Rund_skruvad skrev:
Har ni rökt flugsvamp??? ;)
Faktum är att jag ända tills tidigare i år trodde att detta med 3d-skrivare var just flugsvampssnack ända tills jag insåg att det sedan ett par år finns kommersiella produkter för detta och att företag tillverkar allt från prototyper med rörliga kugghjul till verktyg som går att använda i dessa printrar. Fantastiska prylar.
 
MathiasS skrev:
Jag som redan hade dåligt samvete för detta. Nu blev det inte bättre.
Oups, inte meningen. Tänkte mest uppdatera alla Byggahusare med status då det faktiskt är ett bra tag sedan testet drog igång. Förstår om någon skulle vara nyfiken på utfallet :)
 
MathiasS skrev:
Det funkar ju faktiskt med denna efter som det finns en timerfunktion för mätningen..... så man kan springa och lägga en kloss i andra änden att mäta mot. Fast rätt krångligt...:)

Kom på nu att man egentligen skulle kunna sätta upp en måltavla en bit bort....sätta lasermätaren där plankan börjar, för att sedan ha en " tare" funktion och sedan flytta lasermätaren med kontinuerlig mätning tills det mått jag önskar. Hade inte varit en omöjlig funktion eller ?

Edit, förutsätter givetvis att man mäter på samma ställe hela tiden, exempelvis vid kap&ger sågen.
 
Redigerat:
Det finns faktiskt en tare-funktion i dessa mätare eftersom man kan ta flera mått och lägga ihop eller subtrahera dessa....
 
OBS! Följande två inlägg är uppdaterade i efterhand. Kursiv text ska läsas som tillägg.

Efter att ha sågat Jörgen Städjes (frilansande teknikjournalist för bl.a. IDG.se) har jag en del att leva upp till. Det skiter jag dock i, ni får hålla till godo med det som ges :)

Testobjektet är alltså ett kit med Bosch GLM 80 + R 60 Professional, en kombination av en laseravståndsmätare med lutningsmätare och ett vattenpass/mätskena.

Prylarna levereras i en prydlig kartong innehållande avståndsmätare, fordral till dito, batteriladdare, mätskena samt instruktionsbok och annan dokumentation.

matare1.jpg

Manual

Vi börjar med dokumentationen som består av en synnerligen diger instruktionsbok, en errata till dito samt ett tillverkningsintyg. Instruktionsboken tangerar nästan 400 svart-vita sidor vilket lätt kan avskräcka. Den omfattar dock 29 olika språk varav tolv sidor är på svenska. Den svenska översättningen får med beröm godkänt även om några enstaka mystiska formuleringar får en att småle. Har man aldrig tidigare läst en instruktionsbok från en maskintillverkare kan man lätt tro att avståndsmätaren är farlig, minst i klass med ett framtidsvapen från Star Wars. Näst efter laserljuset är tydligen laddaren det farligaste. Denna ska enligt manualen inte ens hanteras utan att man förstått dokumentationen.

Nåja :)

Batteriladdare

Den medföljande laddaren är av "mobiltelefonutförande", d.v.s. en liten väggvårta med Europakontakt och switchad nätdel (500mA sekundärt) samt mikro-USB-kontakt. Det glädjer mig att Bosch valt mikro-USB som laddkontakt snarare än någon mer exotisk hittepå-anslutning. Inte nog med att jag slipper en unik laddare, jag kan även ladda den i med mobiltelefonladdaren i bilen. Dock vill jag påstå att den största behållningen är att jag numera har en värdig mobiltelefonladdare i versktan -- det står Bosch på den.

Avståndsmätare

Avståndsmätaren GLM 80 verkar ha funnits på marknaden i drygt ett år och kvalar på pappret in i mittensegmentet av Boschs laseravståndsmätare. Specifikationen anger största mätavstånd till 80 meter (därav 80 i modellbeteckningen) samt en mätnoggrannhet på +/- 1,5mm. Nogrannheten matchar Leica DISTO D2 men når inte riktigt ända fram till Leicas DISTO D3a som jag sneglat på en längre tid. Storleksmässigt upplever jag mätaren som något stor. Dock är den inte nämnvärt större än Leicas D3a.

