Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L
Exakt så.
Och jag missunnar egentligen ingen duktig hantverkare 25 eller 35 tusen i månaden heller. Men jag lär nog väldigt sällan ha råd att anlita en sådan.

Men lönediskussionen är helt klart offtopic och det vore bättre om vi fortsätter med funderingar om det är bra eller dåligt om vi skyddar våra Svenska hantverkare mot annan konkurrens.
 
sj6 skrev:
Det priset... skulle vilja se antal anställda på den/de firman/orna. Skulle vilja se bokslutet också för vinsten bör ju ätas upp någonstans. Nollresultat?

Skulle jag driva företag så är det för att tjäna pengar. Leverera en bra produkt/tjänst naturligtvis för man har moral i kroppen men att driva ett företag med målet att nolla... nä det tror jag ingen gör men jag har ju sett att det är svårt inom denna bransch att bli rik som liten firma.
Nu är jag lite extra provocerande mer för att jag ogillar kategoriska och nästintill spydiga uttalanden som Larsson gjorde så jag är lite orättvis gällande prisjämförelse. Egentligen inte för att argumentera mot dig eller Paul utan mest för att det är kul att diskutera ;)

Du får tänka på att jag har vissa upphandlingsfördelar och därför också får ett visst pris som privatperson också. Så antalet anställda på de företagen är väl från enmansföretag till ca 45 anställda som störst tror jag och vi pratar inte om något enstaka företag för den debiteringen utan en låååång lista.

Men då handlar det också åt att det är stora upphandlingar generellt och att det fyller ut årskalendern och ger återkommande arbeten som skapar en inkomst för företaget medan vinst och marginaler troligen tas ut på andra kunder. Detta pris är inte något som företagen har som allmän prislista men bör ändå vara en indikation på vad som är möjligt, men visst troligen nollresultat beräknat
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Diskussioner om hur mycket en hantverkare måste debitera är riktigt underhållande. Hur mycket måste en fotbollspelare tjäna för att lira fotboll på hög nivå? Det beror på vem man frågar. En hungrig men skicklig bollsparkare är beredd att slita för peanuts, medan en primadonna på topp inte ens knyter skorna för mindre en än 42-fotare i månaden.

Istället för att dividera om kronor och korvören, och ömsesidigt stimulera varandras introverta böjelser, lyft blicken och inse att det finns endast två val:
1) Konkurrera med andra
2) Protektionism och isolering

Om vi börjar med uteslutningsmetoden, så kan en mörk och unken jordkällare få vissa att känna sig starka, stolta och trygga. En nostalgitripp, rent av. Back to the roots. Problemet med jordhålan är dess begränsningar. Även om man kånkar dit säckvis med potatis, kålrötter och äkta svenskt kaffe gjort på den finaste tallbarken, blir man sugen på något som det inte funnits plats för i jordkällaren, eller som överhuvudtaget inte fanns tillgängligt den dagen man bunkrade upp. Vad göra? Köpa utifrån? De andra kanske är måttligt sugna på kålrötter, och vår lokal valuta vill de heller inte ha.

Återstår - konkurrens. Varje dag ser jag den i trafiken. Den kan lura i en Caddy, Berlingo, Partner m fl. En keps som uppfyller högt ställda krav på böjd skärm, en putande överläpp som följer gällande branschregler om snusprillans storlek, och gärna en touch av sävlighet (gäller ej trafikljus, där är den mördande). Min erfarenhet av den unga, nya, fräscha Konkurrensen visar att den alltid gör sitt bästa. Fram till lunch är den trött. Tidiga morgnar. Jobbigt "juh"! Efter lunch infinner sig eftermiddagströtthet. Jobbigt "juh"! "Jobbat hela da'n, juh". Slappanar av med lite SMS-ande mellan varven, "lr???????!!!". Jag är synnerligen begeistrad av Konkurrensens svenskakunskaper, för att inte tala om skriven svenska, där skriftspråket har utarmats till någon sorts SMS-språk uppblandat med grav dyslexi. Konkurrensens paradgren är att slå sig för bröstet. Konkurrensen är helt enklelt BÄST. King of the hill! Utsocknes och andra utbölingar som kommer hit och jobbar för halva lönen är givetvis en hop byfånar, eller asociala arbetsnarkomaner, som man gott kan snacka skit om. En snickarlärling hade hört talas om extremt låga löner de jobbar för. En annan om hur dumma och efterblivna de är. Ytterligare en annan hur "skumma" de är. Inte för att någon har arbetat med dem - nej, Gud förbjude. Kineser då? De kan bara kopiera och tillverka skitprodukter, osv, osv.

