Status
Tråden går ej att kommentera.
Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är vi det, privatpersoner, företag och kommun som anlitar hantverkartjänster. Nog väger priset väldigt tungt där, kanske allena i många fall?
Det här rör en intressant ekonomiskt observation, nämligen den att ju större informationsdifferens till köparens *nackdel* desto mer pressas priserna *ner*. (Kanske tvärtom mot vad man kunde tro.) Detta kallas "The Lemon Law of economics" och identifierades av bla Akerlof (http://en.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons) och ledde till ett "nobelpris" 2001.

Effekten (som observerats i många olika sammanhang) fungerar ungefär såhär. Säg att du skall köpa begagnad bil. Säljaren vet antagligen mycket mer om bilens skick än du. Säg att du vill handla för 10000:- . Ingen kommer att sälja dig en bil värd 12000:- utan alla kommer att vara värda mindre än 10000:-. Många mycket mindre. Säg att du blev pålurad en bil som egentligen skulle varit värd 5000:- om ni båda hade haft samma information. Att du köpt ett vrak märker du sent om sider och nästa gång du skall köpa en bil, så säger du "Inte en chans jag betalar 10000:- det blir max 8000:- nästa gång). Då försvinner även 10000:- bilarna från marknaden. Sett till hela marknaden och alla köpare och säljare så leder detta till en dödspiral där hela marknaden till slut kan upphöra att existera.

Det är intressant att notera att Paul i Staffanstorp och andra verkat förstå det här (åtminstone intuitivt) och verkar aktivt för att *minska* kundens informationsunderläge, genom information, resonemang, "låta kunden ta tid" osv. Detta leder alltså till ett *bättre* utfall för *säljaren* iom att kunden blir mer övertygad om hen får vad hen betalar för, och att hen betalar för det hen får sas. Kunden ges alltså möjlighet att värdera arbetet på något *annat* än pris.

Det är också notabelt att många hantverkare här på forumet *inte* verkat förstå det här. Utan hellre skulle lämna sitt blod än information om kostnadslägen osv verkar det. ;) Man skulle kunna tro att mindre transparens skulle ge hantverkaren större möjlighet att tjäna mer pengar. Men Akerlof lär oss alltså att i det korta perspektivet så är det rätt, men i det lite längre perspektivet så leder det till längre inkomster för alla.
 
  • Gilla
findus42 och 8 till
  • Laddar…
Det var en intressant aspekt som förklarar varför informationen är så bristfällig på de produkter man står i färd med att köpa.
 
Bra inlägg Lars_stefan. (y)
Skall man ha ett premium pris får man leverera premium också på alla områden.
 
bra-byggare skrev:
En hypotetisk tanke på samma tema är att svenska hantverkarköpare skulle börja anlita enbart företag som har hemvist och skattar i Sverige och att personalen som utför jobben endast måste vara personer som skattar och är skrivna i Sverige (svenskfödda eller utlandsfödda spelar ingen roll så länge de är skrivna i Sverige och skattar här)?

Det borde hypotetiskt innebära att det skulle skapas flera jobb i Sverige som drar in mer skatt till den gemensamma välfärden och att pengarna (lön och företagsvinster) spenderas mestadels i Sverige vilket bidrar ytterligare... eller?

Skulle man ens kunna skriva ett sådant avtal med ett företag utan att bli anklagad för diskriminering eller bryta mot någon EU-regel om fri rörlighet?
Om vi går tillbaka till urprungsfrågan, finns det fortfarande någon som tror att detta är en bra idé eller har den kollektivt förkastats?
 
Tror den har kollektivt förkastats.
 
Mikael_L skrev:
Om man inte lyckas bli anställd då?

(Ja just i dagens läge känns det väldigt teoretiskt, jag vet. Men men ...)
Då klarar man inte att driva eget heller...
 
Jugend, jag tar ut mindre lön nu än vad jag hade som anställd, men jag vill ju inte ha lägre intäkter i firman för det...
 
  • Gilla
larsson r och 2 till
  • Laddar…
Freddy_kruger skrev:
Jugend, jag tar ut mindre lön nu än vad jag hade som anställd, men jag vill ju inte ha lägre intäkter i firman för det...
Nä det är klart. Men alla firmor i en marknadsekonomi måste ju leva med fallande intäkter ibland.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Om man inte lyckas bli anställd då?

(Ja just i dagens läge känns det väldigt teoretiskt, jag vet. Men men ...)
Freddy_kruger skrev:
Då klarar man inte att driva eget heller...
Ja som läget är just nu. Idag och närmaste månaden.