Displayen är helt grafisk (inga fasta tecken eller segment) med tillräcklig upplösning för att den inte ska upplevas som "pixlig". Kompletterad med vit bakgrundsbelysning fungerar displayen riktigt bra. Det går att slå av och på bakgrundsbelysningen men enklast är att låta den sköta sig själv helt automagiskt. Mätaren reglerar då själv ljusintensiteten i belysningen samt på/avslag på ett smidigt sätt. Tyvärr märker man ganska snart att betraktningsvinkeln på displayen är sämre än man kan önska. Inte helt sällan håller man mätaren en bit från huvudet och det blir då svårt att läsa av mätvärdena om man inte tittar vinkelrätt mot displayen.

Beroende på vald mätfunktion framgår det tydligt på displayen vad det är man mäter samt vilket mått som är aktuellt mätvärde. Dessutom visas alltid en klassisk batteristapel.

Mätaren drivs av ett inbyggt batteri av typen litiumjon. Detta borgar för låg vikt och låg självurladdning. En del konkurrenter använder sig av vanliga AA-batterier i stället för inbyggda batterier. Den största fördelen med lättillgängliga ficklampsbatterier är att man aldrig behöver bli stående med en urladdad mätare. I fallet laseravståndsmätare tycker jag ändå att fördelarna med inbyggt litiumjonbatteri överväger nackdelarna. Framför allt när man kan ladda mätaren med en vanlig mobiltelefonladdare. Diskussion kring det inbyggda batteriets vara eller icke-vara finns här. Detta är något instruktionsboken avråder från men det struntar jag i. Under laddning av batteriet är det inte möjligt att använda mätaren. Då jag endast laddat mätaren en gång och detta skedde över natten vet jag ej laddtid. Räkna med en fyra-sex timmar. Under hela testperioden har batteriindikatorn fallit från fulladdat till halvladdat.

Specifikationen säger att laseravståndsmätaren är vattentålig enligt IP54 vilket innebär att den är dammskyddad samt tål strilande vatten från alla vinklar. Under testet lämnade jag mätaren utomhus liggandes på plan yta under en regning natt. Den har till synes inte tagit någon skada av detta.

Själva kapslingen av mätaren är helt i plast med ingjutna gummeringar på alla kanter/hörn. Den ligger bra i handen med ett bra grepp. Exakt hur stöttålig den är nämns ingenstans men mina barn har fått springa runt och leka med den en del och därmed slängt den i golvet ett antal gånger. Den fungerar dock fortfarande och mäter (förhoppningsvis) rätt :)

På baksidan hittar man en vanlig 1/4" stativgänga. Tyvärr är gängan i plast i stället för en infälld mässingbussning.På baksidan hittar man även en utfällbar mätpinne som går att låsa i två lägen. I det första läget fungerar pinnen som hake så att mått kan tas från bakkant på mätaren. I det andra läget är pinnen fullt utfälld från mätaren och kan användas för att mäta från innerhörn. Pinnen är tillverkad av plast och känns lite bräcklig. Den går dock att demontera (och därmed byta) utan att mätaren behöver delas. Låsningen i de tre lägena sker med en fjäderbelastad kula vilket känns påkostat.

De tio knapparna är av membrantyp och sitter skapligt placerade. Känslan är något billig men de ger bra taktil återkoppling vid tryck. Knappen för att ta ett mätvärde är lagom mjuk. Dock finns det ändå en liten risk att man flyttar mätpunkten när man ska trycka ner mätknappen. Mätaren levereras med påslaget knappljud, alltså ett elektroniskt generarat blipp-ljud vid knapptryckning. Tyvärr upplevde jag ljudet som för högt (starkt). Lyckligtvis går det att stänga av. Trevligare hade varit möjlighet till att ställa volymen i två-tre steg.Användargränssnittet upplever jag (ingenjör) som genomtänkt och skapligt intuitivt. Lyckades använda alla funktioner på mätaren utan att läsa instruktionsboken, dock inte alltid på första försöket. Det finns utrymme för förbättringar även om jag bara kan peka på en direkt förbättringsmöjlighet. Denna gäller kalibreringen av lutningssensorn vars figurer på displayen var helt omöjliga att tolka.Utbudet av mätfunktioner är vad man kan förvänta sig. Avståndsmätning, beräkning av area och volym är inga konstigheter. Alla avståndsmätningar kan göras från fyra olika referenser, mätarens framkant, centrum av stativgängan, mätarens bakkant samt från bakkant på den utfällda plastpinnen.

