Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Är det bara jag som tycker att den här tråden har passerat bäst före-datum för ett tag sedan och nu mest är en massa ältande?

Jag har t ex fortfarande inte förstått hur tydlig TS har varit mot grannen...
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
Mattias Jönsson skrev:
Är det bara jag som tycker att den här tråden har passerat bäst före-datum för ett tag sedan och nu mest är en massa ältande?

Jag har t ex fortfarande inte förstått hur tydlig TS har varit mot grannen...
Nej, jag har fått intrycket att TS inte har sagt till grannen att han inte vill ha ett likadant hus jämte sitt och att leverantören lovat honom från början att det inte ska ske, utan endast tagit upp detta med sin leverantör. Men det är som sagt det intrycket jag fått, och jag kan ha missat något bland alla inlägg i tråden .
 
Mikael_L
thomasx skrev:
eller varit vårdslös, och vad allt detta innebär i en domstol kan man aldrig vara helt säkert på.... ;)
Vårdslöst, försumligt eller oansvarigt är olika ord för samma sak.

Och att dömas till skadestånd och/eller vårdslöshet så är det en viss tröskel till det.

Att lämna en byggställning obevakad eller ej inhängnad på en byggarbetsplats är inte vårdslöst, tvärtom rätt normalt.
Att lämna stegen kvar att kunna klättra upp, samma sak.

Att ta bort en massa stödben så den nästan blåser omkull kan möjligen närma sig vårdslöshet.
Men då har åklagaren att visa att man borde ha insett riskerna och konsekvenserna.
 
patriklarsson skrev:
DIY_freak, vad är det du inte förstår? Att man kan vara upprörd över att en granne ska bygga ett likadant hus oavsett om huset är arkitektritat eller inte? Känns väll som det spelar mindre roll när TS undrar vad han ev. kan göra för att hindra grannen från att bygga ett likadant hus.
TS har väll fortfarande köpt tomt och börjat bygga hus FÖRST, varför hänga upp sig på småsaker som vad det gäller för hus när det spelar mindre roll.

Dessutom kan ni sluta käbbla nu, TS har ju fått grannen att inse både det ena och andra och han har gått med på att ändra både orientering av huset som takvinkel.
Så alla är nöjda. Slutet gott, allting gott!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
karlmb skrev:
Dessutom kan ni sluta käbbla nu, TS har ju fått grannen att inse både det ena och andra och han har gått med på att ändra både orientering av huset som takvinkel.
Så alla är nöjda. Slutet gott, allting gott!
Kunde inte sammafatta det bättre själv.
 
Bygger man ett exakt likadant hus på granntomten när övriga hus i området är unika så lider man av någon form av diagnos. Även om det säkert är ok juridiskt så är det inte ett normalt förfarande och TS bör sälja illa kvickt om grannen gör verklighet av sina planer.
 
Nu är det bara för mycket personangrepp i den här tråden. Har raderat något enstaka, men tänk på att diskutera sakligt. Det är naturligt att ha olika åsikter, alla behöver inte tycka som du.

Vill också be er att inte skriva om ni inte har något nytt att tillföra. Jag tycker att tråden kan få vara öppen i alla fall tills omröstningen löper ut den 1 dec.
 
Konstigt resonemang tycker jag; TS snor en husidé men blir själv irriterad när nån annan snor hans? Dessutom verkar hans största bekymmer vara värdet på huset, inte känslan av att bo där.
För övrigt kan det inte ha gjorts så stora ändringar med bara 10 000 + moms om en arkitekt fått lägga vantarna på dom pengarna...
 
JA det här var ju verkligen skit för dig. De som säger annat tycker jag är oärliga mot sig själva. Hela den här överempatiska stämningen, som kan finnas här ibland, där man skall vara så himla förstående mot folk som faktiskt gör knäppa saker; ja den har jag lite svårt för. Killen är ju uppenbarligen lite knäpp i bollen. Och inte så lite.

Tyvärr för din del så brukar det vara så att om man inte köper loss ritningen som firmans arkitekter hjälper dig med (subventionerat), så tillhör de byggfirman. Just för att de skall kunna återanvända bra lösningar.

Jag skulle i detta fall:
1) Ta ett riktigt allvarligt snack med säljaren hos företaget. Får du inte gehör, så eskalerar du direkt till mellanchef, eller direkt till VD om det är ett litet företag. Möjligen kan du hävda ett muntligt avtal med säljaren? Kan du få det bandat i efterhand? Dvs få dem att erkänna sitt löfte?

2) Prata direkt med grannen, och hör med honom (vänligt) hur han tänker. Har man en sådan här dum idé, så är ju risken stor att han blir sluten om du skäller på honom. Försök istället nå fram med poänger som de du beskriver för oss. Risken är ju stor att detta parbygge blir hela ortens skrattmagnet.

3) Ge dig inte. Detta kommer gräma dig för alltid om du inte anstränger dig nu,
 
  • Gilla
Macki och 1 till
  • Laddar…
Fokuseringen på "unikt" och "arkitektritritat" låter som något från en mäklare... Det är säkert skillnad om någon anlitat en internationellt känd stjärnarkitekt men inte till vardags. Arkitekt- eller ingenjörsritat/konsturerat är det sällan stora skillnader på. Möjligen att det arkitekten skapat ofta behöver rättas av ingenjören. I nybyggnadskvarter ser man sällan något som är unikt. Det är oftast rätt trendföljande och lätt att datera byggår utan att vara kännare.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Grannen borde åtminstone spegelvända sitt hus.
.
 
[h=1]Hjälp, grannen vill bygga kopia av mitt hus[/h]Är du med i Villaägarnas Riksförbund, kolla med deras juridiska ombud om detta kan strida mot upphovsrätten.
 
  • Gilla
Malino
  • Laddar…
eeeh jag hade inte gillat det, min fru hade blivit tokig
 
Arkitektritat hus..... för 10.000 det lät unikt bara det.
Vet ni också om att vem som helst kan kalla sig för arkitekt vilket gör saken ännu roligare.
 
Korvgubbe
Jag undrar lite hur det egentligen ligger till med TS och husfirman.
Som jag har förstått tråden så gick TS till en husfirma, fick förslag på ett kataloghus. Tog sedan de ritningarna till en arkitekt och fick ett "arkitektritat" hus för 10´000 :- och byggde sedan ett lösvirkeshus som grannen nu vill kopiera.
Är det bara jag som inte får ihop begreppen? Hur mycket har ändrats egentligen gjorts? 10'000 borde inte ge speciellt mycket, men ändå tillräckligt för att det skulle bli ett lösvirkeshus och inte längre ett prefab? Vem var det som byggde lösvikeshuset? Hur har kataloghusfirman kompenserats för deras originalritningar?

Jag försöker inte vara elak eller peka ut TS på något sätt, utan önskar bara att förstå lite bättre för att kunna ta ställning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.