Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Säg till grannen att du är nöjd med huset, men att några vissa detaljer önskar du ha gjort anorlunda. Välj några detaljer med stort visuellt intryck, så kan grannen bygga huset brevid fast de inte ser identiskt ut med ditt.
 
Korvgubbe skrev:
Jag undrar lite hur det egentligen ligger till med TS och husfirman.
Som jag har förstått tråden så gick TS till en husfirma, fick förslag på ett kataloghus. Tog sedan de ritningarna till en arkitekt och fick ett "arkitektritat" hus för 10´000 :- och byggde sedan ett lösvirkeshus som grannen nu vill kopiera.
Är det bara jag som inte får ihop begreppen? Hur mycket har ändrats egentligen gjorts? 10'000 borde inte ge speciellt mycket, men ändå tillräckligt för att det skulle bli ett lösvirkeshus och inte längre ett prefab? Vem var det som byggde lösvikeshuset? Hur har kataloghusfirman kompenserats för deras originalritningar?

Jag försöker inte vara elak eller peka ut TS på något sätt, utan önskar bara att förstå lite bättre för att kunna ta ställning.
Tycker att ni krånglar till det lite.

Enligt min uppfattning så har TS valt en mindre firma som jobbar på lösvirke. De har väl ändå exempelhus och referensritningar som kunden kan välja på om han inte själv har exakta ritningar och krav. TS har valt något av tillverkarens hus men haft önskemål och betalat extra för att en arkitekt som tillverkaren samarbetar med gör om ritningarna. Huset har vridits, en del andra ändringar görs och för detta betalar man till arkitekten.

Sen vad man vill kalla det spelar föga roll. Juridiskt är utgångsläget kanske svårt men det betyder inte att man måste vara lycklig av att grannen kopierar ens idéer. Nu verkar det lösa sig och denna tråden har väl fyllt sitt syfte men bör självdö
 
Korvgubbe skrev:
Jag försöker inte vara elak eller peka ut TS på något sätt, utan önskar bara att förstå lite bättre för att kunna ta ställning.
Då tycker jag att du ska börja med att läsa TS alla inlägg i tråden, för det mesta av det du ifrågasätter och som jag uppfattar det försöker vrida på, har faktiskt framgått.
 
Ta också o läs post #245...
Problemet är redan löst och TS o Grannen förstår varandra.
Ni som inte tyckte det var vettigt kan ju tänka om.
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Raderade två mindre seriösa inlägg ...
 
Tack. Bra att du städar lite.
 
Tack Admin att du raderade mitt inlägg.
Mindre seriöst? Nja....beror på hur man ser det. Kanske. Det var däremot skarpt och ironiskt!
Här diskuteras ett "icke problem" som urartade med personangrepp och annat. Så slutligen mitt inlägg då som tydligen var för mycket.
Men får jag uttrycka min åsikt om att trådskaparen snackar om egentligen ingenting. Vem som helst får kopiera hans hus och om han är störd av det är det hans ensak och inget "fel". Lika väl som alla får köpa likadana kläder som jag har och likadan bil. På många ställen påbjuds t.o.m att man har likadan hus av kommunen.
So what? Anser det är bara hans fåfänga som blivit sårad. Är det något att gå till torgs/ forums med?
Undrar om detta inlägg raderas åsså. I så fall vill jag gärna veta orsaken.
 
Detta ämne upprör uppenbarligen rätt många, så ett "icke problem" eller "egentligen ingentingen", är det inte. Men du får så klart tycka det ändå. Och därtill är det TS som i grund och botten avgör, om han tycker att det är ett problem så är det det, ur hans perspektiv. Därtill visar ju omröstningen att 75% av tråden anser att det inte är ok.
Och till sist och syvende så har TS fått löfte från hussäljaren att något sådant inte skulle ske, synd för TS bara att det inte kom i skrift.

Så nej, skalman, I for one, håller verkligen inte med dig.

Och till sist, om du inte tycker att detta är något att gå till torgs/forums med, varför då själv lägga sådan energi på detta och skriva inlägg som till och med blir bortmodererade? Du verkar bli mer upprörd över att TS startat tråden än av det som TS beskriver. Snacka om att hänga upp sig på ett "icke problem" och något som verkligen är "egentligen ingenting", eller vad tycker du själv, egentligen ;)
 
Korvgubbe
Som man frågar får man svar brukar det heta, och frågan "är det ok?" kan tolkas på olika sätt.
Är det ok som i att jag skulle kunna tänka mig att göra samma sak som TS granne? Nej det skulle jag inte, men betyder det då att det inte är ok? För även om jag inte skulle göra så, så är det fortfarande inte olagligt och således borde det vara ok? Så vilket alternativ ska jag rösta på?

Hade frågan istället varit "Har jag rätt att förbjuda grannen att bygga ett likadant hus?" hade kanske svarsfördelningen varit annorlunda...
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Som man frågar får man svar brukar det heta, och frågan "är det ok?" kan tolkas på olika sätt.
Är det ok som i att jag skulle kunna tänka mig att göra samma sak som TS granne? Nej det skulle jag inte, men betyder det då att det inte är ok? För även om jag inte skulle göra så, så är det fortfarande inte olagligt och således borde det vara ok? Så vilket alternativ ska jag rösta på?

