Status
Tråden går ej att kommentera.
Vissa kunder e lätt att bju med på älgjakt
 
Viket tjat om ditten och datten. På min tid:wow: då debiterade vi timpris + moms materialpåslag förekom inte däremot mil kostnad och självklart timdebitering. Varför skulle vi tjäna på materialet? Däremot lade vi på 10 % på underentreprenörernas fakturor vilket klart framgick i offerten. Till alla som pratar om att det skall ingå maskiner och maskinhyra i timdebiteringen får nog tänka om, eller betalar ni med eran lön för datorer skrivare färgpatroner till skrivaren och alt annat ni behöver för att utföra ert jobb? Det är väl på det viset att för små firmor så är timdebiteringen, den lön som efter arbetsgivaravgifter och pensionsavsättningar semesterlön klämdagar etc.etc. Blir en lön som skall beskattas så utrymmet för något annat finns inte utan det skall balanseras med lämnade offerter för fast pris eller beräknas på annat sätt när det handlar om löpande räkning. Då uppstår det förmodligen detta problem med var skall man lägga dessa kostnader på kunden direkt eller genom materialpåslag? Det är tydligt att hur man en gör så klagas det. Det skall sägas också att det finns givetvis rötägg i branschen som förstör men att rent generellt påstå att det fuskas eller saltas är att sätta sig på aldeles för höga hästar.
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Till alla som pratar om att det skall ingå maskiner och maskinhyra i timdebiteringen får nog tänka om, eller betalar ni med eran lön för datorer skrivare färgpatroner till skrivaren och alt annat ni behöver för att utföra ert jobb?
Hur tänkte du där egentligen? Det är den anställde som gör ett jobb för sin arbetsgivare, och får betalt för det. Arbetstagaren äger/hyr/leasar inte skrivare m.m. åt sin arbetsgivare på samma vis som en entreprenör äger/hyr/leasar sin utrustning. Men för att dra paralleller, när man klipper sig betalar man inte frisören extra för vare sig sax, kam eller fön.
När man låter fixa bilen betalar man inte verkstan extra för att dom har mutterdragare, billyft och skiftnyckel.

Men visst, om en hantverkare behöver hyra in viss specialutrustning för något jobb och kostnaden för denna är offererad så är det ju inget konstigt med det (undantaget diskussionen om ockerpriser ;) )

Det är i grund och botten upp till varje hantverkare och egenföretagare att själv välja vilken affärsmodell denne kör efter och hur, när och vad som ska debiteras separat eller ingå i timarvode eller annat. Men icke att förglömma har generellt sett dennes kunder, konsumenterna, en viss syn på hur saker och ting bör vara ordnade. Ju mer företagaren rättar sig efter det, desto fler nöjda kunder får han/hon, och desto fler kunder totalt. Och, är jag övertygad, desto bättre betalt. Ty, nöjda kunder betalar bättre än missnöjda, simple as that.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lite trist är det, tycker jag, när Paul lägger upp ett inlägg med två alternativa lösningar för "kunden", där det ena ser ut att vara mer fördelaktigt än det andra, men sedan vägrar svara på frågor om eventuella dolda kostnader i det till synes fördelaktiga alternativet. För mig ringer alla varningsklockor när sådant sker och det är ju allt annat än bra kommunikation, IMO.
 
Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker...
Lever du efter ditt ordspråk själv thomasx
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Lite trist är det, tycker jag, när Paul lägger upp ett inlägg med två alternativa lösningar för "kunden", där det ena ser ut att vara mer fördelaktigt än det andra, men sedan vägrar svara på frågor om eventuella dolda kostnader i det till synes fördelaktiga alternativet. För mig ringer alla varningsklockor när sådant sker och det är ju allt annat än bra kommunikation, IMO.
Det handlar inte om att vägra svara på saker men när inte ni experter svarar på frågor utan gång på gång bara slingrar er undan när ni hamnat i en återvändsgränd, så känner jag ingen direkt lust att engagera mig längre... thats it !! ;)

Till synes fördelaktigta alternativet ?????
VEM ska det vara fördelaktigt för... JO, enligt er ALLTID för kunden !

Hallå... vi lever fortfarande i två olika världar där NI har skygglappar och BARA ser det från ena sidan trots att vi är flera stycken som verkligen i inlägg efter inlägg håller med om att det är sjukt med dessa orimliga påslag som vissa sysslar med, och kan se det från båda hållen...
TROTS detta så ska det gnällas från er och vändas och vridas gång på gång... :thumbdown:

Då kan ni ju älta skiten för er själva för vi hantverkare jobbar nog så det räcker !

