Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Klart för man betalar en ohygglig premie för totalentreprenaden. Tragisk bransch där man måste pröjsa överpriser för att få anständig service om något blir fel.
 
Jugend skrev:
Ett av de mest galna jag har hört. Sj6 förstår jag dig rätt. Ni hade en kund som hade ett väldigt bra och dyrt system som han köpt in själv. Därför fick han betala högre timlön. :)'
Det var ju nog inte själva grejen att de fick betala högre timpeng som han ville få fram utan få se reaktionen att TROTS de informerar om den högre timpengen UTAN dolda avgifter, så gnäller Ni... Herrejisses... haha
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jugend skrev:
Det här är helt overkligt! :) Vad tycker egentligen andra rörisar om Sj6 upplägg. Palle i Staffanstorp tex?
Tycker faktiskt du borde skaffat dig lite mer kött på benen innan du kommer med falska påståenden då du tydligen inte ens har koll på att jag INTE är rörkrökare... ;)
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Hans inlägg sätter ju er alla i extremt dålig dager. Det hela visar på vanligt hederligt kundförakt.
Rätt säger Paul-Staffan, som alltså äntligen bekräftar att hans timlön är subventionerad av dimmiga påslag på material.
 
Elkludde skrev:
Det var det mest oseriösa

SJ6 det kan bli andra tider o då saltar man inte då blir man inte så stor ,nu när det är brist på hantverkare för du tillhör väl dom,eller är anställd och rot avdrag så sväljer kunden det mesta
Vad är oseriöst...? ...att de informerar kunden klart och tydligt att det blir en högre timpeng ???????????????

Välkommen till verkligheten... ;)

Jag har kollegor som utnyttjar samma elfirma som jag gör men då de mest jobbar med badrumsrenoveringar så vet de ganska bra nu efter många år i branschen vad elkostnaderna blir när de ska renovera till kunder så de lämnar offert inklusive elarbeten... så de är ju "kunder" till elfirman vilket jag inte är på samma sätt eftersom jag låter elfirman fakturera mina kunder direkt istället då jag tycker det är smidigare mycket med tanke på att mina jobb kan variera mycket mer i elkostnaderna.

MEN... de kollegorna som är "kunder" till elfirman betalar ju knappast samma timpeng till elfirman som Fru Svensson som ringer och vill ha hjälp med något litet jobb en gång i sitt liv...

Detta är självskrivet hos de som är i branschen men enligt er felaktigt... VARFÖR !!!!!!!!!!!!!!!
VEM är det som ser till så att elfirman snurrar och överlever...?????
Är det Fru Svensson eller mina kollegor ?????

;)
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Om rörkrökaren levererat blandaren så får väl han stå för demontering och montering om den går sönder. Har du köpt blandaren själv så får du vackert betala rörkrökaren när han ska montera ner den för reklamation.

Här är ytterligare ett exempel på ett mervärde som motiverar ett påslag på materialpriset när man köper det från installatören.
Du missar poängen... I fall två är det BUTIKEN som jag reklamerar varan till. Vvsaren är inte öht inblandad :)
 
Elkludde skrev:
Alla företagare ink vvs o elektriker har väl rabatt redan vid inköpet 50 % (troligen) o går efter utlista vid faktureringen
Är det då rimligt att lägga på ytterligare kanske 30-50% ?
Svar... NEJ... och det kom vi nog fram till i inlägg 10 typ... ;)

INGEN härinne är för idiotiskt höga påslag... varken konsumenter eller hantverkarna som figurerar härinne !!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jugend skrev:
Hans inlägg sätter ju er alla i extremt dålig dager. Det hela visar på vanligt hederligt kundförakt.
Rätt säger Paul-Staffan, som alltså äntligen bekräftar att hans timlön är subventionerad av dimmiga påslag på material.
VAD CITERAR DU NU ??????!!

Håll dig nu till sanningen och var konkret i dina inlägg för annars är det ganska meningslöst !

