Status
Tråden går ej att kommentera.
RulleBulle skrev:
Jag skulle gärna vilja se en faktura där någon hantverkare fakturerat 70.000kr för arbete som de gjort på 2,5 dagar och då pratar vi om arbetskostnad för du säger att de blev 35000kr efter rot och rot får endast användas på arbetstid.
Om ni vill undvika detta be om ett fastpris på jobbet och glöm inte att inte be dem att göra nåt extra för det kommer inte att ingå i priset! Allt ni kommer på i efterhand kommer att kosta extra! Om ni är så duktiga på att klaga att priset är för högt så borde ni reagera innan ni bestämmer er för att anlita den hantverkaren! Det finns klåpare i alla yrkena, är man naiv och tror att man inte kommer att bli lurad så kommer du kanske bli det om du stöter på fel människa hantverkare som tandläkare det spelar ingen roll!
skrev ej att detta jobb gjordes på 2,5 dag utan jag vet att man gör detta på denna tid.

vad nu snickarna gjorde va då att ta det lugnare så TIDEN skulle gå mer....

va kanske lite otydlig i mitt förra inlägg.
glömde även skriva att detta jobb blev till 1 veckas jobb istället för att timmarna skulle gå.

så jag skulle gärna med se en faktura på 70 papp på 2,5 dag hahaha..... srry va otydlig.

mvh
estwing
 
estwing skrev:
skrev ej att detta jobb gjordes på 2,5 dag utan jag vet att man gör detta på denna tid.

vad nu snickarna gjorde va då att ta det lugnare så TIDEN skulle gå mer....

va kanske lite otydlig i mitt förra inlägg.
glömde även skriva att detta jobb blev till 1 veckas jobb istället för att timmarna skulle gå.

så jag skulle gärna med se en faktura på 70 papp på 2,5 dag hahaha..... srry va otydlig.

mvh
estwing
Men så du säger att du begärt fastpris och fått ett pris på 70 papp på ett jobb som du vet ska kosta max 20 men du har ändå gått med på 70 och sedan gnäller du på att det är dyrt? Fattar inte..
Dessutom vad spelar det för roll om det tar 2,5 dagar ellrr 2 veckor? Är det fastt pris så är det fastpris med det menar jag att gör dom jobbet på 2 dagar så hae dom gjort en jäkla vinst, du kommer inte få det billigare för att jobbet blir gjort snabbare! Detta är en risk som hantverkaren tar vid fastpris då det är svårt att förutse hur jobbet kommer att gå. Samtidigt så vill man inte säga för mycket då en annan firma ger dig ett lägre pris! Som konsument ska man ta in 2-3 offerter så man har nåt att jämföra med.
Vi gör sällan jobb med fastpris inte pga att vi inte vill utan kunden begär bara offert och en offert är ett ungefärligt pris och man strävar efter att det ska bli billigare, ibland kommer kunden med ändringar eller extra saker och våran firma försöker alltid att det inte ska påverka priset men påverkar det priset så kommer det bli ett tillägg på offerten för det vore konstigt att driva en firma utan intresse för vinst!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Nä men i mina ögon är det konstigt att driva en verksamhet där man blåser människor genom överfakturering. Blåsningar är väl inte något som uppskattas inom någon näringsgren. Men läser man här i forumet så finns det alltid människor som tar hantverkare som saltar i försvar.
Klart man skall ta in mer än tre offerter på samma jobb. Men man skall egentligen inte behöva det. Att lägga ansvaret på konsumenten att det finns människor som tar hutlöst betalt för saker som konsumenten kanske inte förstår är bara bedrägligt beeteende. För att hantverkstjänster är en extrem sällanköpsprodukt. Att sedan gömma sig bakom uttryck som "konstigt att driva en verksamhet utan intresse för vinst" och dylikt kan ju tolkas som att bedrägligt beteende försvaras. Priserna på bensin, mat och annat är inte groteska i glesbygd trots att de kunde vara det. Om man skulle köra hantverksmodellen så hade ju priserna sett helt annorlunda ut. Du kan ju raffinera din egen bensin då om priset inte passar, som svar på tal. Det är självklart att branschen måste styras upp med riktlinjer för allt så att konkurrensen förstärks och avarterna försvinner.
 