Hade frågan istället varit "Har jag rätt att förbjuda grannen att bygga ett likadant hus?" hade kanske svarsfördelningen varit annorlunda...
Ja, som man frågar får man svar. Visst kan du förbjuda din granne att bygga ett likadant hus. Men han behöver inte lyda ditt förbud, såvida inte du har rätten till designen eller den du köpt det har och ni har ett avtal som säger.... ;)

Frågan här var inte om det var lagligt, utan om det var ok, och just däri ligger kärnan, det är inte en juridisk frågeställning, utan en subjektiv, oavsett hur var och en tolkat frågan så har du den allmänna uppfattningen i tråden i svaret, svaret är ungefär lika exakt som frågan, och var och en kan göra sin egen bedömning även av det. För mig är det värt något, säkert för TS också, men kanske inte för en strikt jurist ;)
 
Thomasx
Får jag fortfarande anse att jag tycker det är ett icke problem? Det är en känsla som blivit sårad.
Å visst kan det betyda mycket för många. Hur många % beror på hur många som läser här, det säger ingenting om fakta.
Å nej, du har alldeles fel, jag är inte ett dugg upprörd, faktiskt, bara tycker att hur kan man tjafsa i en sån här tråd så länge att det ledde till personangrepp bla och floppade ur. Det var lite sånt jag ville försöka pålysa med mitt skarpa ironiska inlägg. Som tyvärr inte förstods för ingen har ju hunnit läsa den. Så det jag ville framföra med det kom ju inte fram.
Många undrar kanske vad jag skrev och varför jag får det svar jag får här nu. De har ju inte läst inlägget.

Jag vill inte lägga ved på brasan och inte heller diskutera det hela. Ville bara med detta klargöra min synpunkt.
Hur orkan ni? Själv föredrar jag fakta, skall den här skruven vridas åt ena eller andra håller så huset inte ramlar kull.
Har jag lyckats klargöra min synpunkt? Då är det bra, jag är nöjd. Andra kan fortsätta diskutera om det är "OK" för fel är det inte. Det är ett "ickeproblem". Subjektivt, precis som du säger Thomasx.
 
Skalman skrev:
Thomasx
Får jag fortfarande anse att jag tycker det är ett icke problem?
Svaret på din fråga finns i klartext i inlägget du svarat på...

Skalman skrev:
Det är en känsla som blivit sårad.
Å visst kan det betyda mycket för många. Hur många % beror på hur många som läser här, det säger ingenting om fakta.
Hur många som anser det är fakta...

Skalman skrev:
Å nej, du har alldeles fel, jag är inte ett dugg upprörd, faktiskt, bara tycker att hur kan man tjafsa i en sån här tråd så länge att det ledde till personangrepp bla och floppade ur.
För mig förefaller det som du hittar svaret på den frågan om du letar inom dig själv...

Skalman skrev:
Jag vill inte lägga ved på brasan och inte heller diskutera det hela.
Ändå gör du just det, och inte nog med det, dessutom bidrar du till att blåsa liv i en tråd som mer eller mindre redan självdött, snacka om att lägga mer ved på brasan...

Skalman skrev:
Ville bara med detta klargöra min synpunkt.
och vad skulle då skillnaden vara? Andra diskuterar, går till personangrepp och floppar ur, men du bara klargör din synpunkt? Ändå är det dina inlägg som raderas.

Skalman skrev:
Hur orkan ni?
Hur orkar du? Svara på det så har du svaret du söker.

Skalman skrev:
Har jag lyckats klargöra min synpunkt? Då är det bra, jag är nöjd. Andra kan fortsätta diskutera om det är "OK" för fel är det inte. Det är ett "ickeproblem". Subjektivt, precis som du säger Thomasx.
Fakta är att 75% av trådens deltagare som röstat anser att det inte är ok. That's a fact, så det borde du gilla! ;)
 
Redigerat:
Äsch thomasx ......du verkar vara på krigsstigen. Fakta för just från de som röstat, hur många har inte röstat? Men jag bryr mig inte, jag gillar det inte men jag ser att det är så. Det är inte "ändå mina" inlägg som raderas... det var bara ett inlägg. Ursäkta jag rättar det. Det finns de som inte förstår ironi och i dess skrivna form satir. Jag säger adjö för jag ville inte alls lägga ved på brasan. Det var du som blåste liv i min glöd.
Men nu slocknar den
Hej då.
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
Hade frågan istället varit "Har jag rätt att förbjuda grannen att bygga ett likadant hus?" hade kanske svarsfördelningen varit annorlunda...
Mycket klokt inlägg.
Att 75% tyckt på ett visst sätt kan i förstone tyckas vara så omfattande stöd att uppfattningen närmast kan liknas en sanning. Men om man betänker att frågan presenterats av endast en av parterna i en tvist, och utan att den andre ens deltar - då kan man väl ifrågasätta värdet av rösningen. Redan korvgubbens fokusförflyttning gör detta tydligt.

Tycker verkligen 75% att en granne ska kunna förbjuda mig att bygga mitt hus som jag vill?
 
bjogul skrev:
Mycket klokt inlägg.
Att 75% tyckt på ett visst sätt kan i förstone tyckas vara så omfattande stöd att uppfattningen närmast kan liknas en sanning. Men om man betänker att frågan presenterats av endast en av parterna i en tvist, och utan att den andre ens deltar - då kan man väl ifrågasätta värdet av rösningen. Redan korvgubbens fokusförflyttning gör detta tydligt.

Tycker verkligen 75% att en granne ska kunna förbjuda mig att bygga mitt hus som jag vill?
Menar du på fullt allvar att du inte förstår skillnaden på frågorna nedan?

Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

Ska en granne kunna förbjuda mig att bygga mitt hus som jag vill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.