Vad har du för soppa i den?Tanka i V-power så kan du utesluta bränslet är av för dålig kvalité.


Vet många firmor som lagar trädgårdsmaskiner som första de gör när maskiner inte startar byter till V-power och då startar de i 99% av fallen (95 innehåller för mycket etanol för gamla kalla maskiner)
 
D09
sir_daniel skrev:
Vad har du för soppa i den?Tanka i V-power så kan du utesluta bränslet är av för dålig kvalité.


Vet många firmor som lagar trädgårdsmaskiner som första de gör när maskiner inte startar byter till V-power och då startar de i 99% av fallen (95 innehåller för mycket etanol för gamla kalla maskiner)
Har ren bensin, den verkar ok :)

Ät v-power en tillsats?
 
D09
Har en teori jag tänkte jag skulle försöka mig på....

När jag tog loss magnettändaren senast, vad händer om hjulet som går in i magneten har vridit sig?

Då kommer gnistan fel antar jag.... Man ska kunna titta på något hjul har jag förstått det som om den pekar på någon markering... Var hittar jag dessa? :)
 
V-power är 99-oktanig (säljes på shell i deras pumpar) och är bensin utan etanol
 
D09
D09 skrev:
Har en teori jag tänkte jag skulle försöka mig på....

När jag tog loss magnettändaren senast, vad händer om hjulet som går in i magneten har vridit sig?

Då kommer gnistan fel antar jag.... Man ska kunna titta på något hjul har jag förstått det som om den pekar på någon markering... Var hittar jag dessa? :)

Är det skivan som sitter bakom kylen, ( som man knappt ser ?)
Provade o lös in men kunde inte notera någon markering eller jack i skivan...
Kan jag påverkat den när jag tog loss magneten eller är jag ute o yrar i snön?

Ska skotta lite snö ( förhand ) nu o se om lossnar i skallen..
 
Du säger att stiften blir blöta efter att ha kört lite på startmotorn. 3 varv ut på bränsleskruven? Prova att magra ut lite. Finns det choke så använd den. För fet blandning gör det lika hopplöst att starta som för mager blandning. Försök att kolla vilken grundinställning du skall ha. Annars vrid in blandningsskruven ett varv och prova.

/Anders
 
sir_daniel skrev:
V-power är 99-oktanig (säljes på shell i deras pumpar) och är bensin utan etanol
Sedan ett tag tillbaka så innehåller även V-power 5% etanol. Se produktblad (shell:s svenska bensinstationer tillhör ST1 sedan dec 2010): http://www.st1.se/documents/10180/43900b4f-3720-4556-ae62-3298e7c25513

Vill man ha bensin utan etanol så verkar det bara vara 98oktan på Jet, av de större bensinkedjorna som jag kollat, som inte uttryckligen innehåller etanol i dagsläget. För ett år sedan var det även 98 på Preem men dom har ändrat produktbladet nu.
 
Redigerat:
Jag har hört att etanol är likt fotogen och är bra att köra på
 
Det är väl klokoppling till magneten med gummi skiva och där finns nog inga märken den går då att montera på fyra olika sett varav bara ett blir rätt,om du har ettans kolv i topp så skall brytaren i magneten öppna där för gnista

Kom på att det är ju varannan gång som kolven för ettans cylinder är i topp som magneten skall ge gnista via den tändkablen,tror att det finns en märkning för övre dödläget på remskivan
 
Redigerat:
halvars skrev:
Sedan ett tag tillbaka så innehåller även V-power 5% etanol. Se produktblad (shell:s svenska bensinstationer tillhör ST1 sedan dec 2010): [länk]

Vill man ha bensin utan etanol så verkar det bara vara 98oktan på Jet, av de större bensinkedjorna som jag kollat, som inte uttryckligen innehåller etanol i dagsläget. För ett år sedan var det även 98 på Preem men dom har ändrat produktbladet nu.
Jaha det var typiskt...
 