Jag har inte bekräftat NÅGONSTANS att jag kör med dimmiga påslag utan tvärtom !! :thumbdown:
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jugend skrev:
Hans inlägg sätter ju er alla i extremt dålig dager. Det hela visar på vanligt hederligt kundförakt.
Rätt säger Paul-Staffan, som alltså äntligen bekräftar att hans timlön är subventionerad av dimmiga påslag på material.
Kundförakt? Hur i helvete får du det till kundförakt? Att ni inte tycker om vad jag tycker eller hur min chef och andra exempel jag sett/räknat upp för att förklara hur det funkar så ska du för helvete inte slänga sådant på oss?

Jag, Paul m.fl. har gett en annan synvinkel på problematiken, vi har gett exempel på hur det funkar hos respektive arbetsplats och även om hur man hört om hur andra gör. Detta för att försöka ge en inblick i hur "vi" ser på saken.

Att ni inte håller med respekterar jag men att vända och vrida på allt, vad man än skriver till absurdum är riktigt tröttsamt och att slänga in åsikter och påstå att det kommer från oss är riktigt irriterande.

Jag PERSONLIGEN och SUBJEKTIVT anser fortfarande att det är inget fel i exemplet jag gav. Chefen var tydligt från början med vad som gällde och kunden accepterade. Detta uppdrag är alltså redan avtalat.

Sen att du/ni inte kanske gått med på det avtalet är helt OK, jag respekterar det men jag ser det från en annan synvinkel. Tydligen är det svårt att acceptera och respektera så att du anger vilka åsikter jag har?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men har man haft en vettig totalentreprenör...
Det är just det... Köper jag en blandare med montering är det ingen entreprenad :) utan det är kkl som gäller.
 
Egentligen är det inte så konstigt.

En del entreprenörer har valt en affärsmodell där man tillämpar olika timlön beroende på om man får sälja material eller inte, då med viss förtjänst får man förmoda. Inget konstigt med det egentligen.

En del konsumenter tycker att det är oseriöst att som entreprenör ha högre timpeng bara för att man inte får leverera material. Inget konstigt med det egentligen.

Man kan se det på olika sätt och var och en har rätt på sitt vis.

Men för oss egenföretagare är det oftast så att vi anpassar oss efter kunden för att denne ska bli nöjd och inte tycka att vi agerar olämpligt eller saltar fakturor.
Fast att förstå kundens syn på saker och ting verkar inte vara något som ligger för hantverkare, i alla fall inte om man ska döma av vad som framkommer här på bygga hus ;)
 
Jag kanske missförstår dig ber om ursäkt i så fall. Du tycker ju att det är en helt ok affärsmodell. Eller?
Antar att Sj6 varje gång de offererar är jättetydliga med att timlönen är låg för att de tjänar pengar på det materialet kunden väljer. Inkluderar eventuella materialpåslag i % tex som förutsättning för den lägre timlönen. Annars är det inte transparens överhuvudtaget.
Ok jag omformulerar min fråga. Paul du säger att du inte har dimmiga påslag. Vad hade du tagit för timlön om du hade gett dina kunder hela din "rabatt" vilket du ju uppenbarligen inte gör idag och varför gör du inte det idag?
 
thomasx skrev:
Egentligen är det inte så konstigt.

En del entreprenörer har valt en affärsmodell där man tillämpar olika timlön beroende på om man får sälja material eller inte, då med viss förtjänst får man förmoda. Inget konstigt med det egentligen.

En del konsumenter tycker att det är oseriöst att som entreprenör ha högre timpeng bara för att man inte får leverera material. Inget konstigt med det egentligen.

Man kan se det på olika sätt och var och en har rätt på sitt vis.

Men för oss egenföretagare är det oftast så att vi anpassar oss efter kunden för att denne ska bli nöjd och inte tycka att vi agerar olämpligt eller saltar fakturor.
Fast att förstå kundens syn på saker och ting verkar inte vara något som ligger för hantverkare, i alla fall inte om man ska döma av vad som framkommer här på bygga hus ;)
Precis vad jag menar, vi ser på saken med olika synsätt men jag har inte i denna tråden talat om för någon vad denna står för bara för att de har en åsikt i något annat. Exempelvis att man står för kundförakt. Sådant blir jag förbannad på.
 
