8 918 läst · 70 svar
9k läst
70 svar
Och folk klagar på hantverkares priser...?
Service är det verkstäderna drar in i särklass mest pengar på. Det tar ingen halvtimma att göra en sådan basservice, skulle tro att dom hinner med 3-4 sådana / h. Med undantag för de bilar (de flesta) som de ringer ägaren och påpekar att skivor / belägg / övriga slitdelar med över halva livslängden kvar behöver bytas. Inte för att dom vill, utan för att det är ett krav från ledningen. Dom flesta kunderna kan givetvis inte annat göra än att lita på mekanikern så notan blir i regel dyr. Med vänlig hälsning, före detta verkstadsägare som inte kunde med att bete sig på detta sättet p.g.a. yrkesstolthet som tyvärr inte lönar sig i den branchen.
Kritiken mot hantverkarna (vad jag har sett) har väl handlat om otydliga offerter och konstiga påslag. Jag har inte sett någon klaga på att det (höga) fasta priset hölls.
Tillkommer det billyftstillägg, reseersättning eller verktygshyra på Audi?
(Tro nu inte att jag tycker det är prisvärt, men det är i alla fall väldigt tydligt vad jag får och vad jag betalar.)
Tillkommer det billyftstillägg, reseersättning eller verktygshyra på Audi?
(Tro nu inte att jag tycker det är prisvärt, men det är i alla fall väldigt tydligt vad jag får och vad jag betalar.)
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 250 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 250 inlägg
Och folk klagar på hantverkares priser...?
Jo det stämmer men det är inte bara priset i sig som man klagar på utan OFÖRUTSÄGBARHETEN plus att främst inom El/VVS har en tradition att hänvisa till materialprislistor som inte har med verkligheten att göra.
I de allra flesta fall kan en normalkonsument inte alls bedöma vilket material som behövs vid tex en el eller vvs-installation. Hantverkaren ger bara ett timpris/takpris, som verkar rimligt och meddelar att material tillkommer. Vad hela jobbet kommer att gå på går för kunden inte att bedöma. Vi utgår här ifrån att det inte är ett fast pris för hela installationen. Installatören har här ett omvänt incitament innebärande att ju dyrare och ju större mängd material som åtgår, ju större förtjänst för installatören. När sen fakturan kommer blir det en chock för kunden som kanske räknat med ett helt annat, lägre, pris.
Det andra fallet gränsar till bedrägeri. Säg att jag kollar på Rinkaby (VVS) och får fram en ungefärlig materialkostnad för ett VVS-arbete på ca 10 000 kr. Rörkrökaren jag sen anlitar berättar glatt att jag får "hans nettopriser" från XX-grossisten med ett påslag på "ENDAST" 15% (påhittad siffra, kan vara allt mellan xx% rabatt till vad som helst). Vad kunden inte vet/anar/förstår är att xx-grossisten nettoprislista är ett rent falsarium med priser som ingen betalar (och hantverkaren kan ha upp till 90%, eller mer i rabatt på dessa nettopriser) och med hantverkarens påslag upp till 600-800% dyrare än vad kunden själv kan handla för. Fakturan blir givetvis en chock, igen.
Det är egentligen inte påslagets storlek i sig som är problemet (prissättningen är i princip fri) utan oförutsägbarheten och det faktum att systemet (med nettoprislistor) är upplagt för att hantverkaren ska kunna lura den okunniga kunden att han/hon gör en bra affär. Vem faller inte för hantverkarens snack när han säger att "...jomen du får ju mina nettopriser med ENDAST xx% påslag.." Det låter ju fantastiskt bra så länge man inte kollar på vilken nivå dessa nettoprislistor ligger.
En ytterligare svårighet ligger i att hantverkarna gör allt för att man som kund inte ska kunna göra relevanta prisjämförelser när det laboreras så mycket med timkostnad och materialpåslag. En billig hantverkare kan ha hutlösa materialpåslag och en dyr kan ha helt normala. Som kund är det nästan omöjligt att avgöra vem som totalt sett ger mest valuta för pengarna.
Tacka f-n för att folk klagar.
Jämförelsen med matbutiken, restaurangen, bilverkstaden, klädaffären osv som alltid kommer upp haltar betänkligt. Dels rättfärdigar ett stort påslag i en annan bransch inte stora påslag i hantverkarbranscher. Sen är det vanligen så att totalpriset i dessa "andra branscher" ganska lätt går att räkna ut. I bilverkstadsfallet genom att priset tydligt anges och i de andra fallen genom att det enkelt går att summera prislapparna eller kolla i menyn.
Jo det stämmer men det är inte bara priset i sig som man klagar på utan OFÖRUTSÄGBARHETEN plus att främst inom El/VVS har en tradition att hänvisa till materialprislistor som inte har med verkligheten att göra.