Utöver detta finns möjlighet till kontinuerlig avståndsmätning med min/max, något som är mycket praktiskt när man mäter mot ett ytter- eller innerhörn.Vid testmätningarna visade sig funktionen för fördröjd mätning väldigt praktisk. Fördröjningen kan ställas i intervallet en till nio sekunder. Tyvärr sätts tiden till nio sekunder direkt efter en mätning oavsett tidigare inställning.

GLM 80 innehåller även en inbyggd lutningsgivare. Denna är normalt alltid aktiverad (går att stänga av) och mätvärdet visas kontinuerligt på displayen i de flesta mätlägena. Funktionen är praktisk då man snabbt kan se om man håller mätaren/laserstrålen i lod eller våg.

För lutningsmätning finns det även två separata mätlägen. I dessa går det att mäta absolut lutning i tiondelar av grader antingen med långsidan eller baksidan som referens. På baksidan sitter det tre förhöjningar i plast som blir anliggningspunkter vid lutningsmätning. Då de sitter utmed kanterna måste man vara observant om mätaren läggs på en smalare yta.

Man upplever en märkbar fördröjning av mätvärdena för lutning. Är man nära omslag mellan två mätvärden gör man bäst i att stanna upp en sekund och se om mätvärdet stabiliserat sig. Dessutom mäter GLM 80 endast upp till 60,0 grader. En för mig obegriplig begränsning. Vid mätning med baksidan som referens kan endast vinklar upp till 60 grader mätas. Med sidan som referens ökar mätområdet till 90 grader.

Då mätaren mäter absolut lutning måste den kalibreras. Detta görs genom att man sätter mätaren i kalibreringsläge, placerar den på en stabil horisontell yta och sedan vrider den i olika ledder. Min mätare var inte helt rätt kalibrerad vid leverans.

Roligare blir det när funktionen för avståndsmätning kombineras med den inbyggda lutningsgivaren. Det går då genom tiangulering att mäta indirekta vertikala avstånd. Väldigt praktiskt för att exempelvis mäta höjden från mark till nock på huset. Tyvärr påverkas precisionen på dessa mått av precisionen på lutningssensorn samt blir väldigt känsliga för hur mätaren lutas. Maximal vinkel som kan mätas/användas vid indirekta mått är 60 grader. På det stora hela ska man ta de indirekta måtten som ungefärliga värden, inte absoluta mätvärden med någon millimeters noggrannhet.

Oavsett vad som mäts visar displayen aktuellt/senaste mätvärde. Beroende på mätläge visas tidigare mått, min/max etc. Utöver detta lagrar mätaren de senaste 20 mätvärdena i ett inbyggt minne. Dessa lagrade mått går sedan att använda för för addition, subtraktion samt beräkning av area och volym. Tyvärr upplever jag det som omständigt att återanvända de lagrade mätvärdena.Då GLM 80 har koll på sin egen orientering har Boschingenjörena lagt in en funktion för att rotera skärmbilden beroende på mätarens orientering. Funktionen går att slå på/stänga av. Tyvärr fungerar den bara när mätaren används som ren vinkelmätare vilket inte känns helt begripligt då displayen är i princip kvadratisk och skulle kunna visa samma information oberoende av orientering.

I samband med att själva lasern slås på ger mätaren ifrån sig ett mekaniskt klickande ljud. Det samma gäller när lasern slås av. Genom att försiktigt titta in i öppningen till laseroptiken kan man ana någon form av slutare eller annat skydd som öppnas och stängs över laserdioden. Mer om detta senare.

Mätskena

Den medföljande mätskenan dubbad R 60 är tillverkad av blankeloxerad extruderad aluminium. Monterat i denna sitter två vanliga libeller ala vattenpass, en för lodrät mätning och en för vågrät. Dessutom finns ett ganska avancerat fäste för laseravståndsmätaren. Med fästet kan GLM 80 monteras i skenan för att sedan låsas fast med en liten spak som trycker fast mätaren via en excenter.

