Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
Jag arbetar själv inom ett företag som också finns globalt och där anställda från andra länder jobbar i sverige för att de kanske ibland är billigare eller för den delen duktigare än vi svenskar. Vi jobbar tillsammans i samma projekt och har samma drägliga eller odrägliga förhållanden hur man nu vill se på det och jag har inga problem med det. Jag tror att det är en verklighet man får leva med i en global värld och som jag ser det så kan man antingen anpassa sig till verkligheten eller försöka förtränga eller motarbeta den. Vilket som är rätt kommer väl att visa sig i framtiden, men jag är i alla fall glad över mina glada och trevliga utlänska kollegor. :D[/QUOTE]

Till att börja med så vore det kul att veta vilken bransch/ vilken typ av kunder du profiterar?

Jag är ganska säker på att det inte handlar om vit slavhandel som ingår i dina "spännande projekt".
Om dina utländska kollegor ligger mellan 35-100 kronor i timmen så tycker du fortfarande att det är ok?
 
Thomas Lundquist skrev:
Till att börja med så vore det kul att veta vilken bransch/ vilken typ av kunder du profiterar?
Konsultföretaget där jag är anställd säljer sina tjänster på den öppna marknaden och typiska kunder är allt från småföretag till stora företag och myndigheter i olika branscher.

Thomas Lundquist skrev:
Jag är ganska säker på att det inte handlar om vit slavhandel som ingår i dina "spännande projekt". Om dina utländska kollegor ligger mellan 35-100 kronor i timmen så tycker du fortfarande att det är ok?
Hade du citerat allt jag skrev i förra inlägget så hade du redan fått svar på den frågan

mr_bygg skrev:
Det finns regler i Sverige som alla företag som verkar här måste följa och där är vi helt överens och jag försvarar absolut inte illegal arbetskraft. Men det man får acceptera är att utlänska aktörer inte har samma lönenivå som svenska företag och där har de många gånger en konkurrensfördel.
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Konsultföretaget där jag är anställd säljer sina tjänster på den öppna marknaden och typiska kunder är allt från småföretag till stora företag och myndigheter i olika branscher.



Hade du citerat allt jag skrev i förra inlägget så hade du redan fått svar på den frågan
Vad är det för tjänster du konsulterar?
Hur hög är er timdebitering till era kunder?
 
Redigerat:
För det första så måste jag hålla med om att det var smålustigt med att det fanns svart arbetskraft som byggde hos skatteverket.(y)
Jag tolkar artikeln som att det var ett gäng Indier(?) där o jobbade och att dom saknade arbetstillstånd, hur sedan skattelagstiftningen följts var lite oklart.
Dom flesta i tråden verkar eniga om att Svartarbete i form av att man inte betalar skatter korrekt inte är OK, vidare så ska man ju ha arbetstillstånd för att jobba i Sverige oberoende bransch.

Sedan fattar inte jag och i princip ingen annan förutom TS vad som menas med olaglig /snedvriden konkurrens i denna tråd. Thomas59 gav några bra exempel på otillbörlig konkurrens och där har han rätt.

TS verkar leva i en fantasibubbla där allt som är MadeInSweden och är överdebiterat är detsamma som någon kvalitetsstämpel, Wake Up!
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
För det första så måste jag hålla med om att det var smålustigt med att det fanns svart arbetskraft som byggde hos skatteverket.(y)
Jag tolkar artikeln som att det var ett gäng Indier(?) där o jobbade och att dom saknade arbetstillstånd, hur sedan skattelagstiftningen följts var lite oklart.
Dom flesta i tråden verkar eniga om att Svartarbete i form av att man inte betalar skatter korrekt inte är OK, vidare så ska man ju ha arbetstillstånd för att jobba i Sverige oberoende bransch.

Sedan fattar inte jag och i princip ingen annan förutom TS vad som menas med olaglig /snedvriden konkurrens i denna tråd. Thomas59 gav några bra exempel på otillbörlig konkurrens och där har han rätt.

TS verkar leva i en fantasibubbla där allt som är MadeInSweden och är överdebiterat är detsamma som någon kvalitetsstämpel, Wake Up!
Man kan utan vara bestyckad med en större knopp förstå att du tittat lite väl långt ner i glaset, vilket förhoppningsvis leder till dessa undermåliga svar.

Att du i ditt rus inte förstår hur den vita slavhandeln breder ut sig får jag väl ta, snäll som jag är:).

Men kom gärna tillbaka så ska vi diskutera vad snedvriden konkurrens är och vilka effekter den drar med sig, men då bör ditt inlägg inte vara så berusat. :)
 
Thomas Lundquist skrev:
Man kan utan vara bestyckad med en större knopp förstå att du tittat lite väl långt ner i glaset, vilket förhoppningsvis leder till dessa undermåliga svar.

