peternicklas
skrivbordssnubbe eller:)
 
Jag vet inte om jag har glidit ifrån ämnet mer än "Locke" med sina förgasare och blöjor men vad jag vet är att så som bönder har dränerat det senaste halvseklet så har detta fungerat och fungerar fortfarande utmärkt.
 
Dränering av åkrar är en annan skola och har inget med grundläggning att göra.

Men låt oss nu gå till botten med det här; jag upprepar frågan:
På vilket sätt missgynnas konstruktionen av att markduken sätts igen från utsidan och hur påverkar detta naturen menar du?
 
Om markduken sätts igen så har jag svårt att se att något vatten skall kunna nå dräneringsslang eller rör med påföljd att man får en förhöjd markfuktighet närmast husgrunden. Vad gäller dränering här eller där så är väl målet att få bort oönskat vatten --- eller??????
 
peternicklas skrev:
skrivbordssnubbe eller:)
Nåja, jag har en egen 8-tons maskin som jag gräver med för husbehovet och har allt varit med nere i schakten i också.
 
evertb skrev:
Om markduken sätts igen så har jag svårt att se att något vatten skall kunna nå dräneringsslang eller rör med påföljd att man får en förhöjd markfuktighet närmast husgrunden. Vad gäller dränering här eller där så är väl målet att få bort oönskat vatten --- eller??????
Ok, då förstår jag hur du tänker. Jag kan bara i all välmening upplysa dig om att du troligen missförstått konstruktionens funktion eller inte riktigt har koll på var markduken skall placeras. Du får be någon förklara för dig varför "skrivbordssnubbarna" envisas med att rita som dom gör på ritningarna och komma igen sen.
 
evertb skrev:
Om markduken sätts igen så har jag svårt att se att något vatten skall kunna nå dräneringsslang eller rör med påföljd att man får en förhöjd markfuktighet närmast husgrunden. Vad gäller dränering här eller där så är väl målet att få bort oönskat vatten --- eller??????
Förutsatt att markduken dras upp längs med grunden (jord på utsidan, makadam närmast grunden) så spelar det ingen roll om duken sätts igen. Visst - inget vatten når slangen men inget vatten når ju heller grunden.
 
peternicklas
Tror nog att locke har en poäng p #93 för det är ju så att vatten uppifrån ska igentligen inte gå till dräneringen som ligger intil sulan. Om man har fiberduk runt röret så är kanske sannolikheten att duken tätar på undersidan väldigt liten då de massorna är i stort settt orörda och vattenkanalerna i marken öpnnas ganska snabbt efter en dränering. Vill man dränera t.ex. en gräsmatta så är detta samma typ av dränering som en åkerdränering.
 
peternicklas
vojma skrev:
Förutsatt att markduken dras upp längs med grunden (jord på utsidan, makadam närmast grunden) så spelar det ingen roll om duken sätts igen. Visst - inget vatten når slangen men inget vatten når ju heller grunden.
Vilken funktion fyller då dränringsröret, utfyllnad??
 
Jag är övertygad om att en viss mängd vatten kommer att leta sig in genom duken till röret. Lägger man ett lager makadam mot grundmuren så kommer en viss mängd vatten att rinna ner där.
 
När man dränerat o återfyllt så är det porösa massor i schaktet + att man har schaktväggen som ett sår ända ner till dräneringen
Eventuella vattentryck utifrån kommer alldrig att nå väggen
En dränering fungerar på samma sätt oavsett om det är på en åker eller en husvägg ,dess uppgift är att sänka grundvattennivån på bägge ställena
Vad gäller en ytdränering så läggs den på lågpunkterna helst med en tät plast under och macadam nästan upp till ytan
 
Ett förtydligande för de som inte läst på eller förstått. Geotextilen hindrar materialet att blandas upp så det sätter igen rören. Om duken sätts igen något är ingen katastrof. Bättre än att rören blir igenslammade. Dräneringen tar i alla fall hand om det vatten som tränger upp under grundplattan. Om konstruktionen är rätt utförd.
Jag har projat sedan 1967, kontrollerat, besiktigat samt utrett sean 1980-talet. Detta är ett bra forum men diskussionerna tycks aldrig ta slut och spårar väldigt ofta ur från ämnet. Garantitiden hinner ta slut.
 
Precis! Men konstruktionen börjar fara illa långt innan vattengången sätts igen. När finare material som lera och silt går in i det grövre materialet man använder vid återfyllnad så upphör den kapillärbrytande funktionen. Vatten leds då kapillärt fram mot grunden och i värsta fall in i konstruktionen.

Jag har vid flera tillfällen varit med om fuktgenomslag och fuktskador trots en fin vattengång.

Med rätt förlagd vattengång, generöst tilltaget kapillärbrytande skikt och en ordentlig markduk kring detta så håller man konstruktionen torr många år efter garantitidens slut.
 
Hej hallå , Pordränskivorna ÄR kapilärbrytande på samma sätt som macadam
Platonmattan är tät ,om det rinner vatten igen den varför sätta upp den
Kan inte begripa varför folk talar emot sej själva
 
Locke och jag är på samma spår. Betr det sista inlägget om Platon o dyl så är min åsikt att dessa produkter är obehövliga om bygget är rätt utfört. Om markytan lutar från byggnaden och det finns en rätt utförd dränering så finns inget behov av skydd för vatten mot grunden. I extrema fall på grund av snösmältning men detta vatten skall avledas innan det når byggnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.