Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasS skrev:
Det kommer alltid finnas en grupp konsumenter som väljer billigaste alternativet men vem vill konkurrera om dessa? Den intressanta gruppen är de som idag väljer det billigaste "pga att de dyrare alternativen inte heller är bra"......
Ja, det är vi det, privatpersoner, företag och kommun som anlitar hantverkartjänster. Nog väger priset väldigt tungt där, kanske allena i många fall? Men kommer vi någonsin att se det ärliga svaret på om det lägre priset var värt pengarna i det långa loppet? Många är nöjda och kan vara ärliga med det, andra vill inte erkänna sin snålhet utan betalar gärna en ny hantverkare till en låg pris vilket långsiktigt summerar till en högre kostnad. Det är kanske detta som kallas avbetalning med ränta :rolleyes:. I och för sig inget fel med det.

En annan fråga som jag inte sett i tråden är om vi konkurrerar på samma villkor? Knappast. Då skulle alla länder ha samma beskattning och samma löneläge. Ärligt talat vill jag behålla min levnadsstandard under de förutsättningar som Sverige erbjuder, men jag vill samtidigt inte mena att jag latar mig eller erbjuder dåliga tjänster, bara prisvärda... cool0010.gif

Vad handlar förresten tråden om? Ska vi försöka enas om ifall vi ska krypa ned i jordkällaren eller oreserverat släppa in utländsk arbetskraft på deras villkor? Finns det inget lagom mitt emellan som jämnar ut oddsen lite?
 
  • Gilla
Thomas Lundquist
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Kostnadsberäkningen har vi sett tidigare och den tål säkert att upprepas, men det intressanta för just denna tråd är ju det till synes oskyldiga antagandet att 25000kr är månadslönen......varför inte 18000? Om man nu vill konkurrera med pris kanske det är mer rätt.

Det finns kollektivavtal även inom hantverksyrken, kan man inte plocka ut mer lön än en anställd, då finns det ingen anledning till att ha eget...
 
  • Gilla
Glufsglufs och 2 till
  • Laddar…
Bo, jag antar att staten, etc. ej behöver fråga facket om vi skulle devalvera den svenska kronan. Därmed skulle oddsen kanske jämnas ut, men det har naturligtvis också stora allmäna nackdelar. Låt oss principiellt anta att den svenska hantverkaren kostar 500 kr / h och de utländska 40 Euro / h. Den utländska handverkaren har här en tydlig fördel.

Om vi (överdrivet) devalverar kronan ner till 50 % av dagens värde, kostar en Euro 17,20 Skr. Den utländska hantverkaren kostar plötsligt 688 Skr och vips har vi plötsligt en konkurrensfördel. Nackdelen? Ja nackdelen är att alla importprodukter blir mycket dyrare och kanske även ström och andra efterfrågade exportvaror om t.ex. våra kraftbolag anser sig kunna sälja strömmen dyrt i utlandet. Vi har fått en kollektiv real lönesänkning, med eller utan tillåtelse av facket. Detta är möjligt i Sverige med egen valuta , men ej t.ex i Grekland.


Ändå. detta är bara ett scenario om vi har ett generellt dåligt konkurrensläge. Om bara en branch är drabbad, ser jag ingen annan lösning än strukturförändring inom branchen som följd.
 
mariatherese skrev:
Fast frågan är ju också om kostnaden för bil skall läggas på timlönen? Det tas ju ut ganska saftiga priser för bilen per dag.
Vi tar inte ut nått "extra" på räkningen för våra bilar, dock har vi börjat diskutera det för det kostar väldigt mycket att ha en bil i drift idag...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Mikael_L
Freddy_kruger skrev:
Det finns kollektivavtal även inom hantverksyrken, kan man inte plocka ut mer lön än en anställd, då finns det ingen anledning till att ha eget...
Om man inte lyckas bli anställd då?

(Ja just i dagens läge känns det väldigt teoretiskt, jag vet. Men men ...)
 
