Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Emmet skrev:
Så de pålitliga snickarna väljer att åka upp till kalla nord och jobba för halva lönen? :cool: Låter som att det skarvas lite i berättandet..

Du sa att ni jobbar 7-16, det blir 9 timmar utan lunch... Äter ni inte lunch?

Har du någon gång fått en tandläkarfaktura som det dykt upp 20h på som inte var överenskommet?

Vi släpper det här nu, vi har väl annat att göra på dagarna? :rolleyes:

Det enda jag kan säga är att fria rörligheten inom EU nog kommer att harmonisera hantverkarlönerna över tid.
Ingen som fråga varför de kommit hit, de kom hit pga de träffat svenska tjejer. Ena kille har flyttat tillbaka efter att förhållandet tog slut.

Jo jag jobbar 8 tim och sedan har jag lunch 1 tim så det blir 9tim. Jag tro inte lärare jobbar 10 + lunch?

Nä det har jag inte men samtidigt tycker jag det är konstigt att man tycker det är fördjävligt att dom man anlitar tjänar mer än en själv? Jag köpte en Audi för några månader sen, ska jag klaga nu att servicerna är dyra? Nä jag får ta reda på fakta innan och kolla ifall jag har råd! Annars kan man ju flytta till Kuba om man tycker det är jobbigt?
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Med den timdebiteringen har du råd att betala AUDI-service ;-) :)
 
Den var för lätt briljanten :p
 
Jugend skrev:
Jo det hade varit något för bygga hus att göra en sammanställning av. Hur mycket kostar de olika bolagens köksmonteringar. Just att man skall använda deras auktoriserade firma är ju en jätteblåsning. :)
Just upplägget av deras kampanj ligger jag mig inte i men jag tycker du är KASS när du anser att det är en jätteblåsning att man ska använda deras auktoriserade firmor till monteringen.

HTH är vad jag vet den enda köksleverantören som erbjuder ett helhetskoncept med montörer som de hyr in för att sköta samordning och montage av deras kök och detta sättet har de valt för att kunna erbjuda kunder som inte har så lätt att ordna fram allting själva.
Peronligen tycker jag det är jättebra att detta alternativ finns just för dem som inte har egna kontakter och kunskap.
 
estwing skrev:
hej paul min vän...

vi har pratat mycket om allt möjligt å har mer lr mindre samma åsikter..
vad jag menar är att om du monterar ett kök på 1-2 dagar så och fakturerar låt oss säga en hög summa på 500:-/tim så på 2 dagar blir det 8000kr!!!
MEN... det jag menar mest med rot fusket det är ej timpengen utan dom som tar fasta priser.
jag vet att du ej monterar upp ett kök för 4-8000 kr å sen rot på detta.
så en kund som får köket montat på en dag får pröjsa 2000-4000kr? nja det är ej så.
nä det håller ej.
vi har många exempel här på forumet där folk betalat hutlösa pengar för ett monterat kök, takjobb, fönsterbyten å klädselbyten.
ta ett vanligt takjobb, sadeltak 180m2.. inga kupor... en liten skorsten samt fläkthuv. vindskivor bytas.
papp,läkt å nya pannor... inga rötskador.
ställning.
en lastbil med pannor å en för brännbart köras bort.
ett sånt här jobb tar max 2,5 dag att göra för 2 man.
hur kan man ha mage att ta närmare 70000 kr för detta?
jo för dom vet att roten kommer så då blir det 35K.
och 35 K är redan för mycket ändå.
vad snickarna nu måste göra för att låta timmarna gå mer aär att ta det lugnt... berätta för kunden att dom *fixat* lite...hämtat lite extra matrial ..ja u name it för att det skall låta bra.

vad jag nu menar är att dom fasta priserna har skyhöjts så in i H...e.
detta är fakta hos majoriteten av firmorna.

så nu kan ni hugga på mig... men vet vad jag pratar om....

mvh
estwing
Hej estwing

Jag vet att du oftast har mycket bra saker att komma med härinne och jag har inget personligt mot dig alls.

