Mikael_L
Jag tror att vi är oerhört väl utspridda i landet, med kinglolle uppe i jämtland ned till phl i skåne.
Jag och Mathias är kanske närmast varandra, med typ 10, 15 mil, gissar jag.

edit:
Men det finns ju postbilar överallt, t.o.m i Jämtland tror jag. ;)

Själv skulle jag nog vilja bytlåna min med någon som har en laseravståndsmätare av annat fabrikat, för att kunna ge lite åsikter i jämförelse med konkurrenter.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag tror att vi är oerhört väl utspridda i landet, med kinglolle uppe i jämtland ned till phl i skåne.
Jag och Mathias är kanske närmast varandra, med typ 10, 15 mil, gissar jag.

edit:
Men det finns ju postbilar överallt, t.o.m i Jämtland tror jag. ;)

Själv skulle jag nog vilja bytlåna min med någon som har en laseravståndsmätare av annat fabrikat, för att kunna ge lite åsikter i jämförelse med konkurrenter.
Hade du bott närmare kunde vi byt-testat med min Disto D3 som förvisso sedan länge är en utgången modell.
Att göra sådant via postverket känns inte optimalt plus att jag är lite orolig att det skulle komma en isbjörn förbi där uppe o käka upp min D3. ;)
 
ullberg
Min disto D2:a är väl lite underspecad om jag fattat det rätt, men om det är intressant kan jag avvara den i en vecka eller två för att få en jämförelse med Mikael_L, Lite beroende på var i Uppland kan den ev levereras personligen...

/U
 
Är det någon i Jämtland som vill jämföra med sin eller testa maskinen så lånar jag gärna ut maskinen eller hjälper till med något renoveringsprojekt och får input. Bara kul om någon verktygsnörd vill träffas eller umgås.

Har varit ute och testat några dagar nu och håller på att samla input för att skriva testet. Ska in till min handlare och jämföra lite också
 
Nu har jag själv köpt en sådan men blir inte klok på kalibreringen av lutningen. Man håller in "vinkelknappen" tills CAL1 dyker upp
lägger den plant på bordet och trycker på "mät". Får uppmaning att vrida den 180 grader. Trycker på "mät" men nu kommer det som jag inte förstår CAL3. 90 grader?? hur - får bara Error
 
Den vill att du ska ställa den på sidan, alltså flippa den 90 grader så som pilarna visar.

Därefter ber den dig i nästa steg att vrida den 180 grader ståendes på sidan. Därefter är kalibreringen klar

Detta är något jag tänkte/tänker ta upp i mitt test. Min uppfattning är att den kalibrerar korrekt. När man får error vid kalibrering är det oftast för man har råkat röra den eller trycka in knappen för hårt o den då rör sig av "eftersvängningarna"
 
Precis, men pilarna är inte helt tydliga i att man ska ställa den på långsidan. Det tog mig ett par gånger innan jag uppmärksammade det.

Dessutom behöver man ju en lasermätare till för att vara säker på att vrida den exakt 90-grader.... :D
 
mexitegel skrev:
Precis, men pilarna är inte helt tydliga i att man ska ställa den på långsidan. Det tog mig ett par gånger innan jag uppmärksammade det.

Dessutom behöver man ju en lasermätare till för att vara säker på att vrida den exakt 90-grader.... :D
Man sitter förstås i badkaret för att få horisontallinjen och duschstrålen fixar lodlinjen. Fast dom bilderna ur testet kommer jag bespara er....
 
MathiasS skrev:
Man sitter förstås i badkaret för att få horisontallinjen och duschstrålen fixar lodlinjen. Fast dom bilderna ur testet kommer jag bespara er....
Nej, vad du mäter på i badrummet ska nog inte publiceras här..... ;)
 
Se där, fler som inte förstod sig på de konstiga pilarna på mätaren när man kalibrerade den. Jag var tvungen att kolla i manualen för detta.
 
Bra, där är vi överens...:)
 
är det någon som vet vad det är som "klickar/kluckar" när man trycker på mät - det låter som en kamera nästan?
 
petrho skrev:
är det någon som vet vad det är som "klickar/kluckar" när man trycker på mät - det låter som en kamera nästan?
Klick-kluckar den? Just när det gäller laseravståndsmätare så har jag ett dunkelt förflutet inom konstruktion av dylika, och det borde inte behövas något klick-kluckande (rörliga delar) på en sådan här simpel mätare kan jag tycka. På direktmätande totalstationer (sådana där mätinstrument på trebenta stativ i grälla färger som används för att mäta in saker på byggen) har man ofta en gråkil som kan skjutas in i optiken om reflektionen från målet blir för stark och sensorn bottnar ur -ett slags solglasögon, alltså.

Avståndsmätning med laser är en ganska känslig process när man börjar komma ned på att mäta millimetrar så även om det är svårt att veta exakt hur bra varje individ mäter utan en bra testuppställning så kan man bilda sig en uppfattning om hur stor spridningen är mellan enheter om man har ett antal individer som man skjuter med mot samma mål och jämför. en bra test är att värma upp enheterna till "sommarvärme" och testa igen och så kyler man ned dem till "vinterkyla" och testar igen.

Kan säga att jag kört med en liknande mätare som den som testas här i rätt många år nu och jag tycker dom är kalas för avstånd längre än tumstocken klarar. För kortare avstånd än ett par meter så funkar en tumstock minst lika bra i de flesta fall.
 
Nog klickar den alltid. Låter lite som någon form av fokuseringsoptik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.