Är det OK att bygga en kopia rakt upp och ner på granntomten?

  • Antal röster
    114
  • Omröstningen stängd .
Status
Tråden går ej att kommentera.
Pumba skrev:
Nu bor jag i en mindre stad och inte o Stockholm eller dyl men som jag ser det så ser jag inte det orimliga med att det kostar 23000kr+ moms för att få ett hus uppritat av en enskild firma som sysslar med att rita i autocad.
Var det ingen arkitekt utan en bygglovsingenjör ni anlitade då?

Antar då att tex min KA som kostar 12 000kr inklusive moms är rena skiten då med?
Varför tror du det?
 
-MH- skrev:
Antagligen, kanske därför husbyggarfirman gärna ställer upp på det som det är nu?
Vilket öppnar möjligheten att det hela var husfirmans idé från början..
 
Pumba, det är bara att beklaga din situation. Jag hade också blivit sur, i första hand på byggfirman, i andra hand på grannen. Känns som att din bästa chans är hos bygglovsarkitekten, i frågan om att området skall vara varierat i stilar på husen. Ingen som har något konkret att komma med i den frågan? Känns inte som någon har kommenterat det alls...
Skulle du inte komma någonstans så är väl det minsta du borde göra att du kräver av arkitekten/byggföretaget att få tillbaka hälften av de 23.000 och säga att de får kräva grannen på de pengarna istället. Alltid något.

Mvh,
ToRy

Sen kan jag inte låta bli att undra hur en del av er andra tänker. Ni som ifrågasätter Pumbas inställning angående att vilja ha ett unikt hus och svamlar om att inte bygga i ett sådant område. Skit samma om han betalat 23.000 eller 230.000 för att ändra ritningarna. Han har valt en liten leverantör, han har valt att utgå från ett ovanligt (unikt?) hus som iofs redan existerar men inte står ens på samma ort, han har lagt ner pengar på att modifiera detta hus för att ge en känsla av ett unikt hus. Har ni inte förstått det? Har ni över huvud taget läst tråden? Det är inte Pumbas inställning till stilen på sitt hus relativt grannarnas hus som är ifrågasatt här. Om Pumba vill ha ett unikt hus till en vettig kostnad så är det väl inget att ifrågastätta? Era inlägg är ungefär lika givande som om jag skulle fråga om hur mycket isolering jag skall ha i min vägg och någon ifrågasätter att jag ska ha en vägg. Uppenbarligen saknas förmågan att sätta sig in i en annan persons situation så istället skriver man nåt larv om hur man själv hade tänkt i en möjligen perifert liknande situation. Fullständigt meningslöst och slöseri med tangenttryckningar. Empatibrist?
 
  • Gilla
Mies och 8 till
  • Laddar…
Sinnessjuk granne. Kan du inte få grannen att ändra sig så skulle jag fundera på att färdigställa och sen sälja. Finns inte en möjlighet att jag skulle kunna tänka mig bo granne med en sådan knäppgök,
 
Mattias Jönsson skrev:
Det kan ju vara så enkelt att din granne inte ens kan förstå att det kan vara ett problem för någon. Han verkar inte lägga någon större vikt vid huset (eftersom han tycker att en "kopia" är OK) medan jag uppfattar det som att du ser huset som en del av dig själv. Det gäller att välja sina strider och såvida du inte på allvar tror att du ska kunna ändra på hans grundläggande inställning, så tror jag det bara är att släppa det och gå vidare.
Eller så kanske Ove Sundberg-typen som håller på att flytta in helt enkelt inte fattar att du stör dig på att han kopierar ditt hus, utan snarare tror att du ser det som en komplimang. Och att han därför kan gå med på att ändra sin utformning när du tydligt och vänligt förklarar att du tycker väldigt illa om det.
 
Jugend skrev:
Värdet på huset går naturligtvis ned.
Vad är detta baserat på?
 
Ännu en gång prisar jag att jag bor i glesbygd...


Pumba, borde inte du som granne få yttra dig till kommunen angående din grannes byggplaner?
Då borde du väl kunna hävda detaljplanens "varierad bebyggelse", eller stod det inte nåt sådant?
 
Hemmakatten
Pumba skrev:
Är ju lite jobbigt då vi tom får täcka för fönster osv, när man kommit dit på morgonen så är det fotsteg under fönster osv.

Man kan ju rent av tro att det är någon som planerar inbrott som får ut mina husritningar.
Det är ju iaf rätt imponerade om jag kan ringa upp grannens husleverantör och då få en detaljerad ritning över planlösningar osv.....
Är det inte lite väl "nojigt" att täcka fönstren? Har ni stora byggstrålkastare inne för att kunna se? Dagsljus är viktigt att ha när man arbetar inomhus, framförallt vid spackling och målning, det blir aldrig samma sak som att arbetai bygglampsken. Bätttre då att förbjuda grannen att beträda din tomt, gärna skriftligt, och sedan om det blir allt för besvärande spring får du väl polisanmäla honom

Alla bygglovshandlingar på kommunen är offentlig handling (med undantag av vissa byggnader som berör rikets säkerhet). Vem som helst kan utan att behöva uppge sitt namn begära ut alla handlingar för både din och min och alla andras fastigheter.

