Tack,

Det fungerar bra, jag är supernöjd.

Zodastream
 
Med tät menar jag att den serien som Martha tillhör tar ingen luft alls från insidan huset. Många tar lite luft för att t ex spola rutan ren även från insidan huset. Modellen Stephano hittar jag nämligen inte i sortimentet - är den gammal?

Vad har du för rökgastemperaturer?
 
Stephano'n tar luft från ett själl monterat direkt bakom kaminen, spjället leder direkt til uteluften. Så, med andra ord, utan spjäll, så tar den luften från "rummet". Sotaren mätte upp 165 grader, i min skorsten av Pimpsten. Pimpstensskorsten kan varmt rekomnderas, då du har 0 (noll) mm avstånd till brännbart material. Köpe min kamin 2008, så den kanske är utgången nu :(
Zodastream
 
Martha har helt andra rökgastemperaturer enligt specifikationen. Det blir någon form av motsvarande skorsten - helst skulle jag vilja ha en med tilluft eftersom tillverkaren rekommenderar detta. Men jag oroar mig för kondens. Det är befogat enligt min skorstensmäster. Undersöker vilket alternativ det blir.

Hade helt missat att Martha krävde daglig uraskning - det blir inte praktiskt för oss. :( Så nu tittar jag på andra modeller som har längre underhållsintervall. I ett par veckor till har vi full frihet. :)
 
Hej
Tänkt berätta vad jag gjort i ett torp där jag byggde ut det till 95 kvm med golvvärme.

Instalerade en vattenmantlad braskamin och koplade den till en acktank på 750 liter med en cirkpump i mellan.

denna pump lät jag en diftermostat få styra (pumpen startar när det blir varmare i kaminen än acktanken, stannar när det blivit samma temp i braskaminen som i acktanken) så pumpen går ej om inte det laddar värme.
Behöver inte starta eller stäng något, när tempen i acktanken är låg tänder jag bara i braskaminen och den startar ladningen när vattnet har blivit varmare i braskaminen än i acktanken.

Då jag även instalerade golv värme så finns det även där en cirkpump/rumstermostater, dessa pummpar inkl rumstermostater/diftermostat koplades mot en späningsbackupp (ups) så att om strömen försvinner får anlägningen ström från bateriet och min anlägning klarar 15 timmars strömavbrot plus att jag även kan ladda med bil eller elverk.
Detta motverkar även att det kan böja koka i braskaminen vid strömavbrot.

Ingen kyla eller sönderfrysta rör vid strömavbrot.

Med upsen fick jag även den fördelen att jag kan köra vatten pumpen , då det finns en egen brun.
Innebär att matlagning blev möjlig då kaminen har spisplatta , toaletten funkar :rolleyes: även duchen.

Skapligt fördelar med vattenburen braskamin och ups tycker jag.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Hej
Vill väcka liv i denna tråden igen då jag planerar inför kommande husbygge. Funderar på att installera en vattenmantlad kamin och undrar nu vad folk tycker om sina och vad man behöver tänka på. Är ute efter kommentarer, tips och trix.

Har läst tidigare kommentarer men de har ett par år på nacken och tekniken har ju utvecklats.

Tack på förhand 😀
 
Katriin skrev:
Hej
Vill väcka liv i denna tråden igen då jag planerar inför kommande husbygge. Funderar på att installera en vattenmantlad kamin och undrar nu vad folk tycker om sina och vad man behöver tänka på. Är ute efter kommentarer, tips och trix.

Har läst tidigare kommentarer men de har ett par år på nacken och tekniken har ju utvecklats.

Tack på förhand 😀
Hej, vi är fler som är intresserade.
haka på denna tråden, samtidigt kan du passa på och ställa frågor till TS.

https://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/288078-luftvatten-till-ett-ved-sol-system.html
 
  • Gilla
Andreas Andersson1365
  • Laddar…
kristofer12345
I isolde skrev:
Vattenmantalde kaminer ska inte ses som husets huvudsakliga värmekälla, lika lite som vanliga (omantlade) kaminer. När man väl tänder en brasa kan man alltid fundera på hur enegrin bäst tas tillvara. Vid jämförelse mellan att låta brasan värma upp luft eller vatten är det senare vida överlägset pga högre värmekapacitet.

Rent estetiskt finns det heller inget som skiljer en vattenmantlad kamin från en omantlad dito. Vattenrör mellan kaminen och acc-tanken döljs som alla andra rör, men det är önskvärt att endast ha en vägg mellan kaminen och tvättstugan, eller var man nu har sin acc-tank. Enkelt schema på hur det ska se ut. Det finns flera modeller att välja emellan, vanligtvis 15-24kW med termiskt verkningsgrad större än 0.7 (>70%), så ingen låg effekt här inte. Mer info.

För ca ett år sedan besöke jag en lokal butik och återförsäljare av allehanda kaminer och kakelugnar. På frågan om vattenmantlade kaminer kunde han inte svara. "Såna har jag inte sett", sa han. Nåja, de finns ute i Europa. För ett visst antal år sedan tillverkade Volvo inga dieselbilar, både pga det ena och det andra. Idag finns det Volvo-bilar med diesel under huven.
det shema du lagt in här kan du hitta det igen, länken funkar ej tack
 
B
P Pasta skrev:
Vi bygger just nu ett lågenergihus med vattenmatlad braskamin solvärme Total värmeenergiförbrukning inkl varmvatten är beräknad till 7 000 kWh/År solvärmen kommer uppskattningsvis att stå för 3000kWh/år störe delen av återstående 4000 kWh kommer kaminen att få stå för. En elpatron i acktanken kommer att finnas som extra säkerhet och ge möjlighet att åka på vintersemestrar.
Med små energibehov så är det inte flera skottkörror om dagen som gäller, men har man stort energibehov så skall man titta på andra lösningar.
Vi kommer att ha en kaminen i vardagsrummet bredvid en balkongdörr där vedan lyfts in, samt ett uttag för centraldamsugaren i direkt anslutning.
Kaminen är en Palazetti Betty med täljstenssidor från www.nordic-trabygg.se

/Patrik
Hur blev solvärmekalkylen i praktiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.