Har precis köpt ett hus från 20-talet i behov av renovering.
Behöver byta fönster men vill behålla den gamla stilen.
Tänkte att behålla fönsterkarmarna då dom är välbehållna och friska.
Byta ut fönsterbågar är det alternativ jag vill försöka mig på.
Sidohängda fönsterbågar med spröjs , var kan jag hitta detta?
Har letat men hittar bara hela fönsterpaket, alltså inte bara fönsterbågar.
Tacksam för tips, bor i Sollentuna , Stockholm.

Inget som finns att köpa bara sådär. Du måste be ett snickeri komma och mäta och som får tillverka nya fönsterbågar.

Varför inte behålla fönsterbågarna också? Renovera dem och göra om den till 3-glas

noone70 skrev:
Varför inte behålla fönsterbågarna också? Renovera dem och göra om den till 3-glas
Ja överväg definitivt detta! Gamla fönsterbågar kan se anskrämliga och helt fallfärdiga ut på ytan men i själva verket vara i ganska gott skick. Ofta är de gjorda av mycket bra virke och kan efter lite omvårdnad bli väl så bra som nya.

Vi har anlitat ett företag som ska fixa våra fönster(fr 1941) nu i början på december, de renoverar fönsterna och gör om dem till 3 glas. De har lite olika lösningar beroende på vad men vill göra. lösningen vi valde landar på ca 1/2 kostnaden mot att byta ut dem mot nya och ska vara klart på en eller två veckor (beroende på om vi gör båda våningarna samtidigt.

Jag tror att det är rätt väg att gå också, t.ex. nya vridfönster kan se konstigt ut på ett hus med i övrigt annan stil.
Att man sedan sparar en slant gör ju inte ont. :)

Tack för tipset , har du namnet på firman och var finns dom?

Mitt verkliga tips är att göra det här arbetet själv. Det är inte så jobbigt om du skaffar tex en speedheater eller dylikt. Sätta in treglas kan man dock lämna bort. Men att göra trärent, måla och kitta är inte så svårt. Så lämnar du bort de fönster där bågen är dålig längst ned. Då byter de bara den delen för några hundralappar max.

Jugend skrev:
Men att göra trärent, måla och kitta är inte så svårt.
Ja är man normalhändig klara man det definitivt själv. Räkna dock med att det tar en hel del tid. Det är ganska många delmoment. Har du tiden och lusten så varför inte prova själv.

Jugend skrev:
Mitt verkliga tips är att göra det här arbetet själv. Det är inte så jobbigt om du skaffar tex en speedheater eller dylikt. Sätta in treglas kan man dock lämna bort. Men att göra trärent, måla och kitta är inte så svårt. Så lämnar du bort de fönster där bågen är dålig längst ned. Då byter de bara den delen för några hundralappar max.
Jag var oxå inne på det. Men om man låter gör det i samband med att sätta in 3glas så blir extrakostnaden så pass låg att det är inte lönt att göra det själv. För även om det är relativt enkelt så tar det tid. Om man räknar 8 timmars arbetstid per fönster, vi har 27 fönster. (Det är hela min semester) Eller så betalar man ca600kr extra per fönster och spenderar tiden med familjen ist.
Så resonerar jag iaf.

Låter rimligt noone70. Jag har över 100 fönster så för mig känns det inte riktigt som ett alternativ.

Jugend skrev:
Låter rimligt noone70. Jag har över 100 fönster så för mig känns det inte riktigt som ett alternativ.
Bor du i ett växthus? ;)

s37632 skrev:
Tack för tipset , har du namnet på firman och var finns dom?
http://iwa21.se/ och de håller till i Bromma. Återkommer när de gjort våra fönster med hiss eller diss...

noone70 skrev:
Bor du i ett växthus? ;)
Blir många fönster ...

Jugend skrev:
Vem putsar dom fönstren?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.