I de allra flesta fall kan en normalkonsument inte alls bedöma vilket material som behövs vid tex en el eller vvs-installation. Hantverkaren ger bara ett timpris/takpris, som verkar rimligt och meddelar att material tillkommer. Vad hela jobbet kommer att gå på går för kunden inte att bedöma. Vi utgår här ifrån att det inte är ett fast pris för hela installationen. Installatören har här ett omvänt incitament innebärande att ju dyrare och ju större mängd material som åtgår, ju större förtjänst för installatören. När sen fakturan kommer blir det en chock för kunden som kanske räknat med ett helt annat, lägre, pris.
Det andra fallet gränsar till bedrägeri. Säg att jag kollar på Rinkaby (VVS) och får fram en ungefärlig materialkostnad för ett VVS-arbete på ca 10 000 kr. Rörkrökaren jag sen anlitar berättar glatt att jag får "hans nettopriser" från XX-grossisten med ett påslag på "ENDAST" 15% (påhittad siffra, kan vara allt mellan xx% rabatt till vad som helst). Vad kunden inte vet/anar/förstår är att xx-grossisten nettoprislista är ett rent falsarium med priser som ingen betalar (och hantverkaren kan ha upp till 90%, eller mer i rabatt på dessa nettopriser) och med hantverkarens påslag upp till 600-800% dyrare än vad kunden själv kan handla för. Fakturan blir givetvis en chock, igen.
Det är egentligen inte påslagets storlek i sig som är problemet (prissättningen är i princip fri) utan oförutsägbarheten och det faktum att systemet (med nettoprislistor) är upplagt för att hantverkaren ska kunna lura den okunniga kunden att han/hon gör en bra affär. Vem faller inte för hantverkarens snack när han säger att "...jomen du får ju mina nettopriser med ENDAST xx% påslag.." Det låter ju fantastiskt bra så länge man inte kollar på vilken nivå dessa nettoprislistor ligger.
En ytterligare svårighet ligger i att hantverkarna gör allt för att man som kund inte ska kunna göra relevanta prisjämförelser när det laboreras så mycket med timkostnad och materialpåslag. En billig hantverkare kan ha hutlösa materialpåslag och en dyr kan ha helt normala. Som kund är det nästan omöjligt att avgöra vem som totalt sett ger mest valuta för pengarna.
Tacka f-n för att folk klagar.
Jämförelsen med matbutiken, restaurangen, bilverkstaden, klädaffären osv som alltid kommer upp haltar betänkligt. Dels rättfärdigar ett stort påslag i en annan bransch inte stora påslag i hantverkarbranscher. Sen är det vanligen så att totalpriset i dessa "andra branscher" ganska lätt går att räkna ut. I bilverkstadsfallet genom att priset tydligt anges och i de andra fallen genom att det enkelt går att summera prislapparna eller kolla i menyn.
Ärligt talat går det snabbare att köra in bilen i garaget och byta oljan än att boka tid, ta sig till verkstan, ta sig hem på något vis utan bil, hämta bilen utan bil, kontrollera att allt är rätt gjort, klaga på det dom missat, åka hem....osvikeo skrev:
Alla har ju tyvärr inte garage, kan inte ens beskriva min frustration över att jag gick med på ett hus nära stan till fördel från ett hus på landet med det där über-feta garaget jag alltid drömt om...MathiasS skrev:
Men det förutsätter att man vet hur man byter olja...MathiasS skrev:
Precis. Även om många bilar har byte av automatolja i serviceprogrammet vid 9000 mil så fuskas det enormt med detta. Vår Merca var inne på stor service hos MB och efteråt var transmissionsoljan kolsvart.snickarboden skrev:
Problemet är att det är besvärligt att få ut all olja ur lådan så man skiter i det helt och hållet. Min nuvarande serviceverkstad, vilken är den enda på Gotland som reparerar automatlådor, rekommenderar att man tappar av och fyller på ny automatolja vid varje service. Hela oljemängden blir inte bytt, men lådan mår avsevärt mycket bättre.
Att vissa tillverkar hävdar att man aldrig behöver byta oljan är helt åt vansinnigt. Om man nu inte nöjer sig med att lådan håller 15 000 mil, förstås.
Hmm....vet inte hur jag ska slingra mej ur detta....har eget varmgarage på baksidan ink billyft...men servar inte min bil där om jag absolut inte måste......
En bil som man bara har för att förflytta sitt feta arsle med är ju ganska trist att serva, eller ja allt är trist att göra på en sådan.
Jag orkade inte ens tvätta focusen som jag hade som då var 4 år gammal, medan jag nu ska plocka ur motor och låda ur chevan och helrenovera utan att dom är särskilt slitna.
Det känns bara bättre att veta att det är i toppskick.
Jag orkade inte ens tvätta focusen som jag hade som då var 4 år gammal, medan jag nu ska plocka ur motor och låda ur chevan och helrenovera utan att dom är särskilt slitna.
Det känns bara bättre att veta att det är i toppskick.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 367 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 367 inlägg
Rörande växellådsolja så bör man byta med jämna mellanrum, min gissning är typ en 5000 mil för vanliga lådor och betydligt oftare för 4x4 då det är mer belastning på dem med diffbromsar och eventuellt dumt handhavande.
Och nej, det är intekul att meka om det inte är extremt *S*
/K
Och nej, det är intekul att meka om det inte är extremt *S*
/K