På 5 år har du nära nog fördubblat din el förbrukning, trots att du har nya vitvaror. Golv värmen drar inte mer för vart år i alla fall tvärtom när den värmt upp marken under som kan ta lång tid så håller den sig på samma nivå så stäng aldrig av den utan låt termostaten sköta den biten. Mät golvtemperaturen och ställ den på ca 20°C och låt den vara. Tag sedan och bryt all el på säkringarna utom golvet då givetvis och kolla vad som händer för ni har ju en genomsnittlig el förbrukning på nära 82 kwh per dygn hittills i år, slå sedan på säkring för säkring tills du ser var förbrukningen ökar kraftigt. För det hela låter galet om inte någon utomstående snor el av er.
 
Ett 500 l akvarium kan dra 3 kWh per dygn..... Hur stora är dina två?

sänt from my fån
 
AnneFi
Hej!

Tack alla för att ni kommer med förslag till hjälp!

Mina akvarium är på 240l och 320l

Har pratat med en vän som är elektriker.
Han ska komma nästa vecka och mäta lite snabbt till att börja med så får vi se om vi kan hitta något då.
 
AnneFi
Golvvärmen är på 800w.. alltså 7000 kWh på full effekt om året om jag räknat rätt
 
AnneFi skrev:
Golvvärmen är på 800w.. alltså 7000 kWh på full effekt om året om jag räknat rätt
Funkar termostaten på golvvärmen? Har ni på den på sommaren?
 
AnneFi
MB77 skrev:
Funkar termostaten på golvvärmen? Har ni på den på sommaren?
hej!
Ja termostaten verkar fungera. lade en termometer på golvet nu och det slår på en grad golvvärmen står på 24 och termostaten på 23.

golvvärnen är på året runt pågrund av risk för omvänd fuktvandring om vi stänger av den.

men vi måste bli bättre på att sänka temperaturen sommartid.

eller du menar kanske om den stänger av när den nått temperatur?
det är kanske lite svårt att kolla på vintern.

Läste nu på pannan att det stod att den hade högt eluttag.
har försökt läsa på och tror att jag förstår det som att våra elpatroner har "mindre" att ge till annat nu när den har kickat igång inatt.

Dock har vi ju sovit och inga maskiner har varit i gång så jag antar att vi har en snedbelastning på systemet.
inte särskilt fördånande med tanke på att det inte hänt så mycket med elen sedan den drogs när huset byggdes :/

Allt vi har renoverat har det dragits helt ny el till men hela övre plan är fortfarande som den var från början bortsett från en "nödlösning" där min vän som kommer nästa vecka har dragit upp två utanpåliggande uttag som jag kan sätta dammsugare och hårfön i utan att säkringarna går som dom gjorde innan.

känner mig som värsta el detektiven nu.
Sa till sambon att jag tyckte vi kunde slänga ut plasma TVn och köpa en LED istället så sparar man in 500 kwh om året. Vi ska ju ändå ha en ny.
Då tyckte han att vi lika bra kunde sätta upp hans datorskärm :p
 
AnneFi skrev:
Då tyckte han att vi lika bra kunde sätta upp hans datorskärm :p
Och vips så har ni sparat ett antal tusenlappar :)
 
Bara förändringen 2009-2012 (6300kWh) motsvarar ngt som drar motsvarande ca 730w kontinuerligt.

Det måste nästan vara ngt relaterat till uppvärmning, kanske ett fel på värmepumpen t.ex. eller en värmeslinga runt grunden. Nä, som du redan är inne på, bara att börja systematiskt mäta. T.ex., stäng av lvvp och golvvärme, kolla momentanförbrukningen, koppla in/bort en sak i taget, och jämför förändringen.
 
Om värmepumpen drar 10 000 kWh om året borde den ge minst 30 000 kWh värme, lägg på 10 000 kWh till för hushålls el så är man uppe på 40 000 kWh om året i ett hus på 76 kvm, det är något som inte stämmer, Funkar värmepumpen? den ska producera massor med kondensvatten om den funkar. Eftersom golvet höll inställd temperatur borde det inte dra 7 000 kWh, men den har väl en lampa som tänds när den värmer? mät tiden när den lyser och inte lyser, lyser den 50% så är det 3 500 kWh. Garage? Elvärme till vattenrör? glödlampor utomhus? sover ni med öppet fönster? Motorvärmare på hela natten? 24 gr. inomhus?
 
AnneFi
Plutus skrev:
Om värmepumpen drar 10 000 kWh om året borde den ge minst 30 000 kWh värme, lägg på 10 000 kWh till för hushålls el så är man uppe på 40 000 kWh om året i ett hus på 76 kvm, det är något som inte stämmer, Funkar värmepumpen? den ska producera massor med kondensvatten om den funkar. Eftersom golvet höll inställd temperatur borde det inte dra 7 000 kWh, men den har väl en lampa som tänds när den värmer? mät tiden när den lyser och inte lyser, lyser den 50% så är det 3 500 kWh. Garage? Elvärme till vattenrör? glödlampor utomhus? sover ni med öppet fönster? Motorvärmare på hela natten? 24 gr. inomhus?
Kondensvatten där ute alltså? hur ser jag det?
jag vet inte om lampan tänds när den värmer men jag ska kolla upp det.

Nej vi har inger garage.

Elvärme till vattenrör? är det typ handdukstorkar då? det har vi sommarhalvåret och när pannan startar kör vi på vatten.
ingen varmvattenberedare heller utan kör på den genomströmssaken som sitter i pannan
vi har belysning på altanen när vi är där annars inget som är tänt utomhus.
Nej vi sover inte med öppet fönster mer än på sommaren övrig tid på året har vi ingen värme i sovrummet.
Äger ingen motorvärmare men har en fläkt som värmer upp bilen en timme innan vi kör på vintern när det är riktigt kallt.

och som jag skrivit tidigare så har vi pannan på 19 grader
 
Om värmepumpen har varmvattenberedare har den väl även elpatron? om värmepumpen inte fungerar som den ska startar elpatronen med automatik, och med10 000 kWh elvärme plus 10 000 kWh hushållsel börjar vi närma oss. Värmepumpen ska surra och bilda is, och ibland smälts isen bort. temperaturen på rören fram och tillbaka från värmepumpen brukar skilja 5 gr i temperatur. Om du kan stänga av enbart elpatronen i pannan, så märker du om det blir kallt i huset, då funkar inte värmepumpen. Eller finns det smålampor som visar att elpatroner är i drift? Vad är det för modell av värmepump?
 
AnneFi
Den har en genomströmsvärmare så vattnet värms upp när det går igenom pannan om jag förstått det rätt.


Pannan drar 10000 kWh om året.

Det är en ctc Eco air
 
Men det finns väl en del inne också? typ en tank med varmvattenberedning?
 
AnneFi
Jag har fått förklarat för mig att det är typ en spiral i pannan.

Jag kan till exempel inte fylla ett badkar bara om jag tappar långsamt
 
  • Gilla
4nders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.