Stefan_h skrev:
Som du skriver.. Hantverkaren får stå för arbetet.. Men om han sålt en vara som går sönder.. Han får en ny från sin lev.. Han måste ju fortfarande själv byta den.. Den tiden det tar hade han kunnat tjäna pengar så han kan betala sina utgifter.. Tänk dig själv om du skulle jobba gratis 1 dag eller 2 på en månad för att du ska byta ut saker som det var fabriksfel på... Hur glad skulle du va??

Om det är en vara som gått sönder så betalar ju leverantören/producenten hantverkaren för att byta den.Det är ju bara om hantverkaren har gjort fel som han får stå för arbetskostnaden.
 
Vad gällerc Rinkabyrör så köper en hel del vvs firmor i från dom då deras priser är lägre och kvaliten är bra och dom säljer # märkesvaror kolla bra i deas katalog.
har själv köpt i från dom och är hel nöjd
Kalle
 
En bra röris är värd sin vikt i guld. Dvs det får gärna kosta bara det blir bra. Problemet är just att få tag i en bra röris. Beklagade mig för en gammal räv som hade 50 års erfarenhet från branschen om detta. Han sa att så länge han kan minnas så har det oftast varit problem med just VVS-biten. Nu har vi fått tag i en röris på rekommendation. Är han så bra som det sägs så tänker jag slå mina skarpslipade klor i honom och inte släppa taget. ;)

mvh
David

 
greenbay skrev:
HasseS!
Visst, påslag kan man väl ha på prylarna, men det påslaget skall väl i alla fall röra ERA inköpspriser?????
Vår rörläggare har fakturerat enligt DAHL:s riktprislista med ett påslag på 10-15%, men det avtalade var DAHL:s MINUS 20 %.
Jag antar helt kallt att ni rörare har i runda slängar 60-75% rabatt på deras sk riktprislista, att då dessutom göra ett påslag på denna är rent kriminellt!!!

Vad tycker du själv?

Skall prylarna kosta närmare 30% mer? Till exempel jämfört med EXAKT samma vattette-koppling på Hornbach?

Skärp er! rörläggare!

Nu är denne röris totalt portad, från oss och de som vi kommer i kontakt med.

mvh
Greenbay
Ja, det är tufft att anta en sak som att rörmontörer skulle ha 60-75% rabatt på grundprislistan om man inte har belägg för det. Mig veterligen är det få som har sådana rabattsatser som du beskriver. Kanske kommer vissa större firmor med en 60-70 anställda montörer som konsekvent handlar mycket material till större byggen upp i sådana rabatter. Men för mindre till medelstora företag handlar det inte om några så kraftiga rabatter. Nu kan jag bara tala för hur det ser ut i Stockholm och inte ute i landet. Det kanske är helt annat i Kungälv.  

"Skall prylarna kosta närmare 30% mer? Till exempel jämfört med EXAKT samma vattette-koppling på Hornbach?"
Personligen skulle jag inte använda vattette kopplingar men det är en helt annan sak. Var har du kollat priset? Men lite jagande kan man hitta delar billigare, visst. Men hur skulle det se ut om montören gjorde ett påslag för att han har åkt runt och handlat material lite varstans i stan för att sedan komma och utföra arbetet. Förmodligen skulle det bli en större kostnad för dig som kund om han/hon var tvungen att jaga runt för att leta material till bästa pris.
Jag var förbi och kollade vad Fredells (större byggvaruhus i Stockholm) tar för rördelar för någon dag sedan. De har också gjort ett ganska kraftigt påslag från tex Dahls prislista. Men fortfarande har de kunder som betalar. Märkligt.
Man är samtidigt inte som kund tvingad att anlita en hantverkare om man tycker han är för dyr. Jag såg i ett tidigare inlägg att Polsk och Littauisk arbetskraft skulle vara ett alternativ. Visst finns det duktiga arbetare från dessa länder. Men man ska ha i åtanke att standarden där och här skiljer sig åt. Vi i Sverige har en högre standard på utförda jobb. Det kan man se stora skillnader på om man besiktigar ett flertal byggen här i Stockholm iallafall. I flera fall har det varit tveksamma installationer utförda och i vissa fall  helt uppåt väggarna fel för att man ska kunna godkänna installationen.
Men det är lite som jag sa tidigare "Man får det man betalar för".