RulleBulle skrev:
Men så du säger att du begärt fastpris och fått ett pris på 70 papp på ett jobb som du vet ska kosta max 20 men du har ändå gått med på 70 och sedan gnäller du på att det är dyrt? Fattar inte..
Dessutom vad spelar det för roll om det tar 2,5 dagar ellrr 2 veckor? Är det fastt pris så är det fastpris med det menar jag att gör dom jobbet på 2 dagar så hae dom gjort en jäkla vinst, du kommer inte få det billigare för att jobbet blir gjort snabbare! Detta är en risk som hantverkaren tar vid fastpris då det är svårt att förutse hur jobbet kommer att gå. Samtidigt så vill man inte säga för mycket då en annan firma ger dig ett lägre pris! Som konsument ska man ta in 2-3 offerter så man har nåt att jämföra med.
Vi gör sällan jobb med fastpris inte pga att vi inte vill utan kunden begär bara offert och en offert är ett ungefärligt pris och man strävar efter att det ska bli billigare, ibland kommer kunden med ändringar eller extra saker och våran firma försöker alltid att det inte ska påverka priset men påverkar det priset så kommer det bli ett tillägg på offerten för det vore konstigt att driva en firma utan intresse för vinst!
för det första är jag snickare och för det andra så pratar jag ej om att nån bygger hos mig. nej tack jag bygger själv å kan saken hyffsat bra.
sa att jag vet om detta att firmor gör på detta sätt.
dom saftar på på sitt fasta pris för dom vet att roten drar halva å då blir priset inte lika högt å saftigt för kunden.
vad e det du inte förstår här?
om du tagit skitbra betalt för ett fast pris jobb å du vet att vi kan ej göra det så här snabbt det kommer att gå för då undrar kunden precis så som du själv undrar * hur kan man ta betalt så mycket*.
därav slår dom av lite på takten å lägger sig på nåra dagar till samt åker å fixar lite...säger dom bytte enåra råspont som var dåliga m.m.
klart som fan att juh snabbae man bankar upp det juh bättre betalt men har man tatt BREA betalt innan man äns börjar å få jobbet så kan du bara skörda ett jobb sen e du rökt... såvida du inte e jäkligt bra att linda in kunderna i falsk trovärdighet.
 
Jugend skrev:
Nä men i mina ögon är det konstigt att driva en verksamhet där man blåser människor genom överfakturering. Blåsningar är väl inte något som uppskattas inom någon näringsgren. Men läser man här i forumet så finns det alltid människor som tar hantverkare som saltar i försvar.
Klart man skall ta in mer än tre offerter på samma jobb. Men man skall egentligen inte behöva det. Att lägga ansvaret på konsumenten att det finns människor som tar hutlöst betalt för saker som konsumenten kanske inte förstår är bara bedrägligt beeteende. För att hantverkstjänster är en extrem sällanköpsprodukt. Att sedan gömma sig bakom uttryck som "konstigt att driva en verksamhet utan intresse för vinst" och dylikt kan ju tolkas som att bedrägligt beteende försvaras. Priserna på bensin, mat och annat är inte groteska i glesbygd trots att de kunde vara det. Om man skulle köra hantverksmodellen så hade ju priserna sett helt annorlunda ut. Du kan ju raffinera din egen bensin då om priset inte passar, som svar på tal. Det är självklart att branschen måste styras upp med riktlinjer för allt så att konkurrensen förstärks och avarterna försvinner.
du blir mer lr mindre blåst i alla områden......
vare sig nån här nämnt tandäkaren,bensin, m.m.m
 
Hth kör en rotkampanj som jag tycker känns suspekt. Får man göra så här? http://www.hth.se/fri-montering/

Vad kostar en auktoriserad hth- hantverkare?
 
linusab skrev:
Hth kör en rotkampanj som jag tycker känns suspekt. Får man göra så här? [länk]

Vad kostar en auktoriserad hth- hantverkare?
Jo det hade varit något för bygga hus att göra en sammanställning av. Hur mycket kostar de olika bolagens köksmonteringar. Just att man skall använda deras auktoriserade firma är ju en jätteblåsning. :)
 
RulleBulle skrev:
Kan vi för skoj se vad ni jobbar med och hur mycket ni debiterar kund för 1 timmes arbete?
Jobbar som teknisk konsult och firman debiterar 525kr/timma ut till kund.
Kanske inte behöver säga att jag har 5 års eftergymnasial utbildning och att konsultfirmans alla kostnader med licenser (dyra som f*an), lokalhyra, datorer osv skall betalas på detta.
 
