Idag har vi plastat marken samt satt upp trygghetsvakten extra. Har nu en rf på 96-98% och det ska bli mkt intressant att se hur det kommer att förändras.
Den var mkt lätt att sätta upp och det är väldigt spännande att följa hur det går.
 
Spännande! Vilken temperatur hade du vid 96% RH?
Återkom gärna med siffror på utfallet!

/bebben
 
Vilket avstånd har du mellan mark och trossbotten?
Är det öppet utåt på något ställe i grunden?
 
bebben skrev:
Spännande! Vilken temperatur hade du vid 96% RH?
Återkom gärna med siffror på utfallet!

/bebben

Det låg på ca 11 grader i grunden då det var ca 20-25 grader utomhus.
nu ligger temp på 16,6 grader ett dygn senare. Mne imngen skillnad i RF...måste ju trycka o kontrollera flera gånger per dag men jag väntar mig ingen skillnad ännu på några veckor.
 
janet72 skrev:
Vilket avstånd har du mellan mark och trossbotten?
Är det öppet utåt på något ställe i grunden?
Har en höjd på ca 120-150cm men på sina ställen är det kanske 50cm...så det var lite jobbigt att få dit den.

Har även undertrycksventliation då jag har problem med lukt i huset. Så idags läget har jag två fläktar (badrumsfläktar) som går dygmnet runt. Men dessa ska bytas ut till en kraftigare fläkt med rör system istället.
 
Uppdatering:
Har nu haft den inne sedan i söndags och nu är temperaturen 16,6 grader och fuktigheten är 92%.
 
Förstod jag rätt att du har fläktarna i grunden också?
Är dom (fläktarna) bara för lukt, eller för fukt med?

Jag har hört talas om någon typ av ozon-behandling i samband med Trygghetsvakten, för att få bukt med lukt.
 
janet72 skrev:
Förstod jag rätt att du har fläktarna i grunden också?
Är dom (fläktarna) bara för lukt, eller för fukt med?

Jag har hört talas om någon typ av ozon-behandling i samband med Trygghetsvakten, för att få bukt med lukt.
Jag har fläktarna pga lukt och de sitter i grundmuren. Behöver även ha någonstans där fukten kan ta sig ut nu eftersom det var så rejält fuktigt där nere.
Ozonbehandling hade vart intressant men det har jag tyvärr inte hört talas om.
 
Ozonet var det en på Trygghetsvakten som nämnt. Att det både ska hjälpa till att ta bort lukt och döda mögel.
Även en av mäklarna vi har haft kontakt med har pratat om det.

Tydligen någon typ av aggregat man har som står och puffar ut ozonet. Hur mycket ett sådant kostar att hyra vet jag dock inte.
 
Det skall bli verkligt spännande att få ett verkligt exempel på hur Trygghetsvakten fungerar. Med avfuktare hade du sannolikt redan fått ned RF till <70% på 4 dagar. Fortsätt att ge oss information.

Trygghetsvakten hävdar förstås att det är fuktkvoten i virket som är viktigast. Därför också intressant om du mätt den.

Ozonbehandling mot lukt i grunden är helt bortkastade pengar. Ozonet kan möjligen bryta ner luktämnet i luften men den effekten försvinner med nästa luftombyte.
 
Om luften håller 96% RF vid 11 grader motsvarar detta 67% RF vid 16.6 grader. Dvs Trygghetsvakten har inte fått bort någon fukt alls hittills.

Var sitter givarna för fuktigheten?
 
Men som jag har uppfattat det så är väl poängen med trygghetsvakten att den höjer tempen när det behövs för att få fuktigheten att minska.

Egentligen så skulle det fungera lika bra med tex en byggfläkt som värmer upp grunden.
Men fördelen med trygghetsvakten är att den inte utgår från någon speciell temp utan efter fuktighet så därför så behöver den inte allstra mer värme än vad som behövs för att hålla fuktigheten under en kritisk nivå.
Och på det sättet så får man ner driftkostnaden.

Men det är bara min uppfattning.
 
rollo skrev:
Om luften håller 96% RF vid 11 grader motsvarar detta 67% RF vid 16.6 grader.  Dvs Trygghetsvakten har inte fått bort någon fukt alls hittills.

Var sitter givarna för fuktigheten?
Den ska ju vara under 70% och det håller ju den inte och absolut inte innan Tv sattes in.

Givarna sitter en på väst och en på öst sidan. Inte på grundmuren lite mera mot mitten.

Först satt en av givarna alldeles för nära slingan för det blev 18 grader varmt och nästan ingen fukt alls!
men den flyttades ganska omgående då jag såg att det inte stämde.

Givarna på Tv (som du kanske underade om och inte givarna till hygrometern) sitter så som de beskrev i beskrivningen.
 
Det jag menade är att RF borde sjunkit till 67% som ett resultat av höjningen av temperaturen, men dina mätningar visar fortsatt hög RF. Dvs det fungerar inte som det är tänkt. Kan kanske vara en övergående effekt så fortsätt att ge oss rapporter om RF o temperatur de närmaste veckorna.

Vad har hänt med lukten?
 
rollo skrev:
Det jag menade är att RF borde sjunkit till 67% som ett resultat av höjningen av temperaturen, men dina mätningar visar fortsatt hög RF. Dvs det fungerar inte som det är tänkt. Kan kanske vara en övergående effekt så fortsätt att ge oss rapporter om RF o temperatur de närmaste veckorna.

Vad har hänt med lukten?
Det är tänkt att det ska bli bra på en längre tid och räknar då med minst 1 månad innan jag ser givande resultat. Jag skriver ner temp och RH varje kväll iett exel diagram för att se utvecklingen.

Lukten hade jag nästan fått bort innan med hjälp av undertrycksventlilation.

Detta har pågått under måååånga år i denna grund så det finns massa fukt i virket (syllar/trossbotten) att få bort och det kommer att ta tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.