Att du i ditt rus inte förstår hur den vita slavhandeln breder ut sig får jag väl ta, snäll som jag är:).

Men kom gärna tillbaka så ska vi diskutera vad snedvriden konkurrens är och vilka effekter den drar med sig, men då bör ditt inlägg inte vara så berusat. :)

Thomas - att anklaga de som inte förstår vart du vill komma för att vara berusade är inte särdeles konstruktivt. I denna tråd så har du skrivit ett antal inlägg som ingen verkar förstå vad du menar med. Varje gång någon frågar så får de undflyende svar samt ett påhopp om bristande intelligens. Om det nu är så att ingen förstår vad du egentligen menar så finns det vad jag kan se två alternativ.

Det första är att alla som läst och inte förstått är lite lätt bakom flötet och det alternativet kan vi nog stryka ganska kvickt då alla uppvisar prov på god fattningsförmåga i övriga forumet.
Det andra alternativet är att du helt enkelt är undermålig på att förtydliga vad det egentligen är du menar och vid minsta tveksamhet hellre skyller ifrån dig och anklagar andra för att vara obildade när det i själva verket är du själv som hade behövt vara tydligare.

Fundera lite på det...
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Man kan utan vara bestyckad med en större knopp förstå att du tittat lite väl långt ner i glaset, vilket förhoppningsvis leder till dessa undermåliga svar.

Att du i ditt rus inte förstår hur den vita slavhandeln breder ut sig får jag väl ta, snäll som jag är:).

Men kom gärna tillbaka så ska vi diskutera vad snedvriden konkurrens är och vilka effekter den drar med sig, men då bör ditt inlägg inte vara så berusat. :)
Man ska inte döma andra efter sig själv.... ;)
 
Thomas Lundquist
Dalbotös skrev:
Thomas - att anklaga de som inte förstår vart du vill komma för att vara berusade är inte särdeles konstruktivt. I denna tråd så har du skrivit ett antal inlägg som ingen verkar förstå vad du menar med. Varje gång någon frågar så får de undflyende svar samt ett påhopp om bristande intelligens. Om det nu är så att ingen förstår vad du egentligen menar så finns det vad jag kan se två alternativ.

Det första är att alla som läst och inte förstått är lite lätt bakom flötet och det alternativet kan vi nog stryka ganska kvickt då alla uppvisar prov på god fattningsförmåga i övriga forumet.
Det andra alternativet är att du helt enkelt är undermålig på att förtydliga vad det egentligen är du menar och vid minsta tveksamhet hellre skyller ifrån dig och anklagar andra för att vara obildade när det i själva verket är du själv som hade behövt vara tydligare.

Fundera lite på det...
Jag funderar ofta.
Men jag funderar inte så mycket på vad folk som inte håller med mig här tänker.
Att jag svarar på samma sätt som jag blir bemött är väl inte mer än normalt och så ska det väl få vara? Eller?

Fundera lite på det ...
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Man ska inte döma andra efter sig själv.... ;)
Jag vet :).
 
Mikael_L
Ta det lite lugnt Thomas L.
Mår du inge bra ikväll?

Sov lite och kom igen imorgon pigg och utvilad.
 
Thomas Lundquist skrev:
Man kan utan vara bestyckad med en större knopp förstå att du tittat lite väl långt ner i glaset, vilket förhoppningsvis leder till dessa undermåliga svar.

Att du i ditt rus inte förstår hur den vita slavhandeln breder ut sig får jag väl ta, snäll som jag är:).

Men kom gärna tillbaka så ska vi diskutera vad snedvriden konkurrens är och vilka effekter den drar med sig, men då bör ditt inlägg inte vara så berusat. :)
När sakargumenten faller i bitar så brukar dom med som inte är "bestyckad med en större knopp" gå till personangrepp.
Tack för ett synnerligen begåvat inlägg och jag hoppas verkligen att du går i säng o skäms! I morgon så känns det säkert bättre och att du kan komma med en offentlig ursäkt!!!!
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
A
Thomas Lundquist skrev:
Snedvriden konkurrens är att man inte kan konkurrera på lika villkor, men att det är lagligt, ofta är staten inblandad.
Jag antar att du då tycker ROT innebär snedvriden konkurrens? ROT gör ju att endast vissa privatpersoner har möjlighet att få billigare hantverkartjänster medan andra köpare som inte är berättigade till ROT inte kan konkurrera på lika villkor om hantverkartjänsterna. Togs ROT bort kanske efterfrågan på hantverkare skulle minska och kanske priserna sjunka och då skulle konkurrensen bli mindre snedvriden?
 
TS har fått en varning för personangrepp och att han diskuterar osakligt. Jag stänger tråden.
 
  • Gilla
Elkludde och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.