Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Nä det är klart. Men alla firmor i en marknadsekonomi måste ju leva med fallande intäkter ibland.
Precis, och i en marknadsekonomi måste sådana som du inse att det kan gå bra och hantverksföretagare kan tjäna pengar ibland. Det får du leva med trots att det svider fett för dig.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Precis, och i en marknadsekonomi måste sådana som du inse att det kan gå bra och hantverksföretagare kan tjäna pengar ibland. Det får du leva med trots att det svider fett för dig.
Ett totalt missförstånd som uppstår här hela tiden. Jag har inget emot att det går bra för personer som driver hantverksverksamheter. :x
Det som jag vänder mig emot är när det går bra för personer som kör djupt oärliga eller dåliga affärsmodeller. Dolda avgifter, höga materialpåslag, medvetna höga fastpris etc. Alltså kort och gott när man blåser andra människor för att de är oerfarna, försiktiga eller andra skäl och där man helt enkelt utnyttjar ett informationsöverskott. För mig spelar det ingen roll om man står på en bazar, är rörkrökare, bilförsäljare, läkare eller it-konsult. I branschen för hantverk är det här tyvärr vanligt. Och det tycker jag är ett problem. Tycker inte du det Thomas? När det gäller topic så tror jag att det är bra med konkurrens. Därfär är det ju bra om utländska företag är med på marknaden. Sedan vänder jag mig emot föreställningsvärlden att priser bara kan gå upp. Då har man inte förstått förändringen i världen och vår egen ekonomiska politik. Då är det nog dags att titta upp från naveln och fråga andra människor i andra näringar hur konkurrensen ser ut idag.
 
  • Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
Jugend skrev:
Alltså kort och gott när man blåser andra människor för att de är oerfarna, försiktiga eller andra skäl och där man helt enkelt utnyttjar ett informationsöverskott.
Precis. För att en marknad skall kunna uppstå så måste säljare och köpare lita på varandra. Det är ingen slump att bland de allra första marknadsregleringar som kom till var var att övermakten stog som garant för vikter och mått. Dvs standardisering av vikter och mått och kontroll av att standarden efterlevdes. Det dröjde inte många dagar efter det att man började sälja en vara per vikt, förrän en skruppellös handlare började mixtra med vågen. Och har en börjat och skaffat sig en oärlig konkurrensfördel så måste alla andra följa med eller drivas bort från marknaden. Detta leder till att marknaden minskar allteftersom kunder känner sig lurade och måste ta risken för att bli blåsta med i beräkningen. (Det här händer än idag. Jag vet ett ställe i USA där vissa mackägare började fuska med de digitala bensinpumparna. Detta gick eftersom kontrollmätningen bara skedde vid två punkter, nämligen 5 och 10 gallon. Det betydde att du bara fick rätt mängd om du köpte just 5 gallon och 10 gallon. Köpte du något däremellan eller mer så fick du mindre mängd än den du betalade för. Man fick ändra sin kontrollmetod och mäta över mycket större intervall för att komma tillrätta med det.)

Jag kommer ihåg en studie från 80-talet som förklarade Gnosjöandan/undret med avsaknaden av ekonomer och jurister(!) Dessa är nämligen bäst på att sprida misstänksamhet och driva kortsiktig profitmaximering till sin spets. I en sådan anda så blir det färre affärer och mindre samarbete. I Gnosjö så hade man tvärtom en starkare gemenskap genom sin frikyrklighet som lade extra band på profitmaximering och lurendrejeri, så sammantaget så blir det *mer* affärer och *mer* vinst för alla inblandande, eftersom marknaden som sådan växer mycket mer än man kan vinna på att kortsiktig profitmaximering med åtföljande åtdragna öron.
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Ett totalt missförstånd som uppstår här hela tiden. Jag har inget emot att det går bra för personer som driver hantverksverksamheter. :x
Det som jag vänder mig emot är när det går bra för personer som kör djupt oärliga eller dåliga affärsmodeller. Dolda avgifter, höga materialpåslag, medvetna höga fastpris etc. Alltså kort och gott när man blåser andra människor för att de är oerfarna, försiktiga eller andra skäl och där man helt enkelt utnyttjar ett informationsöverskott. För mig spelar det ingen roll om man står på en bazar, är rörkrökare, bilförsäljare, läkare eller it-konsult. I branschen för hantverk är det här tyvärr vanligt. Och det tycker jag är ett problem. Tycker inte du det Thomas? När det gäller topic så tror jag att det är bra med konkurrens. Därfär är det ju bra om utländska företag är med på marknaden. Sedan vänder jag mig emot föreställningsvärlden att priser bara kan gå upp. Då har man inte förstått förändringen i världen och vår egen ekonomiska politik. Då är det nog dags att titta upp från naveln och fråga andra människor i andra näringar hur konkurrensen ser ut idag.
Så länge dessa företagare inte plockar ut mer än vad gossar som vänt blad i fyra år på universitetet ja, för då går du i taket med BH mått.
Jag kan omöjligt bli långvarig som företagare om jag har min inriktning på att blåsa folk.
Det är självklart att ta väl hand om dom som ser till att jag har mat på bordet.

