Status
Tråden går ej att kommentera.
Renblåsning med (lagom trycksatt) tryckluft kombinerat med en fuktad "mirakeltrasa" borde väl fungera om man är rädd att vatten ska krypa in där det inte borde.
 
hk1971j skrev:
Japp, dags att tacka min Landroid för denna säsong.

Summerat har den gjort sitt jobb utan större problem.

Man har lärt sig ett och annat via denna sida samt learn by doing.

Nu väntar en rejäl genomgång och tvätt sedan är det dags att
den vila.
Nja, mitt gräs växer fortfarande hyffsat mycket så ett tag till får Robban tjänstgöra. Däremot har mitt batteri sjangserat betänkligt på sista månaden (nu ca. 30 min gångtid o 45 min laddtid) så jag ringde supporten om det och kommer nu att få ett nytt batteri. Tipset är alltså att undersöka gång och laddtid noggrant innan maskinen blir ett år och enligt supporten är det bättre att reklamera redan nu i höst om man misstänker effektförsämring, för väntar man till våren kan Worx kanske hävda att man inte skött och underhållsladdat batteriet ordentligt t.ex.
 
Hej, jag har samma problem med försämrad batteritid, när jag kontaktade supporten bad dom mig mäta spänningen vid trafon i obelastat läge, vet någon vad det ska vara?
 
Eftersom så många verkar ha batteriproblem, kan det vara så att Worx har valt att stoppa in "startbatterier" som är mycket billigare än "truckbatterier"?
Ett startbatteri ska nog klara typ en säsong och därmed kunna passera garantitiden....

Spontant så känns ju rådet om att byta batteri nu på garantin smart och om det även behövs bytas efter nästa säsong så bör man kanske satsa på riktiga batterier.
 
peternicklas
Jean007 skrev:
Hej, jag har samma problem med försämrad batteritid, när jag kontaktade supporten bad dom mig mäta spänningen vid trafon i obelastat läge, vet någon vad det ska vara?
Den ska vara runt 32V min ligger på 32.2V.
 
Jean007 skrev:
Hej, jag har samma problem med försämrad batteritid, när jag kontaktade supporten bad dom mig mäta spänningen vid trafon i obelastat läge, vet någon vad det ska vara?
Mellan 31-32 V sisådär. Nu har jag fått mitt nya batteri och klipparen går som när den var ny igen. Lars på supporten hade ingen riktig förklaring till varför det dog så snabbt utan har själv ställt frågan till Worx. Fick i alla fall tipset att inte bara underhållsladda batteriet i vinter utan också att motionera det, dvs. dra ur det en del innan man laddar igen. Kan man göra genom att t.ex. palla upp klipparen inom en liten slinga och låta den köra en stund.
 
peternicklas
MBygga skrev:
. Fick i alla fall tipset att inte bara underhållsladda batteriet i vinter utan också att motionera det, dvs. dra ur det en del innan man laddar igen. Kan man göra genom att t.ex. palla upp klipparen inom en liten slinga och låta den köra en stund.
Det är därför som man köper en CTEK laddare så tar den hand om all skötsel av batteriet.
 
peternicklas skrev:
Det är därför som man köper en CTEK laddare så tar den hand om all skötsel av batteriet.
Ja, hade det funnits en 24 voltare hade det ju varit bästa lösningen. Med en 12V måste du plocka ur och isär batteriet för att kunna ladda varje batteri för sig, dvs både dyrt och krångligt.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
MBygga skrev:
Ja, hade det funnits en 24 voltare hade det ju varit bästa lösningen. Med en 12V måste du plocka ur och isär batteriet för att kunna ladda varje batteri för sig, dvs både dyrt och krångligt.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Finns 24v men kostar nog en slant
 
peternicklas
MBygga skrev:
Ja, hade det funnits en 24 voltare hade det ju varit bästa lösningen. Med en 12V måste du plocka ur och isär batteriet för att kunna ladda varje batteri för sig, dvs både dyrt och krångligt.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Jo det dinns flera 24V laddare men de är för kraftiga. Batteriet skruvar man av på några minuter. Uppe på batteriet sitter det kontakter till klipparen där den plockar ut 24V man det satt fler stift. Undrar om man kan plocka ut 12V på dessa? Glömde att titta när jag hade batteriet ute. http://www.tradera.com/ctek-mxs-5-0-batteriladdare-auktion_101101_165328212 Klarar både din bil och Landroiden.
 