Det är säkert lite så som du beskriver det, men problemet är nog att jag och andra hantverkare som figurerar härinne umgås inte och har inga kontakter med dessa oseriösa lirare så därför har vi svårt och se att det finns de som går tillväga på detta sättet... ;)
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
estwing skrev:
detta jag menar med hutlösa köksmonteringar... sjukt!!!!!!!!!!
Har du någon gång jobbat som montör åt HTH-kök ? ;)

Jag kan upplysa dig om att det INTE är att tälja guld och jag väljer själv andra jobb före detta om jag kan ;)
 
Thomas Lundquist
Emmet skrev:
Bara kolla gula sidorna: Alla som säljer tjänster till konsumenter: gym/pt, frisörer, restauranger, upplevelser, resor, hotell, konserter, veterinärer, bilverkstäder, taxi, flygbolag.
Dvs, alla som inte heter rör/bygg/el/städ eller bank.

Sen är det rätt fantastiskt att samma regering som håller på med ROT gapar om att husägare överbelånar sig och boprisbubbla. Man behöver nog inte vara speciellt skarpsinnad för att se sambanden...

Men Polen och Litauen tackar nog och tar emot alla pengar som flödar in i landet pga Sveriges ROT.
Dom flesta av dina exempel har redan en minimoms bl.a. Sedan så är säkert deras omsättnings största del från företag.
Kvar blir frisörerna där det är en svart marknad och slavhandel bland tjejer som knappt får några kronor över. Men det är ju en sådan värld ni strävar efter.

Jag har inte hört ett ljud från någon av dessa branscher som du påstår blir klart missgynnande av denna snedvridna konkurrens.
 
Thomas Lundquist
Briljanten skrev:
...och fem års eftergymnasial utbildning?
Kan tillägga att en licens för ett cadverktyg låg på runt 100 000/år för två år sedan.
Vi har också tjänstebilar.
Vad jag vill säga är att ni tar mer betalt än en teknisk konsult med specialkompetens.
Jag kan utföra de flesta hantverkstjänster själv, men kan ni utföra tekniska beräkningar, konstruktioner, mjukvarulösningar, osv?
Tänker du på er specialkompetens angående Hallandsåsen :).

Nej, det blir bättre nu när riktigt utbildat folk kommer från Kina och Indien så vi kan bygga billigare med rätt kompetens i hela ledet.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
HTH är vad jag vet den enda köksleverantören som erbjuder ett helhetskoncept med montörer som de hyr in för att sköta samordning och montage av deras kök och detta sättet har de valt för att kunna erbjuda kunder som inte har så lätt att ordna fram allting själva.
Peronligen tycker jag det är jättebra att detta alternativ finns just för dem som inte har egna kontakter och kunskap.
Varenda kökstillverkare som jag varit i kontakt med har sagt att det bästa är om jag använder deras montör. Sedan tror jag inte att det är montören som tjänar storkovan på det här precis utan det är ju tillverkaren. Montören konkurrensutsätts väl och pressas så det är säkert sämre marginaler än på andra jobb. Precis som en underleverantör i övriga näringar, tex fordonsindustrin. Men som konsument så blir du rekommenderad att välja deras montörer för att de kan grejorna, jobbar fortare, blir högre kvalitet etc. Men då skall priset vara lägre än om jag väljer en random montör på stan, i och med den certifierade egentligen skall jobba snabbare. Så har inte varit fallet när jag undersökt.
 
cust3000 skrev:
Estwing om någon har nog rätt bra inblick i branschen...

Det är möjligt....för det har jag med. Både som del i branchen, bekanta på skattemyndigheten, nära släkt på större revisionsföretag, bekanta inom branchen osv. De undersökningar som ev framställs inom media och liknande påvisar att höjning skett men kan inte i realiteten koppla det direkt till ROT, det gör media och konspiratoriska hjärnor själva.
Det som synes skulle vara ett "jätteproblem" är mer ett hjärnspöke.

Att du tex fick en dyrare offert nu än förra gången kan du heller inte applicera på ROT för som så många andra företag så lämnar man en högre offert om det är jobb man inte vill ha egentligen och/eller har direkt tid med utan kanske måste köra ännu fler övertidtimmar för att hinna.

