte har något av det här läskiga jag beskrivit och det är gött :).

Nu blev det knepigt igen för er som inte förstår 1+1, haha.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Men det spelar mindre roll, som en ren praktiker på vilken teoretisk utbildning bara är fördärv väger ju dina argument fjäderlätt mot en av konsumentverket sedan många år regelbundet utförd undersökning. Och där har vi det ju svart på vit - Hantverkarna är värst, oavsett fördelningen mellan klagomålen på sälj- och utförande-delen.
Du har "lite" rätt :). Men det här ska vi ändra på.


http://www.aftonbladet.se/minekonomi/familj/article16124125.ab
 
Thomas Lundquist skrev:
Som svar på din fråga: Nej jag tror inte att säljare varken har yrkesbevis eller yrkesstolthet.
Ingen större skillnad på hantverkare och säljare alltså, men det visste vi ju redan, ja, bortsett från att hantverkarna är klart värst då.
 
Bump.
Det är ju snart helg och jag har inget direkt för mig på Fredag .Då kör vi vidare i denna tråd eller?

Jag påstår att bygg och annläggningsteknisk linje behöver baka in entreprenörskap och detta pga de brister som uppenbaras vid kundrelationer.
Hepp:beer:
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
Det räcker inte att bumpa :), du måste även slänga i fler facklor än det där gamla ältandet.

Entreprenörskap borde vara obligatoriskt i dom kulturella riktningarna istället för bidragsskap!
 
Thomas Lundquist skrev:
Entreprenörskap borde vara obligatoriskt i dom kulturella riktningarna istället för bidragsskap!
Äntligen ett väl genomtänkt och fyndigt inlägg från din sida(y)
Skulle man lägga den kursen i början på utbildningen skulle nog inte många avsluta utbildningen, att tro att man kan leva på att limma ihop o måla kottar samt pryda skönheten med en obegriplig dikt är ju inte direkt kommersiellt.:D
 
Thomas Lundquist
Thomas Lundquist skrev:
Att säljare har "tummen mitt i" kommer väl inte som en bomb här och jag är rätt övertygad om att dessa skjortbeklädda gossar har det väldigt jobbigt då frun vill ha en hantverkare in i huset.

Där ligger nog den stora bitterheten, att en annan man ska utföra det "hen" inte klarar av hemma.
Som jag misstänkte.:D

Det är nog jobbigt för dom med förkläde att behöva se en hantverkare utföra det dom inte klarar av hemma.

Kan detta vara grundfundamentet till denna bitterhet mot hantverkare?

Det vore intressant att få ta del av könsfördelningen av den undersökning som konsumentverket lagt ut angående klagomål på hantverkare.

Jag tippar på gossar i förkläde är i majoritet, haha, medan fruntimren fått titta lite på en karl utan förkläde :) och skiter i att brädan på två meter fakturerades med påslag på 40%.



http://www.metro.se/nyheter/man-i-forklade-har-mindre-sex/HdzmaD!Dl1QtQE5n8BLUZu@Hrfkw/


 
Japp,då ska vi se..
Om vi ska ta bort bidrag till kultur, museum, bibliotek, teatrar mm, jag antar att det är det som menas, så är det nödvändigt att de praktiska linjerna lägger på ett år för att nöta in hyfs och entreprenörlära.

För utan kulturbidrag skulle Jobbargubben som klampar in i mitt hem med sina stålex, ta sina barn till biblioteket och teatern än mer sällan.
I förlängningen skulle sveriges kultur bestå av facebook, nätmobbning och allt tyckande skulle styras av ledarsidan i aftonbladet och Malou von Sivers..eller...Just det..Så är det ju nu..

För i helvete, svälj den barnsliga stoltheten och se till att klä våra oförtjänt stolta yrkeskårer med välbehövlig kunskap.

sådeså..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.