Status
Tråden går ej att kommentera.
Nimajneb skrev:
25% av dom som köpt hantverkartjänster verkar iaf nöjda........resten.......

Nätfrågan
Har du råkat ut för dåliga hantverkare?
Ja - 62,8 procent
Nej - 17,9 procent
Har inte anlitat någon - 19,3 procent
Antal röster: 18 164 st

Ingen källa jag är stolt över men iaf...
[länk]
Detta pga att alla seriösa hantverkare hellre föredrar att jobba mot företagskunder, för att slippa en massa tidsödande diskutioner. Kvar blir en massa rötägg som 62,8 procent har lyckats pricka in...

För min egen del så marknadsför jag mig bara genom nöjda kunder, det håller mig sysselsatt till fullo och jag slipper kostnader för marknadsföring...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Jag är väl någon mellanvariant eftersom jag förvisso inte är hantverkare men inte heller har några problem att anlita hantverkare pga mina kontakter.

Jag har inga riktiga åsikter eller problem med snickare gällande materialpåslag oftast däremot har jag många erfarenheter (ej egna utan kunders erfarenheter) gällande rörmokare och elektrikers påslag. Det finns duktiga firmor med någorlunda vettiga påslag men det finns också skräckexempel.

På nåt sätt får jag bilden av att den generella kunden har mer koll på materialpriser för det som snickaren levererar (reglar, gips, trall etc) jämfört med material från elektriker och rörmokare. Känslan är att denna okunskap utnyttjas i materialpåslaget, särskilt när det tom finns prislistor hos en aktör som Ahlsell för att hantverkaren skall kunna ha höga marginaler mot slutkund.

Ta ett exempel som jag hade idag, inte det högsta påslaget men det mest aktuella. Rörmuff från Purus för att ansluta modern toalett till gjutjärnsrör.

[länk]

64 kr inkl moms hos Rinkabyrör
89 kr inkl moms hos comfortbutiken (79kr när jag nämnde att den fanns billigare, haha)
232 kr plus moms från vvs montör = 290 kr inkl moms. Denna rörmokare utlovade nettopris då han hade bra avtal hos Ahlsell.

En skitsak (bokstavligen) men i totalen blir dessa påslag löjliga när rörmokaren samtidigt tar betalt 100 kr/framkörning plus 30kr/mil plus betalt för restid och tid för att handla material.

För min del vill inte jag kräva en hantverkares rabatter. Det jag önskar är att man slutar med skitsnack om nettopris, "jag fixar bra pris" etc. Jag kan tom förstå om man ligger något högre än internetbutiker etc. Men att ha löjliga fakeprislistor är rent ocker men ändå så svårt att komma åt då bedömningen i konsumenttjänstlagen är skäligt pris. När det då snudd på kartellmässigt hålls liknande materialpriser hos många rörmokare kan inte en enskild konsument bevisa oskäligheten.
Men det är det här som är det märkliga.
Som jag och fler har tjatat om så är det vvs och el som tror sig kunna ha dessa påslag fortfarande. Det är en "minoritet" bland hantverkare som chihuahuavsen här inte verkar förstå.
Jag ber chihuahuavsen komma in med sina exempel där snickare eller plattsättare har det påslaget, kan ni det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Det är ju bra om du är ärlig, iaf på posterna ovan.
Men eftersom dina kollegor inte har samma tydlighet utan att man tom ibland måste behöva dra sitt case inför tingsrätten innan hantisen får ge sig på sina smygavgifter.

Så åter igen, hade det funnits ett standardiserat offert-faktureringsupplägg enligt din princip så hade vi aldrig haft detta tjabb.
Låter som att du lyckats pricka in några rötägg och därför fått ett hantverkarförakt...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Haha... jo, spänningen är olidlig om det blir en 1a eller 2a ...kanske helgardering ;)
Hm, jag skulle nog valt 1 och sedan satt upp kaklet själv. Anledningen är att jag tycker det är kul att göra allt jobb själv, samt att jag bara behöver klaga på mig själv om det skulle bli fult gjort :).
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Paul, medans du väntar så kan du svara på följande fråga:


Du behöver köpa rörmuff till ett jobb som en hantverkare ska utföra hemma hos dig...
Om du har följande två val, vilket väljer du då ??? ...svara bara med 1 eller 2 !!! INGET ANNAT !!!