Visa hellre riktiga fakta där högre priser kan kopplas direkt till ROT, inget media "tror" har koppling.
Lika många företag som arbetar mot kunder som inte kan nyttja ROT har höjt priserna.....att det har höjts beror på flera saker och vad säger att det förut inte var för lågt pris och nu ligger mer normalt i det stora hela för branchen...
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
bra-byggare skrev:
Självklart undviker man att pruta så länge man får jobb ändå. Men det ligger fortfarande i hantverkarnas (och andra affärsdrivande företags) intresse att hålla alla former av prutförsök så långt borta som möjligt med till buds stående medel, t.ex. att när det passar hävda att man har så dåliga marginaler pga ökade omkostnader att man -"tyvärr inte kan gå med på att sänka priset".

Detta gäller många företag och jag kan inte riktigt se att hantverkarna skulle vara så mycket villigare än andra att öppna upp för ifrågasättande av sina priser om man inte behöver.

Nä..precis, varje företag vilken branch det än gäller vill ju tjäna så mycket som möjligt och det vet ju varenda kotte samt om det inte var tillräckligt lönsamt för småföretagare att driva eget så skulle inte alla småfirmor finnas utan bara de stora och du kan ju tänka dig själv vilka priser det skulle vara då....så...vad är problemet? Gnäll inte på hantverkarna utan kunderna som anlitar dom åter och åter igen i så fall.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Briljanten skrev:
...och fem års eftergymnasial utbildning?
Kan tillägga att en licens för ett cadverktyg låg på runt 100 000/år för två år sedan.
Vi har också tjänstebilar.
Vad jag vill säga är att ni tar mer betalt än en teknisk konsult med specialkompetens.
Jag kan utföra de flesta hantverkstjänster själv, men kan ni utföra tekniska beräkningar, konstruktioner, mjukvarulösningar, osv?
Jag jobbar också med CAD utan eftergymnasial utbildning, erfarenhet från yrket och sedan att lära sig CAD tog ju max 1 månad samt att firman tar från 600 kr/h och uppåt beroende på typ av arbete, fast pris osv osv......så, vart ville du komma? Jag ser det som att firman du jobbar på är för billig av någon anledning.
 
  • Gilla
Thomas Lundquist
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Jugend skrev:
Varenda kökstillverkare som jag varit i kontakt med har sagt att det bästa är om jag använder deras montör. Sedan tror jag inte att det är montören som tjänar storkovan på det här precis utan det är ju tillverkaren. Montören konkurrensutsätts väl och pressas så det är säkert sämre marginaler än på andra jobb. Precis som en underleverantör i övriga näringar, tex fordonsindustrin. Men som konsument så blir du rekommenderad att välja deras montörer för att de kan grejorna, jobbar fortare, blir högre kvalitet etc. Men då skall priset vara lägre än om jag väljer en random montör på stan, i och med den certifierade egentligen skall jobba snabbare. Så har inte varit fallet när jag undersökt.
Varför ska högre kvalitet straffas? Nej det där har du fått om bakfoten.
Problemet med många köksförsäljare är att dom är för profithungriga och börjar karva i hantverkarens plånbok.
Det är nog inte så klokt i längden då den duktiga hantverkaren ena byter köksfabrikat eller startar en helt egen köksbutik där hantverkaren själv bestämmer inredare och upplägg.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Min frisör tar 450 spänn för 20 min. snaggning i princip inga verktygskostnader (jämfört med hantverkare iaf) och garanterat inga resekostnader.

Enligt er som rasar över timpriser på hantverkare borde han ju sättas i fängelse.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Monterat skrev:
Min frisör tar 450 spänn för 20 min. snaggning i princip inga verktygskostnader (jämfört med hantverkare iaf) och garanterat inga resekostnader.

Enligt er som rasar över timpriser på hantverkare borde han ju sättas i fängelse.

Om man frågar innan klippningen vad det kostar, vad får man för svar då?
Avsaknad av klar och tydlig prisinfo är ju den ständigt återkommande stötestenen när det gäller hantverkares kostnader, samt ofta fakturerad tid vs. faktiskt åtgången tid. Hos in frisör antar jag att det kostar 450:- oavsett om det tar 15, 20 eller 25 minuter... ;)

Jag betalar ungefär samma pris och då tar det en hel timme. På en "trendig" salong mitt i stan.
Det är ju upp till var och en hyr dyr frisör man väljer ;)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.