D09
När man öppnar magnettändningen, så finns ett större drev bakom rotorn. Detta drev har en markering. Hur skall den markeringen stå?

Finns det något bra sätt att ställa in rotorn? Svårt att se hur den ställer sig mot anslutningen i fördelarlocket.

Jag är inne på att det måste vara något med tändningen igen eftersom den inte reagerar på startgas.

Provade och tog loss magneten, kände på anslutningarna mot som jag nu kopplade ;) varvtalsregulatorn eller vad den hette... Den snurrar man inte på av misstag så grundtändningen med svänghjul etc måste ju vara korrekt...

Får dock en känsla av att den får gnista antingen för tidigt eller för sent då den inte reagerar på startgasen... Ute o cyklar? :)

Riktigt deppig på den där traktorn nu... Tillbringar varje kväll med att ge den kärlek o meka, men lik förbannat så får man lägga 3 tim på handskottning ha ha och vintern har bara börjat ;)
 
D09
Elkludde skrev:
Det är väl klokoppling till magneten med gummi skiva och där finns nog inga märken den går då att montera på fyra olika sett varav bara ett blir rätt,om du har ettans kolv i topp så skall brytaren i magneten öppna där för gnista

Kom på att det är ju varannan gång som kolven för ettans cylinder är i topp som magneten skall ge gnista via den tändkablen,tror att det finns en märkning för övre dödläget på remskivan
Hur mäter man graderna från dödläget? :)

Var sitter klokopplingen? :)

Är det den mellan magneten och varvtalsreg. ?
 
Nu när du har haft av magneten kan den ha kommit fel när du monterat den. Prova att flytta den ett halvt varv tills den tänder till. Kolla också brytaravståndet,ska vara 0,4mm om jag minns rätt.
En dum fråga men den står inte i stoppläget med spaken?
Jag minns en gång i min undom när jag hade mekat med hojen och skulle starta den och jag kickade och kickade och inte ett livstecken. Svettig och förbannad såg jag att dödarknappen var intryckt. Jag brukade alltid stanna med att vrida om nyckeln och använde aldrig knappen så därför tänkte jag inte på den.

Jag har själv en Buster 320 som ska igång. Jag har fått startmotorn renoverad och nu när jag skulle starta så är batteriet död och tar inte emot laddning. Livet är hårt för oss veteranägare =)
 
D09 skrev:
Hur mäter man graderna från dödläget? :)

Var sitter klokopplingen? :)

Är det den mellan magneten och varvtalsreg. ?
Ja det är den som sitter som du beskriver
men av en händelse såg jag i dag en t 24 eller 25 Och där sitter en Bosch tändmagnet gisar jag det var och den har inte samma koppling som T 22 den har en Edisonmagnet som går att sätta på fyra olika sätt,det var den jag tänkte på först , men på Bosch ser det ut som den bara går att sätta på två sätt
Det brukar vara så att en märke på transmitionskåpan o ett hack i remskivan skall sammanfalla,för övre dödläget
kolla så du får gnista det är ju en förutsättning för att starta
 
D09
Kloge skrev:
Nu när du har haft av magneten kan den ha kommit fel när du monterat den. Prova att flytta den ett halvt varv tills den tänder till. Kolla också brytaravståndet,ska vara 0,4mm om jag minns rätt.
En dum fråga men den står inte i stoppläget med spaken?
Jag minns en gång i min undom när jag hade mekat med hojen och skulle starta den och jag kickade och kickade och inte ett livstecken. Svettig och förbannad såg jag att dödarknappen var intryckt. Jag brukade alltid stanna med att vrida om nyckeln och använde aldrig knappen så därför tänkte jag inte på den.

Jag har själv en Buster 320 som ska igång. Jag har fått startmotorn renoverad och nu när jag skulle starta så är batteriet död och tar inte emot laddning. Livet är hårt för oss veteranägare =)
Stoppläget har jag klarat mig ifrån :)

Dubbelkollat många gånger ha ha ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.