Status
Tråden går ej att kommentera.
När köksleverantören säger att det är bäst att anlita deras montör, så menar de att det är bäst för dem själva inte kunden, eftersom de då tjänar ännu mer pengar. Som Paul själv skriver, han får betydligt lägre betalt i sådana fall, men kunden ser inget av det låga priset. Då kan det istället, som flera noterat, löna sig att anlita ett eget proffs. Pauls inlägg bekräftar också just det faktum att köksleverantörer gör aggressiva upphandlingar, han får ju enligt egen utsago själv betydligt lägre betalt för de jobben....

Att försöka skapa en bild av att alla entreprenörer som inte samarbetar med köksleverantörerna skulle vara amatörer, är mer amatörmässigt än något annat.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Kökstillverkaren gör inga aggressiva upphandlingar på montagen eftersom de inför varje sålt kök där kunden behöver hjälp med projektet, kontaktar de montörer som de samarbetar med...
Jag kan lova dig att den timpengen jag får för att montera ett sådant kök är betydligt lägre än jag debiterar på andra jobb. ;)
Som kund kanske det är bättre att köpa köket och hitta en duktig hantverkare vid sidan av som kan debitera en högre timpeng utan mellanhänder och det kan ändå bli billigare för kunden i slutänden. Om vi tar dig som exempel så kan det väl vara så att du faktiskt får bättre betalt och kunden ett billigare montage om kunden skippar mellanledet via kökssäljaren och anlitar dig direkt?
 
mr_bygg skrev:
Som kund kanske det är bättre att köpa köket och hitta en duktig hantverkare vid sidan av som kan debitera en högre timpeng utan mellanhänder och det kan ändå bli billigare för kunden i slutänden. Om vi tar dig som exempel så kan det väl vara så att du faktiskt får bättre betalt och kunden ett billigare montage om kunden skippar mellanledet via kökssäljaren och anlitar dig direkt?
Jo men det är det som jag menar, även om jag säkert inte fått fram det. Kökstillverkaren förhandlar hårt och det är inte för kunden utan för de själva. Tror Paul missförstår mig här och tror att man uppvisar något agg mot köksmontörer generellt i den här frågan. Jag gillar inte blåsningar. :) Och jag hävdar bestämt att konsumenterna har för dålig erfarenhet för att ta vårt marknadsekonomiska ansvar inom många områden. ;) Detta utnyttjas bland annat av kökstillverkarna och extremt många olika hantverkare, som i sin tur höjt priserna pga rot.
Sedan till de andra frågorna. Kvalitet skall alltid löna sig tycker jag.
Problemet blir att man tar ett ägarperspektiv alena, som vissa i den här tråden gör. Högre produktivet är ju något som skall ge högre/stabil/försvarad avkastning till ägaren men också förbättrad konkurrenskraft, minskade priser för kund eller klart upplevd nytta. I övriga sektorer så är det inte så att ökad produktivitet leder till mer lönsamhet och att all ökad produktivetet hamnar i ägarens ficka. Det är en mix. Om all ökning i produktivetet hamnade i ägarnas fickor så hade vi haft för dålig konkurrens i Sverige.
 
thomasx skrev:
När köksleverantören säger att det är bäst att anlita deras montör, så menar de att det är bäst för dem själva inte kunden, eftersom de då tjänar ännu mer pengar. Som Paul själv skriver, han får betydligt lägre betalt i sådana fall, men kunden ser inget av det låga priset. Då kan det istället, som flera noterat, löna sig att anlita ett eget proffs. Pauls inlägg bekräftar också just det faktum att köksleverantörer gör aggressiva upphandlingar, han får ju enligt egen utsago själv betydligt lägre betalt för de jobben....

Att försöka skapa en bild av att alla entreprenörer som inte samarbetar med köksleverantörerna skulle vara amatörer, är mer amatörmässigt än något annat.
Förvisso tjänar de ju lite mer pengar då de även gör en liten vinst på monteringsjobbet, men å andra sidan är det också de som har ansvaret till kunderna och det är till de som kunderna kan reklamera allting om det skulle strula med någonting och för många är detta en trygghet också då det är ett större stabilare företag än "Nisse i svängen".

Ganska normalt att de företag som agerar mellanhand genom att ta ansvar vill ha en slant för att ta ansvaret !