Men ponera att det blir en riktigt ordentlig nedgång i ekonomin, arbetslöshet, mängden beställda hantverksjobb blir bara en bråkdel av dagens volym. Ja tänk "grekland".
Då kanske de fackliga kollektivavtalslönerna bara blir någon slags tom information, eller mest ett hån över hur fint det faktiskt var en gång i tiden.

Jag påstår inte på något vis att det är på väg dit. Men däremot att vi vet ganska lite om framtiden.


edit:
Men skulle det hända så kanske det tröstar att vi kommer vara många som sitter i samma båt.
 
Jugend skrev:
Nä det är klart. Men alla firmor i en marknadsekonomi måste ju leva med fallande intäkter ibland.
Ja, visst är det så, men med betoning på ibland...
Annars blir man inte långlivad... speciellt om man har anställda...
 
Mikael_L skrev:
Ja som läget är just nu. Idag och närmaste månaden.

Men ponera att det blir en riktigt ordentlig nedgång i ekonomin, arbetslöshet, mängden beställda hantverksjobb blir bara en bråkdel av dagens volym. Ja tänk "grekland".
Då kanske de fackliga kollektivavtalslönerna bara blir någon slags tom information, eller mest ett hån över hur fint det faktiskt var en gång i tiden.

Jag påstår inte på något vis att det är på väg dit. Men däremot att vi vet ganska lite om framtiden.


edit:
Men skulle det hända så kanske det tröstar att vi kommer vara många som sitter i samma båt.
Om jordens undergång väntar runt hörnet, så skiter jag i hur det ser ut i orderboken...

Menar bara att det kanske finns en koppling mellan deras hantverkskunnande och varför de inte kan få en anställning.

Några här på BH har säkert träffat dem...
 
Mikael_L
Jajo. Visst är det så.
Det blir inga fundamentala skillnader så länge inte något omvälvande inträffar.

Om det "bara" blir en liten lågkonjunktur så läggs hälften av firmorna ner, resterande ligger kvar med sitt löneläge och sin kostnadsprofil och Polackerna fortsätter att ta sin andel av jobben.
Och några tusen f.d svenska hantverkare har semester något år på a-kassa.
 
A
Jag tror inte att hantverkarföretagarna sitter stilla och bara gnäller på utländsk konkurrens utan att göra något. Parallellt tror jag att de också effektiviserar och ser över sina kostnader precis som alla andra. De köper den bil de har råd med, har den mobiltelefon som passar och de verktyg de behöver (förhoppningsvis) och jämför också priser och försöker få så mycket som möjligt men betala så lite som möjligt.

De arbetar samtidigt med att (som många andra företag) bibehålla eller höja priserna genom att förbättra sina erbjudanden men också utåt försöka dölja eventuella bra marginaler och påstå att det egna kostnadsläget är högre än vad det är för att försöka motverka prutning. Vissa baktalar prispressande konkurrenter för att försöka förmå kunderna att inte anlita dessa och de använda olika till buds stående medel för att tjäna mer pengar. Hastigheten i förändringen står i relation till utbudet och efterfrågan. ROT och höjda bostadspriser har gett efterfrågan på hantverkartjänster som pressar priserna uppåt och motverkar effektiviseringar och utländsk konkurrens pressar priserna neråt och tvingar fram förändringar. Detta är inget speciellt för hantverkarföretag utan förekommer i alla branscher vill jag nog påstå.

Jag vill absolut inte dra alla hantverkare över en kam för det är naturligtvis väldigt varierande vilka medel man använder. Paul Staffanstorp verkar jobba mer med att hela tiden förbättra sitt erbjudande medan andra vi läser om fokuserar mer på att smutskasta utländska företag och hålla på med konstig argumentation kring kostnadsläget och marginalerna och skylla eventuella problem på kunderna.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Bra-byggare, hur ska jag tolka din resa sedan du startade tråden? Din ursprungsfråga/lösning går ju stick i stäv mot vad du nu skriver. :)
 
A
Nimajneb skrev:
Bra-byggare, hur ska jag tolka din resa sedan du startade tråden? Din ursprungsfråga/lösning går ju stick i stäv mot vad du nu skriver. :)
Kanske, det är inte omöjligt, men inte så mycket tror jag iaf, beroende på vad du menar? Det kanske handlar om nyanser då jag inte skulle välja svenskt om det alternativet är för dåligt på andra viktiga punkter jag värdesätter. Jag satt t.ex. igår och försökte hitta en butik och handla en surfplatta på. Jag hittade det jag var ute efter både på Netonnet (svenskt, ägs av Siba) och på Elgiganten (brittiskt) och Media Markt (tyskt) till samma pris. Av de alternativen väljer jag Netonnet eftersom det är svenskägt (allt annat lika). Men det kanske inte var just den delen av tråden du menade med förändringen eftersom diskussionerna har fladdrat ut en del åt olika håll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.