Status
Tråden går ej att kommentera.
sj6 skrev lastpost_right.png
De flesta VVS:are jag känner från andra företag vägrar installera egenköpta grejer.trots högre timpeng.

Så länge det finns rotavdrag o gott om jobb går det så klart att neka dom at åta sig jobb från dom som köper in själv
Men en dag tar förhoppningsvis detta påfund slut,o då sjunker efterfrågan ,då får dom som kan ta för sig nu kanske en annan attityd ,o kanske lyfta på mössan för att få jobb o inkomster
 
En sidofråga: donera att jag vill byta duschblandare till en flashig sak från hansgrohe som kostar 15000 i fackhandeln .
Jag begär in två offerter från två olika firmor. Den ena vill ha 18000 för jobbet inklusive blandare
, den andra vill ha 3000 för jobb och material exklusive blandare.

Vad är skillnaden för mig som konsument?
 
Telefonfan donera skulle varit ponera :banghead:
 
sunqan skrev:
En sidofråga: donera att jag vill byta duschblandare till en flashig sak från hansgrohe som kostar 15000 i fackhandeln .
Jag begär in två offerter från två olika firmor. Den ena vill ha 18000 för jobbet inklusive blandare
, den andra vill ha 3000 för jobb och material exklusive blandare.

Vad är skillnaden för mig som konsument?
Skillnaden beror på hur mycket rabatt du som privatperson får i vvs-butiken.... ;)
Själv fick jag 30% häromsistens.
 
sunqan skrev:
En sidofråga: donera att jag vill byta duschblandare till en flashig sak från hansgrohe som kostar 15000 i fackhandeln .
Jag begär in två offerter från två olika firmor. Den ena vill ha 18000 för jobbet inklusive blandare
, den andra vill ha 3000 för jobb och material exklusive blandare.

Vad är skillnaden för mig som konsument?
Mycket kan gått rätt eller fel beroende på upplägg. Om man skall inkludera material så är det extremt viktiga att typen specas på artikelnummer nivå. Vi har, med detta upplägg i två fall av tre, sett att hantverkaren försökt "tjäna" mer pengar genom att köpa en biligare och sen när vi frågar hittat på något som "det var för lång leveranstid så de valde, vad de anser, en likvärdig" dvs en billigare variant (dock för samma pris för dig som konsument). jag tror man med upplägg material ingår ger dem rätt att välja LIKVÄRDIG, men att tjafsa om detta till tingsrätten orkar man ju inte så det slutar för oss med att vi betalar för en sämre. Om man specat att material skall ingå, så anser jag dessutom det underförstått att o-ringar, muttrar o skruv, silikon, färg mm ingår. Börjar man plocka ut material så får man ju självfallet ta "kostnader" för vad man som kund kan anse vara "oväntade saker". Som exempel: Vi har haft ett företag som skulle göra innerarbeten, bla listning men förmålade vita lister som specats och köptes in rätt. Vi hade då INTE tänkt att de skulle misslyckas så fantastiska med spikar att dessa skulle MÅLAS också....men eftersom avtalet sade arbete o material mot kvitt så fick vi snällt betala lister, spik och målarfärg, penslar mm. I ditt fall är det ju inklusive material men exlusive blandare. Offert ett på 18,000 för jobbet inklusive blandare, hur är de tmed allt annat kringmaterial där då?

båda uppläggen medför risker och fördelar. Det viktigaste är att företaget är bra. Det enda sättet att veta är genom personlig akontakter, även dessa kan gå snett då de flesta byter underleverantörer och gör saker som kanske påverkar vinst och hur sjussta de är. Ett alternativ ja gsklule basera valet på är genom att titt apå ekonomin på www.allabolag.se vilket företag ser mest välskött ut?
 
Redigerat:
om vi nu antar att jag har två bardrum och att jag accepterar båda offerterna och båda jobben är korrekt utförda och med identiskt material och samma blandare.

vad är skillnaden för mig som konsument?
 
Fast pris, så är det sluttjafsat...;)
Kunden vet presis vad det kostar, hantverkaren vet vad han tjänar...
 