peternicklas skrev:
Jo det dinns flera 24V laddare men de är för kraftiga. Batteriet skruvar man av på några minuter. Uppe på batteriet sitter det kontakter till klipparen där den plockar ut 24V man det satt fler stift. Undrar om man kan plocka ut 12V på dessa? Glömde att titta när jag hade batteriet ute. [länk] Klarar både din bil och Landroiden.
OK, borde väl lagt till "till rimligt pris", man får ju 2-3 uppsättningar nya bra batterier för priset av CTEK'en och då är den ju som sagt för stark dessutom (passar till 8 Ah och uppåt). Och nej, det är bara två stift som är aktiva och mellan dem har man 24V, så det blir till att skruva isär batteriet vilket i och för sig inte heller tar så lång stund men sedan behöver du i princip två CTEK'ar för att motionering och underhållsladdning skall fungera smidigt och utan tillsyn. Alla gör ju på det sätt man tycker är smidigast, själv har jag utrymme i mitt förråd/verkstad att låta den stå upp-pallad i laddaren så det blir enkelt och lätt att köra och ladda den med sin egen laddare någon gång i månaden.
 
peternicklas
MBygga skrev:
OK, borde väl lagt till "till rimligt pris", man får ju 2-3 uppsättningar nya bra batterier för priset av CTEK'en och då är den ju som sagt för stark dessutom (passar till 8 Ah och uppåt). Och nej, det är bara två stift som är aktiva och mellan dem har man 24V, så det blir till att skruva isär batteriet vilket i och för sig inte heller tar så lång stund men sedan behöver du i princip två CTEK'ar för att motionering och underhållsladdning skall fungera smidigt och utan tillsyn. Alla gör ju på det sätt man tycker är smidigast, själv har jag utrymme i mitt förråd/verkstad att låta den stå upp-pallad i laddaren så det blir enkelt och lätt att köra och ladda den med sin egen laddare någon gång i månaden.
Denna laddaren har 2 läge där ett är för MC batteri vilket passar bra för Landroidens batteri men man får ta ett i taget.
 
MBygga skrev:
Mellan 31-32 V sisådär. Nu har jag fått mitt nya batteri och klipparen går som när den var ny igen. Lars på supporten hade ingen riktig förklaring till varför det dog så snabbt utan har själv ställt frågan till Worx. Fick i alla fall tipset att inte bara underhållsladda batteriet i vinter utan också att motionera det, dvs. dra ur det en del innan man laddar igen. Kan man göra genom att t.ex. palla upp klipparen inom en liten slinga och låta den köra en stund.
Måste lägga till att Worx supporten fungerar fantastiskt bra(y), inget krångel, inget knussel utan oerhört snabb service. Fick mitt nya batteri tre dagar efter vi var överens om att det är det som var problemet. Innan dess en enkel spänningsmätning för att "gaffla" in problemet.
 
  • Gilla
Hilles
  • Laddar…
MBygga skrev:
Måste lägga till att Worx supporten fungerar fantastiskt bra(y), inget krångel, inget knussel utan oerhört snabb service. Fick mitt nya batteri tre dagar efter vi var överens om att det är det som var problemet. Innan dess en enkel spänningsmätning för att "gaffla" in problemet.
Har oxå bara gott att säga om supporten, ringde dem igår för att jag tycker att drifttiden har försämrats och att min laddare börjar föra väsen (Triac tjut) de skickar en ny laddare till att börja med och hjälper inte det så kommer ett nytt batteri oxå.

Fick oxå ett tips om framhjulen, som jag tycker rullar trögt (de är lagrade på kullager), plockar man av navkapslarna och borrar upp plastbrickorna med 8 mm borr så skall de snurra bättre, jag plockade av navkapslarna och gav axeln en lusing med en hammare, och nu snurrar de lätt UTAN att behöva borra upp något, det verkar som låsbrickan som håller hjulet på plats har slagits in för långt så att det bromsar hjulet-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.