D09
Har vinklat tbx fendrarna så det kommer lite mindre soppa, men nu vill den inte starta längre.

Ska man räkna med att förgasaren putter ut överflödig bensin när man håller på o tuggar för att få igång den?

Märkligt att den inte vill gå igång, ibland puffar den till lite, fick den till att puttra lite sen dog den igen.
den drar bra i startmotorn, klickar bra och bränsletillförsel är d ju inget problem med längre.

Kan det vara något i förgasaren som stör, någon inställning etc ? Tändstift?
Har en liten låda som lät lite, funderar på om det är en säkringsbox som har fått fukt i sig efter senaste regnskurarna, eller något annat som fått stryk efter regnet.

Var hade ni felsökt?
 
D09
Tyckte att tändstiften var lite sotiga, torkade rent med en trasa men det hjälpte inte.
Tänkte ifall dom blir sura av att det varit för mycket bränsle med
 
Hur ser gnistan ut?
 
D09
Har inte kollat, håller på o laddar upp batteriet ( igen ) he he

Låter man tändstiftet sitta i tändkabeln o sen luta mot motorblocket eller hur gör man? :)
 
dkp09 skrev:
Har vinklat tbx fendrarna så det kommer lite mindre soppa, men nu vill den inte starta längre.

Ska man räkna med att förgasaren putter ut överflödig bensin när man håller på o tuggar för att få igång den?

Märkligt att den inte vill gå igång, ibland puffar den till lite, fick den till att puttra lite sen dog den igen.
den drar bra i startmotorn, klickar bra och bränsletillförsel är d ju inget problem med längre.

Kan det vara något i förgasaren som stör, någon inställning etc ? Tändstift?
Har en liten låda som lät lite, funderar på om det är en säkringsbox som har fått fukt i sig efter senaste regnskurarna, eller något annat som fått stryk efter regnet.

Var hade ni felsökt?
Gick den bra innan du vinklade tillbaka flottören(/flottörerna)?
Isf har du nog vinklat för mycket, flottörhuset ska vara fullt med soppa när flottören stänger, men det ska inte rinna över.
Anledningen till att tändstiften är sotiga skulle jag tro beror på att den fick för mycket soppa sist du körde.
Det kan ju även hända att du kommit åt någon justering på förgasaren, men eftersom jag inte har en aning hur en sådan förgasare ser ut eller borde vara justerad så kan jag tyvärr inte hjälpa till.
Sådan kompetens hittar du säkert på maskinisten om ingen här kan, men glöm inte bort att skriva svaret här!:)

För att kolla gnistan så stoppar du tändstiftet i tändkabeln och lägger stiftet mot jord. På alla stift.
Passa även på att kolla "gnistgapet" (har glömt vad det egentligen heter) på tändstiften med bladmått (någon annan får svara på lämpligt mått), alternativt stoppa dit nya stift om du är osäker.

Inga fel i att kolla gnistan, men jag tror inte att det är där du har problemet, skulle satsa mina kameler på att det fortfarande är förgasaren som bråkar.

skickat från en telefon nära mig.
 
D09
De grejor jag kan minnas att jag varit på i förgasaren är bränsleinställningen, den har jag skruvat ut ca 3 varv igen.
luftinställningsskruven är ganska mycket utskruvad.
och fendrarna som jag vinklade tillbaka.

Övriga grejor verkade bara ha 1 läge men jag kan ha fel he he
 
Taxen skrev:
Här snackas det också om förgasare.En tipsar en pdf om förgasaren som det tydligen skall vara.
[länk]
Jag får nog backa från mitt tidigare "tvärsäkra" påstående att flottörhuset ska vara fullt med soppa innan flottören stänger, det pratas i tråden om att man enl. Pdf:en ska kolla flottörnivån.
Jag har inte läst pdf:en själv, men det låter ju som något att kika på!

När jag tänker efter så känns det ju ganska viktigt vilken nivå soppan befinner sig på eftersom det, tillsammans med nålen och munstycket bestämmer hur fet blandningen blir.

skickat från en telefon nära mig.
 
D09
Tog isär förgasaren och vinklade om fendrarna, men det blev samma resultat. Ingen tendens till att vilja tända, kanske ska vinkla lite till för det kom fortfarande rikligt med överflödig soppa.

Testade med tändstiften, var riktigt svårt att få fam gnista, kanske inte har den rätta tekniken.

Skrapade bort färgen, smuts sedan så höll jag tändstiftet med tändhatten kvar. Lutade den där vinkeln som gnistan kommer under så den nuddade metallen. 2 ggr lyckades jag få.fram en gnista på tändstift 1 ( framifrån ) och stift 3 lyckades jag få fram en gnista. Provade mot muttar, topplock, kaross men vet inte vad jag gör för fel.