"har kört taxi i ett par år, och därmed haft oturen att köra bland annat mercedes (ca 15000 mil i mercedes, 7000 mil i volvo).. "Kvalitet" kostar (400 laxarför mercan, ny). Även reparationerna på högkvalitativa material kostar, dock säkerligen ännu mer än reparationerna på lågkvalitativa material, och mercan strulade som fasen alltså... "

Ja man kan ha otur med mycket. Familjen har haft en mercedes som har gått 22000 och inte strulat någon gång än.

/ Matte

 
Niq skrev:
Om det är en vara som gått sönder så betalar ju leverantören/producenten hantverkaren för att byta den.
Vilken leverantör gör det?
Jag har aldrig varit med om att dom ersätter arbetskostnaden, och varför skulle dom göra det? Dom har bara sålt produkten, inte installationen.
Det skall dock tilläggas att om man köper produkter av stora svenska leverantörer som t.ex. Gustavsberg så har dom servicekillar som åker runt och åtgärdar garantiärenden.

Som matte s säger så kan jag utan problem åka runt och jaga priser och köpa en bräda här och en bräda där. Men jag kommer att ta betalt för min tid, och det då blir det garanterat gnäll.
Likaså kan jag arbeta med tillhandahållet material så länge kunden är beredd att betala min tid som går åt när det fattas eller är fel bitar. Hur vi än gör så blir det gnäll.

Vissa människor har bara bestämt sig för att alla hantverkare är skurkar och banditer, och dessa personer får väl gå omkring i sin lilla värld och tycka det då.
 
Dom bilverkstäder jag har arbetat i har alltid fakturerat kostnaden för garantijobb till tillverkaren.

Och jag har bytt väldigt många bussglas på garanti där tillverkaren har stått för kostnaden.
När vi säljer en vindruta som det är fel på eller när vi säljer en glaskasset som det är fel på så är det tillverkaren som betalar både glas och arbete.
 
De stämmer inte för alla hantverkare tyvärr... Jag har jobbat på ett varv o vi fakturerade fullt på reklamationer... Men har hört från andra brancher att de inte får ett öre på arbete i samband med reklm.
 
Jag bli så ledsen!!!
Matte! Vad menar du med att man får det man betalar för?
Om jag har ett avtal med t ex en rörläggare, skall han inte följa det?
Om jag kan köpa detaljerna billigare själv, skall jag acceptera det?
Om du nu påstår att ni ( för det verkar ju som om du är rörläggare själv) inte har dessa rabatter som jag misstänker, bevisa då VILKA rabatter ni har!
Om rördetaljer är 30% dyrare hos rörläggaren, än när jag själv köper dom, varför skall han ha jobbet? Jag säger inte att rörläggaren skall åka runt och jaga priser, bara att ockrandet skall upphöra.
Att jämföra priser är inte svårt, på rörfirmans faktura står RSK numren, det är bara att gå rakt in i Dahl´s grundprislista och titta vad prylens pris är.
Att den stackars rörläggaren skall betala bilen på mina pengar är även det upprörande, jag har en bil för att åka till jobbet med, men den betalar jag med egna pengar, rörläggaren har barnstol i sin 4-sitsiga dubbelhytt...

Alltså:
Bevis tack! Matte!!
 
Men herregud! vad är problemet egentligen?

Om du är så fruktansvärt missnöjd så BYT röris då?

Vad han kör för bil osv har vär du ändå inte med o göra??

Usch e så trött på folk som svartlistar en hantverkare bara för att han inte åker en gammal rostig volvo.

 
Erik_D!!
Det är klart att jag byter rörläggare. Men vad skall jag betala? det vi kommit överens om, eller den saltade räkningen?
Och, jag bryr mig inte om vad hantverkaren åker för bil, men det skall inte gnällas om att det kostar med servicebil, när det är barnstolar i den, den är 4-sitsig, och han kör den privat, FÖR ATT HAN INTE HAR NÅGON PRIVAT BIL!!!
Jag tror att de flesta här på forumet har bil för att lämna barn, åka till jobbet, mm, men VI förutsätts betala hantverkarens bil!?? VA!!!
Och priserna sen!
Jag väntar fortfarande på bevisen angående hur stora rabatterna är i branchen, alla som verkar vara hantverkare bara gnäller emot, men ingen presenterar fakta.
Peter

 
I min bransch så har vi på det företaget jag arbetar nu ca 30 % rabatt på listpriset.
Men vi har inget extra pålägg från listpriset.
Jag vet större företag inom samma bransch som har 55 % på listpriset och dom har inte heller något pålägg på listpriset.

