Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
Emmet skrev:
Problemet är ju bara att ROT snedvrider konkurrensen mellan branscher. Andra branscher som ska konkurrera om samma plånbok är ju klart missgynnade. Då petar man inte en restaurangmomssänkning. Vad är nästa? Sänkt moms på CD-skivor? Musikbranschen brukar ju klaga högljutt.

Nej, det enda långsiktiga är att sänka tjänstemomsen. Det gynnar alla som säljer tjänster till konsumenter, oavsett branschtillhörighet. Det lirar ju väl med klimattänk och allt. Men storleksordningen 10 miljarder räcker väl inte till många procentenheters sänkning...
Jag har inga problem med att sänka momsen, fördelen med rot-avdraget är att det finns ett visst tak.

Angående cd-skivan så finns det en öronmärkt skatt på den och vissa cd-skivor har en moms på 6%.
Fördelen att jobba med världens näst äldsta yrke är att det blir svårt att ladda ner det på pirate bay :).
Däremot tycker jag att det är märkligt att man kan dra in en årsinkomst år efter år på en låt som gjordes för snart 40 år sedan.

Vilka andra branscher menar du är det som konkurrensen snedvrids emot och blir klart missgynnade?
 
priserna har toksaltats efter ROT infördes.
hantverkarna vet att kunden blir nöjd när halva priset då dras av.
men i själva verket så hade dom mer lr mindre betalat samma innan ROT infördes.
har många exempel här hemma å även pratat med kompisen som driver eget.
takjobben har gått skyhögt upp...köksjobben...fönsterbyten m.m.
jag röstar att dom tar bort rot jobbet helt.
bort med detta svinaktiga sätt för många firmor att toklura kunderna samt skicka miljontals pengar varje år i bluff fakturor.
detta inlägg gör väl alla fimaägare på detta forum griska men detta är verkligheten.....
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
estwing skrev:
priserna har toksaltats efter ROT infördes.
hantverkarna vet att kunden blir nöjd när halva priset då dras av.
men i själva verket så hade dom mer lr mindre betalat samma innan ROT infördes.
har många exempel här hemma å även pratat med kompisen som driver eget.
takjobben har gått skyhögt upp...köksjobben...fönsterbyten m.m.
jag röstar att dom tar bort rot jobbet helt.
bort med detta svinaktiga sätt för många firmor att toklura kunderna samt skicka miljontals pengar varje år i bluff fakturor.
detta inlägg gör väl alla fimaägare på detta forum griska men detta är verkligheten.....

Lägg in en röst samt din adress så skickar jag en foliehatt...lägg i för porto. Lägger du på ytterligare 20 kr så kan jag skriva "ROT-FUSK" på hatten också......

Eller så tänker du till och inser att firmor som endast/för det mesta jobbar mot kunder som inte har möjlighet att göra avdrag också höjt priserna helt oberoende av ROT men pga andra saker.....detta är verkligheten! Att det är ett fåtal som du pratat med kontra en massa jag pratat med så kan jag bara säga att inget företag inom bygg har höjt pga ROT under dessa år det varit igång av mina kontakter.

Och nej, jag driver inte firma, jobbar inte ens aktivt ute på fältet men är fortfarande inom branchen....
 
  • Gilla
rybbe och 1 till
  • Laddar…
estwing skrev:
priserna har toksaltats efter ROT infördes.
hantverkarna vet att kunden blir nöjd när halva priset då dras av.
men i själva verket så hade dom mer lr mindre betalat samma innan ROT infördes.
har många exempel här hemma å även pratat med kompisen som driver eget.
takjobben har gått skyhögt upp...köksjobben...fönsterbyten m.m.
jag röstar att dom tar bort rot jobbet helt.
bort med detta svinaktiga sätt för många firmor att toklura kunderna samt skicka miljontals pengar varje år i bluff fakturor.
detta inlägg gör väl alla fimaägare på detta forum griska men detta är verkligheten.....
Precis!
Jag har läst flera undersökningar som stödjer det du skriver, bl.a. I DN.
Jag har även egna erfarenheter av detta då jag nyligen begärde offert på ett jobb som jag begärde offert på för ett par år sedan, men aldrig verkställde då. Nu begärde jag in tre offerter igen (på ren nyfikenhet om det verkligen är så att ROT har medfört att hantverkstj. ökat mer än normalt) Jag tänkte att 10% i ökning är kanske rimligt, med inflation mm. då kan jag ju överväga att leja bort jobbet.
Så naiv jag var... Den billigaste offerten var 50% över den dyraste offerten för ca: två år sedan
ROT har gjort SUPERINFLATION på h-tjänster PUNKT.
Tillgång och efterfrågan, helt klart.