Appropå skumma avgifter...

Sitter och kollar på fakturan från Canal Digital, krypteringsavgift 59kr. Sug på den ni...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
sunqan skrev:
om vi nu antar att jag har två bardrum och att jag accepterar båda offerterna och båda jobben är korrekt utförda och med identiskt material och samma blandare.

vad är skillnaden för mig som konsument?
Om du köpt materialet kan du inte reklamera problem på material till entreprenören utan då får du gå till butiken. Om det börjar läcka i blandaren efter 2 veckor så kanske entreperenören lättare kan hävda att han inte ansvarar eftersom du köpt materialet och de tmåste bevisas att det är installaitonen det är fel på....jag spånar kring skillnader. EGENTLIGEN ansvarar ju hantverkaren när denna monterar, därav vägrar vissa VVSare använda kundens material (med all rätt).

Men om båda företagen levererar korrekt och material o arbete är felfritt och fackmässigt så skulle jag påstå att det inte är någon skillnad i det prisexempel du anger. Mer än att du får åka till butiken då....det kostar dig tid o bensin.......å andra sidan kanske du skulle ha tittat där ändå och åkt dit.


SEN kan det ju bli problem om du skall köpa in material och bokar jobbet, sen om materialet restnoterat....Eller försenat.....då kan du få betala två gånger om hantverkare bokat upp tiden.......

MEN förutsatt att INGA problem inträffar så har du inga problem.....men det är alltid problem :)

OM hantverkaren som inkluderar blandrasen själv kan köpa blandaren billigare så är hantverkaren dyrare, kan ev. korrelera med kvalitet, inte alltid.
 
Redigerat:
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
sunqan skrev:
om vi nu antar att jag har två bardrum och att jag accepterar båda offerterna och båda jobben är korrekt utförda och med identiskt material och samma blandare.

vad är skillnaden för mig som konsument?
Då uppstår skillnaden när blandarens termostat ballar ur och det bara kommer kallvatten ur duschen och du vill reklamera den. I butiken tar dom emot dig och din reklamation på studs, och fixar det förhoppningsvis utan problem. När hantverkaren hittar tid för att, utan ersättning, ta hand om din reklamation beror kanske inte bara på hur full hans kalender är..... sedan ska han ta den till butiken och så vidare....
 
Thomas Lundquist
I det ena fallet har du två lagar att luta dig emot men från vvs-aren gäller enbart konsumenttjänstlagen.
 
Hej
Inressant synpunkt att rekommendera en koll på alla bolag vilket som är bäst skött, I mina ögon borde det "överfakturerande" företaget se bäst ut i den kollen.
Mvh Tille
 
Elkludde skrev:
sj6 skrev [bild]
De flesta VVS:are jag känner från andra företag vägrar installera egenköpta grejer.trots högre timpeng.

Så länge det finns rotavdrag o gott om jobb går det så klart att neka dom at åta sig jobb från dom som köper in själv
Men en dag tar förhoppningsvis detta påfund slut,o då sjunker efterfrågan ,då får dom som kan ta för sig nu kanske en annan attityd ,o kanske lyfta på mössan för att få jobb o inkomster
Handlar inte bara om pengar från påslaget av eget sålt material... Står flera exempel på detta o tråden om man vill ta del av orsakerna till varför en del frånsäger sig detta.
 
tille1 skrev:
Hej
Inressant synpunkt att rekommendera en koll på alla bolag vilket som är bäst skött, I mina ögon borde det "överfakturerande" företaget se bäst ut i den kollen.
Mvh Tille
He, ja NVS, Bravida, Skanska, NCC etc går nog inte kull på ett tag och de tar avgifter för precis allt de kan. ;)
 
sj6 skrev:
Handlar inte bara om pengar från påslaget av eget sålt material... Står flera exempel på detta o tråden om man vill ta del av orsakerna till varför en del frånsäger sig detta.
nä det gäller så klart även höga timpeng o andra hutlösa påslag Hur var det med vvs aren som var borta 3 timmar för att köpa tigersåg
O vad jag förstod debiterades det timmar även för detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.