1.
Du går t.ex till Rinkabyrör och väljer ut rätt muff du vill ha och får en prisuppgift på det till 64kr
Du beställer, betalar och ser glad ut för att du hittat en fin muff som du vill ha och betalar de 64kr och släpar hem den själv.

2.
Din hantverkare har sagt till dig att titta ut vad du vill ha i butiken och du beställer exakt samma muff av hantverkaren som tar hand om beställningen än om det ger honom merjobb med fakturahantering och liknande, men du får istället betala XXXkr för hantverkaren har rabatt hos Ahlsells varav han släpper 15% till dig.

:rolleyes:

Vad XXX står för hittar du längre upp i tråden.
Naturligtvis får du inte veta XXX förrän fakturan kommer, men du är ju glad då du fått rabatt :)


OBS inga helgarderingar, bara 1 eller 2.
 
Freddy_kruger skrev:
Låter som att du lyckats pricka in några rötägg och därför fått ett hantverkarförakt...
Jag har väl samma erfarenheter som majoriteten av svenska hantverksköpare.
Men att kalla det förakt är löjligt.
Det finns människor som mördar o våldtar men inte föraktar man människan för detta.
 
Hemmakatten
Har inte orkat följa hela debatten. Men vi gjorde som så att vi beställde alla vvs-varor så som toaletter, kranar, duschar mm från Tyskland o betalade ca 60 % jämfört med priset i Sverige. Vi köpte också pelletskamin och ack.tänk själva. Just då förstod vi inte att rörmokare vill sälja allt själv.

Rörmokaren installerade allt och rör o kopplingar mm blev ju på hans faktura. Timpriset var ok men byggaren "hintade" om att vi nog borde köps ätminstone något litet från rörmokaren för att han skulle vara nöjd. Så förutom alla rör köpte vi enkelt vattenfilter och utslagsvask från rörmokaren, givetvis var det 50% dyrare. Alla små koppar- och mässingsdelar plockade han med sig för att sälja. Det resulterade en tillräckligt stor summa för han o hans kompanjon att åka till en stor fotbollsmatch i Europa varje år.Men bra och noggrann var han.
 
Tigersågen skrev:
Hm, jag skulle nog valt 1 och sedan satt upp kaklet själv. Anledningen är att jag tycker det är kul att göra allt jobb själv, samt att jag bara behöver klaga på mig själv om det skulle bli fult gjort :).
Nu läste du ju frågan väldigt dåligt och svarade med ett eget alternativ som inte var valbart ;)
 
Nimajneb skrev:
Paul, medans du väntar så kan du svara på följande fråga:


Du behöver köpa rörmuff till ett jobb som en hantverkare ska utföra hemma hos dig...
Om du har följande två val, vilket väljer du då ??? ...svara bara med 1 eller 2 !!! INGET ANNAT !!!

1.
Du går t.ex till Rinkabyrör och väljer ut rätt muff du vill ha och får en prisuppgift på det till 64kr
Du beställer, betalar och ser glad ut för att du hittat en fin muff som du vill ha och betalar de 64kr och släpar hem den själv.

2.
Din hantverkare har sagt till dig att titta ut vad du vill ha i butiken och du beställer exakt samma muff av hantverkaren som tar hand om beställningen än om det ger honom merjobb med fakturahantering och liknande, men du får istället betala XXXkr för hantverkaren har rabatt hos Ahlsells varav han släpper 15% till dig.