Jag tror bestämt att det är dags för ett paradigmskifte, och möta den globala konkurrensen på sk lika villkor, som det har krävts framförallt från hantverkahåll. Kineser och indier, för att exemplifiera med de största nationerna som industrialiserar hänsynslöst, är hungriga på framgång, och beredda att jobba hårt för att nå dit. De lär fort också. Skolan och lärarna är en institution i sig. Okränkbar. Inget brölande i klassrummen här inte.

Vi kan inte konkurrera mot Kina och Indien med dasspapper och gällivarehäng.
 
  • Gilla
se38005 och 6 till
  • Laddar…
isolde skrev:
Vi kan inte konkurrera mot Kina och Indien med dasspapper och gällivarehäng.
Nog f...n kan vi konkurrera med och sälja dasspapper i Indien med tanke på vad dom använder vänsterhanden till :p
 
Mikael_L
Jag funderade på att plocka upp denna garnända igår, men orkade inte.
Men nu är jag pigg och vill skriva lite ... ;)
Jugend skrev:
Jag säger inte att man skall skall sänka priserna med 20 %. :) Men som jag sagt i andra trådar så är man duktig skall du väl kunna höja priset.
Men det skall inte vara hela världen om man måste sänka priserna för att konkurrenssituationen förändras. Så är det för alla branscher. Men när man säger att det inte går blir man ju misstänksam.
Ja priserna förändrar vi ju knappast genom några inlägg på BH. Visst kan det ha en liten, troligen extremt marginellt liten, påverkan då BH trots allt har flera tusen läsare.
Om hantverkarna får oemotsagda predika hur dåligt det är och hur dyrt det är med alla omkostnader och hur fattigare dom blir månad efter månad osv så kan dom givetvis kanske få kunder i allmänhet att vara beredda att betala en allt högre timpenning. Andra hantverkare på forumet kan ju också få intrycket att nu är det dags att höja.
Sen kan väl de som sablar ner argumenten och diskuterar emot kanske vända trenden åt andra hållet.
Men troligast påverkar det vi skriver här så gott som noll. ;)

Priset på tjänsten sätts troligen mest av tillgång/efterfrågansituationen. De stora aktörerna i branschen (stora byggbolag, fastighetsbolag osv) fungerar som en stark och insatt förhandlare om priserna gentemot alla hantverkarfirmor.
Prisnivån som sätts där blir liksom en likare, speciellt mycket under den timpenningen tar ingen hantverkare något annat jobb, för då är bättre att rea ut sig till samma pris på något stort bygge.
Speciellt mycket högre kan man inte heller ta, av t.ex. privatkunder, ty då blir annars den marknaden för lukrativ och fler vill ta privatjobb och priserna sjunker.

Sen kommer utländsk och annan låglönearbetskraft in på ett hörn.
Dom pressar sig in och tar sin del av kakan mha lägre löner.
Svenska hantverkare har som konkurrensfördel att dom för det mesta kan beställarens språk, dom kan (ofta) svenska byggnormer och byggsätt, och många tror att dessa hantverkare står för högre kvalitet.
Därför kan en svensk hantverkare ta en högre timpenning än t.ex. en estnisk.
Denna konkurrensfördel tycker jag ni svenska hantverkare ska vårda om ni vill fortsätta kunna ta högre timpenning. Alltfler beställare känner sig missnöjda med ett eller flera uppdrag som svenska hantverkare har utfört, "motståndet" mot att ta in en av annan nationalitet sjunker.
Skyll inte detta på oss kunder !!

Men i övrigt gäller nog som sagt tillgång/efterfrågan.
Kommer det in såpass många utländska hantverkare över våra gränser att dom påverkar prisbilden?
Tja kanske, iom att även större byggbolag anställer sådana direkt eller som UE så har dom säkert en del prispressande verkan. Men jag tror inte den är så jättestor, ty det är långt ifrån alla som har lust att åka långt från sitt hemland. Det blir dessutom allt bättre "där hemma" och högre löner osv som nog också bromsar utvecklingen.
Men det är klart, stiger hantverkarlönerna här så blir det återigen mer attraktivt.