Jugend skrev:
Jag kanske missförstår dig ber om ursäkt i så fall. Du tycker ju att det är en helt ok affärsmodell. Eller?
Antar att Sj6 varje gång de offererar är jättetydliga med att timlönen är låg för att de tjänar pengar på det materialet kunden väljer. Inkluderar eventuella materialpåslag i % tex som förutsättning för den lägre timlönen. Annars är det inte transparens överhuvudtaget.
Ok jag omformulerar min fråga. Paul du säger att du inte har dimmiga påslag. Vad hade du tagit för timlön om du hade gett dina kunder hela din "rabatt" vilket du ju uppenbarligen inte gör idag och varför gör du inte det idag?
Sjäkvklart tycker jag det, för mig var detta en självklarhet redan innan jag började i Branschen så den åsikten är min egen. Det är precis likdant när jag köper dator, bygger jag själv blir det billigare, köper jag en färdig så är det påslag fast utifrån en tjänst. Man får aldrig se deras inköpspriser heller.

Hos oss är det likadant fast den stora inkomsten är i tjänsten vi utför. De påslag du tror vi har har vi inte, Några 50%-100% funkar inte, vi ligger under de rekommenderade utpriserna.

Men för att ha ett hälsosamt företag utan påslag på material tror jag, TROR, att vi måste ha en timpeng på en mellan 600-900:- Det är något man får räkna på mer nog men jämfört med dagens 400-600 beroende på var i landet vi är. Och då är vi där igen att då kommer ett oseriöst företag, ger ett timpris på 350:- sen ett jävulskt påslag på material. Kunder tar den som har billigast timpris om det är löpande, de tar den billigaste offerten om de inte lusläser en offert, vilket inte alla gör bevisligen.
 
Redigerat:
Jugend skrev:
Jag kanske missförstår dig ber om ursäkt i så fall. Du tycker ju att det är en helt ok affärsmodell. Eller?
Antar att Sj6 varje gång de offererar är jättetydliga med att timlönen är låg för att de tjänar pengar på det materialet kunden väljer. Inkluderar eventuella materialpåslag i % tex som förutsättning för den lägre timlönen. Annars är det inte transparens överhuvudtaget.
Ok jag omformulerar min fråga. Paul du säger att du inte har dimmiga påslag. Vad hade du tagit för timlön om du hade gett dina kunder hela din "rabatt" vilket du ju uppenbarligen inte gör idag och varför gör du inte det idag?
Du missförstår och missar nog tyvärr en hel del mellan varven... ;)

För det första finns det ingen skyldighet i att informera några kunder om varför man kör med en viss timpeng.

Vvs-firman kunde egentligen bara svarat kunden i stil med att "visst kan vi utföra detta arbetet och det kostar xxx/tim".

Jag är ganska så säker på att jag redan svarat på detta med för längesedan och skulle jag gett kunden all min rabatt så hade de lika gärna kunnat handla sakerna själva och jag hade inte tagit högre timpeng för den sakens skull.
Jag har gång på gång påpekat att jag oftast kör med fasta priser och jag har ju oftast offererat kunden innan denne bestämt sig för material, så material tillkommer alltid i efterhand oavsett var de väljer att handla men jag debiterar inga påslag oavsett var de handlar utan fakturerar dem samma pris som de själv fått betala minus halva mina rabatter klart och tydligt...
Offererar jag jobb med löpande debitering så står klart och tydligt min timdebitering i offerten och den är exakt samma oavsett om det inhandlas material eller inte och oavsett varifrån det handlas för likadant är det här att material nte finns med i offerten...och inte heller någon rad om olika timdebiteringar.

Jag har också skrivit att OM kunden väljer att handla av (från) mina leverantörer GENOM mig så ger jag dem hälften av mina rabatter och den andra halvan ser jag som en ren bonus precis som många anställda har bonusar... ;)
Dock säljer jag inte speciellt mycket material så det blir inga gigantiska summor.


Måste kanske även poängtera att anledningen till att detta fungerar och har fungerat ypperligt under 8 års tid är att jag inte arbetar mot kunder som jagar enkronor utan vill ha utfört bra jobb och föredrar lättfattliga offerter och bra kommunikation istället ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.