Status
Tråden går ej att kommentera.
Nimajneb skrev:
Med dom pengarna är det väl bättre att skaffa en CTEK billaddare istället. Den jag har har en omställning mellan bil o MC batteri och jag betalade mindre än vad denna kostar.
Har en blå CTEK laddare jag använt till mina motorcyklar och bil. Ca 3 år gammal. (minns inte beteckning) men det låter ju som det kan funka. I sådana fall är det bara till att plocka ur batterierna, rengöra klipparn och återställa den till nyskick, sen packa ner den i originalkartong. Då blir det ju minst lika kul att packa upp den till våren som det var att packa upp första gången!:p
 
Nimajneb skrev:
Med dom pengarna är det väl bättre att skaffa en CTEK billaddare istället. Den jag har har en omställning mellan bil o MC batteri och jag betalade mindre än vad denna kostar.
Vilken CTEK laddare skall man köra på om man vill ha en kombinerad för båda LD:n och bilen ?
 
M@ZE skrev:
Vilken CTEK laddare skall man köra på om man vill ha en kombinerad för båda LD:n och bilen ?
Tex universialladdaren MXS 5.0 borde fungera utmärkt då den laddar med 0,8 resp 5A beroende på batteristorleken 1,2Ah-110Ah.
Du kan titta på den på CTEKs hemsida http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS 5.0 och googla runt för bästa pris.
Min ser likadan ut så det är nog en sådan jag har själv och jag laddar moppe, MC,åkklippare och bilar med den. Det är inte världens snabbaste laddare om bil batteriet är tomt men o andra sidan kostar det inte heller skjortan.
 
peternicklas
M@ZE skrev:
Vilken CTEK laddare skall man köra på om man vill ha en kombinerad för båda LD:n och bilen ?
CTEK MXS 5,0 eller en Zafir 45 borde fungera. Har båda så det blir en av dessa jag kommer att använda. Zafir 45 tar Jula 499:- för men den har inte samma funktioner som MXS 5.0 när det gäller underhåll och förebyggande av batteriet. MXS 5.0 skulle jag rek. om man inte har någon innan. Finns lite bra tillbehör till CTEK, bl.a. ett fäste så kablarna kan sitta permanent i bilen. Ctek2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
M@ZE skrev:
Vilken CTEK laddare skall man köra på om man vill ha en kombinerad för båda LD:n och bilen ?
CTEK är bra men det finns likvärdiga till betydligt bättre pris, t.ex. denna Cotech för 299:- på Clas Ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech/Pr364818000 och då får man med kablar för fast installation i bilen.
uploadfromtaptalk1347788385365.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Redigerat:
Jag köpte min CTEK laddare för många år sedan hos http://www.ofe.se/kopsalj/kopsalj.html
Ingen Fancy webshop bra mailkontakt iaf då jag handlade.

Ser att dom nu tar 515sek för CTEK 5an så det får man nog anse vara ett bra pris och ett mycket bättre köp än några suspekta Kinaladdare.
 
peternicklas
MBygga skrev:
CTEK är bra men det finns likvärdiga till betydligt bättre pris, t.ex. denna Cotech för 299:- på Clas Ohlsson [länk] och då får man med kablar för fast installation i bilen.
[bild]

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Säkert en bra laddare men de saknar vissa viktiga saker som CTEK har.
 
peternicklas skrev:
Säkert en bra laddare men de saknar vissa viktiga saker som CTEK har.
Fattar inte alls det här, så tacksam för hjälp. Har en sådan här batteriladdare i förrådet: http://www.nymix.se/product/2991.html (Heter Pro User CBC4, köpt på Jula för ett par år sedan. Med tanke på att den heter "Pro User" så måste den ju vara riktigt, riktigt, riktigt bra!) Funkar för detta ändamålet?


Edit: Det där med "riktigt, riktigt, riktigt bra" var ironi förstås. Om nu någon missade det.
 
peternicklas
Prins Daniel skrev:
Fattar inte alls det här, så tacksam för hjälp. Har en sådan här batteriladdare i förrådet: [länk] (Heter Pro User CBC4, köpt på Jula för ett par år sedan. Med tanke på att den heter "Pro User" så måste den ju vara riktigt, riktigt, riktigt bra!) Funkar för detta ändamålet?