:rolleyes:

Vad XXX står för hittar du längre upp i tråden.
Naturligtvis får du inte veta XXX förrän fakturan kommer, men du är ju glad då du fått rabatt :)


OBS inga helgarderingar, bara 1 eller 2.
Kan tyvärr inte svara på detta då det är helt felaktig frågeställning och jämförelse...

I mitt exempel framgår det klart och tydligt vad priset blir om det väljs att handla genom hantverkaren...

Men se det klarar ni inte att svara på... ;)
 
Nu tycker jag att vi lägger ner denna tråden ,inbördeskrig är alldrig bra ,det är ingen som vinner
 
larsson r skrev:
Nu tycker jag att vi lägger ner denna tråden ,inbördeskrig är alldrig bra ,det är ingen som vinner
Nog sant, men det är alltid roligt med lite debatter när det är på rimlig nivå med en hel del humorinslag från båda håll trots allt ;)
 
  • Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Men det är det här som är det märkliga.
Som jag och fler har tjatat om så är det vvs och el som tror sig kunna ha dessa påslag fortfarande. Det är en "minoritet" bland hantverkare som chihuahuavsen här inte verkar förstå.
Jag ber chihuahuavsen komma in med sina exempel där snickare eller plattsättare har det påslaget, kan ni det?
Måste faktiskt säga att det ligger väldigt väldigt mycket i detta och trots allt så tror jag de flesta härinne som är anti är det mot just kategorierna VVS & EL, men för den sakens skull kan man inte dra alla inom dessa branscher över en och samma kant ändå... ;)

Om jag skickar ner en kund till kakelbutiken och de får reda på att plattan de vill ha kostar 500:-/kvm och jag klargjort för dem i min offert att om de beställer dem genom mig så får de hälften av mina rabatter så är det ganska givet vilket val kunden gör så vi behöver inte ens vänta på svaret som väl ändå aldrig lär komma... ;)

Hade jag skrivit i min offert att jag har ett påslag på material med t.ex 20% så hade de ju likväl kunnat köpa plattan själva när de var i butiken och då hade de sparat de pengarna eftersom de vet att jag lägger på 20% annars...

...och till sist... om jag inte skrivit något om vare sig del av rabatter eller påslag på materialet så kan de välja om de vill handla plattorna själv, betala och släpa hem det...eller beställa det genom mig så att jag fakturerar dem plattorna med exakt samma kostnad som de fått betala i butiken...

Svårare är det inte gott folk ;)
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Ja, Ahlsells prislista visar verkligen hur snett det är i branschen. Sist fick vi 90% rabatt. När kunden då får "nettopris" innebär det ett påslag på 900% Det blir 10 gånger priset!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan tyvärr inte svara på detta då det är helt felaktig frågeställning och jämförelse...

I mitt exempel framgår det klart och tydligt vad priset blir om det väljs att handla genom hantverkaren...

Men se det klarar ni inte att svara på... ;)
Vad nu alla klart kan se att vissa av oss tar exempel som är verklighetsförankrade och våra hantverksvänner blir helt förstummade av att möta verkligheten.
Däremot så tjatas det om att det är kundens fel som inte kollar upp allt innan hantverkaren klampar in i huset.
Att hitta på tillgjorda sagor var något som vi andra gjorde när vi gick på lekis ;)

Så Paul, gör nu ett ärligt försök att hantera verkligheten. :)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Måste faktiskt säga att det ligger väldigt väldigt mycket i detta och trots allt så tror jag de flesta härinne som är anti är det mot just kategorierna VVS & EL, men för den sakens skull kan man inte dra alla inom dessa branscher över en och samma kant ändå... ;)
;)
Kanske därför det är så få Elektriker och VVSare som är inne i dessa debatter och försöker försvara affärsmodellen som dom representerar.

Med detta vill jag nye säga att alla VVSare o Elektriker är rötägg, tvärt om, dom flesta anställda har absolut ingenting med prissättningen i deras företag att göra.
Problemet ligger i Branscherna som sådana och inte hos den enskilda individen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.