Jag försöker inte skapa en bild av att alla andra är amatörer men det är självfallet skillnad mellan att anlita "Nisse i svängen" eller en rekommenderad från köksleverantören eftersom de har mer erfarenhet och utbildningar på de olika produkterna samt ett bra samarbete med köksleverantörerna vilket hjälper betydligt om något skulle strula.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Som kund kanske det är bättre att köpa köket och hitta en duktig hantverkare vid sidan av som kan debitera en högre timpeng utan mellanhänder och det kan ändå bli billigare för kunden i slutänden. Om vi tar dig som exempel så kan det väl vara så att du faktiskt får bättre betalt och kunden ett billigare montage om kunden skippar mellanledet via kökssäljaren och anlitar dig direkt?
Njae... Så stor diff är det inte mellan vad t.ex HTH tar betalt för montaget av kund och vad de betalar montörerna för att utföra arbetet så jag tror snarare att jag tjänat mer pengar men skillnaden för kunden blir ingenting mer än att affären blir mellan kund och mig istället för mellan kund och HTH.
Snarare kan det t.o.m bli dyrare då eftersom jag måste ha större vinstmarginal än HTH om något strular. ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jugend...

Jag väntar fortfarande på ditt svar på följande som du nog inte kan ha missat då du varit inne och skrivit ett annat intetsägande inlägg, men det kanske var en för svår frågeställning med för många olika svarsmöjligheter... ;):rolleyes:


Paul-Staffanstorp skrev:
Ärligt talat... Skärp dig !! ;)

Naturligtvis är det dyrare att anlita proffs än amatörer !
Kökstillverkaren gör inga aggressiva upphandlingar på montagen eftersom de inför varje sålt kök där kunden behöver hjälp med projektet, kontaktar de montörer som de samarbetar med...
Jag kan lova dig att den timpengen jag får för att montera ett sådant kök är betydligt lägre än jag debiterar på andra jobb. ;)


Om du ska klippa dig och har två alternativ, vem betalar du mest pengar till ???

1. Frisöreleven på gymnasiet.

2. Salongen på stan med en välrenommerad och erkänt skicklig frisör som vet vad han sysslar med.

Svara bara med 1 eller 2... ;)
 
A
Svaret på ursprungsfrågan är "Nej, det var inte meningen att ROT-avdraget skulle gå till hantverkaren", men att det i praktiken blir så är inte något unikt.

Som exempel fanns det statlig subvention på partikelfilter för nya dieselbilar för några år sedan på 6000kr som gavs till köpare av nya dieselbilar. Om jag inte minns helt fel så när subventionen infördes höjde en del biltillverkare priset på partikelfilter till... hör och häpna... just omkring 6000kr.

Syftet var att få ut partikelfilter i bilarna och det fick man, men stödet för detta gick i slutändan i praktiken till biltillverkarna och inte till konsumenterna även om det var de som formellt fick stödet. Konsumenten får till detta betala med högre bränsleförbrukning och eventuell service rörande partikelfiltret men vi fick alla förhoppningsvis bättre miljö så även om biltillverkarna kanske snuvade kunderna på stödet gjorde inte så mycket för huvudsyftet.

Med ROT är syftet att minska svartarbete och att konsumenten ska kunna hyra in tjänster och få arbete och familjeliv att gå ihop lättare och även kunna arbete mer (istället för att städa och bygga hemma) och att folk skulle få arbete.

Höjda priser på partikelfilter motverkade kanske inte huvudsyftet med stödet medan man nog kan argumentera för att höjda priser på ROT-tjänster motverkar samtliga syften med ROT-avdraget. Men det är nog inte bara hantverkarna som tagit sin del av kakan. Man kan anta att alla underleverantörer också passat på att ta ut högre priser där det har varit möjligt iom större efterfrågan pga ROT.

De stora förlorarna på ROT är de som behöver hyra in tjänsterna som prishöjts men som inte kan utnyttja ROT-avdraget, t.ex. företag.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
då det är ett större stabilare företag än "Nisse i svängen".

en rekommenderad från köksleverantören eftersom de har mer erfarenhet och utbildningar på de olika produkterna samt ett bra samarbete med köksleverantörerna vilket hjälper betydligt om något skulle strula.
Det där är två rena antaganden som inte alls behöver vara korrekta och på så vis inte alls är några argument i debatten.

Det finns ingenting som säger att Pelle's kökskällare skulle vara mer stabilt än Ekens Inredningssnickeri, verksamma sedan 100 år, eller att de köksbyggare Pelle anlitar är mer kompetenta än Ekens utbildade möbelhantverkare.
 
Paul: Den här ständiga frågan om kvalitet och garantier. Jag har ingen erfarenhet av att hantverkare faktiskt inte vill göra rätt för sig om man är missnöjd. Garantisnacket är därför ihåligt / floskelbetonat. Hur de gör rätt för sig tar man upp före de börjar att arbeta. Småfirmor är definitivt inte lika med klåpare eller att det inte är stabilt.
När det gäller frisörfrågan förstår jag inte vad det handlar om? Jag har aldrig sagt att jag köper lågkvalitetstjänster.
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Det där är två rena antaganden som inte alls behöver vara korrekta och på så vis inte alls är några argument i debatten.