Trots allt så misstänker jag att de utländska hantverkarna påverkar ganska marginellt här i Sverige.

Om något ska driva upp lönerna ännu mer så ska det nog främst till annat, såsom lägre ränta, bättre och mer ROT-avdrag (t.ex. att det även gäller nybyggen) eller att staten går in i något slags stödprogram, där skattepengar får underhålla hantverkarsektorn.
Lägre ränta än nu är väl svårt att tänka sig. Mer ROT tror jag är uteslutet. Statliga program, typ miljonprogrammet på -60-70-talet skulle väl kanske inte vara helt uteslutet att tänka sig, men knappast troligt. Jag hoppas att de styrande inser vad det leder till.

Allmänna kostnadsökningar av alla de möjliga slag kan leda till högre timpenningar för hantverkarna. Det vill dom iaf garanterat själv. Men samtidigt leder ju allmänna kostnadsökningar till mindre köpkraft hos beställarna, så det borde vara självreglerande, och bara leda till färre utförda jobb och färre företag.

Lägre timpenning är kanske lättare att se anledningar till.
Jag tror som sagt var inte att Polackerna och de andra kommer bidra till detta, dom kan nog på sin höjd bidra till att hindra höjningar, på marginalen.
Men däremot höjda räntor, minskat byggande, Europeisk finansoro, ökande arbetslöshet osv är en massa faktorer som drastiskt kan minska efterfrågan.
Och blir det nog illa kan det givetvis till sist bli så att en hantverkare får välja mellan att jobba för samma lön som McDonaldsanställd eller leva på luften som går att andas gratis.

Ja det är som sagt min tro. De icke svenska hantverkarna kommer inte direkt orsaka sänkta priserna generellt här i Sverige. Dom kan möjligen ha en liten dämpande effekt på höjningar.

Intressant skulle däremot vara om dom på sikt kan leda till högre kvalitet på hantverkstjänsterna generellt. Varför det skulle bli så är ju inte lätt att säga.
Fast om antingen Svenska eller utländska hantverkare kommer på genidraget att utveckla maximal kvalitet, kundnöjdhet, transparens och kundnytta som en konkurrensfördel så kan det förhoppningsvis starta en kapplöpning inom dessa områden.
 
  • Gilla
te95mne
  • Laddar…
Puh...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mathias, det var ett kärnfullt inlägg i frågan.

Men om du utvecklar det lite ...? ;)
 
Mikael_L skrev:
Mathias, det var ett kärnfullt inlägg i frågan.

Men om du utvecklar det lite ...? ;)
746 ord, dags att införa en ordbegränsning i ett o samma inlägg;)

Var detta den långa versionen av mitt tidigare inlägg:
Nimajneb skrev:
Sluta lipa och rulla upp ärmarna och leverera en j...t bra produkt till lägsta möjliga totalkostnad istället!
:D
 
Ju fler svenska företag som går i kk ju mindre skatteintäkter blir det
iomed att många småföretagare driver enskilda firmor så blir det personliga konkurser med den följden att det under en lågkonjungtur blir fler som går på sos ,som är skattebaserat
Det blir en STOR negativ spiral
Jag själv har sagt att om jag skulle gå i kk ,så flyttar jag utomlands o ingen av leverantörerna får betalt vilket kan skapa fler konkurser
 
larsson r skrev:
Det finns väl egentligen bara ett företag i sverige där dom anställda har fått sänkt lön nu ,o det är väl SAS
Du har ju Saab automobile också...
 
Gör som (vi) andra som redan idag är utsatta för internationell konkurrens; försök använda Dina konkurrensfördelar (språk, närhet, kvalitet, spetskompetens t.ex.) och leverera en service/produkt som är prisvärd (inte nödvändigtvis billigast).
 