Fruppe skrev:
Vi tar inte ut nått "extra" på räkningen för våra bilar, dock har vi börjat diskutera det för det kostar väldigt mycket att ha en bil i drift idag...
Jasså, lägre räntor, lägre förbrukning, relativt sätt billigare bilar och längre serviceintervall. Visst har soppan gått upp men dom andra parametrarna tar med råge bort den effekten.
 
Jupp oerhört billigt att ha bil idag. Knappast något argument för att höja priset om man säger så.
Men till topic. Givet den relativt korta utbildningen kombinerat med hög arbetslöshet så borde ju arbetskraftsutbudet öka inom hantverkssektorn och det pressa priserna framför utländsk konkurrens tycker jag. Det borde ju branschen snarare vara rädd för. Barriären för att starta företag är ju i princip obefintlig.
Freddy: Det beror väl på hur långsiktig man är. Jag känner massa företagare som tar ut lägre lön än sina anställda.
 
Jugend skrev:
Jupp oerhört billigt att ha bil idag. Knappast något argument för att höja priset om man säger så.
Men till topic. Givet den relativt korta utbildningen kombinerat med hög arbetslöshet så borde ju arbetskraftsutbudet öka inom hantverkssektorn och det pressa priserna framför utländsk konkurrens tycker jag. Det borde ju branschen snarare vara rädd för. Barriären för att starta företag är ju i princip obefintlig.
Freddy: Det beror väl på hur långsiktig man är. Jag känner massa företagare som tar ut lägre lön än sina anställda.
Det gör jag med...

De tar det som aktieutdelning istället... ;) :p
 
Jo exakt - du har ju rätt metod och modern setup Paul.

Skulle fler i branschen köra efter din enkla metod så skulle nog konkurrensen från utlandet inte vara någon fråga.
 
Nimajneb skrev:
Jasså, lägre räntor, lägre förbrukning, relativt sätt billigare bilar och längre serviceintervall. Visst har soppan gått upp men dom andra parametrarna tar med råge bort den effekten.
Hmm... dyra i inköp, leasing-avgift, däck, bromsar och andra slitdelar som slits oerhört mycket snabbare än en vanlig svenssons bil. Försäkringar som är dyrare för att det är företag som har bilen.

Stötdämparna tar riktigt med stryk eftersom vi måste fylla biljäveln med så mycket vi kan för att ha en så komplett servicebil som möjligt.

Så nej det är inte billigt att ha bil och kostar så fort man startar fanskapet på morgonen.

En sådan jävla enkel grej som mobil kostar mer än dubbelt så mycket bara för att man måste ha företags abonnemang. Mitt privata kostar 350 och det är dyrt, frugans 250 mitt jobb abonnemang kostar alltså 550:- tror jag det var. Och det är tydligen billigt för ett företags abonnemang.

Så jo, saker kostar oavsett om man vill det eller inte och speciellt bilfan är dyr.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är vi det, privatpersoner, företag och kommun som anlitar hantverkartjänster. Nog väger priset väldigt tungt där, kanske allena i många fall? Men kommer vi någonsin att se det ärliga svaret på om det lägre priset var värt pengarna i det långa loppet? Många är nöjda och kan vara ärliga med det, andra vill inte erkänna sin snålhet utan betalar gärna en ny hantverkare till en låg pris vilket långsiktigt summerar till en högre kostnad. Det är kanske detta som kallas avbetalning med ränta :rolleyes:. I och för sig inget fel med det.

En annan fråga som jag inte sett i tråden är om vi konkurrerar på samma villkor? Knappast. Då skulle alla länder ha samma beskattning och samma löneläge. Ärligt talat vill jag behålla min levnadsstandard under de förutsättningar som Sverige erbjuder, men jag vill samtidigt inte mena att jag latar mig eller erbjuder dåliga tjänster, bara prisvärda... [bild]

Vad handlar förresten tråden om? Ska vi försöka enas om ifall vi ska krypa ned i jordkällaren eller oreserverat släppa in utländsk arbetskraft på deras villkor? Finns det inget lagom mitt emellan som jämnar ut oddsen lite?
Så enkelt är det inte. Jag är övertygad om att stora delav av privatmarknaden skulle välja "svenska" alternativ om man uppfattade det som bättre. Redan idag väljer man ju så trots att man inte tycker det är bättre.