Som rent vattenpass känns mätskenan lite klumpig och billig. Längden är 600mm, tvärsnittet (58x27mm) är större än mitt vanliga 600-pass. I ändarna sitter gummilock vilket minimerar risken för att man ska göra märken i omgivningen. Libellerna är i mitt tycke lite för oexakta. Jämförelsen gjordes mot ett Stabila-pass som har en noggrannhet på 0,5mm/m vid normalposition.Monterar man i stället i GLM 80 i skenan får man ett vattenpass som även anger den absoluta lutningen i tiondels grader. När mätaren monteras i skenan detekterar den själv att den sitter där och slår över till lutningsmätning liggade på sidan.Konstruktionen av hållaren till GLM 80 i mätskenan kan jag tycka inte är helt lyckad. Då mätaren är gummerad runt om är det inga problem att tvinga in den 0,1 grader fel i mätskenan. Man får anstränga sig men i takt med att gummit på mätaren skavs bort ökar risken.

Den exakta meningen med ett klumpigt vattenpass som visar absolut lutning upp till +/- 60 grader i förhållande till horisontalplanet förstår jag inte. Vissa tillämpningar, såsom möjligheten att ta ett mått på en vinkel för att återskapa det på ett annat ställe kan vara användbart. Tyvärr tycker jag det är en begränsning att vinkeln alltid är absolut. Hade man lätt kunnat ändra referenspunkt (nolla) ökar i mina ögon användningsområdet. Funktionen hade då motsvarat den hos billiga vinkelmätare till snickerimaskiner (Wixey et al). Visst går det att addera/subrtrahera från mätvärdet för att få fram vinklar från annan referens. Det är dock bökigt och mätaren blir inte bättre av att man aldrig kommer över 60 grader.

Mätresultat

Dags för mätresultat! Min ansats var att utföra diverse mätningar i repetition om 20 gånger. I slutändan blev det fler tester av lutningsgivaren än av avståndsmätaren. Kan tyckas lite snedvridet då just avståndsmätning är det huvudsakliga användingsområdet. Krasst resonerade jag som så att någon annan testare nog lägger tid på avståndstester.Jag gjorde tre serier med avståndsmätningar. Dessa skedde dagtid utomhus vid ungefär 15 graders temperatur. En av serierna gjordes även om ytterligare en gång i mörker. Inför varje serie spände jag fast avståndsmätaren med två skruvtvingar i en trädgårdsmur. Mätningarna skedde sedan mot en bit silvertejp som monterats på en slät tegelvägg. Som nämnts bestod varje serie av 20 mätningar, alla gjorda med tidsfördröjning för att jag inte skulle lyckas peta på mätaren vid tryck på mätknappen. Eventuellt något meningslöst då man ändå petar på mätaren för att starta nerräkningen. Jag valde att inte ta något referensmått med måttband eller liknande då jag uppskattar det operatörsberoende mätfelet som lite väl stort. Lägg till det specifikationerna på mina måttband.

Avstånden som mättes var i ungefär 2,0, 4,8, samt 15,1 meter där 4,8 meter även skedde i mörker. Standardavvikelsen hamnade mellan 0,36 och 0,72 vilket gav en mätosäkerhet (95% konfidensintervall) på mellan 0,71 och 1,41 millimeter. Värt att notera var att mätningarna i mörker blev betydligt bättre än de som gjordes på samma avstånd dagtid. Dock inte bättre än mätningarna på andra avstånd som också gjordes dagtid.

Utöver gjordes mätningar mot allsköns olika ytor. Allt från svart sammet till glasspeglar. De enda ytor som vållar problem är spegelglas (mätningen sker mot ytan som man träffar efter reflexen i spegeln) samt fönsterglas. Vid större infallsvinklar genom fönsterglas blir mätaren missnöjd och klarar inte av att ge mätvärde. Vid lägre vinklar sker mätning direkt genom rutan, något man nog ändå inte bör göra. Inte ett enda mått har har blivit uppenbart fel. Däremot går kan det hända att mätaren klagar och visar "Error" i displayen. Kan hända om man i slutändan försöker mäta riktigt långa avstånd antingen medvetet eller omedvetet genom att missa målet.

Dagtid kan det vara tämligen svårt att uppfatta pricken från lasern på lite längre avstånd. Testade även med ett par rödfärgade glasögon vilket förbättrade kontrasten på lasern.

Det längsta avståndet jag lyckats mäta är runt 60 meter i mörker. De kortaste avstånden är runt 50-60mm. En störig detalj är att mätaren gör en avståndsmätning direkt vid påslag. Om avståndet då är kortare än runt 50mm tolkar den det som att den är monterad i mätskenan och slår över till mätskeneläge. Det enda sättet att komma tillbaka till läget för avståndsmätning är då att slå av mätaren och slå på den igen. Väldigt irriterande då man ibland slår på mätaren innan man riktigt fått upp den ur fickan eller tagit bort handen för optiken.För att testa vinkelmätaren använde jag ett Hultaforst MST180 som referens för att arrangera ett vågrätt plan. Hultaforsstegen vändes åt båda hållen för att verifiera att planet verkligen var i våg. Därefter kalibrerades GLM 80:an på detta plan.