Det finns ingenting som säger att Pelle's kökskällare skulle vara mer stabilt än Ekens Inredningssnickeri, verksamma sedan 100 år, eller att de köksbyggare Pelle anlitar är mer kompetenta än Ekens utbildade möbelhantverkare.
Det tror inte jag heller. Men risken är minimal att detta händer då Eken tappar 5-700 i timmen på att släppa ut sina gubbar på fältet.
Däremot är det mer trovärdigt att "Pjodor´s alltiallo från gräs till tak" kommer att anlitas för en montering. Utan att sticka ut hakan för långt så är jag övertygad om att Pelleplutt har den bästa kompetensen och kunden får en högre kvalitet på monteringen med Pelleplutt.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Ja, en tanke som slår en är, vad är det för skillnad på Pauls firma och "Nisse i svängen", och vad är det som säger att någon köksleverantör inte anlitar "Nisse i svängen" för att montera deras kök?
 
thomasx skrev:
Det där är två rena antaganden som inte alls behöver vara korrekta och på så vis inte alls är några argument i debatten.

Det finns ingenting som säger att Pelle's kökskällare skulle vara mer stabilt än Ekens Inredningssnickeri, verksamma sedan 100 år, eller att de köksbyggare Pelle anlitar är mer kompetenta än Ekens utbildade möbelhantverkare.
Du, kontorsråttan... sluta nu att klippa och klistra så hälften försvinner i det du citerar ;)
Allting tappar sin mening när du bara klipper ut halva meningar som passar dig själv när du ska trolla.

Det är inga antagande alls och de låtsasföretag du tar upp har ju inte ens med saken att göra då det handlar om att HTH-kök oftast ger många kunder större trygghetskänsla än "Nisse i svängen".

Sen är det upp till var och en att välja om man vill "samarbeta" med ett stort företag eller en liten småskuttare.

Vad det gäller den andra delen så är du också fel ute med dina påhittade jämförelser då det jag nämnde handlade om ett företag som är utbildat på i detta fallet HTH-köks sortiment och produkter och har ett nära samarbete med dessa ELLER någon småskuttare typ "Nisse i svängen" som inte har dessa utbildningar och samarbete.

Nummer ett ger då en ökad trygghet för väldigt många än om du har väldigt svårt och vilja förstå logiken i detta.
 
Jugend skrev:
Paul: Den här ständiga frågan om kvalitet och garantier. Jag har ingen erfarenhet av att hantverkare faktiskt inte vill göra rätt för sig om man är missnöjd. Garantisnacket är därför ihåligt / floskelbetonat. Hur de gör rätt för sig tar man upp före de börjar att arbeta. Småfirmor är definitivt inte lika med klåpare eller att det inte är stabilt.
När det gäller frisörfrågan förstår jag inte vad det handlar om? Jag har aldrig sagt att jag köper lågkvalitetstjänster.
Jag har aldrig påstått att småfirmor = ostabila klåpare... :x


Vad är det du inte förstår... att svara 1 eller 2 ???? :rolleyes::screwy:

Det var DU som menade på att proffs skulle vara billigare så därför vill jag att du svarar vilken av frisörerna du betalat mest för att nyttja, så kom igen nu... :p

Smit inte undan att svara på frågorna så fort ni klämt in er i ett hörn... ;)
 
thomasx skrev:
Ja, en tanke som slår en är, vad är det för skillnad på Pauls firma och "Nisse i svängen", och vad är det som säger att någon köksleverantör inte anlitar "Nisse i svängen" för att montera deras kök?
Men herrejisses vad du alltid ska ha svårt att vilja förstå... :x

Om nu någon köksleverantör anlitar "Nisse i svängen" som montör så är väl Nisse mer kunnig på dessa kök än någon de inte anlitar då de olika köksleverantörerna oftast kör en del utbildningar på produktsortiment och annat som är specifikt för just den köksleverantören.

Är det så väldigt svårt att läsa innantill... :rolleyes:
 
Kör på nu är det uppe i 239
Handen på hjärtat ,är det någon som inbillar sig att försäljare av olika slag gör det bästa för kunden, nix
dom gör det bästa för att sälja så mycket som möjligt,för sin egen vinnings skull och skäms inte det minsta för att lura så många kunder som möjligt,och tyvärr är det många som köper försäljarsnacket
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.