Japp, stoif räknar rätt. Man måste räkna bakvägen.
 
Y
Mikael_L skrev:
Men sannolikheten att blixten slår ner på samma ställe som den slagit ner på en gång tidigare är faktiskt större. ;)
Apropå inget men ändå något; en man som blir träffad av blixten två gånger.
http://www.youtube.com/watch?v=zjtqE4YM-9U
 
Läbbigt - överlever två direktträffar, och här förfasar vi oss över ojordade uttag...
 
För att svara på ursprungsfrågan så känns dt som att amortering av lån på villa är en rätt bra väg att bli miljonär. Men vad är egentilgen en miljon idag, är det något att bli lycklig över? När en familjs årsinkomst börjar närma sig en miljon är en mijlon på banken inte så kul, man kan ju intedirket gå i pension vid 45 för det.

Men är det principen man är ute efter, så funkade det ju bra att köpa hus för 650 000 år 1995, med 400 000 i lån och sedan betala av på det. Idag är 80 000 kvar av lånet, och huset kan säljas för bortemot två miljoner. Något år till, lite mer renovering och inflation så får vi nog varsin mijlon om vi säljer. Fast det äts ju upp rätt snabbt när vi köper nästa bostad.
 
Y
Anna_H skrev:
För att svara på ursprungsfrågan så känns dt som att amortering av lån på villa är en rätt bra väg att bli miljonär.
En miljon är mycket riktigt inget man kommer långt på, men ändå en bra bit.

Amorterar gör jag, fast undrar ibland vad den tusenlappen gör för skillnad. Hade årskostnaderna varit märkbart högre om jag inte amorterat av några om året? I vilken procentuell nivå ska man amortera för att göra skillnad på dessa räntekostnader? (ifall man ska se kortsiktig effekt på detta)
 
Redigerat:
Anna_H skrev:
För att svara på ursprungsfrågan så känns dt som att amortering av lån på villa är en rätt bra väg att bli miljonär. Men vad är egentilgen en miljon idag, är det något att bli lycklig över? När en familjs årsinkomst börjar närma sig en miljon är en mijlon på banken inte så kul, man kan ju intedirket gå i pension vid 45.....
Tror att väldigt många skulle bli väldigt glada om det en dag fanns en miljon i plånboken.
Och hur många familjer har nettoårsinkomster på en miljon.
Jag ser tråden som extra pengar utöver det vanliga, dvs inte behöva sälja hem/bostad för att frigöra kapital.;) om man läser ts fundering, vilket inte riktigt är vad rubriken anger.
 
Redigerat:
Y
AndersS skrev:
Jag ser tråden som extra pengar utöver det vanliga, dvs inte behöva sälja hem/bostad för att frigöra kapital.;) om man läser ts fundering, vilket inte riktigt är vad rubriken anger.
Sant. De flesta hade nog gjort kloka val med sin miljon ifall man verkligen vann.
Samtidigt så måste man ju unna sig lite onödigt med för livskvalitén.

Likt jag bevittnar på jobbet så sitter många erfarna spelare med större erfarenheter och teorier än vad man kan tro.
Något vi kan bevittna här i denna tråd som inledde lite mörkt men tog en förvånansvärd vändning.

Ett stort tack till alla era inlägg hittills om vägen till vinsten. :)
 
Som nån sa: Hälften på vin och kvinnor, resten ska jag bara slösa.
 
Yrrol skrev:
En miljon är mycket riktigt inget man kommer långt på, men ändå en bra bit.

Amorterar gör jag, fast undrar ibland vad den tusenlappen gör för skillnad. Hade årskostnaderna varit märkbart högre om jag inte amorterat av några om året? I vilken procentuell nivå ska man amortera för att göra skillnad på dessa räntekostnader? (ifall man ska se kortsiktig effekt på detta)
Bättre att inte räkna, så slipper man bli gråtfärdig.
Har lån på 1,2 miljoner och det känns rätt hopplöst att betala av den summan innan pensionen (~ 20år).
 
Blindnit skrev:
Bättre att inte räkna, så slipper man bli gråtfärdig.
Har lån på 1,2 miljoner och det känns rätt hopplöst att betala av den summan innan pensionen (~ 20år).
Varför då? Minska på utgifterna bara. Med ett normalt jobb hinner du ju säkert få ihop minst 6 mille. Total kostnaden på ditt lån är väl bara runt 2 mille.
 
Nja, lån är inte så farligt. Idag ligger räntan på 3-4%, och vi har en inflation på 2%. Lägg till det att man kan göra avdrag för räntekostnaden i deklarationen.

Och, utöver det, så ökar antagligen fastigheten i värde.

Då är det rätt så billigt...
 
Nja, lån är inte så farligt. Idag ligger räntan på 3-4%, och vi har en inflation på 2%. Lägg till det att man kan göra avdrag för räntekostnaden i deklarationen.

Och, utöver det, så ökar antagligen fastigheten i värde.

Då är det rätt så billigt...
 
Verkar som att det är svårt att vinna den där miljonen på spel och dobbel. Det är väl egentligen bara Nimanjeb som i inlägg 60 angav ett säkert sätt. Tyvärr kräver ju även det alternativet ett enormt startkapital, vilket jag uppfattat det som att TS inte förfogar över.

Men ingen anledning att misströsta. Det finns andra sätt. Jag kan föreslå tre stycken, alla helt lagliga.

Man kan gå i pension: http://sv.wikipedia.org/wiki/Percy_Barnevik
Man kan gifta sig rikt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Prins_Daniel
Och, kanske minst jobbigt, man kan ärva: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Bengtsson_(affärsman)

Edit: Jag får inte sista länken att funka. "Stängparentesen" ska vara en del av länken, men det blir den inte :(
 
Redigerat:
Vinsterna man får är mest rissel-rassel och inget prissel-prassel, så de 17:- som lördagen gav får läggas som del till ny insats nästa gång raderna ska förnyas.
 
raveper skrev:
Varför då? Minska på utgifterna bara. Med ett normalt jobb hinner du ju säkert få ihop minst 6 mille. Total kostnaden på ditt lån är väl bara runt 2 mille.
Snarare 4 miljoner.
Men visst, man kan ju dra ner på precis allting och bara äta havregrynsgröt i 20 år samt sitta i mörkret och huttra under en filt hela vintern för att kunna amortera så mycket som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.