Status
Tråden går ej att kommentera.
Bra skrivet Locke!

Men risken är att konsulten "saltar" fakturan då... ;)
 
Nimajneb skrev:
Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
Servicebil 250kr
FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m
Nu framkommer det ju faktiskt inte skriftligen i ditt inlägg men det känns ju som att han troligen gjort inköp av material innan han kom till dig för att utföra arbetet och förvisso låter det mycket med 12km extra för detta men omöjligt att svara på då man inte vet var han utgår ifrån, var affären finns och var arbetsplatsen fanns. Dock 60:- ;)

Vad gäller timmarna så är det 6,5 tim inom de klockslagen han var och utförde arbetet men det kanske var rimligt med en timme innan för körning och inköp, samt en halvtimme efteråt för körning och vips så har du de 8 timmarna. ;)

Gillar ju inte servicebilsavgifter så det försvarar jag inte mer än när hantverkaren har ett rejält lager i bilen och slipper köra för att göra inköp av normala förbrukningsartiklar eftersom detta då sparar tid åt kunden som hantverkaren annars varit tvingad att lägga på och köra runt och handla material.

Fk har jag ingen koll på priser så det uttalar jag inte mig om...

Inget försvar av hantverkaren men det framkommer inte tillräcklig fakta för att man ska hänga honom tycker jag... ;)
 
  • Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Bra skrivet Locke! Men risken är att konsulten "saltar" fakturan då... ;)
Ja, vad fasen Mercan skall ha bensin och servas på mercadoktorn, käringen Gucciväskor och plastikoperationer - för att inte tala om allt som ungarna kostar... :D
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Fruppe skrev:
Du får ursäkta men tänk på att elnissen inte kan ta nått mer jobb den dagen (om han ska ha en normal arbetstid) så tim antalet begriper jag inte varför du reagerar på .. Sen en luch på 30min är inte heller det nått att gnälla om.


Måste ju även i detta fall fråga vad du jobbar med, för jag antar att du inte jobbar gratis eller?
Såg att du korrigerade dig själv, men att principiellt ta betald för tid som inte är dedikerat till kunden är i mina ögon rent bedrägeri. Men jag tror att elektrikern tyckte det var OK eftersom han planerat in en full dag.

Förstår inte frågan med vad jag jobbar med har med saken att göra... Att jag är anställd heltid 40h/v hjälper väl inte att veta.
Jag klagar heller inte över att jag har 130-180 resdagar per år och runt 100 övernattningar och där jag naturligtvis inte har betalt för dom kanske 10-50 h/v jag lägger på resande utanför arbetstiden.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu framkommer det ju faktiskt inte skriftligen i ditt inlägg men det känns ju som att han troligen gjort inköp av material innan han kom till dig för att utföra arbetet och förvisso låter det mycket med 12km extra för detta men omöjligt att svara på då man inte vet var han utgår ifrån, var affären finns och var arbetsplatsen fanns. Dock 60:- ;)

Vad gäller timmarna så är det 6,5 tim inom de klockslagen han var och utförde arbetet men det kanske var rimligt med en timme innan för körning och inköp, samt en halvtimme efteråt för körning och vips så har du de 8 timmarna. ;)

Gillar ju inte servicebilsavgifter så det försvarar jag inte mer än när hantverkaren har ett rejält lager i bilen och slipper köra för att göra inköp av normala förbrukningsartiklar eftersom detta då sparar tid åt kunden som hantverkaren annars varit tvingad att lägga på och köra runt och handla material.

Fk har jag ingen koll på priser så det uttalar jag inte mig om...

Inget försvar av hantverkaren men det framkommer inte tillräcklig fakta för att man ska hänga honom tycker jag... ;)
Materialet som användes var FK, EKK, Slang, Apparatdosor, vägguttag, strömbrytare, klammer... mao bara bulkvaror som skall finnas i en elservicebil.
Jag tycker runt 30min körning låter rimligt och tiden för att fylla på servicebilen ska inte läggas på enskild kund, finns ju redan i servicebilsavgiften, timpenningen och materialpåslaget.. mao betalar man det 3 ggr.
Med ett rimligt påslag kan FKn ligga på 2.50-3kr.

Mitt syfte var inte att hänga någon utan mer peka på hur okritiskt vi kunder synar fakturorna... många små bäckar du vet..
 
Locke skrev:
Om inte får han väl ta hjälp av en konsult- inte sitta här och gnälla för att han känner sig lurad.
Ta hjälp av en konsult för att se till att hjälpen han får av näste är korrekt offererad, ja, åsså får han väl ta hjälp av en konsult för att kolla att konsulten inte...

Hus-AMA är inte precis konsumentinriktad, om man säger så.

Men det är som vanligt när hantverkskramarna uttalar sig, (jag borde egentligen ha använt uttrycket konsumenthatare här, i trådens sanna anda ;) men jag tycker inte Locke förtjänar det epitetet ;) ) råkar kunden illa ut är det kundens eget fel. Någon egenkontroll och självkritik inom branschen är det som vanligt inte frågan om,
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Haha, ja men sett från andra hållet (vi grejar inte med privatnissar längre men har minnet färskt) så går det att applicera precis samma mening:
"Någon egenkontroll och självkritik [bland konsumenterna] är det som vanligt inte frågan om."
Amen!