Motbevisa gärna med faktiska fall och/eller någon undersökning!
 
Redigerat:
  • Gilla
estwing
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Lägg in en röst samt din adress så skickar jag en foliehatt...lägg i för porto. Lägger du på ytterligare 20 kr så kan jag skriva "ROT-FUSK" på hatten också......

Eller så tänker du till och inser att firmor som endast/för det mesta jobbar mot kunder som inte har möjlighet att göra avdrag också höjt priserna helt oberoende av ROT men pga andra saker.....detta är verkligheten! Att det är ett fåtal som du pratat med kontra en massa jag pratat med så kan jag bara säga att inget företag inom bygg har höjt pga ROT under dessa år det varit igång av mina kontakter.

Och nej, jag driver inte firma, jobbar inte ens aktivt ute på fältet men är fortfarande inom branchen....
Estwing om någon har nog rätt bra inblick i branschen...
 
Jag har jobbar som ljusmask i 8år och nu jobbar jag på en liten firma så jag har koll på priser och vet hur vissa kunder är. Vi jobbar oftast åt personer som har pengar och sällan frågar vad det kostar men sedan finns det folk som ska köpa eget material tex uttag från bauhause osv. Inget problem för oss, vi installerar det och du får rot och du blir nöjd men om dimmer eller nåt som du köpt går sönder så får du betala oss för att vi ska sedan komma ut för att byta den. Så i slut ändan är det dyrare att köpa allt själv för du får stå för garantin själv!
Vi får bra rabbater hos våra grossister men ni jämför oss med tex clas ohlsson och de kanske köper 1000000 dimmers per år medan vi köper 300st så de får betydligt bättre pris på dem än vad vi får. Därför kan ni uppleva det som dyrt. Vissa saker får vi billigare som tex kabel och sedan andra saker som tex flexrör osv skiljer priset pga kvalitet.

Ang timdebitering så är detta alltid roligt, försök att hitta någon annan yrkesgrupp som tar under 600kr / timmen med moms och som åker med verktyg osv som vi har med oss. Jag har säkert verktyg för 60-70000kr i bilen utöver detta har vi maskiner i förrådet som vi inte använder varje dag men behövs.
Tänk på era jobb innan, kolla tex VAG verkstad de tar 2200kr / tim i sthlm, tandläkare, veterinärer, personliga tränare osv.
Jag har haft 3 års gymn utbildning sedan har jag gått 4 år som lärling (tjänade 10500kr / innan skatt när jag börja) tycker ni fortfarande vi tjänar för mkt?
 
Korvgubbe
Tycker det är ganska roligt att garantin så ofta kommer upp som ett argument för att köpa material via elektriker till ett pris som inte sällan är mer än det dubbla.
Om ni måste ta ut så mycket extra för att ha råd med garantiärenden så är det kanske bara att inse att det ni köper in och monterar är rent skit och börja leta efter andra leverantörer/märken.
 
Mer än dubbelt vet jag inte. En elko dimmer 315w gle köper vi dagsläget för 264 kr exkl moms. Skulle vi sälja den till dig skulle den hamna på 290 + moms. Om du tycker att det blir billigare för dig att köpa eget material så får du som sagt göra det men gnäll inte på timpenningen när vi ska komma och byta vid ev. fel.

Jag brukar komma ut hos kund vid runt 7.45-8.00 men vi debiterar från 7.00 då vi börjar 7 hos grossisten och hämtar material, ibland saknar man nåt när man kommer fram till arbetsplatsen och det kan bero på olika saker en anleddning kan vara en mkt vanlig att kunden säger "det är bara ett uttag" men när man kommer fram så får man höra "när du ändå är här..." Och sedan klagar de på att det blir många timmar. En annan anledning kan vara att man inte kan förutse hur jobbet kommer att gå och kanske behöver annat material för att slutföra.
Visst finns det idioter inom alla yrkesgrupper men det skulle vara väldigt kul att se hur det är på eran arbetsplats för det förväntas alltid så jäkla mycket av hantverkare.
Är ni oroliga över priset så be om offert.

Kan vi för skoj se vad ni jobbar med och hur mycket ni debiterar kund för 1 timmes arbete?
 