  • Gilla
Zlayer och 1 till
  • Laddar…
larsson r skrev:
Ju fler svenska företag som går i kk ju mindre skatteintäkter blir det
iomed att många småföretagare driver enskilda firmor så blir det personliga konkurser med den följden att det under en lågkonjungtur blir fler som går på sos ,som är skattebaserat
Det blir en STOR negativ spiral
Jag själv har sagt att om jag skulle gå i kk ,så flyttar jag utomlands o ingen av leverantörerna får betalt vilket kan skapa fler konkurser
Att ett företag kår i konken behöver inte ur nationalekonomiskt perspektiv vara en dålig sak, tvärt om, KK härstammar ju ofta ifrån att företaget inte kunnat tillhandahålla en tjänst/produkt som marknaden är beredd att betala för (om vi bortser från CashFlow orsaken till KK). Visst kan det vara kopplat till personliga tragedier men det är för mig en annan fråga.
Den negativa spiralen du beskriver drivs i första hand av en minskad efterfrågan totalt sett, detta kan vara kopplat till arbetslösheten totalt sett men det finns många andra vinklingar som bla Mikael_L tog upp i sitt monsterinlägg.
 
larsson r skrev:
iomed att många småföretagare driver enskilda firmor så blir det personliga konkurser
Nu är det ju heller inte säkert att man går i personlig kk bara för att man har en enskild firma som går dåligt. Bara om man inte förstått läget och dragit på sig stora skulder innan man drar i handbromsen.
 
Mikael_L
larsson r skrev:
Ju fler svenska företag som går i kk ju mindre skatteintäkter blir det
iomed att många småföretagare driver enskilda firmor så blir det personliga konkurser med den följden att det under en lågkonjungtur blir fler som går på sos ,som är skattebaserat
Det blir en STOR negativ spiral
Jag själv har sagt att om jag skulle gå i kk ,så flyttar jag utomlands o ingen av leverantörerna får betalt vilket kan skapa fler konkurser
Och vad tänkte som recept mot det scenario du presenterar här?

(Så du ska slippa smita iväg utomlands... ;))
 
smurfen72 skrev:
!00 talet fall känner jag inte till men ca 10 talet på ställen där jag jobbat nära utländsk arbetskraft men inget man skriver i ett forum och det tror jag du vet att man inte gör därför skriver du som du gör för att du vet att ingen kommer att lägga ut infon här. Om du kallar det slavlön eller jävligt dåligt betalt är för mig ingen skillnad men tycker du 30 kr tim är ok. Vad vill du klura ut hur det fungerar 30 kr är 30 kr.
Låt oss anta att det är som du säger, att du har träffat personer som har jobbat vitt för 30:-/timme för ett företag som följer gällande lagar och regler.

Jag förutsätter att dessa personer har tagit jobbet för att det var bästa alternativet för dem, vid det tillfället. Om de kan byta jobb till ett företag/branch där de får 50:-/timme, eller 500:-/timme, så är jag säker på att de gör det.
Så, var finns slavlönerna? Den anställde tror sig få ett bättre liv än de får om de fortsätter med vad de gjorde innan.
Naturligtvis gäller inte detta för företag som tex tar passen från sina "anställda", det är brottsligt och skall bekämpas, men du hävdar att de du träffat inte råkat ut för det.

Om en svensk byggjobbare, som vill ha 170:-/timme, kan ersättas av en för 30:-/timme, då ligger svensken klart illa till. Vad är problemet?
Samma sak, är man värd högre lön, så får man byta jobb, eller starta eget. Fungerar det inte så har man fel, då är man inte värd mer pengar.

Och ja, jag vet vad jag pratar om. Jag har fortfarande inte samma lön som jag hade vid sekelskiftet. När IT-bubblan sprack, så minskade min lön till hälften, jag har fortfarande 2000:-/mån mindre än vad jag hade då.
Blev jag sur? Självklart. Gick jag med i facket och gnällde på aktuellt och i forum? Självklart inte, det hade inte hjälpt, det hade bara minskat min lön med ytterligare några hundralappar i månaden i fackavgift.
I stället har jag bla jobbat utomlands långa perioder, inte för att det är så särskilt kul, men för att jag hade höga fasta kostnader som måste betalas.
När jag var utomlands var jag vidare inte avundsjuk på mina kolleger från landet i fråga, för att de fick bättre betalt än mig, nej, jag var tacksam för att jag fick bättre betalt än hemma, så jag kunde betala räkningarna.

Så snälla, sluta gnälla på konkurens.
Är du värd mer än du får betalt, byt jobb eller branch eller bli egen företagare.
Funkar det inte så snälla, sluta gnälla.
Då är du inte värd mer.

/ Fredrik
 
  • Gilla
eritor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.