Alfredo skrev:
Du får väl fråga innan, som man gör med allt annat man köper.
Jag har frågat tidigare både i den här tråden och i andra trådar hur det i praktiken ska gå till? Ska du be elektrikern speca upp allt material som han/hon eventuellt kommer att använda sig av innan med priser? Bara en tjock prislista med tusentals artiklar säger inte särskilt mycket om det slutgiltiga priset eftersom jag inte vet vilka produkter elektrikern kommer att välja.
 
Redigerat:
Om alla hantverkare skall behöva speca allt material ned till muttternivå blir jobben ännu dyrare. Dessutom är det i dessa sötebrödstider (läs ROT) nästan omöjligt att få fram vettiga offerter. Antagligen än mindre om jag skulle vilja ha allt material uppspecat.

Ni kan inte gnälla över att det är jobbigt med alla offerter på jobb ni inte får vid ena tillfället och sedan uppmana till mer detaljerade offertförfrågan vid ett annat tillfälle.

För oss blev det en bättre lösning att köpa bulken av allt material själva (mycket KNX styrning osv) och sedan får elektriktern lyfta sin timlön om han tycker att marginalerna blir för små.
 
En ytterligare fördel med detta är att om det inte fungerar med vald hantverkare så kan man byta på dagen...
 
mr_bygg skrev:
Jag har frågat tidigare både i den här tråden och i andra trådar hur det i praktiken ska gå till? Ska du be elektrikern speca upp allt material som han/hon eventuellt kommer att använda sig av innan med priser? Bara en tjock prislista med tusentals artiklar säger inte särskilt mycket om det slutgiltiga priset eftersom jag inte vet vilka produkter elektrikern kommer att välja.
Det beror väl på vad det är för jobb som ska göras, men visst helt enkelt är det inte.

Om jag exempelvis beställer ett jobb som går ut på att byta till jordade uttag i ett hus/lägenhet så är det väl ganska enkelt att fråga vad uttag och FK kostar. Precis som jag innan frågar vad en timme kostar.

Om sedan elektrikern lurar skjortan av mig med svindyra Wago får jag väl antingen bråka om det i efterhand eller gilla läget och välja en annan elektriker nästa gång. Kollar man priset på den väsentliga delen av materialet borde det inte handla om några stora belopp som man känner sig lurad på i efterhand.
 
Problemet är att vi konsumenter köper inte elektrikertjänster tillräckligt ofta för att konkurrensen skall fungera. I storstäderna så skadas inte elektriker av att krydda material eller räkningen.

Jag tar hellre ett högre timpris - ffa om hantverkaren kommer på utsatt tid och ringer ifall han/hon får förhinder. Ofta förundras jag över nonchalansen från vissa. Hur ser det ut när dessa hantverkare har en tandläkartid? Kommer de till tandläkaren tre timmar efter utsatt tid och förväntar sig att få plats i stolen utan knot? :)

Men nu var det materialpriser det gällde... ursäkta OT.
 
Müssli skrev:
Den enda gången jag har hört om gnäll på materialpris är på det här forumet så jag är rätt säker på att jag ligger helt ok i pris. :)
Det beror nog mer på att du valt rätt kunder. Om man inte är aktiv byggare så har man rätt dålig koll på vad material kostar. Om den vanlige kunden tittar på fakturan och det står FK1,5 - 10,50:-/m så säger det honom ingenting, och han kommer inte heller att ifrågasätta det. Han bara suckar för sig själv "faan vad dyrt det blev".

Men skulle någon affär försöka sälja bensin för 50:-/litern hade han reagerat. Där vet ju folk hur den allmänna prisnivån ser ut.
 
andersmc skrev:
Det beror nog mer på att du valt rätt kunder. Om man inte är aktiv byggare så har man rätt dålig koll på vad material kostar. Om den vanlige kunden tittar på fakturan och det står FK1,5 - 10,50:-/m så säger det honom ingenting,
Det kan ju också bero på att Müssli inte tar ut ockerpriser på 10,5 kr/m... Nu har jag inte lusläst tråden och vet inget om Müsslis prissättning men det finns, har jag hört, faktiskt elektriker med rimliga materialpriser...