Sen finns det avarter och då ser jag till att affären uteblir.

Angående konkurrensen så håller jag med brabyggare i mycket.

Jag tycker det är bra att gynna företag i närområdet. Det är en modell som måste fungera t.e.x på öar i skärgården.

Att hoppla och jubla över all konkurrens är super är att skjuta sig i foten.
Hur ser det ut i ditt "drömeuropa"? Det liknar mer kräftgång än framgång.
Och JA, jag röstade för europa, men jag börjar bli tveksam till det beslutet.
Verkar vara för mycket slapptaskmentalitet.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag kan omöjligt bli långvarig som företagare om jag har min inriktning på att blåsa folk.
Om bara det var sant så hade vi inte haft några problem med informationsövertag osv. Men det är det tyvärr alltså inte i allmänhet. Det ligger tvärtom i ditt rationella ekonomiska intresse (jmf. "The tradgedy of the commons") att "blåsa" alla lite lagom. Vi pratar inte om totalt och uppenbart bedrägeri här. Idén är att komma undan med sitt fusk. Det var naturligtvis ingen nasare som kapade bort halva kilovikten, det är för uppenbart. Sno lite av många, det är melodin, leder inte till upptäckt, och om någon gör det så har vederbörande inte lidit så mycket skada att hen ställer till med så mycket väsen. Men bedragaren tjänar mycket pengar sett till alla transaktioner.

Och det handlar också, det skall påpekas, inte om dig personligen. Man räknar med att det i populationen totalt finns 1-1.5% "parasiter". Dvs folk som gärna "blåser" andra. Och, och det är kanske det intressanta, marknaden lider *mer* än bara 1-1.5% bortfall, eftersom alla köpare på marknaden måste ta höjd för risken att bli blåsta, och vi tar *mycket mer* höjd än risken faktiskt är. (Rent psykologiskt så *hatar* vi att bli lurade. Ur ett ekonomiskt perspektiv orationellt mycket.)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Om bara det var sant så hade vi inte haft några problem med informationsövertag osv. Men det är det tyvärr alltså inte i allmänhet. Det ligger tvärtom i ditt rationella ekonomiska intresse (jmf. "The tradgedy of the commons") att "blåsa" alla lite lagom. Vi pratar inte om totalt och uppenbart bedrägeri här. Idén är att komma undan med sitt fusk. Det var naturligtvis ingen nasare som kapade bort halva kilovikten, det är för uppenbart. Sno lite av många, det är melodin, leder inte till upptäckt, och om någon gör det så har vederbörande inte lidit så mycket skada att hen ställer till med så mycket väsen. Men bedragaren tjänar mycket pengar sett till alla transaktioner.

Och det handlar också, det skall påpekas, inte om dig personligen. Man räknar med att det i populationen totalt finns 1-1.5% "parasiter". Dvs folk som gärna "blåser" andra. Och, och det är kanske det intressanta, marknaden lider *mer* än bara 1-1.5% bortfall, eftersom alla köpare på marknaden måste ta höjd för risken att bli blåsta, och vi tar *mycket mer* höjd än risken faktiskt är. (Rent psykologiskt så *hatar* vi att bli lurade. Ur ett ekonomiskt perspektiv orationellt mycket.)
Klart det inte är riktat personligen men som hantverkare, blivande för min del, så tar man faktiskt illa vid sig när det kastas i vissa fall ordentligt med skit och generaliseringar och uttalanden som är utformade att alla är likadana.

Föregående trådar låstes men de finns kvar, titta lite i dessa så kanske du förstår varför man går in i försvarsställning.

Sen har jag, under den korta tid jag varit aktiv här, sett att det är i 9 fall av 10 hantverkarens fel. Man går på trådskaparens historia och utelämnar den andra sidans version. Det var någon tråd som när medlemmar faktiskt började ställa lite frågor som det kom upp mer och mer att det faktiskt inte var helt rätt agerat av trådskaparen heller.

Tyvärr är det den lilla procenten hantverkare som förstör ryktet för de seriösa.

Jag själv tycker det är tröttsamt med den cyniska syn många har här på BH mot hantverkare och när man försöker ge en förklaring till hur det kan se ut från andra sidan så har man ett kundförakt, försvarar fusk, försvarar att man blåser folk etc...