Kan stiften fått stryk när jag körde med massa soppa?

Sen hittade jag en dosa som massa kablar går till, placeringen är ovan generatorn typ.
tog bort plastlocket och den hade massa vatten som läkt in. Vad har den för funktion?

Ska försöka få upp bild
 
D09
mästerfotografen
 
  • DSC_0196.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0198.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0199.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dosan är laddningsrelät

Svårt att se på skicket på fördelarlocket på din bild men den är kanske sliten. Hur är brytare och kondensator? Skruva av det nedre locket på magneten
 
Testa att dra en kabel från en bra jordpunkt och linda den runt tändstiften så är det lättare att se hur gnistan är.

Tändstift brukar jag borsta rent med stålborste, men det kanske redan är klart?

Jag är nog ändå lite mer inne på att det är förgasaren som strular eftersom det verkar vara det du pillat med sen traktorn gick sist, men det är ju som sagt aldrig fel att kolla tändningen i alla fall.

skickat från en telefon nära mig.
 
D09
Nu har förgasaren blivit nerplockad igen ( ett antal gånger )

Hittar inget, enda jag noterade var att det kan finnas pyttelite vätska i fendern, känns som det är för lite för att vara problemet. Testade och den håller tätt när fendern sluter.

Märkligt är att tändstiften ger bara utslag 1 gång när man trycker på startknappen.

Provade med startspray, normalt så brukar den putta runt med det men nu var det inte en tendens till

Är precis som att det flödar rikligt med soppa men det kommer inte upp till tändstiftet, tycker att det såg torrt ut.

Då borde man kanske felsöka i hur den blandar, bensinen ska väl göras om till en dimma som sugs upp eller ?

Eller så sitter felet i tändspole, tändkablar, magnetentil.


Imorgon ska jag kolla brytare och kondensator. Ha ha fick tipset att skaffa ny förgasare ;)
 
dkp09 skrev:
Nu har förgasaren blivit nerplockad igen ( ett antal gånger )

Hittar inget, enda jag noterade var att det kan finnas pyttelite vätska i fendern, känns som det är för lite för att vara problemet. Testade och den håller tätt när fendern sluter.

Märkligt är att tändstiften ger bara utslag 1 gång när man trycker på startknappen.

Provade med startspray, normalt så brukar den putta runt med det men nu var det inte en tendens till

Är precis som att det flödar rikligt med soppa men det kommer inte upp till tändstiftet, tycker att det såg torrt ut.

Då borde man kanske felsöka i hur den blandar, bensinen ska väl göras om till en dimma som sugs upp eller ?

Eller så sitter felet i tändspole, tändkablar, magnetentil.


Imorgon ska jag kolla brytare och kondensator. Ha ha fick tipset att skaffa ny förgasare ;)
Förgasaren ska, precis som du skriver, blanda luft och bränsle till rätt blandning.
Det är lite kinkigt med blandningen, och viktigt att det blir rätt.
Men nu börjar jag slå över mot att det kanske kan vara tändningen som är största boven ändå...
Hostar den inte ens till med startgas så tycker jag att det mesta pekar mot tändningen.

Får du inte gnista mer än en gång på varje stift trots att du jordat tändstiften ordentligt? (testat med kabeln jag tipsade om?)
...Och du låter startmotorn dra runt motorn flera varv?
Låter helskumt isf.
Verkar tändkablar, fördelarlock och fördelare fräscha, sitter de anslutna som de ska?

Jag antar att du gjort ungefär som jag skulle ha gjort:
Stäng av bränsletillförseln (för att inte få in ännu mer soppa om den redan är sur).
Skruva bort alla tändstift, borsta bort sot, torka rent och kontrollmät "gnistgapet".
Dra runt motorn med startmotorn ett par varv så att cylindrarna blir "tömda" på ev. överflödig bensin.
(I det här skedet är det ju dessutom bra läge att kontrollera gnistan)
Skruva tillbaka tändstiften.
Testa att starta med en liten puff startgas om du är osäker på förgasaren, men låt den inte gå för länge på startgasen.

EDIT: Jag har insett att det låter som att jag är proffs på det här med motorer, det är jag absolut inte.
Om någon insatt person läser mina inlägg så ser han/hon säkert en massa som saknas, är helt onödigt eller kanske t.o.m. är direkt dåligt.:surprised:
Men det är såhär jag skulle ha gjort om det var min traktor...om jag hade lyckan att äga en:D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.