Sen är det ju faktiskt ganska enkelt för en vanlig konsument att kolla vad exempelvis Classe tar för FK eller ett vägguttag.
 
mr_bygg skrev:
Jag har frågat tidigare både i den här tråden och i andra trådar hur det i praktiken ska gå till? Ska du be elektrikern speca upp allt material som han/hon eventuellt kommer att använda sig av innan med priser? Bara en tjock prislista med tusentals artiklar säger inte särskilt mycket om det slutgiltiga priset eftersom jag inte vet vilka produkter elektrikern kommer att välja.
När man frågar på jobb, så frågar man hur lång tid det beräknas ta, det brukar hantverkarna kunna svara på.
På samma sätt är jag intresserad av vad materialet kommer att kosta totalt. Om man vet hur lång tid som jobbet tar, borde man kunna uppskatta materialkostnaden.
Jag är inte intresserad av vad 1m FK kostar, det ska ingå i klumpsumman.

Det jag har svårt att förstå är att man underlåter att kommunicera en stor del av kostnaden.
 
  • Gilla
haklu
  • Laddar…
Det fann ju en tid, för inte så väldigt länge sedan, då det var i princip omöjligt för en vanlig konsument att få tag på vare sig VVS- eller elinstallationsmaterial. Så det fanns ingenting att jämföra med. Man var tvungen att acceptera de priser som hantverkaren tog om man ville ha något gjort över huvud taget. Den här uppfattningen lever säkert kvar hos många.
 
Jag förstår att ni elektriker inte vill avslöja era verkliga inköpspriser.
Hur skulle ni reagera om jag som kund säger så här:
"Jag vill att du levererar materialet och jag betalar max 10% över priset hos nätbutiken XYZ.
Hur mycket vill du ha per timme för arbetet?"
 
Problemet är att nätbutikerna ibland/ofta är billigare än vad hantverkaren får betala hos grossisten.
 
magnu skrev:
Problemet är att nätbutikerna ibland/ofta är billigare än vad hantverkaren får betala hos grossisten.
Utifrån vad jag läst i diverse trådar har jag inte riktigt fått intrycket att det är så. Men även om det är så, varför är det ett problem? Skulle "problemet" lösas om nätbutikerna var dyrare?
 
magnu skrev:
Problemet är att nätbutikerna ibland/ofta är billigare än vad hantverkaren får betala hos grossisten.
Hur kan detta vara ett problem, snarare en fantastisk möjlighet. Det är ju bara att handla sina bulkvaror där istället. Men nej... Då missar man ju kick-back bonusen till jul......
 
Mikael_L
magnu skrev:
Problemet är att nätbutikerna ibland/ofta är billigare än vad hantverkaren får betala hos grossisten.
Hmmm, har du någon källa på det?

Hur vet du det / har du kommit fram till det?
 
Mikael_L
elpaco skrev:
Men om snickaren går runt på 450:-/t, varför skulle inte elektrikern?
En elektriker(firma) går som regel aldrig runt på lika låg timpenning som en snickar(firma).
Anledningen är helt enkelt beläggningsgrad.
En snickare tar typiskt på sig jobb som är mellan några dagar till ett halvår långa.
En elektriker har jobb som är halvtimmes till någon vecka långa.

Tänk när snickaren har tagit på sig ett helt husbygge.
I ett halvårs tid behöver han bara dra på sig snickarbrallorna på morgonen och stå och hamra 7-16. Lägga en-två timmar i veckan på lite bokföring av tidsedlar och lägga materialfakturorna i rätt hög. Ja kanske delfakturera projektet någon gång, osv.
Han får alltså lätt ut 38 debiterbara timmar i veckan.

Sen kan du fundera på elektrikern.

Sen kan man ju alltid diskutera hur mycket högre timpenningen måste vara, och hur den ska tas ut.
Den går ju att förutom ta mer i timmen debitera ut såsom en min-antal-timmar-avgift, eller en fast avgift som läggs till.
Det vanligaste är nog en kombination.
Och hur mycket extra som elektrikern "behöver" beror ju på smart och duktig företagare han är. Är man duktig på att få en bra beläggningsgrad så tjänar man ju mer eller kan sno mindre pengar från kunderna.

Sen beror det givetvis även på hur man nischat in sig i marknaden. En del jobbar säkert med mer service och korta uppdrag och högre timpenning, andra siktar kanske på att mest få in stora uppdrag, nyinstallationer och sånt, och kan nog hålla en lägre timtaxa.
Måste kanske hålla lägre timtaxa ...? De stora beställarna är säkert hårda förhandlare.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.