Vi lägger då hellre tiden på våra familjer och andra nöjen och tacksamt tar vi emot fler och fler telefonsamtal från hemmapulare som behöver hjälp med saker eftersom de gjort en massa fel i sitt hem p.g.a att någon IT-konsult, Jurist, Läkare, Sekreterare, Fritidsledare etc. etc. hade förklarat för dem hur de skulle göra på ett internetforum... :p;)


Som ett svar till dig på dina påståenden om fördelaktigt eller inte så kan jag säga att det exemplet baserades på att jag lämnat ett fast pris då jag alltid lämnar fasta priser och väldigt väldigt sällan kör med löpande debitering, så det hade inte tilllkommit en jävla sekin på fakturan utan jag ser det som en ren service till mina kunder att jag hämtar materialet om de väljer att handla av mina leverantörer.
I annat fall framgår det klart och tydligt som jag redan berättat vilken löpande timdebitering och milersättningsdebitering jag kör med. !
(Ber så hemskt mycket om ursäkt att inte detta framkom då jag är så van vid att hantera sånt här utan minsta lilla bekymmer med mina kunder utan att göra en fet HÖNA av en liten FJÄDER.)
;)



Men denna förklaring är garanterat inte bra nog för varken DIG, Jugend eller Nimajneb för ni bara MÅSTE tjafsa oavsett om det är nödvändigt eller inte !!!
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
thomasx skrev:
Lite trist är det, tycker jag, när Paul lägger upp ett inlägg med två alternativa lösningar för "kunden", där det ena ser ut att vara mer fördelaktigt än det andra, men sedan vägrar svara på frågor om eventuella dolda kostnader i det till synes fördelaktiga alternativet. För mig ringer alla varningsklockor när sådant sker och det är ju allt annat än bra kommunikation, IMO.
Varningsklockor? Vad är det för dolda avgifter du menar nu om inte påslaget på materialet?

Och du skrev att man inte betalar extra för en frisörs utrustning. Jo det gör du men du ser det inte specat på kvittot.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vi lägger då hellre tiden på våra familjer och andra nöjen och tacksamt tar vi emot fler och fler telefonsamtal från hemmapulare som behöver hjälp med saker eftersom de gjort en massa fel i sitt hem p.g.a att någon IT-konsult, Jurist, Läkare, Sekreterare, Fritidsledare etc. etc. hade förklarat för dem hur de skulle göra på ett internetforum... :p;)


Som ett svar till dig på dina påståenden om fördelaktigt eller inte så kan jag säga att det exemplet baserades på att jag lämnat ett fast pris då jag alltid lämnar fasta priser och väldigt väldigt sällan kör med löpande debitering, så det hade inte tilllkommit en jävla sekin på fakturan utan jag ser det som en ren service till mina kunder att jag hämtar materialet om de väljer att handla av mina leverantörer.
I annat fall framgår det klart och tydligt som jag redan berättat vilken löpande timdebitering och milersättningsdebitering jag kör med. !
(Ber så hemskt mycket om ursäkt att inte detta framkom då jag är så van vid att hantera sånt här utan minsta lilla bekymmer med mina kunder utan att göra en fet HÖNA av en liten FJÄDER.)
;)
Kungligt svar, och precis så har jag funderat när jag läst här också, jag är inte egenföretagare, jag har inte jobbat länge i yrket men kan tänka rationellt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Handlar inte det hela helt enkelt om ärlighet? Fast pris, mot kvitto, reseersättning.....allt är ok om man avtalat det såklart!

Det är inte ok om kunden vägrar betala material + 55% om det avtalas.......lika lite som det är ok för hantverkaren att lägga till resersättning om man inte avtalat det. Det handlar inte om någons parti, kundens eller hantverkarens. Det är ett enkelt utbyte, någon betalar för ett arbete/ tjänst. Om jag köper en mobil o kommer hem o elgiganten skickar en tilläggsfaktura att det tillkommer 569kr för att personalen i kassan reste till jobbet, blir jag sur!

Men om jag går till frisören ( stockholm) så brukar jag pynta runt 1000 spänn för klippning ca en timme. Jag skulle start betvivla att frisören har en lön på vad det nu motsvarar 60,000 sek per mån, självfallet betalar man för annat. En hantverkare lägger vål också på för inköpt material, det förstår väl alla. Men sen är det en annan sak att inte vara ärlig. Jag skulle bli sur som ett bi om jag gick till frisören och denne sade att en klippning kostar 550 kr och så får jag betala 1050 pga omkostnader de GLÖMDE informera om. Stooor skillnad. Gigantisk skillnad.