Det är en väldigt ensidig syn man ser här på BH. Och detta är min egna högst personliga och subjektiva åsikt så nej, den kan inte vara fel :p
 
sj6 skrev:
Tyvärr är det den lilla procenten hantverkare som förstör ryktet för de seriösa.
Precis. Som jag skrivit ovan så förstör de mycket mer för alla andra än de tjänar. Och ju större informationsövertag desto värre förstör de. Det finns en stor asymmetri här som är intressant; om vi skall bedöma om någon är ond eller god så lägger vi *mycket* större vikt vid dåliga exempel än positiva. Den som är ond är nämligen OK den allra allra största delen av tiden. Ond är den som beter sig illa bara någongång ibland. Så för att bedöma om någon är "ond" så räcker det med ett fåtal exempel, eller att höra tals om det. Men för att avgöra om någon är god, så måste vi se vederbörande under lång tid konsekvent göra goda gärningar. Det krävs mycket mer bevis för att säga att någon är bra, än för att säga att någon är dålig.

Och detta är ju direkt applicerbart på hantverkarsituationen. Om man upplevt sig illa behandlad någon enstaka gång, eller ens hört talas om det så sitter den erfarenheten i. Och eftersom vi dessutom gärna dömer andra efter hur vi upplevt medlemmar ur "klanen" tidigare så åker resten med av bara farten. (Jag är själv inte imun och svor svavelosande eder efter att en elektriker dels borrat genom asbestplattor i källaren och sedan genom en fönsterkarm istf. väggen, utan att fråga eller säga något. Jag bestämde där och då att aldrig släppa en hantverkare över tröskeln igen! ;) Och det har jag faktiskt hållit. De har fått vara utomhus och dränerat, byggt trädäck osv. istället... Och det har iofs gått bra. :))

Vi kan helt enkelt inget annat, vi är byggda så.

sj6 skrev:
Det är en väldigt ensidig syn man ser här på BH. Och detta är min egna högst personliga och subjektiva åsikt så nej, den kan inte vara fel :p
Just! "Kom inte dragandes med statistik och härledningar när det finns en anekdot..." :D
 
Mikael_L
sj6 skrev:
Klart det inte är riktat personligen men som hantverkare, blivande för min del, så tar man faktiskt illa vid sig när det kastas i vissa fall ordentligt med skit och generaliseringar och uttalanden som är utformade att alla är likadana.
Ja det här är ju främst ett forum för konsumenten, så därför kantrar det givetvis över åt den sidan.
Men om du jämför med vad du hör i arbetsbarackerna och era fika rum, men byter ut ordet "hantverkare" mot "kund", känner du inte igen snacket delvis?

Föregående trådar låstes men de finns kvar, titta lite i dessa så kanske du förstår varför man går in i försvarsställning.
Det känns väl lite onödigt.
Mitt tips till dig är att så länge inte ditt namn eller din firmas namn nämns så kan du snabbt räkna ut att det är inte dig det klagas på. Varför går du i försvarsställning för någon annan, för dig helt obekant, person?
Du kanske försvarar något riktigt as! Vill du verkligen det?

Sen har jag, under den korta tid jag varit aktiv här, sett att det är i 9 fall av 10 hantverkarens fel. Man går på trådskaparens historia och utelämnar den andra sidans version. Det var någon tråd som när medlemmar faktiskt började ställa lite frågor som det kom upp mer och mer att det faktiskt inte var helt rätt agerat av trådskaparen heller.
Ja man har ju nästan alltid endast ena sidan av historien. Och då det är enda tillgängliga uppgifterna så är det endast det vi andra kan bedöma. Men som du tydligen märkt så kan vi här ibland nosa fram att det finns en hund begraven.

Tyvärr är det den lilla procenten hantverkare som förstör ryktet för de seriösa.
Ja så är det, men det är inte mitt fel, inte heller någon annans forumsmedlems fel.
Men det kan däremot ibland bli vårt problem, tyvärr.
Och det är hela tiden er andra hantverkares problem då skiten även stänker upp på er skötsamma. Och ni får ha att göra med misstänksamma kunder.
Men det problemet måste ni själva ordna. Sparka hårt på era intresseorganisationer att dom snabbt som ögat skickar ut alla som inte sköter sig, tex.


Jag själv tycker det är tröttsamt med den cyniska syn många har här på BH mot hantverkare och när man försöker ge en förklaring till hur det kan se ut från andra sidan så har man ett kundförakt, försvarar fusk, försvarar att man blåser folk etc...
Ja som jag skrev tidigare, försök att inte försvara det du inte vet något om, enklast så.