Planet användes sedan för att göra 20 mätningar helt i våg för att testa repetitionen på mätresultaten. För att få ut kända referensvinklar tillverkade jag två olika rätvinkliga trianglar i k-plyfa. 90-gradersvinkeln verifierades med vinkelhake klassad enligt DIN 875/1, därefter mättes höjden och bredden med stålskala och vinkeln räknades ut med trigonometri. Målet var en refernsvinkel runt 45 grader och en närmare 60 rader. Vinklarna valdes utifrån att jag uppfattat den maximala mätvinkeln som 60 grader. Hade testet gjorts om hade jag ersatt 60-gradersvinkeln med en vinkel närmare 90 grader.De två referensvinklarna riggades på det vågräta planet och 20 mätvärden togs med mätaren monterad i mätskenan. Därefter vände jag på mätskenan och upprepade proceduren.Som test mättes referensvinklarna med endast GLM 80 utan mätskenan. Dessutom passade jag på att testa min Wixeykopia från Axminster.

Precis som vid avståndsmätningarna, redovisar jag endast en sammanfattning av mätvärdena:

Vid vinkelmätning på det vågräta horisontalplanet visade mätaren 0,0 grader alla mätningar (totalt 40 stycken, 20 i vardena riktning).Vid mätning på referensvinkeln som framräknat var 44,82 grader visade mätaren 44,8 grader vid varje mätning.Vid mätning på referensvinkeln som framräknat var 57,27 visade mätaren 57,2 grader vid 39 av mätningarna, 57,3 grader vid en.När samma vinklar mättes med endast lasermätaren utan skena blev värdena 0,0, 44,8 samt 57,2 både vid mätning med sidan och baksidan som referens.

Wixeykopian varierade runt +/- 0,1 grader vid mätning på samma vinklar.Slutligen lite allmän mätning i omgivningen. Då vardagsrummet står på tur för renovering har jag beräknat golvyta, väggyta samt tagit diverse mått med mätaren. Även öppna spisen fick sig en ordentlig uppmätning. Upplevde i dessa scenarion inga direkta problem. Det enda som irriterar är betraktningsvinkeln på skärmen då man ibland är tvungen att hålla mätaren högt upp för att kunna sikta över möbler och annat bråte.Försökte även mig på lite måttagning i trädgården. Detta fungerade utmärkt en mulen kväll men i fullt solsken är det svårt att hitta den röda pricken.

Generellt sett upplever jag laseravståndsmätaren som ett mätverktyg som passar bättre vid lagom långa avstånd. Att ta innermåtten i öppna spisen är definitivt lättare med en Talmeter. Att sikta rätt på avstånd över 20 meter är inte helt lätt.

Innankråm

Min nyfikenhet över det klickande ljudet fick mig att ta fram de små Torxmejslarna och försöka skruva itu laseravståndmätaren. Mätaren är konstruerad som så att optik, elektronik och batteri är monterat i en inre vagga som endast är skruvad i höljet med en skruv och i övrigt gummiupphängd. Blev dock inte klok på om vaggan fixeras när man monterar ihop höljet. Tyvärr lyckades jag inte lossa denna enda skruv och därmed inte kunna klura ut var klickande kom ifrån. Notera dock spolen som elektromekaniskt förflyttar något i anslutning till laserdioden. Notera att mätaren skruvades itu efter att alla tester slutförts.

matare2.jpgmatare3.jpgmatare4.jpgmatare5.jpg

Notera att USB-kontakten är ansluten med fyra ledare. Går det månne att aktivera ett serviceläge? Kanske bör gräva fram USB-analysatorn på jobbet?

Vid demontering kan man notera att linsöppningarna, USB-porten och membranet för tryckutjämning är punkter svaga för fuktinträngning. Just membranet påminde mig om att jag på något sätt ämnade testa temperaturområdet på mätaren. Ber att få återkomma med detta vid ett senare tillfälle.

