Jag är lite nyfiken... Alla ni som säger att det ska vara makadam närmast kantbalken, hur gör ni om det är en industrilokal som ska byggas? Med massvis av portar där tunga fordon ska åka in och ut hela dagarna? Det är ju trotsallt samma regelverk som ska följas som när ni bygger eller dränerar om erat hus.
 
Fisch skrev:
Jag är lite nyfiken... Alla ni som säger att det ska vara makadam närmast kantbalken, hur gör ni om det är en industrilokal som ska byggas? Med massvis av portar där tunga fordon ska åka in och ut hela dagarna? Det är ju trotsallt samma regelverk som ska följas som när ni bygger eller dränerar om erat hus.
Där finns väl speciella rör för vägtrummor, om ett vanligt dräneringsrör en meter ned inte beräknas hålla.

Men menar du att det skulle hålla bättre om röret ligger i lera?
 
Tack oceanis för ett sunt inlägg.
Nu vill vi alla bara ha reda på lockes bakgrund som dränexpert.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Där finns väl speciella rör för vägtrummor, om ett vanligt dräneringsrör en meter ned inte beräknas hålla.

Men menar du att det skulle hålla bättre om röret ligger i lera?
Jag menar absolut inte lera. Jag tänkte närmare på sättningar vid portarna på grund av belastningen från de tunga fordonen från min tidigare post.
 
Alternativet med vägtrummor blir väldigt dyrt dessutom. Kostnaden för själva vägtrumman, det extra arbetsmomentet och mängden makadam som rimligen dubblas vill nog ingen beställare veta av.
 
Ja det är inget snack om saken! Dräneringen är helt fel utförd!
Det skall vara grus runt röret och en fiberduk som skiljer massorna.
I annat fall kommer jorden att sätta igen dräneringen väldigt fort!
Visst... den kommer säkert fungera i liten skala.. men inte i närheten
så bra som är föreskrivet..
Gör om gör rätt!

Göran
 
  • Gilla
AJansen
  • Laddar…
Jag vet int, men jag tänker mig att det är en helt annan konstruktion med gjuten platta. Vårat hus har torpargrund och det får inte finnas tjälskjutande mtrl närmast vare sig kantbalk eller plintar. De har fyllt med lera/jord lite här och där, så jag har lite att göra sen.
Om jag skulle bygga ett garage för min lastbil skulle jag ha en markränna utanför porten för att ta hand om dagvattnet.
 
Kanske borde varit tydligare med att de fått ritningar för hur det skulle se ut ang mtrl närmast kantbalk/plintar. Där ska det inte vara ngt annat än grus/mac närmast balk eller plint. Vad gäller dräneringen är det AMA anläggning 07 som gäller.
 
Fisch!

Om man bygger en industriloka så asfalteras det förmodlingen runt huset med ett
fall som lutar bort från huset. Förmodligen finns också dagvattenbrunnar runt om
som sväljer vattnet.

Återfyller man med lera som det ser ut att vara på bilden så släpper den igenom
vattnet väldigt långsamt och vid ett extremt skyfall kan det då vara bra att ha grus
in mot grunden som snabbt släpper ner ytvattnet till dräneringen.

I övrigt kan jag inte se att grus mot grunden är helt nödvärndigt, men det är alltid
skönt med livrem OCH hängslen. Speciellt om det är lätt och inte speciellt svårt att utföra.

Göran
 
Du har alldeles rätt Locke, visserligen använde jag blöjor på mina barn för fyrtio år sen, bilar och förgasare är människans uppfinning som ständigt utvecklas, vet inte vad detta har med dränering i mark att göra ? Utvecklingen har gått vidare men vattnet rinner som för trettio år sen, tror inte att vi skall påverka naturen med att gräva ner filter som sätter igen bara för nån skrivbordssnubbe kommit på detta, nej naturligt material i rätta fraktioner så sköter naturen resten.
 
  • Gilla
evertb och 1 till
  • Laddar…
Hjälp, det här är väl utfört redan!
Dränerings utförande finns hur många leverantörhemsidor som helst om. Dräneringsslangs-rörs botten skall ligga på minst 5 cm drängrus i lutning mot brunn/stenkista. Botten (vattengångs) 30 cm under grundkonstruktions underkant, dvs betongplattan samt kringfylld med dränerande material och avskiljd med duk för att slippa inträngande uppblandning av lera eller annat finkornigt material. Om allt detta kan man läsa på Boverkets hemsida BBR t ex.
Min nästa synpunkt hanlar om Älvsbyhus...och kommentaren om plastfolien.
"Ja, det är Älvsbyhus. Plasten läggs dit efter huset ställts på plats."
Detta för att husbyggaren själv får krypain och lägga dit de på grund av att arbetet inte får utföras av arbetstagare på grund av arbetsmiljöbestämmelserna kraven på erf fri höjd för arbete.
En annan sak är ju hur man kan tillåta en konstruktion (krypgrunden) som kräver en fungerande avfuktare för att fungera!
 
essge skrev:
Du har alldeles rätt Locke, visserligen använde jag blöjor på mina barn för fyrtio år sen, bilar och förgasare är människans uppfinning som ständigt utvecklas, vet inte vad detta har med dränering i mark att göra ? Utvecklingen har gått vidare men vattnet rinner som för trettio år sen, tror inte att vi skall påverka naturen med att gräva ner filter som sätter igen bara för nån skrivbordssnubbe kommit på detta, nej naturligt material i rätta fraktioner så sköter naturen resten.
Som svar på din fråga - min liknelse med förgasare och blöjor var ett retoriskt grepp för att få läsaren att förstå hur utveckling oftast leder till effektivare tekniska lösningar.

Jag utgår ifrån att det är markduken du kallar för "filter". Om så är fallet så undrar jag på vilket sätt konstruktionen skulle missgynnas av att detta filter "sätter igen" eller om vi nu ser till ett större perspektiv enligt ditt resonemang - hur påverkas naturen av detta?
 
seniorkonsult skrev:
Hjälp, det här är väl utfört redan! [...]
Ja! Visst är det så! Det är bara här på byggahus.se som det debatteras som vore det Chris Dunn's Giza Powerplant eller Andrea Rossi's E-cat. Ett tag gav jag upp men nu har det hela gått så långt att det blivit lite humor i det faktiskt!

Hur en grundläggning, dränering och jordavskiljande skikt och annat skall göras finns mycket väl dokumenterat i AMA, facklitteratur och på olika leverantörers webbsidor. Sen finns det som tur är några pellejönsar som trots allt arbete som "skrivbordssnubbar" gjort tror att de själva vet bättre. :)
 
Kul att "Locke" har vaknat igen. Tyvärr tillför han ingenting nytt. Inte ens en bättre blöja ej heller en förklaring till varifrån hans enastående kunskaper i ämnet kommr ifrån.
 
Mina enastående kunskaper kommer från en gedigen byggnadsteknisk utbildning, ett antal år som konsult samt ett antal påbyggnadsutbildningar däribland till diplomerad fuktsakkunnig. Dock hade det räckt med mitt abonnemang på Svensk Byggtjänsts AMA för att argumentera mot en del här på forat.

Men nu glider du från sakfrågorna en del - jag är faktiskt något förvånad att du går på mig - jag trodde vi var överens om att trådskaparens entreprenör lämnat efter sig något som man inte borde godkänna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.