jkarlberg skrev:
Kolla med svenska spel om det kommit en rad i obruten serie, jag tvivlar.
Kolla om någon annan given sekvens har förekommit. Det finns en enorm massa tänkbara sekvenser (35*34*33*32*31*30*29=33 891 580 800 stycken, för att vara exakt, dvs ungefär fyra gånger så många som det finns människor på jorden), och bara en minimal bråkdel av dem har förekommit.
 
Troberg skrev:
Läs wikipediaartikeln. Den är statistiskt osund.
Jodå jag har läst artikeln och noterar att det ingenstans står "roulettbordet har inget minne och det är därför lika stor sannolikhet för rött eller svart oavsett hur många gånger ett visst resultat kommit upp". ;-) Sen finns det en nolla och i USA en nolla till som ställer till det liksom begränsningar i insats.
 
Troberg skrev:
Glugsglufs:

Nej, du rör ihop två olika frågor:

1. Kommer någon som redan vunnit vinna igen?
2. Kommer någon som inte vunnit att vinna två gånger?

Om sannolikheten för 1 är 1/X så är sannolikheten för 2 1/(X^2). I 2 så har inte 1/X inträffat en gång redan, så därför blir sannolikheten 1/X * 1/X.
Nej, det är du som blandar det absoluta mot det som inte är absolut. Sannolikheter är fortfarande inte absoluta. Att samma person ska vinna igen med rena matematiska grunder så ja men att denne person sannolikt skulle vinna igen är inte lika stor fast chansen finns, det är det som är grejen med turspel, man kan inte förutsäga verkligheten och kan endast utgå från matematiska chanser/risker där det blir jämt fördelat över tid.....och just där sätter jag stopp och påtalar att den som nyss vunnit sannolikt inte gör det direkt igen men över tid, en tid som är oöverskådlig och personen kan hinna dö innan. Men kombinationen eller kombinationerna som peronen spelar med (om vi tex pratar lotto) kommer ju någon gång att dyka upp som vinstkombination men att just denna person får ta del av vinsten är inte sannolikt.

Säger åter igen, sära på matematiska lagar som är absoluta och sannolikheter som inte är det.
 
Mikael_L skrev:
Vilken gren är det då?

För det du skriver känner jag inte på något vis igen.
Ja, du ska inte fråga mig vad all dessa grenar heter men om du är extremt nyfiken och misstror mig så kolla som sagt in wikipedia, det finns även fina grafiska förklaringar med väldigt lite text om man inte orkar läsa så mycket....men ändock en jäkla massa olika förgreningar och länkar som alla handlar om olika typer inom sannolikhetslära och sannolikhet i största allmänhet. Det enda jag gjort här är att påvisa att 10 är fler än 5 (som exempel) och att sannolikheten att man (blint) tar något av de 10 i högen är större än att man tar något av de fem.....detta applicerat då på spelet lotto vilket har nystart vid varje dragning och oändligt många dragningar innan alla kombinationer har dragit samma antal gånger...eller för den delen endast en gång.
 
Glufsglufs skrev:
Nämen Troberg...kliv av hästen...ta av skyddlapparna eller vad det nu är...du motsätter dig alltså helt att 5 är fler än tre samt att chansen att ta något av de tre (blint) från högen är större än att man tar något av de 5?
Har du förstått hur Lotto funkar? Man satsar på en specifik rad. Då kan du inte säga att det är meningsfullt att konstatera att det finns fler oordnade än ordnade. Det finns ett antal rader. Dessa har alla samma sannolikhet. Det är inte meningsfullt att lägga vikt vid att det finns fler oordnade än ordnade, för du är inte hjälpt av att det kommer upp en annan oordnad än den du satsade på.

Glufsglufs skrev:
du verkar ha svårt för sannolikhetslära samt att urskilja det från rena matematiska lagar. Sannolikhet är inte absolut medans matematik är det så, kanske du skulle ta och läsa på lite, eller iaf utvidga vyerna i ämnet.
Sannolikhet är bara en gren av matematiken och lyder under samma lagar som övrig matematik. Den är inte magisk.

Glufsglufs skrev:
Om vi återgår till det jag började med och som du sätter dig emot...vi är alla överens om att i lotto så ska det dras 7 nr av 35. Dessa 7 dras av en maskin utan minne...ett rent turspel alltså.
Det finns en massa kombinationer som kan dyka upp av dessa 7 nr och rent matematiskt så har varje enskild boll samt varje enskild kombination samma chans att bli den rätta raden. Detta varje gång, varje onsdag och lördag.
Vi har ett nummersystem som börjar med 1, sedan 2, sedan 3 osv osv. Möjligheten att dessa sju nummer som dras skulle bli en kombo i nummerföljd (oberoende på om de dras i följd eller inte) är lika stor som vilke "oordnad" kombination som helst MEN det finns fler kombinationer som är oordnade än i nummerföljd så sannolikheten att det blir en oordnad kombo är större än att det är en kombo i nummerföljd.
Korrekt. Men, och det här är kärnan i det hela, sannolikheten att det blir EN SPECIFIK kombo är lika, oavsett om den är ordnad eller inte. Eftersom du satsar dina pengar på EN SPECIFIK kombo så är allt annat oviktigt fluff.