Briljanten skrev:
Jobbar som teknisk konsult och firman debiterar 525kr/timma ut till kund.
Kanske inte behöver säga att jag har 5 års eftergymnasial utbildning och att konsultfirmans alla kostnader med licenser (dyra som f*an), lokalhyra, datorer osv skall betalas på detta.
Vi har också lokalhyror att betala, datorer, telefoner, bilar, licenser, osv utöver detta har vi bilar och verktyg.
 
RulleBulle skrev:
Vi har också lokalhyror att betala, datorer, telefoner, bilar, licenser, osv utöver detta har vi bilar och verktyg.
...och fem års eftergymnasial utbildning?
Kan tillägga att en licens för ett cadverktyg låg på runt 100 000/år för två år sedan.
Vi har också tjänstebilar.
Vad jag vill säga är att ni tar mer betalt än en teknisk konsult med specialkompetens.
Jag kan utföra de flesta hantverkstjänster själv, men kan ni utföra tekniska beräkningar, konstruktioner, mjukvarulösningar, osv?
 
  • Gilla
Jugend och 1 till
  • Laddar…
linusab skrev:
Hth kör en rotkampanj som jag tycker känns suspekt. Får man göra så här? [länk]

Vad kostar en auktoriserad hth- hantverkare?
detta jag menar med hutlösa köksmonteringar... sjukt!!!!!!!!!!
 
RulleBulle skrev:
I Australien tjänar hantverkare 50-60000kr i mån och i Spanien 10-15000kr i mån. Bo priser i Au är lite högre men de betalar mindre i skatt och sedan kostar mat osv ungefär lika mycket.

Hantverkar löner varier genom landet i Sthlm kan en rörpulare tjäna 35, jag som service elektriker tjänar 30 i mån.
Hade jag jobbat hos tex Ncc på ett stort bygge hade jag tjänat 34.
En snickare i sthlm tjänar nog 28. Bor man utanför Sthlm tjänar man nog 2-5000kr mindre i mån men då kostar ju bostaden hälften av de kostar här.
Glöm inte att vi jobbar 7-16 många jobbar annars 9-17.

Vi har effektiviserat yrkena extremt de senaste åren. Har pratat med chefen som jobbat ca 25 år och i dag kan vi göra 4-5 jobb ibland på en dag. Tidigare gjorde man ett jobb, gick till en telefonkiosk och ringde till kontoret för att kolla om det fanns nåt att göra och i värsta fall fick man åka in till kontoret med tuben för att hämta nytt jobb.

Ni pratar om sjuksyrror som tjänar dåligt, det kan jag hålla med om däremot lärare är ju lediga typ 3 mån på ett år, skulle vi ha lika lång semester hade våran lön också sjunkit!
Säg mig nån annan tjänst man kan utnyttja och få tillbaks 50% av kostnaden? Sedan har ni mage att klaga på att det är dyrt? Fan jag skulle vilja betala 50% mindre hos Tandläkaren, bilmeck osv.
Oj, en del missförstånd:
1. Har du någon referens på löneläget i AUS, förutom att det är ett väldigt dyrt land att leva i? Därmed måste löner sättas i relation till vad andra branscher tjänar i det landet. Min magkänsla är att om du jämför ingenjörer och hantverkare i aus kontra Sverige kommer den jämförelsen inte att ge det utfall du tänkte dig.
2. Effektiviseringen tror jag inte riktigt du förstår vad jag menar med. Kolla in badrummen som Partab i Kalix bygger och jämför med det hantverkare bygger så kanske skillnaden framgår.
3. Om vi ska prata om lärarnas sommarlov måste det sättas i relation till att de normalt har ca 10h arbetsdag. Dvs varje vecka jobbar de in en dags sommarlov. Terminstiden ca 40 veckor - dvs 40 inarbetade dagar. Du kanske också får jobba in komptid? - Kolla med chefen.
4. Sen vill du ha 50% rabatt på allt?
Det var just det som är argumentet mot ROT. Varför ska just hantverkare ha ett stöd på 50% när andra branscher inte får det? Hur ska andra branscher kunna konkurrera?