Edit: Det där med "riktigt, riktigt, riktigt bra" var ironi förstås. Om nu någon missade det.
Den som du har är en vanlig klassisk laddare. Funkar bra för batteri som är lösa eller i gamla bilar utan elektronik.
http://www.ctek.com/se/sv/page/whycharge Här finns lite mer generell info samt även lite om varför CTEK är så mycket bättre.
 
peternicklas skrev:
[länk] Här finns lite mer generell info samt även lite om varför CTEK är så mycket bättre.
Jag har ingen aning om ifall CTEK "är så mycket bättre" men adressen får mig i varje fall att fundera på om infon är helt objektiv...;)
 
peternicklas
Alfredo skrev:
Jag har ingen aning om ifall CTEK "är så mycket bättre" men adressen får mig i varje fall att fundera på om infon är helt objektiv...;)
Jag skre v"CTEK är så mycket bättre" för det är ju deras sida och de måste prata bra om sina produkter. Dock så hade jag ett batteri på en nyare bil som började tappa kraft. Köpte en CTEK och efter 1 månad så var batteriet mycket bättre. Finns även att antal husbilleverantörer som installerar dessa som standrard. Kostar en liten slant men ett nytt batteri kostar c:a 3 gånger mer. Särkilt utsatta batteri är de som sitter i bilar med många start och stopp samt korta körsräckor. Använder CTEK i alla (2) bilar som vi har. Finns väl inget tråkigare att komma ut och ska iväg och batteriet är tomt.
http://www.ctek.com/sradmin/ARCHIVE/Support/Battery_Knowledge/Folder_Battery_Knowledge_SV.pdf
 
En laddare som flera rekommenderat och som är riktigt bra är CTEK MXS 5,0.
Den har bl.a. en rekonditioneringsfunktion som jag haft stor nytta av vid ett antal tillfällen. Jag har "skrämt igång några gamla "nästan stendöda" batterier med hjälp av den. De blir ju inte som nya, men kan överleva en säsong till...
 
Med tanke på den entydiga hyllningen till CTEK laddare så kan nog grabbarna uppe i Oskarshamn räkna med många beställningar i veckan :) tveksamt om lagret räcker.
 
Nimajneb skrev:
Jag köpte min CTEK laddare för många år sedan hos [länk]
Ingen Fancy webshop bra mailkontakt iaf då jag handlade.

Ser att dom nu tar 515sek för CTEK 5an så det får man nog anse vara ett bra pris och ett mycket bättre köp än några suspekta Kinaladdare.
Många på forumet blir ofta så extremt exalterade av varje litet nytt ämne och skall dra fram den absolut bästa lösningen på marknaden utan proportion till vad vi vill ha utfört. I detta fallet, att inomhus ladda ett par små MC-battereier ett par gånger under vintern kräver inte det allra bästa på marknaden utan min laddare för 179 kronor (se tidigare inlägg) gör jobbet helt tillfredställande vill jag påstå.
 
  • Gilla
Kalmaj
  • Laddar…
Prins Daniel skrev:
Fattar inte alls det här, så tacksam för hjälp. Har en sådan här batteriladdare i förrådet: [länk] (Heter Pro User CBC4, köpt på Jula för ett par år sedan. Med tanke på att den heter "Pro User" så måste den ju vara riktigt, riktigt, riktigt bra!) Funkar för detta ändamålet?


Edit: Det där med "riktigt, riktigt, riktigt bra" var ironi förstås. Om nu någon missade det.
Problemet med din laddare är att den är avsedd för 20-70 Ah batterier vilket gör att den är för stark för de 5 Ah batterier vi har i klipparna.Därför behöver du en laddare som antingen bara är avsedd för mindre batterier, typ den jag har, eller en som klarar "alla" typer av batterier, såsom CTEK eller liknande t.ex. Cotech.
 
  • Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.