Glufsglufs skrev:
Vad gör man då? Jo, eftersom det rent matematiskt är samma chans att den kombon man själv valt blir den rätta som vilken av de andra 99 kombinationerna så vill man kanske gardera sig genom att ha större vinstchans, man satsar på fler kombinationer för att öka chanserna. Att helgardera sig med 100 kombos är ju som sagt inget alternativ för att göra en vinst så då får man se över sannorlikheter.
Eftersom det då finns 20 kombinationer som är i nummerföljd och 80 kombinationer som inte är det så är det mest sannolikt att det blir en kombo som är oordnad. Utesluter man då de 20 ordnade kombinationerna så kostar insatsen endast 160 kr och sannolikheten att du satsat på rätt kombo i en av dessa 80 rader är större än att en av raderna som är i nummerföljd kommer att vara den rätta. Problemet är ju att det finns en risk på 20% att en kombo av de nummer man uteslutit skulle vara den rätta och man förlorar då 160 kr istället för 20 kr men man har ju i dessa två val ändock 80% chans att vinna på ett oordnat nummer, dvs att sannolikheten att det blir så är större.
En kalkylerad förlustaffär skulle man ju kunna se det som.
Grejen är att det inte lönar sig med den sortens system heller. Sannolikheterna står alltid i proportion till vinsten och insatsen. Så, du satsar mer och ökar chansen att vinna, men du ökar också risken när du förlorar genom att satsa mer pengar. I längden är metoderna likvärda.

Glufsglufs skrev:
Det är ett sätt att utläsa sannolikhet. Sen om det ska jämföras med slantsingling och tärninsgskastning så blir det en stor mängd omgångar som ska avgöras innan alla kombinationer har dragits men det är likförbannat färre kombinationer där siffrorna är i nummerföljd och därför utesluter man dessa för att minska insatsen. Och varför just kombinationerna med nummerföljd? Jo, för dels är de flera än tex en kombination som speglar sitt födelsenummer och dels så är det en kombination som bygger på en matematisk nummerserie som vi lärt oss och som jag sagt hela tiden, den är i en förutbestämd ordning och något förutbestämt mot slumpen ger inga bra odds samt att antalet kombos med denna ordning är färre än de oordnade....så sannolikt är det.
Och där tappade du bort dig igen. Du måste skilja på EN SPECIFIK kombo och ALLA kombos av en specifik typ. Att det finns fler av en typ har ingen betydelse för DEN SPECIFIKA kombons sannolikhet. Ingen som helst betydelse.
 
Paddy skrev:
Jodå jag har läst artikeln och noterar att det ingenstans står "roulettbordet har inget minne och det är därför lika stor sannolikhet för rött eller svart oavsett hur många gånger ett visst resultat kommit upp". ;-) Sen finns det en nolla och i USA en nolla till som ställer till det liksom begränsningar i insats.
Nej, däremot så förklaras det varför modellen är osund (om man vill vinna).
 
Glufsglufs skrev:
Nej, det är du som blandar det absoluta mot det som inte är absolut. Sannolikheter är fortfarande inte absoluta. Att samma person ska vinna igen med rena matematiska grunder så ja men att denne person sannolikt skulle vinna igen är inte lika stor fast chansen finns, det är det som är grejen med turspel, man kan inte förutsäga verkligheten och kan endast utgå från matematiska chanser/risker där det blir jämt fördelat över tid.....och just där sätter jag stopp och påtalar att den som nyss vunnit sannolikt inte gör det direkt igen men över tid, en tid som är oöverskådlig och personen kan hinna dö innan. Men kombinationen eller kombinationerna som peronen spelar med (om vi tex pratar lotto) kommer ju någon gång att dyka upp som vinstkombination men att just denna person får ta del av vinsten är inte sannolikt.

Säger åter igen, sära på matematiska lagar som är absoluta och sannolikheter som inte är det.
Alltså, vad svamlar du om? Sannolikhet är precis lika absolut som annan matematik.

Självklart kan man förutsäga sannolikheter.

Att just samma person vinner igen är inte sannolikt, men det var det inte heller att han vann första gången. När det osannolika har hänt en gång, så är chansen att det ska hända igen densamma.

Det är osannolikt, men det är alla storvinster.
 
