Normalt öppen ska det vara.
 
Och tänk på att det måste vara en dubbeltrapp om du ska kombinera en fibarodimmer med switch i samma dosa, en kron funkar oftast inte då de brytarna har gemensam fas och en Fibaroswitch skickar 240V genom brytaren men det gör inte dimmern.
 
Thebobbers.. där har du faktiskt fel. Det framgår inte i manualen men man kan faktiskt köra in 220V in i S1 för att trigga dimmeringången. Jag har en trippelbrytare i hallen där jag gör så.
 
Åf*n, nån gång ska ju vara första gången man har fel också ;-) och jag som bytte mina kron till dubbeltrapp - i onödan alltså.
 
Har installerat en 2x15 Fibaro. Fick upp tre "enheter" i Veran. Finns det något sätt att se vilken som är O1,O2 och övrig?

Labbade sedan med att sätta en Variabel (Parameter). Testade med variabel 4 som ska vara "Auto off for relay 1". Fungerade bra. Jag tryckte ON i Veran och den gick sedan OFF inom kort.
Men nu får jag inte bort konfigureringen.
Har försökt med att radera i "Device Option"
Har försökt att radera i "Advanced"
Har försökt att lägga till värde 0 (Default som data size)
Har tryckt "Config node right now" och sedan "Poll now". Sparat och laddat om.

Tips?

Altan_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar ha löst sig. Skickade rätt värde med 1 dec som data size. Utrustningen verkar inte vara det snabbaste. Fick trycka ett par gången på "Configure..." innan det verkar ta. Raderade sedan på alla ställen.

Vilket är det rätta sättet att radera en konfig? Måste man verkligen sätta tillbaka värdet till default manuellt innan?
Stämmer det att Data Sizen är 1 dec på Fibaro?
 
Hej jag är ny på detta med hem automatisering.
Vad jag har förstått så måste jag byta ut mina befintliga strömbrytare mot återfjädrande i dagsläget är det fasta lägen på dessa.

Sedan måste jag placera in puckar bakom dessa fasta / dimmer.

Men vad kan jag använda för ljuskälla.
Det var ju enklare förr då det bara fanns glödlampor att tillgå.

Är det Led som gäller till tak belysning.
Kan man styra lågenergi lampor / lysrör.

Jag hoppas att ni får står vad jag är ute efter.
 
Fiban skrev:
Hej jag är ny på detta med hem automatisering.
Vad jag har förstått så måste jag byta ut mina befintliga strömbrytare mot återfjädrande i dagsläget är det fasta lägen på dessa.

Sedan måste jag placera in puckar bakom dessa fasta / dimmer.
Där du använder dimmer kan ju återfjädrande vara att rekommendera (i många fall räcker det ju att komplettera befintlig brytare med en impulsfjäder).
Är det en "switch"-puck funkar det ju även med de brytare du har idag rakt av, men jag kan tycka att det blir en snyggare lösning med återfjädrande även då.
 
@fiban
Data storleken kan vara varierande på samma produkt, dvs inte märkesspecifikt. Fibaro kör dock nästan uteslutande med 1 byte, så det är en god gissning (om man bara kan skriva in 0-255 som värde).
Varför man har olika datastorlekar måste vara något gammalt arv, är ett onödigt trassel tycker jag. Jag kan köpa att det kan behövas ibland, men vissa i produkter blandas det hej villt.

Vad gäller din konfiguration av fibaropucken, så skulle jag gissa att det är likadant som när man lägger in direktassociationer - det tar ett tag innan denna typ av konfigurationer kommer ut i noderna. Gissar att zwave gör detta i mån av tid och intresse ;-)

Jag tror att det bara är att ta bort en configuration option, men jag kan ha fel, har inte lagt till o tagit bort så många.
Däremot verkar dom försvinna (åtminstånde i fibaropuckarna) när man bootar om huset, dvs direktassociationer tex funkar inte på någon minut om man gjort dem via veras gränssnitt.
 
Verkar f.ö. som att Fibaros nya dörr/fönstersensor är på väg ut nu. Verkar intressant, eftersom man kan skruva i en 18B20 tempgivare i den, samt att den har en extra ingång. Får se vad priset blir, hoppas den går hitta billigare än det utannonserade 49€.
Ser även att modulerna kommer med effektmätning i början av året.
 
Hämtade ett par Sonos zoner idag. Nu skall här lekas.
 
Vill veta mer om din lek. Steg för steg :p
Plug-in eller hur...? Native stöd för Z-Wave?
Jag har baserat mitt ljud på AirPlay. Kanske nu man åker dit på att använda Apple?

/J
 
Sonos plugin:
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,8505.0.html

Kommer integrera denna med vår telefoni (Fritz!Box).

Tänkta scenarion:

1. Någon ringer oss. Eventuell musik som spelas pausas och jag slår upp telefonnummer (via eniro) och läser upp vem det är i sonoshögtalarna via googles TTS (Text to speech) tjänst. När man lägger på luren återupptas musiken.

2. Första rörelsen som detekteras i köket på morgonen triggar en scen som läser upp trafikinformationen till Malmö/Helsingborg och lite annat matnyttigt. Kan evetuellt starta P4.

@erikssonjorgen: Jag har tyvärr inte hittat någon AirPlay plugin till Veran.
 
Jag har försökt lösa min problem med Fibaro-moduler som togglar av/på genom att flytta Vera'n så långt bort från mina mdouler som möjligt - men det verkar gå sådär, jag hittar ingen plats som verkar vara tillräckligt långt bort (om det nu är det som är problemet?)

Hur har det gått för er andra med liknande problem, har det dragits några slutsatser över helgen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.