Pris

I Sverige verkar priset på endast GLM 80 ligga runt 2100kr, med R 60 mätskena runt 2400kr. Gillar man svensk prispressad postorder går det att köpa endast mätaren för några hundralappar mindre. Sneglar man i stället utomlands, säg Tyskland, så går det att få loss GLM 80 utan skena för knappa 1500kr. Som referens kostar en Leica DISTO D3a uppemot 2700kr i Tyskland. Med andra ord är priset lägre än motsvarande produkt från Leica vilket inte är fel.

Fortsättning i nästa inlägg...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
petrho och 12 till
  • Laddar…
Slutsats

Slutbetyget då? Jag upplever GLM 80 som en mycket bra produkt. Saker som irriterar på mätaren är det korta intervallet på lutningssensorn, det höga knappljudet och det aningens för stora formatet. Ser man lutningssensorn som ett komplement för att hålla mätaren någorlunda i våg samt ta mindre exakta indirekta höjdmått fyller den verkligen sin funktion. Större förväntningar än så ska man inte ha på den. Har sneglat mycket på Leicas D3a men vill påstå att GLM 80 med råge uppfyller behoven för en aktiv hemmafixare.

Skenan? Ja just det, den kan man kasta. En lös skena kostar över 400kr och fyller ingen som helst funktion. Känslan är att Boschs utvecklingsavdelning haft idétorka och försökt kräma ur ett mervärde ur en existerande produkt. Resultatet är en mätskena som mer känns som en onödig och oanvändbar produkt från en lågprislada än ett användbart mätinstrument. Spara pengarna till något annat!

Uppdatering: Då jag tidigt i testet uppfattade den maximala mätbara lutningen till 60 grader utgick jag från denna begränsning genom hela testet. Man kan tycka att jag borde märkt att displayen visade större värden men jag var väldigt låst på maximalt 60 grader. Detta då 60 grader är maximal vinkel när man mäter med mätarens baksidan som referens.

Det nyfunna utökade mätintervallet påverkar slutbetyget på GLM 80 något i positiv bemärkelse. Den ersätter i mina ögon ändå inte ett vattenpass men funktionen blir mer komplett utan begränsning i mätintervallet. Slutbetyget på mätskenan R 60 påverkas inte alls. Det är enligt mig fortfarande en meningslös produkt.


Sist men absolut inte minst, tack Byggahus för förtroendet att testa Boschkittet!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Utförligt phl, tack!
 
Mikael_L
Hmmpff, nu känner jag pressen ... :x



Jag kommer upprepa exakt samma åsikt om några saker som phl skrev.
Ni får väl snart se vad. ;)

Tycker vi samma finns det all anledning att ta det igen, för att förtydliga att flera är av samma åsikt, anser jag.
 
Bra jobbat/skrivit phl! Städjes kan slänga sig i väggen!
 
Bra och välskriven test. Dock undrar jag om lutningsvinkeln på 60 grader. På min är den begränsningen endast om mätaren ligger med baksidan neråt. Ett ytterligare tryck på "vinkelknappen" och den mäter efter långsidan (upp till 90 grader)
 
petrho skrev:
Bra och välskriven test. Dock undrar jag om lutningsvinkeln på 60 grader. På min är den begränsningen endast om mätaren ligger med baksidan neråt. Ett ytterligare tryck på "vinkelknappen" och den mäter efter långsidan (upp till 90 grader)
Låter mycket märkligt, så upplevde inte jag det. Om så är fallet är det ju dumstrut på för min del då jag medvetet bara mätte vinklar upp till 60 grader. Ska verifiera det så fort jag kommer hem.
 
Enligt manualen verkar det onekligen som att begränsningen på 60 grader endast gäller vid montering i mätskenan samt när lutningssensorns används för indirekta höjdmätningar. Måste hem och testa :)
 
Mikael_L
I mätskeneläget mäter den 0-90°.
 
phl skrev:
Enligt manualen verkar det onekligen som att begränsningen på 60 grader endast gäller vid montering i mätskenan samt när lutningssensorns används för indirekta höjdmätningar. Måste hem och testa :)
Även utanför mätskenan mäter den 0-90 grader om den nyttjas på högkant
 
Det där måste som sagt undersökas, jag är helt säker på att mina mätvärden i skenan bottnade vid 60 grader. Pinsamt om det endast rör sig om ett handhavandefel eftersom denna begränsning ytterligare spär på min skepsis till mätskenan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.