Den som är sugen kan ju kolla igenom listan här

http://www.2shared.com/file/ZDrz_ZU_/Alla_lottorader_evva.html

Så kan ni ju om ni hittar något mönster... Gör ni det så håll det för er själv med tanke på det som jag skriver nedan.

Skall man tala om maximal vinst på lotto så är det enda rimliga den strategi som nog nämnts innan, att undvika satsa på en rad som fler spelar på, och i det fallet är nog 1,2,3,4,5,6,7 och andra följdrader sämre. Dvs när slumpen väl faller din väg vill du vara så ensam som möjligt
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Troberg skrev:
Har du förstått hur Lotto funkar? Man satsar på en specifik rad. Då kan du inte säga att det är meningsfullt att konstatera att det finns fler oordnade än ordnade. Det finns ett antal rader. Dessa har alla samma sannolikhet. Det är inte meningsfullt att lägga vikt vid att det finns fler oordnade än ordnade, för du är inte hjälpt av att det kommer upp en annan oordnad än den du satsade på.



Sannolikhet är bara en gren av matematiken och lyder under samma lagar som övrig matematik. Den är inte magisk.



Korrekt. Men, och det här är kärnan i det hela, sannolikheten att det blir EN SPECIFIK kombo är lika, oavsett om den är ordnad eller inte. Eftersom du satsar dina pengar på EN SPECIFIK kombo så är allt annat oviktigt fluff.



Grejen är att det inte lönar sig med den sortens system heller. Sannolikheterna står alltid i proportion till vinsten och insatsen. Så, du satsar mer och ökar chansen att vinna, men du ökar också risken när du förlorar genom att satsa mer pengar. I längden är metoderna likvärda.



Och där tappade du bort dig igen. Du måste skilja på EN SPECIFIK kombo och ALLA kombos av en specifik typ. Att det finns fler av en typ har ingen betydelse för DEN SPECIFIKA kombons sannolikhet. Ingen som helst betydelse.
Så raden, vare sig det är den du själv skrivit ihop eller den som sedan dras som en vinst är då inte en kombination av sju siffror som spänner över en serie mellan 1 och 35? Det finns enligt matematiken en ordning. En del av denna ordning är siffror i en förutsatt kombination. En serie med sju siffror i följd är en sådan kombination och i just lotto finns det x antal sådana kombinationer, dess motsvarighet är kombinationer som inte är i nummerföljd, de som jag kallar oordnade och dessa överstiger de ordnade i antal och sannolikheten att man får en kombination med oordnade nummer är större än att det kommer en kombination med nummer i ordningsföljd. Så visst vet jag hur lotto funkar och åter igen....om du läser hela inläggen så ser du att jag inte motsäger de matematiska lagarna om chansen för varje enskilds siffra och/eller kombinations uppkomst.

Det är just det att sannolikheten inte är magisk som är grejen, enligt matematiken så är 10 st fler än 5 st och sannolikt i ett blindval så väljs något ur 10 gruppen framför 5 gruppen.

Men du vägrar förstå det hela....från att gå med de matematiska lagarna att alla kombinationer har samma chans att uppkomma vilket alla verkar överens om till det att man sedan har x antal kombinationer som ligger i nummerföljd och dess motsvarighet är inte en entydig uträkning. JAG gjorde ett val att dela upp alla kombinationer i mitt första inlägg och har därefter endast diskuterat det.

Men...du kan ju läsa inläggen så ser du att det du föröker påtala mig har jag redan själv påtalat samt hela tiden haft ett spår som handlar om sannolikheten att välja rätt där den ena gruppen är större till antal än den andra. Du kommer också upptäcka att jag inte över huvudtaget diskuterar om specifika kombinationer och möjligheten för just den specifika utan möjligheten att ha många kombinationer fast utesluta ett antal pga att man ska sänka insatsen. Det är ändock lotto det handlar om.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Troberg skrev:
Alltså, vad svamlar du om? Sannolikhet är precis lika absolut som annan matematik.

Självklart kan man förutsäga sannolikheter.

Att just samma person vinner igen är inte sannolikt, men det var det inte heller att han vann första gången. När det osannolika har hänt en gång, så är chansen att det ska hända igen densamma.

Det är osannolikt, men det är alla storvinster.

Nja...det beror på skulle jag vilja säga. En matematisk uträkning är absolut men applicera sedan sannolikheter för olika utgångar beroende på förutsättningar så är den inte absolut längre, jag kanske väljer fel ordval men det jag menar är att utgången av en ren matematisk uträkning ger ett absolut svar medans när man använder sig av sannolikheter så har man helt andra förutsättningar samt att resultatet som det matematiska säger är rätt kan bli helt annat för att man gick emot sannolikheten. Tex, en bil ska färdas i hastigheten X i Y mil och då kan man räkna ut exakt hur lång tid det tar. Efter vägen bor det endast en älg så att man skulle stöta på den är inte sannolikt men man gör det ändå och kommer fram senare än vad den matematiska beräkningen utvisat...resultatet är att en osannolik variabel dök upp och sannolikheten var därmed inte absolut.
 
