kulle skrev:
Kompletta flisanläggningar att ställa en bit från huset, kanske kan va nåt.
[länk]
[länk]
Det finns ju sådana gårdspannor som man kan stoppa mer eller mindre slumpmässig biomassa i med traktorn, En lagom effektstark sådan med en stor acktank borde funka också. Har man en stor gård finns det säkert en massa kul saker att elda upp.
 
Vad kostar en central från dom? Nån som vet?
 
http://www.kardonar.com/biotechHZsv.html
Här har dom flisförråd i källaren enligt en bild. Går ju naturligtvis att göra en egen cell i del av källare även om det kanske är lite jobb. Slipper gräva :)
Lycka till!
 
pelpet skrev:
Det finns ju sådana gårdspannor som man kan stoppa mer eller mindre slumpmässig biomassa i med traktorn, En lagom effektstark sådan med en stor acktank borde funka också. Har man en stor gård finns det säkert en massa kul saker att elda upp.
Pannor anpasade för halmbalar är nästan patetiskt sjukt! Först betalar vi "svenssons" miljarder till EU genom skattsedeln. Sedan kommer det tillbaka som bidrag till bönder som får ersättning för utsäde för att sedan skörda halm och elda upp det.. Skulle inte förvåna mig om de får EU-bidrag för en värmepanna också?

Ingen slump att även Lantmännen säljer flis- och biobränslepannor då bönderna som minst drar av hela installationen på jordbruket! Vi vanliga dödliga får nöja oss med en ROT-schablon på ynka 20 % som vi delar med installatören. (y)
 
ROT-schabloner (helt nyupptäckt information):

Luft/vatten VP 25%
Vätska/vatten VP 30%
Gas-, el-, olje- eller pelletspannor 24%
Vedpannor 28%

Man lär sig varje dag:D
 
rca1959 skrev:
ROT-schabloner (helt nyupptäckt information):

Luft/vatten VP 25%
Vätska/vatten VP 30%
Gas-, el-, olje- eller pelletspannor 24%
Vedpannor 28%

Man lär sig varje dag:D
Gynnar finpannor som ETA, Hargassner, Fröling som är enkla att installera. Hargassners vedpanna har ju t.o.m laddkopplet fastskruvat vid leverans! Tar inte lång tid för en rörkrökare att koppla in en sådan panna, så det bör ju gynna både installatören och konsumenten!

Vid en totalkostnad på 150 000:- för en nyckelfärdig installation med vedpanna, acktank, rörkrök inkl. arbetskostnad så får konsumenten en skattereduktion på 21 000:- (150 000x0,28x0,50)
 
(y)(y)(y)
 
Nu vill vi nyfikna höra vart det barkar? :) Ved-pellets, pellets, flis eller VP?
 
Blir inte nån detaljerad rapport denna helgen, har dock 91.6[SUP]o[/SUP]C på radiatorn i köket:wow:

Luktar lite elementfärg:cool:

Första inlägget, 200 liter, slut på 1.5h:x
 
Redigerat:
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
Sehr gut!
 
Automattänd vedpanna

Jag har räknat lite på vad en automattänd vedpanna skulle ge. Då i kombination med en separat pelletspanna. Som veckopendlare är tanken att tända den per distans innan vi kommer till huset.

Vad tillför detta?

Värmeinnehåll i 1m3f blandved 2200kWh
Verkningsgrader 85%
1m3f = 1.67m3t
Vedvolym 200 liter eller 222 liter (0.2m[SUP]3[/SUP] eller 0.222m[SUP]3[/SUP])

Ett ilägg innehåller då:

0.200*2200*0.85/1.67=223kWh
eller
0.222*2200*0.85/1.67=248kWh

Om vi antar att jag kan använda denna funktion att fjärrtändapannan under 40 av årets 52 veckor motsvarar detta en energimängd på 40*223kWh=8920kWh (netto)

Motsvarande för 222 liters vedvolym blir 9920kWh (netto)

Vad kostar 8920kWh resp 9920kWh i form av pellets?

Pelletspris per kWh är ca 50 öre/kWh (brutto). Med en verkningsgrad på 85% blir det:

8920*0.5/0.85=5247kr På 10 år är detta värt ca 52.470kr

resp:

9920*0.5/0.85=5835kr På 10 år är detta värt ca 58.350kr

Min tanke är att min del skall ligga i ca 15[SUP]o[/SUP]C när vi inte är där. Med en autotänd vedpanna kan jag starta upprampningen av huset innan vi kommer dit. En klar finess!
 
Redigerat:
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Nu vill vi nyfikna höra vart det barkar? :) Ved-pellets, pellets, flis eller VP?
Ved/pellets är primäralternativet som det ser ut just nu.
 
  • Gilla
Jannez69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.