Status
Inte öppen för fler kommentarer.
peternicklas
MBygga skrev:
Många på forumet blir ofta så extremt exalterade av varje litet nytt ämne och skall dra fram den absolut bästa lösningen på marknaden utan proportion till vad vi vill ha utfört. I detta fallet, att inomhus ladda ett par små MC-battereier ett par gånger under vintern kräver inte det allra bästa på marknaden utan min laddare för 179 kronor (se tidigare inlägg) gör jobbet helt tillfredställande vill jag påstå.
Endast det bästa är gott nog åt min LD och mina biler.;)
 
MBygga skrev:
Många på forumet blir ofta så extremt exalterade av varje litet nytt ämne och skall dra fram den absolut bästa lösningen på marknaden utan proportion till vad vi vill ha utfört. I detta fallet, att inomhus ladda ett par små MC-battereier ett par gånger under vintern kräver inte det allra bästa på marknaden utan min laddare för 179 kronor (se tidigare inlägg) gör jobbet helt tillfredställande vill jag påstå.
Att tex CTEK 5an hyllas är ju inte för att Ladda LD utan i första hand för att det är en bra laddare till tex bilen. Att man sedan då får en bra laddare för sin robot samtidigt är ju rena lotterivinsten.
Så har man ett helhetsperspektiv på situationen så är det troligtvis dumsnålt att köpa en dedikerad LD laddare.
 
MBygga skrev:
Problemet med din laddare är att den är avsedd för 20-70 Ah batterier vilket gör att den är för stark för de 5 Ah batterier vi har i klipparna.Därför behöver du en laddare som antingen bara är avsedd för mindre batterier, typ den jag har...
Ok, tack MBygga! Då har man en ursäkt att åka till Clas Ohlson då.
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Att tex CTEK 5an hyllas är ju inte för att Ladda LD utan i första hand för att det är en bra laddare till tex bilen. Att man sedan då får en bra laddare för sin robot samtidigt är ju rena lotterivinsten.
Så har man ett helhetsperspektiv på situationen så är det troligtvis dumsnålt att köpa en dedikerad LD laddare.
Om man inte redan har en fullt tillräcklig billaddare förstås :p
 
Prins Daniel skrev:
Då har man en ursäkt att åka till Clas Ohlson då.
Behöver man det?
 
  • Gilla
Bankeryd och 1 till
  • Laddar…
Kanstrup skrev:
Kollade upp vilken jag hade och det var zafir 45
[länk]
Den ska ju funka vad jag kan förstå?
YES, glöm bara inte att ställa den i MC mode.
 
Nimajneb skrev:
YES, glöm bara inte att ställa den i MC mode.
Nej då:) och sen ladda ett batteri i taget då?
 
Kanstrup skrev:
Nej då:) och sen ladda ett batteri i taget då?
Ja det är säkrast, för om de kanske är i olika bra kondition fungerar det inte så bra att parallellkoppla dem.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Kom å tänka på en grej nu när det snackas om olika laddare och att ta ut batterierna å lägga klipparen i kartongen. Batterierna behöver väl sitta kvar i klipparen för att den ska behålla minnet med tider m.m samt har det sagts att den "lär sig trädgården" det är väl nått som måste ligga i nått minne? Eller sitter det nått litet backup batteri på kretskortet för att hålla minnet vid liv?
 
Är det någon som vet om man har löst problemet med störandet av andras Robbotar?.
 
peternicklas
Bjutte skrev:
Är det någon som vet om man har löst problemet med störandet av andras Robbotar?.
De ska ha en lösning som väntar på att patentet ska gå igenom. Det är sagt att det ska gå att uppdatera de äldre genom att byta/uppdatera mjukvaran. Hoppas att det kommer ett svar snart.
 
  • Gilla
Bankeryd och 1 till
  • Laddar…
JS80 skrev:
Kom å tänka på en grej nu när det snackas om olika laddare och att ta ut batterierna å lägga klipparen i kartongen. Batterierna behöver väl sitta kvar i klipparen för att den ska behålla minnet med tider m.m samt har det sagts att den "lär sig trädgården" det är väl nått som måste ligga i nått minne? Eller sitter det nått litet backup batteri på kretskortet för att hålla minnet vid liv?
Min Landroid stod utan batteri i ett par dar förra veckan utan problem med minnet, men en hel vinter kan kanske vara lurigt. Men min erfarenhet av back up batterier i andra applikationer är att de inte är uppladdningsbara, så det borde inte spela roll.
 
JS80 skrev:
Kom å tänka på en grej nu när det snackas om olika laddare och att ta ut batterierna å lägga klipparen i kartongen. Batterierna behöver väl sitta kvar i klipparen för att den ska behålla minnet med tider m.m samt har det sagts att den "lär sig trädgården" det är väl nått som måste ligga i nått minne? Eller sitter det nått litet backup batteri på kretskortet för att hålla minnet vid liv?
Det kan ju vara så att den informationen sitter i ett Flashminne, alltså samma typ av minne som finns i varje USB-minnessticka. Det minnet klarar sig utan ström så länge det inte är aktivt dvs. så länge man inte gör några programmeringsändringar och därmed borde man kunna ta ur batteriet. Om det hade varit känsligt att ta ur batteriet borde det stå ganska tydligt i manualen. Och om nu minnet falerar är ju omprogrammeringen av tider mm. ganska snabbt gjord. Lära om trädgården gör den säkert också på några dagar.
 
Lära om trädgården gör den säkert också på några dagar.[/QUOTE]

Var har ni fått det i från att den lär sig trädgården? Den slumpar endast var den klipper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.