Du skrev:
"Min husleverantör bedyrade att de aldrig skulle bygga 2 lika hus i samma område, men nu har de tydligen lämnat en kopia på min ritning till honom och lämnat en offert på samma jävla hus ändå."

Precis som flera andra skrivit så är det husleverantören som du skall gå på. Och det enda språk som har tyngd är pengar och eventuellt att bli uthängd på nätet. Eftersom du inte har betalat allt ännu så borde företaget åtminstone vara intresserade av att träffas och diskutera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stroker
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag vet att det är så här i många fall, även med fotografer som tar familjefoton t.ex. helt sjukt att man helt plötsligt skulle kunna få se sig själv och sin familj i ett reklaminslag t.ex.
Kan lugna dig med att varken fotografen eller någon annan har rätt att använda bilder på dig eller någon annan i reklamsammanhang, såvida det inte finns ett uttryckligt medgivande. Det regleras i "Lag om namn och bild i reklam" (som går att googla fram om du vill läsa mer). Fotografen har dock rätt att behålla "originalen" vilket förr var negativen, i dag är det snarare de digitala filerna.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Vad är detta baserat på?
Om ett hus är unikt i sin miljö så är man beredd att betala en premie för det. Jag har betalat en premie för ett av mina hus givet standarden i huset.
Jag vet ju inte var TS hus ligger och hur övriga området ser ut därav jag lägger in en fråga till dessa individer som av någon anledning tycker att det som Pumba är med om är ok. Min uppfattning är att om hustypen vattnas ur så blir det svårare att få ett premiepris. Jag har inget vetenskapligt stöd för det mer än de över 200 visningar och budgivningar som jag själv tagit del. Unika hus röner alltid större intresse och ökar chansen till budgivning är min erfarenhet.
 
Pumba,
vi ser på det här problemet med olika ögon, det står ju klart.

Jag förstår att du känner dig förorättad, förolämpad och bedragen av grannen och kanske främst av hustillverkaren.

Helt klart en tråkig början på det som brukar beskrivas som "ditt livs största affär".
Hoppas bara att du kan förlikas med världen omkring dig och glädjas åt att ha byggt och får bo i världens bästa hus!


Men jag, och säkert många med mig, blir mer och mer nyfiken!

Kan du inte lägga upp några fasadritningar på ditt "drömhus", så vi får lite begrepp om vad kontroversen handlar om?
Några PDF-filer som du kan ladda upp har du väl fått från arkitekten?

Jag lovar och svär att jag inte skall kopiera ritningarna!
 
-MH- skrev:
Var det ingen arkitekt utan en bygglovsingenjör ni anlitade då?



Varför tror du det?
Nej det var en arkitekt, konstruktionen görs av en annan firma, denna ritar bara huset, utformning av rum osv.

Takstolar osv är ritade och konstruerade av leverantören av stomme och tak,
 
Redigerat:
Jag hade då blivit galen av en copycat, försök stoppa grannens planer på ett likadant hus!Lär ju bli rätt jobbigt i framtiden och gå och störa sig på kopian.Lika jobbigt efter en blöt krogrunda att ta rätt hus:cool:
 
KnockOnWood skrev:
Några PDF-filer som du kan ladda upp har du väl fått från arkitekten?
Ska se vad jag kan göra men ritningarna är ganska bra markerade med namn osv,
Vill inte hänga ut någon förrän om det verkligen är faktum så att säga.
Huset är enbart i offertstadiet så mycket kan hända.

Jag försöker med de enkla medel som finns att få till så mycket ändring så att det iaf inte ser identiskt ut med mitt hus.
Vill ju inte vara helt på kant med grannen även om man tycker att det är han som inte direkt värnar om sina grannar.

En idee är ju att ge honom en massa tips så att han tillslut ändrar saker tills det inte är lika.
Skulle jag säga att jag ska göra nått tillägg eller dyl så ringer han troligen direkt till leverantören och ska göra det samma, så har det ju iaf varit hitils när han sprungit och samlat fakta i och utanpå vårt hus.
 
Paytax skrev:
Jag hade då blivit galen av en copycat, försök stoppa grannens planer på ett likadant hus!Lär ju bli rätt jobbigt i framtiden och gå och störa sig på kopian.Lika jobbigt efter en blöt krogrunda att ta rätt hus:cool:
Om det gick så skulle han nog gärna ha samma lås med så nycklarna var identiska.... =P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.