Status
Tråden går ej att kommentera.
Thomas Lundquist
Äntligen börjar det hända något som stör mig som jobbar i branschen. Prisdumpande klåpare som konkurrerar med illegal arbetskraft. Nu är det minst sagt märkligt att det har nått hela vägen till skatteverkets nya kontor och Sveriges mest kontrollerade byggarbetsplats. Komiskt.
Sanera hela vägen ner nu så vi får ett slut på detta elände.

http://www.byggvarlden.se/nyheter/byggprojekt/illegal-arbetskraft-bygger-nya-skatteverket
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur skulle den saneringen se ut och gå till menar du?
 
Thomas Lundquist skrev:
Äntligen börjar det hända något som stör mig som jobbar i branschen. Prisdumpande klåpare som konkurrerar med illegal arbetskraft. Nu är det minst sagt märkligt att det har nått hela vägen till skatteverkets nya kontor och Sveriges mest kontrollerade byggarbetsplats. Komiskt.
Sanera hela vägen ner nu så vi får ett slut på detta elände.

[länk]
Jag undrar precis som Locke hur du konkret hade tänkt dig saneringen, vilka du egentligen vill sanera bort och vem som ska sköta saneringen?

Annars har man ibland fått uppfattningen från hantverkarhåll att intresset att göra något åt klåpare genom sanering/reglering är ganska svalt och samtidigt en dålig idé. Ett argument som framkommer är att det inte är branschens problem att det finns klåpare utan kundens eftersom skulle inte kunden anlita klåparna så skulle dom försvinna.

Nu framgår det inte vad du vill få slut på men jag antar att det är ett eventuellt utnyttjande av illegal arbetskraft vilket jag håller med är något som inte borde finnas, men det kan väl knappast vara ett så stort problem att hela branschen måste saneras?
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Locke skrev:
Hur skulle den saneringen se ut och gå till menar du?
Jag vet inte om man ska "se" hur denna sanering ska ser ut. Snarare tvärtom ska det inspekteras oanmält. :)

Men att få bort illegal arbetskraft och deras arbetsgivare som konkurrerar på regelvidriga villkor är absolut steg ett att ta tag i byggbranschen.
Det är inga som helst problem att få fram en plan hur det skulle gå till. Det här utförs redan idag på "ideell" basis.
 
Bra! Då är vi överens - MEN - det innebär som jag ser det utträde ur EU, eller åtminstone ett återkallande av den fria rörligheten av tjänster över gränserna.

Vågar du gå med på det?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Jag undrar precis som Locke hur du konkret hade tänkt dig saneringen, vilka du egentligen vill sanera bort och vem som ska sköta saneringen?
Det är inget jätteproblem att lokalisera var illegal arbetskraft misstänks finnas.
Det gör vem som helst som har ögonen öppna tex när man är ute och åker en halvtimme med bilen.


Jag vill även tillägga att jag inte är något fan av byggnads, men på den här punkten är vi överens.


Det är klart att det ska vara organiserat på något vis, behövs inga världsliga saker för den biten.


Annars har man ibland fått uppfattningen från hantverkarhåll att intresset att göra något åt klåpare genom sanering/reglering är ganska svalt och samtidigt en dålig idé. Ett argument som framkommer är att det inte är branschens problem att det finns klåpare utan kundens eftersom skulle inte kunden anlita klåparna så skulle dom försvinna.

Finns nog ingen hantverkare eller företagare som tar regelvidrig konkurrens svalt.
Däremot är det svårt för en hantverkare eller företagare göra något åt det förutom ange något företag vid misstänksamhet. Jag är inte heller ett fan för angiveri.
Regelverket finns så det behövs inte stramas åt på den punkten.
Jag tror heller ingen i branschen inte ser problemen, men det jag hävdar är att köpare göder klåparna genom att anlita dom.


Nu framgår det inte vad du vill få slut på men jag antar att det är ett eventuellt utnyttjande av illegal arbetskraft vilket jag håller med är något som inte borde finnas, men det kan väl knappast vara ett så stort problem att hela branschen måste saneras?
Bra antagande där! Jag hänvisade även till en artikel och tyckte jag klargjorde att det handlade om illegal arbetskraft, så då är vi också helt överens :). Det är ett stort problem och det visas väl framförallt innehållet i artikeln då Sveriges mest kontrollerade(enligt eget utsago) byggarbetsplats har detta problem.
 
Thomas Lundquist
Locke skrev:
Bra! Då är vi överens - MEN - det innebär som jag ser det utträde ur EU, eller åtminstone ett återkallande av den fria rörligheten av tjänster över gränserna.

Vågar du gå med på det?
Nej, jag är för gemenskap.
Så vitt jag vet är vi fortfarande med trots att illegal arbetskraft petas bort från marknaden.
 