Sen tror jag iofs att det finns för många oinformerade kunder som jagar billigast offert. Då ballar branchen ur. det är en annan sak......
 
  • Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Handlar inte det hela helt enkelt om ärlighet? Fast pris, mot kvitto, reseersättning.....allt är ok om man avtalat det såklart!

Det är inte ok om kunden vägrar betala material + 55% om det avtalas.......lika lite som det är ok för hantverkaren att lägga till resersättning om man inte avtalat det. Det handlar inte om någons parti, kundens eller hantverkarens. Det är ett enkelt utbyte, någon betalar för ett arbete/ tjänst. Om jag köper en mobil o kommer hem o elgiganten skickar en tilläggsfaktura att det tillkommer 569kr för att personalen i kassan reste till jobbet, blir jag sur!

Men om jag går till frisören ( stockholm) så brukar jag pynta runt 1000 spänn för klippning ca en timme. Jag skulle start betvivla att frisören har en lön på vad det nu motsvarar 60,000 sek per mån, självfallet betalar man för annat. En hantverkare lägger vål också på för inköpt material, det förstår väl alla. Men sen är det en annan sak att inte vara ärlig. Jag skulle bli sur som ett bi om jag gick till frisören och denne sade att en klippning kostar 550 kr och så får jag betala 1050 pga omkostnader de GLÖMDE informera om. Stooor skillnad. Gigantisk skillnad.

Sen tror jag iofs att det finns för många oinformerade kunder som jagar billigast offert. Då ballar branchen ur. det är en annan sak......
Spot on, my good sir.
 
Byggis1976 skrev:
Sen tror jag iofs att det finns för många oinformerade kunder som jagar billigast offert. Då ballar branchen ur. det är en annan sak......
Det har vi också påtalat mängder av gånger ju...
Hur mycket man än skriver i offerterna så är det första kunder tittar och stirrar sig blinda på...TIMDEBITERINGEN !!
De ser inte alltid vad de får inkluderat i det hela...

Det är min uppfattning till varför de flesta härinne åkt på pumpen och min modell kan inte ljuga för jag har utan att skryta inte haft ett enda problem med någon kund under 8 års tid som inte har förstått mina offerter eller klagat på mina fakturor om att de varit felaktiga... och detta kan bara tyda på att jag är tillräckligt öppen och ärlig trots att vissa härinne vill få det till något annat... ;)
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Byggis1976 skrev:
Men om jag går till frisören ( stockholm) så brukar jag pynta runt 1000 spänn för klippning ca en timme. ......
Shit du är av den kvinnliga arten va??
Har inte varit hos frissan sen -96 (allvarligt) eftersom min bättre hälft löser detta så jag har NOLL koll
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Det har vi också påtalat mängder av gånger ju...
Hur mycket man än skriver i offerterna så är det första kunder tittar och stirrar sig blinda på...TIMDEBITERINGEN !!
De ser inte alltid vad de får inkluderat i det hela...

Det är min uppfattning till varför de flesta härinne åkt på pumpen och min modell kan inte ljuga för jag har utan att skryta inte haft ett enda problem med någon kund under 8 års tid som inte har förstått mina offerter eller klagat på mina fakturor om att de varit felaktiga... och detta kan bara tyda på att jag är tillräckligt öppen och ärlig trots att vissa härinne vill få det till något annat... ;)
Har samma bekymmer...:) hållt på i 10 år och aldrig skickat en påminnelse ens.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Det kan va bra att inte tycka att andra inte ska tycka om vad andra tycker...
Lever du efter ditt ordspråk själv thomasx
Vad syftar du på?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Men denna förklaring är garanterat inte bra nog för varken DIG, Jugend eller Nimajneb för ni bara MÅSTE tjafsa oavsett om det är nödvändigt eller inte !!!
Jag förstår inte varför du blir så upprörd, det är ganska naturligt att undra över eventuella tillkommande kostnader och du erbjuder tjänsten utan extra kostnad säger du så du har väl varken anledning att vare sig låta bli att svara eller bli upprörd. Fast lite tvetydigt blir det när du först ger intryck av att kunden handlar materialet av dig, men nu ger intryck av att kunden handlar själv av leverantören men du hämtar materialet. I ditt alternativ två som du beskrev så fick jag intrycket att du fakturerar kunden för materialet. Då handlar ju kunden av dig, inte av din leverantör.

Tja, det är ju inte precis så att någon av de nämnda tjafsar utan att någon tjafsar emot ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.