Glufsglufs skrev:
Så raden, vare sig det är den du själv skrivit ihop eller den som sedan dras som en vinst är då inte en kombination av sju siffror som spänner över en serie mellan 1 och 35? Det finns enligt matematiken en ordning. En del av denna ordning är siffror i en förutsatt kombination. En serie med sju siffror i följd är en sådan kombination och i just lotto finns det x antal sådana kombinationer, dess motsvarighet är kombinationer som inte är i nummerföljd, de som jag kallar oordnade och dessa överstiger de ordnade i antal och sannolikheten att man får en kombination med oordnade nummer är större än att det kommer en kombination med nummer i ordningsföljd. Så visst vet jag hur lotto funkar och åter igen....om du läser hela inläggen så ser du att jag inte motsäger de matematiska lagarna om chansen för varje enskilds siffra och/eller kombinations uppkomst.

Det är just det att sannolikheten inte är magisk som är grejen, enligt matematiken så är 10 st fler än 5 st och sannolikt i ett blindval så väljs något ur 10 gruppen framför 5 gruppen.

Men du vägrar förstå det hela....från att gå med de matematiska lagarna att alla kombinationer har samma chans att uppkomma vilket alla verkar överens om till det att man sedan har x antal kombinationer som ligger i nummerföljd och dess motsvarighet är inte en entydig uträkning. JAG gjorde ett val att dela upp alla kombinationer i mitt första inlägg och har därefter endast diskuterat det.

Men...du kan ju läsa inläggen så ser du att det du föröker påtala mig har jag redan själv påtalat samt hela tiden haft ett spår som handlar om sannolikheten att välja rätt där den ena gruppen är större till antal än den andra. Du kommer också upptäcka att jag inte över huvudtaget diskuterar om specifika kombinationer och möjligheten för just den specifika utan möjligheten att ha många kombinationer fast utesluta ett antal pga att man ska sänka insatsen. Det är ändock lotto det handlar om.
Haken med resonemanget är att om du tar bort en del av urvalet tar du också bort motsvarande sannolikhet att få rätt rad.

Du kan lika gärna ta bort alla ettor, eller helt enkelt bara spela en rad vilken som helst. Det ger samma vinstchans i förhållande till insats. Alla rader och urval ger samma vinstchans i förhållande till insats.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Nu har ni dividerat statistik och sannolikhet bra länge, har någon den rätta raden för morgondagens Lotto dragning? Gärna till båda dragningarna. :)
 
TeroM skrev:
Nu har ni dividerat statistik och sannolikhet bra länge, har någon den rätta raden för morgondagens Lotto dragning? Gärna till båda dragningarna. :)
1,3,8,12,14,15,27. Spela på den allihop! Ökar ju mina chanser att bli ensam vinnare...
 
stoif skrev:
Haken med resonemanget är att om du tar bort en del av urvalet tar du också bort motsvarande sannolikhet att få rätt rad.

Du kan lika gärna ta bort alla ettor, eller helt enkelt bara spela en rad vilken som helst. Det ger samma vinstchans i förhållande till insats. Alla rader och urval ger samma vinstchans i förhållande till insats.
Nu handlade tråden om att bli miljonär...lotto kom som alternativ men att helgardera sig där blir dyrt och för att minska insatsen men behålla största möjliga chans till vinst som överstiger insatsne så måste man utesluta ett antal kombinationer. Då valde jag att gruppera dessa två väl medveten om att alla kombinatiner av de sju nummren man väljer har exakt samma möjlighet att bli vinstnummret, men då en given kombination så som en nummerföljd till exempel ger gemene man en känsla av att vara mer osannolik än andra att bli den vinnande kombinationen så valde jag att dela upp alla kombinationer i två grupper, de som är i nummerföljd och oordnade kombinationer. Då har man X antal i nummerföljd och x antal oordnade vilka till antal överstiger antalet ordnade kombinationer och då är slutledningen rent matematiskt att sannolikheten att någon av de oordnade blir den vinnande kombinationen är större än en kombination där nummren är i nummerföljd.
Alltså väljer man då bort dessa kombinationer för att minska insatsen....sen om det räcker till en vinst som överstiger insatsen är ju en annan fråga.
 
stoif skrev:
1,3,8,12,14,15,27. Spela på den allihop! Ökar ju mina chanser att bli ensam vinnare...
Och hur många som följer denna tråd och har sett raden ovan vågar (skall det nog vara) låta bli att spela på den?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.