Det är en väldigt ensidig syn man ser här på BH. Och detta är min egna högst personliga och subjektiva åsikt så nej, den kan inte vara fel :p
Riktig humor, sån jag gillar. (y)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Den stora frågan som man väl som konsument fortfarande väntar på är ju vad ni som är hantverkare på allvar tycker att man skall göra för att begränsa bedrägligt beteende? Nimanjeb presenterade ett bra förslag tycker jag. Var ju inte några hurrarop precis för det. Sj6 och Thomas vad tycker ni att man skall göra?
 
Hur många hantverkare som klagar på utländsk konkurrens använder svenska bilar, svenska mobiltelefoner och svenska datorer?

Eller är det bara tjänster vi diskuterar?
 
Precis! Jag tänker i fortsättningen inte anlita en enda hantverkare som inte fakturerar på ABC80, svarar i sin Ericofon och kommer i en Volvo Duett! :D (Nåja, vi skall inte vara sådana, det kan räcka med Volvo 850, Ericsson PC, och Ericsson T65, men mycket nyare blir svårt.)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Den stora frågan som man väl som konsument fortfarande väntar på är ju vad ni som är hantverkare på allvar tycker att man skall göra för att begränsa bedrägligt beteende? Nimanjeb presenterade ett bra förslag tycker jag. Var ju inte några hurrarop precis för det. Sj6 och Thomas vad tycker ni att man skall göra?
Ja, det vi kan göra är att organisera oss och skaffa oss behörighet typ BKR eller vara auktoriserad lösullsinstallatör t.e.x.
Det kostar mycket pengar med konstanta utbildningar och årliga "medlemskap" vilket i sin tur leder till högre kostnad för kund.

Högre kostnader skapar nog ett större gap mellan en BH-konsument och hantverkare.
Här inne finns inte målgruppen för seriösa hantverkare tror jag, då det hela tiden söks kvantitet före kvalitet.
Men det är klart att vi kan ha debatten rullande ändå.

Skåne-Påls koncept är ju ett vinnande sådant och hyllas av flertalet här inklusive mig själv.
Där är grundfundamentet bestående av intrimmade lokala hantverkare (antar jag :))som kostar, men kan sin sak.
Något som jag inte sett någon konsument här hylla förut.

Nu till motfrågan:
Vad kan "ni" göra för att se till att begränsa klåpare med bedrägligt beteende?
 
:) Bra humor!

Du börjar med att konstatera att det branschen kan göra kostar mer pengar och det är inte ett alternativ här eftersom ingen här vill betala för sig. Sedan fortsätter du med att konstatera att BH-konsumenten vill köpa oseriösa hantverkare och avslutar med att fråga vad BH-konsumenten vill göra åt problemet (med oseriösa hantverkare). Om det finns någon logik i det du säger (jag tror du tappade bort mig efter första meningen som lät iaf lät klok) så är det ju så att BH-konsumenten inte VILL begränsa klåparna eftersom det är från dessa "vi" VILL handla.
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
:) Bra humor!

Du börjar med att konstatera att det branschen kan göra kostar mer pengar och det är inte ett alternativ här eftersom ingen här vill betala för sig. Sedan fortsätter du med att konstatera att BH-konsumenten vill köpa oseriösa hantverkare och avslutar med att fråga vad BH-konsumenten vill göra åt problemet (med oseriösa hantverkare). Om det finns någon logik i det du säger (jag tror du tappade bort mig efter första meningen som lät iaf lät klok) så är det ju så att BH-konsumenten inte VILL begränsa klåparna eftersom det är från dessa "vi" VILL handla.
Ok, jag förstår att du inte vill förstå :D.
Men det är vanligt när det gäller dig.
Ställ en fråga så kan vi ta det lite lugnare och speciellt för dig.

Jag kom med förslag, har du något förslag eller?
 
A
Thomas Lundquist skrev:
Högre kostnader skapar nog ett större gap mellan en BH-konsument och hantverkare.
Här inne finns inte målgruppen för seriösa hantverkare tror jag, då det hela tiden söks kvantitet före kvalitet.
Nja, jag tror nog att det som söks är både kvantitet och kvalitet. Föga förvånande vill man nog att jobben blir bra så bra utförda som möjligt och man vill att det görs till ett så lågt pris som möjligt.
Thomas Lundquist skrev:
Nu till motfrågan:
Vad kan "ni" göra för att se till att begränsa klåpare med bedrägligt beteende?
En sak konsumenterna kan göra är t.ex. att skriva på olika forum och dela med sig av erfarenheter, råd och tips och försöka hjälpa andra att lukta sig till klåparna i god tid innan de blir lurade av dem. Sen också hjälpa till att göra livet så surt som möjligt för lurendrejarna om någon blir drabbad genom att hjälpa till med råd och tips t.ex. om hur man agerar rättsligt om det behövs.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.