Nä, men det är svårt det här ju. Jag är medlem i Skattebetalarnas Förening så jag vill också flika in att det mesta ni betalar faktiskt går bort i skatt. Ser man till hur mycket hantverkaren för i näven när staten tagit sitt så är det faktiskt inte särskilt mycket.

Nä - gå på kommunen och de avgifter (smygskatt) som de klämmer oss på istället - eller politikerlönerna - och allt vad de slösar våra pengar på - då snackar vi både salt och peppar! :)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
thomasx: Hur ska en hantverkare betesig för att få en kram av dig???
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Elnissen är en av den nya generationens affärsidkare som tar hutlöst betalt för så lite som möjligt,tur att man som
så många andra fixar det mesta själv,jag hade blivit vansinnig på en sådan faktura
 
Nimajneb skrev:
Materialet som användes var FK, EKK, Slang, Apparatdosor, vägguttag, strömbrytare, klammer... mao bara bulkvaror som skall finnas i en elservicebil.
Jag tycker runt 30min körning låter rimligt och tiden för att fylla på servicebilen ska inte läggas på enskild kund, finns ju redan i servicebilsavgiften, timpenningen och materialpåslaget.. mao betalar man det 3 ggr.
Med ett rimligt påslag kan FKn ligga på 2.50-3kr.

Mitt syfte var inte att hänga någon utan mer peka på hur okritiskt vi kunder synar fakturorna... många små bäckar du vet..
I just detta håller jag med dig. Tar men en servicebil -avgift och en saftig milersättning så kanske man får tänka om med timmarna man behöver hämta material.

MEN detta kan fortfarande bara vederbörande svara på hur denna dag gick till när han fakturerade.

Lunch betalar man inte för, ingen kund betalar för raster eller ska inte, vet inte vad som gäller vid körning på lunchen dock men det känns som att en får man stå för själv, fast hämtar man material samtidigt som inte framkom skulle behövs... Men ungefär 1 timme om dagen är rast som kunden inte betalar, sen så beroende på vad det är för jobb så blir det en kvarts kaffe någon gång. Dock INTE mot kund som betalar löpande.
 
Redigerat:
Freddy_kruger skrev:
thomasx: Hur ska en hantverkare betesig för att få en kram av dig???
Hahahaha fy vad jag vill se en bild på Thomas krama en medelåldersman i snickarbyxor ;)
 
kinglolle skrev:
Hahahaha fy vad jag vill se en bild på Thomas krama en medelåldersman i snickarbyxor ;)
... i bakgrunden står Larsson med en rulle markduk under armen hand i hand med en konsult. Solnedgång. Slut.
 
thomasx skrev:
Ta hjälp av en konsult för att se till att hjälpen han får av näste är korrekt offererad, ja, åsså får han väl ta hjälp av en konsult för att kolla att konsulten inte...

Hus-AMA är inte precis konsumentinriktad, om man säger så.

Men det är som vanligt när hantverkskramarna uttalar sig, (jag borde egentligen ha använt uttrycket konsumenthatare här, i trådens sanna anda ;) men jag tycker inte Locke förtjänar det epitetet ;) ) råkar kunden illa ut är det kundens eget fel. Någon egenkontroll och självkritik inom branschen är det som vanligt inte frågan om,
Allt är nattsvart för dig när det gäller hantverkare, va? Du kan bara inte se objektivt från båda håll? Allt är inte svart eller vitt...Alla är inte idioter/rötägg/rövhål ja kalla de vad du vill...

Jag trodde jag hade en stöddig, negativ attityd men du vart snäppet värre :p
 
kinglolle skrev:
Hahahaha fy vad jag vill se en bild på Thomas krama en medelåldersman i snickarbyxor ;)
Av hans inlägg att dömma, så tror jag aldrig att det kommer hända!:p
 
Nimajneb skrev:
Materialet som användes var FK, EKK, Slang, Apparatdosor, vägguttag, strömbrytare, klammer... mao bara bulkvaror som skall finnas i en elservicebil.
Jag tycker runt 30min körning låter rimligt och tiden för att fylla på servicebilen ska inte läggas på enskild kund, finns ju redan i servicebilsavgiften, timpenningen och materialpåslaget.. mao betalar man det 3 ggr.
Med ett rimligt påslag kan FKn ligga på 2.50-3kr.

Mitt syfte var inte att hänga någon utan mer peka på hur okritiskt vi kunder synar fakturorna... många små bäckar du vet..
Njae... Det finns ju ganska många varianter av brytare och uttag, så att ha lager på alla modeller i bilen är ganska omöjligt. ;)
Dessutom som jag skrev så försvarade jag inte servicebilsavgiften så om man bortser från den så är det inte orimligt att han behövde inhandla uttag och brytare på vägen till arbetsplatsen. ;)
Det handlar ju inte om att fylla på bilen när han skall handla specifikt material till det arbete han ska utföra under dagen. ;)

Lika okritiskt synar ni ju tydligen offerterna för annars skulle man ju ifrågasatt hela grejen INNAN arbetet utfördes och fakturan kom...
Så där ser vi hur felfria konsumenterna är när det kommer till kritan... :p ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.