Stat och kommun kommer alltid välja billigast men dom väljer "lagligt" billigast vilket gör att den värsta sidoimporten sållas bort, oftast.

Konkurrera på lika vilkor: Vem har sagt att det ska vara så? Alla har olika förutsättningar - det är ju själva poängen med mitt resonemang.
 
sj6 skrev:
Hmm... dyra i inköp, leasing-avgift, däck, bromsar och andra slitdelar som slits oerhört mycket snabbare än en vanlig svenssons bil. Försäkringar som är dyrare för att det är företag som har bilen.

Stötdämparna tar riktigt med stryk eftersom vi måste fylla biljäveln med så mycket vi kan för att ha en så komplett servicebil som möjligt.

Så nej det är inte billigt att ha bil och kostar så fort man startar fanskapet på morgonen.

En sådan jävla enkel grej som mobil kostar mer än dubbelt så mycket bara för att man måste ha företags abonnemang. Mitt privata kostar 350 och det är dyrt, frugans 250 mitt jobb abonnemang kostar alltså 550:- tror jag det var. Och det är tydligen billigt för ett företags abonnemang.

Så jo, saker kostar oavsett om man vill det eller inte och speciellt bilfan är dyr.
Frågeställningen var att det hade blivit så mycket dyrare att det finns dom som överväger att ta ut extra avgifter på bilen. Inte den faktiska kostnadsnivån för vare sig bil eller mobil. BTW, det är inte så länge sedan det kostade 6kr/min att ringa med mobilen... så även här har ju kostnaderna gått ner markant.
 
A
Tänk att vi är tillbaka där igen. Det är ointressant för kunden hur mycket hantverkarens bil kostar. Det är som att gå in till chefen och säga att "jag bara måste ha högre lön för jag har köpt en så dyr ny bil", hör själv hur dumt det låter.

Hantverkaren själv bryr sig naturligtvis om den kostnaden tillsammans med andra kostnader sätter ett golv på hur mycket pengar som man måste tjäna för att slippa gå med förlust. Men det är hantverkarens problem och blir synligt för kunden enbart i att hantverkaren väljer att tacka nej till för dåligt betalda jobb. Han kan säga nej till sådana jobb till han inte får några jobb alls pga att ha vill ha för mycket betalt och därför säljer bilen och köper en billigare eller ändrar någonting i sitt erbjudande så att han kan ta mer betalt för att betala bilen, mobiltelefonen eller vad det nu kan vara. Kunden bryr sig egentligen inte, möjligen kan en för sunkig bil göra att kunden oroar sig för att hantverkaren ska bli stående med haveri på motorvägen och därmed riskera att försena hela bygget och ställa till med bekymmer för kunden, det bryr sig kunden om.
 
  • Gilla
Tornhill 2
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Vi tar inte ut nått "extra" på räkningen för våra bilar, dock har vi börjat diskutera det för det kostar väldigt mycket att ha en bil i drift idag...
Höj timlönen ett par kronor i stället så ska du se att du får nöjdare kunder och mindre tjafs om fakturorna.
 
Mitt tips är att fokusera på konkurrensfördelar istället för bil/telefon-kostnader, det kommer nog göra större effekt. Jag kan lova att Audi har högre kostnader per bil än Kia, ändå går det bra för dem trots en mördande internationell konkurrens.

Ett försök:

Fördelar:
- språk
- närhet till kund
- kunskap om branschstandarder
- lättare skriva avtal med samarbetspartners
- långsiktighet, t.ex. bygga upp en kundstock

Nackdelar:
- pris
- ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.