Men du valde att undvika frågan hur folk ska ha råd med hantverkare om hantverkarna ska tjäna mer än vad kunderna gör...
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Emmet skrev:
Oj, en del missförstånd:
1. Har du någon referens på löneläget i AUS, förutom att det är ett väldigt dyrt land att leva i? Därmed måste löner sättas i relation till vad andra branscher tjänar i det landet. Min magkänsla är att om du jämför ingenjörer och hantverkare i aus kontra Sverige kommer den jämförelsen inte att ge det utfall du tänkte dig.
2. Effektiviseringen tror jag inte riktigt du förstår vad jag menar med. Kolla in badrummen som Partab i Kalix bygger och jämför med det hantverkare bygger så kanske skillnaden framgår.
3. Om vi ska prata om lärarnas sommarlov måste det sättas i relation till att de normalt har ca 10h arbetsdag. Dvs varje vecka jobbar de in en dags sommarlov. Terminstiden ca 40 veckor - dvs 40 inarbetade dagar. Du kanske också får jobba in komptid? - Kolla med chefen.
4. Sen vill du ha 50% rabatt på allt?
Det var just det som är argumentet mot ROT. Varför ska just hantverkare ha ett stöd på 50% när andra branscher inte får det? Hur ska andra branscher kunna konkurrera?

Men du valde att undvika frågan hur folk ska ha råd med hantverkare om hantverkarna ska tjäna mer än vad kunderna gör...
Känner 2 snickare som är från Au och båda säger samma sak om löner i Au och att det kostar lika mkt att leva fär som här.

Vi har 9 timmars dagar så för våran del jobbar dom endast in 5tim i veckan om de jobbar 10tim varje dag vilket jag inte tror .

Sen kan jag inte relatera till hurvida kunderna tjänar mindre än mig då jag oftast jobbar hos folk som tjänar betydligt mer än mig men jag förstår inte hur det kan spela roll? Tandläkare tjänar mer än mig ska de må dåligt över det?
 
Freddy_kruger skrev:
Det finns ju hantverkare från hundringen i timmen med rot... Varför anlitar ni inte dom???

Varför tar ni dom som ni tycker är dyra???
Jag anlitar hantverkar för 150 kr/h UTAN rot ;-):)
Inte svart, men de skattar i annat EU-land.

Skulle aldrig falla mig in att betala hutpriser i onödan
 
RulleBulle skrev:
Känner 2 snickare som är från Au och båda säger samma sak om löner i Au och att det kostar lika mkt att leva fär som här.

Vi har 9 timmars dagar så för våran del jobbar dom endast in 5tim i veckan om de jobbar 10tim varje dag vilket jag inte tror .

Sen kan jag inte relatera till hurvida kunderna tjänar mindre än mig då jag oftast jobbar hos folk som tjänar betydligt mer än mig men jag förstår inte hur det kan spela roll? Tandläkare tjänar mer än mig ska de må dåligt över det?
Så de pålitliga snickarna väljer att åka upp till kalla nord och jobba för halva lönen? :cool: Låter som att det skarvas lite i berättandet..

Du sa att ni jobbar 7-16, det blir 9 timmar utan lunch... Äter ni inte lunch?

Har du någon gång fått en tandläkarfaktura som det dykt upp 20h på som inte var överenskommet?

Vi släpper det här nu, vi har väl annat att göra på dagarna? :rolleyes:

Det enda jag kan säga är att fria rörligheten inom EU nog kommer att harmonisera hantverkarlönerna över tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.