Min erfarenhet från branschen är att det är utländska företag, ofta polska, bulgariska, estniska eller lettiska som tillhandahåller billig arbetskraft. Arbetarna bor i rivningsobjekt eller husvagnar och arbetar helt utan säkerhetstänk minst sex dagar i veckan typ 7-19 med en halvtimmes lunch.

Det problemet uppstod sedan EU inträdet konkurrensutsatte inhemska företag genom den fria rörligheten.
 
mr_bygg skrev:
Jag undrar precis som Locke hur du konkret hade tänkt dig saneringen, vilka du egentligen vill sanera bort och vem som ska sköta saneringen?

Annars har man ibland fått uppfattningen från hantverkarhåll att intresset att göra något åt klåpare genom sanering/reglering är ganska svalt och samtidigt en dålig idé. Ett argument som framkommer är att det inte är branschens problem att det finns klåpare utan kundens eftersom skulle inte kunden anlita klåparna så skulle dom försvinna.

Nu framgår det inte vad du vill få slut på men jag antar att det är ett eventuellt utnyttjande av illegal arbetskraft vilket jag håller med är något som inte borde finnas, men det kan väl knappast vara ett så stort problem att hela branschen måste saneras?
Jo men du får ju förstå att nu är det lite skillnad. Denna gång är det inte slutkund som anses drabbas av klåpare och illegal arbetskraft ( för då är det kundens problem somsagt) utan nu är det vanliga hederliga hantverkare som drabbas och då är det klart att samhället måste agera.
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
Jag menar att problemen hänger ihop.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Självklart hänger problemen ihop. Myntet har två sidor. Ena sidan luktar skit för slutkunden, andra sidan för lokala hantverkare som verkar efter andra regler och förutsättningar.

Det komiska här är att TL som iprincip bara är aktiv på BH när någon gnäller på hantverkare inte tycker att branschen behövt agera mot denna import av arbetskraft pga kunder som far illa (det problemet kan ju kunden enkel lösa själv) men nu när hans kollegor drabbas så ska det minsann "saneras".
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Äntligen börjar det hända något som stör mig som jobbar i branschen. Prisdumpande klåpare som konkurrerar med illegal arbetskraft. Nu är det minst sagt märkligt att det har nått hela vägen till skatteverkets nya kontor och Sveriges mest kontrollerade byggarbetsplats. Komiskt.
Sanera hela vägen ner nu så vi får ett slut på detta elände.

[länk]
Haha, ja det är humor. Vid ombyggnad av skatteverkets kontor ja ... :
 
Mikael_L
mr_bygg & Thomas Lundquist skrev skrev:
Annars har man ibland fått uppfattningen från hantverkarhåll att intresset att göra något åt klåpare genom sanering/reglering är ganska svalt och samtidigt en dålig idé. Ett argument som framkommer är att det inte är branschens problem att det finns klåpare utan kundens eftersom skulle inte kunden anlita klåparna så skulle dom försvinna.

Finns nog ingen hantverkare eller företagare som tar regelvidrig konkurrens svalt.
Det är ju väldigt tydligt att den ena vill få bort klåpare och den andra få bort konkurrens. ;)
 
Thomas Lundquist
MathiasS skrev:
Självklart hänger problemen ihop. Myntet har två sidor. Ena sidan luktar skit för slutkunden, andra sidan för lokala hantverkare som verkar efter andra regler och förutsättningar.

Det komiska här är att TL som iprincip bara är aktiv på BH när någon gnäller på hantverkare inte tycker att branschen behövt agera mot denna import av arbetskraft pga kunder som far illa (det problemet kan ju kunden enkel lösa själv) men nu när hans kollegor drabbas så ska det minsann "saneras".
Nu talar jag i första hand om illegal arbetskraft, billig laglig arbetskraft är ett annat kapitel men naturligtvis ska deras löner/ arbetsmiljö också lyftas.

Ja, visst är han komisk den där TL som som tycker att det stinker när han utsätts för illegal konkurrens.

Att folk gnäller på hantverkare skiter jag i, det sitter liksom i ryggmärgen på Svensson att göra det. Men när tomtar hittar på historier, ljuger, tror sig veta och förstå, ja då går jag in i försvarsställning vilket är fullt normalt.

Antagligen är det säkert samma människor som agerar i folkstormen mot HM där dom sitter i sina HM-tröjor/ blusar och är vansinniga som också gnäller om klåparna i byggbranschen och att minsann enbart är branschens problem helt utan självkritik.
 
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Det är ju väldigt tydligt att den ena vill få bort klåpare och den andra få bort konkurrens. ;)
Jag är för konkurrens, men inte illegal eller snedvriden konkurrens.
Är du för illegal eller snedvriden konkurrens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.