Till våra stora kunder så blir priserna dessutom lägre än listpriset
 
greenbay skrev:
Jag väntar fortfarande på bevisen angående hur stora rabatterna är i branchen, alla som verkar vara hantverkare bara gnäller emot, men ingen presenterar fakta.
Allt fler leverantörer går ifrån rabattsystemet till förmån för årsbonusar baserade på årets samlade inköp, för att man alltid ska handla hos samma leverantör och för att fördela rabatterna rättvist.
Detta gör att man inte vet rabatten i förhand, och den är så pass dålig att den lilla bonus man får behåller man oftast själv. Om kunden är den gnälliga typen som anser att hantverkar är skurkar(...) skall han betala minst fullt pris!
Sen finns det vettiga människor också som man gärna bjuder på en timme eller två för att kompensera den uteblivna materialrabatten.

Med andra ord så styrs priserna många gånger av hur kunden agerar och bemöter hantverkaren. Det finns alltid två sidor av varje historia och här har vi bara hört din version.

Om jag handlar för >100.000:- under året får jag 5% i årsbonus.
>200.000:- ger 6%
>300.000:- ger 7%
>400.000:- ger 8%
>650.000:- ger 9%
>900.000:- ger 10%

Ruskigt bra rabatter, eller hur?!

 
Tack ACME för att du skriver ut verkligheten så folk här inne förstår att hantverkare inte lever de glada livet ekonomiskt.. Är själv inte hantverkare men har släkt o vänner som är, o jag ser ju hur det har de.... Jag som anställd med en rätt kass lön tjänar bättre än vad de gör...
 
Alltså har han  ingen privatbil så får han skattmasen på sig o får betala fullt förmånsvärde för bilen. Det motsvarar ett skattepålägg som oftast överstiger kostnaden för att ha en bil privat. Det är bara avundsjuka och svensk småsinthet som genomsyrar ditt sätt att resonera.

För övrigt förstår ja absout inte varför man ska visa nåra bevis??? Vill han sälja med 4000% i påslag så får han väl göra det?

Däremot så tillhör det god affärsed att presentera priserna innan kunden beställer sakerna eller jobbet.

Vi lever i en marknadsekonomi, det betyder att konkurensen ska sköta sånna här saker.
 
Om man bortser från avundsjukt "han har finare bil än jag"-tänkande så tror jag det finns en sak som orsakar viss friktion i mötet mellan många rörläggare och många kunder: Otydlig kommunikation.

Hantverkaren och kunderna gör ofta radikalt olika antaganden om hur det ska fungera och ser dessutom på varandra med viss tveksamhet. Den något överdrivna stereotypen är att hantverkaren ser kunden som en jobbig idiot och kunden ser hantverkaren som en bandit. Trots detta låga förtroende bryr sig inte parterna om att ha tydligt svart på vitt vad som ska utföras och vad det ska kosta, med följd att det inte sällan uppstår tvister och att fördomarna mot varandra stärks.

Vår rörläggare tycks ha ett mycket vettigt upplägg tycker jag. Han har gett oss en tydlig prislista där alla möjliga olika jobb och material står prissatta så att vi vet precis vad det kostar när vi säger åt honom att göra något. För saker som inte finns med på listan finns specificerat en timpenning för jobbet och Ahlsells priser minus 20% för materialet.

Jag antar att han köper in betydligt billigare än så, eftersom jag själv vet folk som har mycket bättre rabatt än så, men det tycker jag är helt ok. Återförsäljare brukar ju ha en marginal.

Det jag inte hade tyckt varit ok hade varit om det varit omöjligt för mig att bedöma vad något kommer att kosta. Nu kan jag själv ta reda på vad materialet kommer att kosta och därmed själv bestämma mig för om jag vill att han gör jobbet eller inte och då är det ju helt upp till mig att avgöra om det är värt pengarna.

Om jag då säger åt honom att göra det och jag får en faktura som stämmer överrens med prislistan så kan jag ju knappast klaga. Vice versa är det lätt för mig att klaga om hans faktura inte skulle stämma överrens med den skriftligt överrenskomna prislistan.

Så, fram för tydlighet. Så länge kunden vet vad något kostar och hantverkaren vet vad som förväntas så är det rätt ointressant hur stor del av lönen hantverkaren gör genom sitt jobb som rörläggare och hur stor del han gör via sitt jobb som återförsäljare av vvs-material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.