sblixten skrev:
Jag anser att det är "svensk kvalitet" på de fönstren jag köpte.
Nackdelen är att det kommer bli svårt/bökigt/dyrt att reklamera enstaka fönster om det skulle behövas. Jag har tagit det i beaktande, men inte funderat vidare på det.
För mig var det "grisen i säcken" som gällde angående utseende.
Jag hade lite andra prioriteringar varav de två högsta var:
-specialmått
-leverans inom 3 veckor
Vilken av deras modeller valde du? De har 3 olika om jag har förstått det rätt. Varför valde du just den modellen? Öppningsbara? Fasta? Om öppningsbara. Hur öppnas dina fönster? Fördelar/ nackdelar? och en massa fler frågor som jag inte kommer på nu..
 
Mina är alphaline 90 med 4-18-4-18-4 argongasfyllda kasetter.
Dreh-kipp öppning, vilket jag tycker är bättre än vridfönster så här långt.
Jag valde den modellen för att min referens valt den. Och de verkade gjort en diger research, vilket jag ville slippa.
 
sblixten skrev:
Mina är alphaline 90 med 4-18-4-18-4 argongasfyllda kasetter.
Dreh-kipp öppning, vilket jag tycker är bättre än vridfönster så här långt.
Jag valde den modellen för att min referens valt den. Och de verkade gjort en diger research, vilket jag ville slippa.
3-glas alltså? Vad är det för u-värde på dem? Dreh kipp är sådan som öppnas i överkant eller inåt väl? Hur är handtaget?
 
teamlundver skrev:
3-glas alltså? Vad är det för u-värde på dem? Dreh kipp är sådan som öppnas i överkant eller inåt väl? Hur är handtaget?
Det är 3-glas.
0,78 på hela konstruktionen/fönstret. 0,5 på glaset.
Ja, de öppnas i överkant eller inåt.
Handtag kan du välja fritt.
 
sblixten skrev:
Det är 3-glas.
0,78 på hela konstruktionen/fönstret. 0,5 på glaset.
Ja, de öppnas i överkant eller inåt.
Handtag kan du välja fritt.
grymt bra u-värde. Hur är det med kondens? Vi har funderat på att välja 2-glas just pga kondensrisken. Har du valt ventilation "i" fönstret eller har du löst det på annat sätt?

Ursäkta 100 frågor här men hittar man ngn med info så gäller det att bita sig fast ;)
 
teamlundver skrev:
grymt bra u-värde. Hur är det med kondens? Vi har funderat på att välja 2-glas just pga kondensrisken. Har du valt ventilation "i" fönstret eller har du löst det på annat sätt?

Ursäkta 100 frågor här men hittar man ngn med info så gäller det att bita sig fast ;)
Det blir ganska mycket kondens på utsidan denna perioden på året, förutom dagtid, då den försvinner.
I de beslag som sitter i fönstren(winkhaus) finns det något som heter microventilationaläge. Det öppnar fönstret så det blir en knapt synlig springa. Jag hoppas det skall kunna fungera att använda som tilluft annars blir det separat tilluftskanaler på något vis.
 
Valde samma fönster som sblixten och tycker att de fungerat bra. Har fått några kompletteringsleveranser vilket har varit ett irritationsmoment, men med tanke på priset så har det varit värt det. Allt är nu levererat och 2/3 monterat.

Kondensproblem? Jag ser det inte som ett problem utan som extra insynsskydd på morgonen :) Min fru säger därtill att jag alltid ler och påpekar att idag sparar vi pengar :)
 
blakkdukk skrev:
Valde samma fönster som sblixten och tycker att de fungerat bra. Har fått några kompletteringsleveranser vilket har varit ett irritationsmoment, men med tanke på priset så har det varit värt det. Allt är nu levererat och 2/3 monterat.

Kondensproblem? Jag ser det inte som ett problem utan som extra insynsskydd på morgonen :) Min fru säger därtill att jag alltid ler och påpekar att idag sparar vi pengar :)
du e rolig du :9

vad ska man med insynsskydd till? Här vill vi att grannarna ska se oss. Det är därför vi byter ut gamla 80cm breda fönster mot 200cm breda och jag lite glaspartier blir det ju oxå ;)

Eller så kanske vi gör det för att få in lite ljus i huset. hur var det nu? hrrmm ;)
 
hur tusan ber man om en offert från dem? Trycker man på offert kommer man ju bara tillbaka till fönstersidan..?
 
blakkdukk skrev:
Kondensproblem? Jag ser det inte som ett problem utan som extra insynsskydd på morgonen :) Min fru säger därtill att jag alltid ler och påpekar att idag sparar vi pengar :)
Det är väldigt underligt att man har fönster för att släppa in ljus och när de inte gör det fullt ut så känns det bra.
Jag känner precis samma sak. Kanske för att det är så kort tid om året och påminner mig om hur dåliga de gamla fönstren var där jag fick kondens i nederkant på insidan istället.
Dessutom kommer en skadad glaskassett vara lätt att upptäcka:cool:
 
sblixten skrev:
Det är väldigt underligt att man har fönster för att släppa in ljus och när de inte gör det fullt ut så känns det bra.
Jag känner precis samma sak. Kanske för att det är så kort tid om året och påminner mig om hur dåliga de gamla fönstren var där jag fick kondens i nederkant på insidan istället.
Dessutom kommer en skadad glaskassett vara lätt att upptäcka:cool:
Hur pass mkt kondens blir det då? Och under hur lång period?
 
teamlundver skrev:
Hur pass mkt kondens blir det då? Och under hur lång period?
Ungefär som på dessa(kanske lite mer): http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/165915-byta-barande-fonster-3.html
Eftersom det är ljust de tider jag är vaken under sensommaren och det bara är på natten när det är fuktigt ute, så ser jag det bara enstaka morgnar/kvällar under ca 2-3månader.
 
teamlundver skrev:
hur tusan ber man om en offert från dem? Trycker man på offert kommer man ju bara tillbaka till fönstersidan..?
Jag har bara varit i kontakt med dem via mail och telefon. Prova fonster@szachmat.gda.pl
Du kan skriva på svenska.
 
blakkdukk skrev:
Jag har bara varit i kontakt med dem via mail och telefon. Prova fonster@szachmat.gda.pl
Du kan skriva på svenska.
Nu har jag slängt iväg en förfrågan både på Alphaline och på Perfectline (vi har inte riktigt bestämt oss för vilken profil än).

Hur lång tid brukar de ta på sig att svara? jag är inte direkt den tålmodiga typen utan sitter redan och biter på naglarna.. :surprised:
 
Jag har fått svar!! Yey vad lite som kan göra ens dag :)

Har mailat tillbaka lite kompletteringsfrågor till Julia nu så får vi se vad hon säger. Fick även deras broschyr och såg att de även hade aluminium/trä fönster så ska ta ett snack med kompisen som håller på att byta sina sådana. Samfrakt kanske hade varit en idé? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.