RulleBulle skrev:
Jag har jobbar som ljusmask i 8år och nu jobbar jag på en liten firma så jag har koll på priser och vet hur vissa kunder är. Vi jobbar oftast åt personer som har pengar och sällan frågar vad det kostar men sedan finns det folk som ska köpa eget material tex uttag från bauhause osv. Inget problem för oss, vi installerar det och du får rot och du blir nöjd men om dimmer eller nåt som du köpt går sönder så får du betala oss för att vi ska sedan komma ut för att byta den. Så i slut ändan är det dyrare att köpa allt själv för du får stå för garantin själv!
Vi får bra rabbater hos våra grossister men ni jämför oss med tex clas ohlsson och de kanske köper 1000000 dimmers per år medan vi köper 300st så de får betydligt bättre pris på dem än vad vi får. Därför kan ni uppleva det som dyrt. Vissa saker får vi billigare som tex kabel och sedan andra saker som tex flexrör osv skiljer priset pga kvalitet.

Ang timdebitering så är detta alltid roligt, försök att hitta någon annan yrkesgrupp som tar under 600kr / timmen med moms och som åker med verktyg osv som vi har med oss. Jag har säkert verktyg för 60-70000kr i bilen utöver detta har vi maskiner i förrådet som vi inte använder varje dag men behövs.
Tänk på era jobb innan, kolla tex VAG verkstad de tar 2200kr / tim i sthlm, tandläkare, veterinärer, personliga tränare osv.
Jag har haft 3 års gymn utbildning sedan har jag gått 4 år som lärling (tjänade 10500kr / innan skatt när jag börja) tycker ni fortfarande vi tjänar för mkt?
Absolut ÅT H*****E för mycket
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Som konsument har rot avdraget gynnat mig. Tycker man att hantverkarens pris är för dyrt kan man fråga en annan hantverkare alternativt göra jobbet själv. Ingen tvingas att köpa in tjänster med rot avdrag. Lite som att köpa en vara man gärna vill ha om sen gråta över att den är dyr på nätet. Köp då inte varan.

Hade konsumenterna själva tjänat pengar på rotavdraget hade klagosångerna nog tystat från vissa.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
stake skrev:
Som konsument har rot avdraget gynnat mig. Tycker man att hantverkarens pris är för dyrt kan man fråga en annan hantverkare alternativt göra jobbet själv. Ingen tvingas att köpa in tjänster med rot avdrag. Lite som att köpa en vara man gärna vill ha om sen gråta över att den är dyr på nätet. Köp då inte varan.

Hade konsumenterna själva tjänat pengar på rotavdraget hade klagosångerna nog tystat från vissa.
Förstår inte vad du menar, det är ju konsumenterna som tjänar på det?
Och staten för den delen.

Priserna har inte gått upp pga rot.
Den firman jag jobbade hos innan debiterade 400kr / tim + moms för 7år sen idag debiterar den firman jag jobbar på 430kr tim. Men det som ts kanske råka ut för är att firman var ny 2008 och idag har de vuxit. Vår firma började med 380kr tim idag 4 år senare tar de som sagt 430kr / tim.
 
Priserna har säkert gått upp på flera firmor försök inte inbilla dig själv annat. Det är däremot helt frivilligt att köpa tjänsten hos dessa.
 
Ok, ni vet bättre!
Ni är så envisa att ni inte fattar bättre, jag försöker förklara hur det funkar men jag skiter faktis om ni förstår eller inte för jag vet hur det ligger till isf hos våran firma och alla andra firmor som vi jobbar åt/med. Tycker ni det är för dyrt så gör som många tipsat om, gör jobbet själv!
 
RulleBulle skrev:
Tänk på era jobb innan, kolla tex VAG verkstad de tar 2200kr / tim i sthlm, tandläkare, veterinärer, personliga tränare osv.
Jag har haft 3 års gymn utbildning
Jämnställer du hantverkaryrken med veterinärer och tandläkare, sveriges i särklass längsta utbildningar?!

Titta på förskolepedagoger, fastighetsskötare, gymnasieekonomer i stället.
 
  • Gilla
Emmet och 1 till
  • Laddar…
RulleBulle skrev:
Ok, ni vet bättre!
Ni är så envisa att ni inte fattar bättre, jag försöker förklara hur det funkar men jag skiter faktis om ni förstår eller inte för jag vet hur det ligger till isf hos våran firma och alla andra firmor som vi jobbar åt/med. Tycker ni det är för dyrt så gör som många tipsat om, gör jobbet själv!
Så klokt gör man jobbet själv så får man skälv rätta till eventuella fel, slipper att trilskas o reklamera dåliga jobb som är utförda av behöriga hantverkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.