Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu har jag haft min automover 220 i fem månader och om en månad är det väl dags för vinterförvaring. Ingen kniv har gått av, jag har bytt knivarna två gånger för att hålla skärpan uppe. Den har klippt 8 timmar per dygn och gräsmattan är finare än den någonsin har varit. Den har aldrig krånglat, en gång har jag hittat den stående mitt på gräsmattan med felkoden "klipparen lyft" oklart vad som hade hänt :)

Vi har varit hemifrån i två veckor och gräsmattan var lika fin som när vi åkte, utan tvekan den bästa prylinvestering jag någonsin har gjort :)
 
  • Gilla
theon och 2 till
  • Laddar…
zoom skrev:
Nu har jag haft min automover 220 i fem månader och om en månad är det väl dags för vinterförvaring. Ingen kniv har gått av, jag har bytt knivarna två gånger för att hålla skärpan uppe. Den har klippt 8 timmar per dygn och gräsmattan är finare än den någonsin har varit. Den har aldrig krånglat, en gång har jag hittat den stående mitt på gräsmattan med felkoden "klipparen lyft" oklart vad som hade hänt :)

Vi har varit hemifrån i två veckor och gräsmattan var lika fin som när vi åkte, utan tvekan den bästa prylinvestering jag någonsin har gjort :)
Mycket grattis! Ja, det är en grymt bra investering. Speciellt om man får en så felfri gång som ni har fått!

Antar att det är 8 timmar timer-inställd och inte verkliga 8 timmar som knivarna är i gräset? Hur många kvadratmeter har ni?
 
Gatubarn1 skrev:
Hej hej!
Min kära granne har flyttat och jag fick hans gamla Automower från 2001. Han trodde den funkar som den ska men transformatorn är paj och den har legat i hans garage i några år. Så min fråga är: Är det värt pengarna att försöka få igång den? Vad kan det kosta? Det jag behöver är En ny transformator, Slinga, nya knivar och ev. nytt batteri! Är det något mer man behöver? Har apparaten och Laddstationen.. Finns det billiga reservdelar någonstans(kopior eller orgianl)?
tacksam för lite hjälp!
MVH Per B
Jag tror att du bör vara villig att fixa en hel del själv för att kunna få någon ekonomi i att "skrämma igång" en G1:a. En transformator borde kunna köpas separat om det inte går att få tag på från någon ÅF (GPL har bra sortiment, men jag kan inte se någon trafo), slingkabeln är kanske densamma som för nuvarande Automower (kostar omkring 4-5 kr/m) och batteri finns hos GPL (kostar ca 1200 kr). Knivarna till en G1:a är inte billiga, så räkna med 4-5000 för att gå igång den. Tveksamt om jag skulle ge mig på det.
 
Var nere på husqvarna Center och fick ladda upp den där.. den verkade funka bra! Köpte en transformator för 680kr. sen ska jag beställa slingkabel och knivar från ebay tänkte jag. och även om min G1 skulle tacka för sig så borde man väll kunna använda slingan till en framtida automower med? angående märlor?! Finns det inget billigare alternativ en orginalplastmärlorna?
 
S
Gatubarn1 skrev:
Var nere på husqvarna Center och fick ladda upp den där.. den verkade funka bra! Köpte en transformator för 680kr. sen ska jag beställa slingkabel och knivar från ebay tänkte jag. och även om min G1 skulle tacka för sig så borde man väll kunna använda slingan till en framtida automower med? angående märlor?! Finns det inget billigare alternativ en orginalplastmärlorna?
Du kan ju alltid gräva ner den. Använde själv en barkspade vilket funkade hur bra som helst betydligt bättre än att använda motorsåg som jag testade först.
 
Pepparkaka skrev:
Jag tror att du bör vara villig att fixa en hel del själv för att kunna få någon ekonomi i att "skrämma igång" en G1:a. En transformator borde kunna köpas separat om det inte går att få tag på från någon ÅF (GPL har bra sortiment, men jag kan inte se någon trafo), slingkabeln är kanske densamma som för nuvarande Automower (kostar omkring 4-5 kr/m) och batteri finns hos GPL (kostar ca 1200 kr). Knivarna till en G1:a är inte billiga, så räkna med 4-5000 för att gå igång den. Tveksamt om jag skulle ge mig på det.
Köp en mycket billigare kabel på Elfa. Det är inte så viktigt med uv-beständigheten då den ganska snart ligger under gräset. Spikar behövs inte, använd spade och skär snett nedåt. Transformator är ju rätt lätt att fixa. Jag skulle nog sänka omkostnaden ett par tusen, men det hänger på hur mycket du vill göra själv...
 
Du kan ju köpa en billig cirkelsåg och köra spår med.
Men räkna med att du får slänga den sedan!
 
Skulle det inte funka lika bra med en kort kökskniv? Sedan borde man ha en pinne med ögla i toppen, trär kabeln genom öglan, drar pinnen i skåran man skurit och matar ut kabeln nere i skåran.
Har sett att man gör så när man monterar gummilister runt bilrutor.

Bara en idé.
 
Gudahov skrev:
Mycket grattis! Ja, det är en grymt bra investering. Speciellt om man får en så felfri gång som ni har fått!

Antar att det är 8 timmar timer-inställd och inte verkliga 8 timmar som knivarna är i gräset? Hur många kvadratmeter har ni?
Ja, den har verkligen funkar bra !

Den har haft timerinställning att gå 8-12 samt 20-23.59

Jag tror att vi har ca 1000 m2
 
Hej
Inför nästa sommar ge mig råd skall jag köpa en Kinesisk Husqvarna eller någon annan Kina-byggd modell. Finns ju hur många modeller som helst nu och förmodligen ännu fler sommaren 2013.
 
hkp skrev:
Hej
Inför nästa sommar ge mig råd skall jag köpa en Kinesisk Husqvarna eller någon annan Kina-byggd modell. Finns ju hur många modeller som helst nu och förmodligen ännu fler sommaren 2013.
Allt hänger på vilka behov du har. Tomtstorlek, sluttning, komplexitet, osv. Men börja med att läsa in dig själv först, kom fram med ett eget förslag och beskriv sedan argumentationen här, så får du bättre hjälp...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
  • Gilla
hkp
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Allt hänger på vilka behov du har. Tomtstorlek, sluttning, komplexitet, osv. Men börja med att läsa in dig själv först, kom fram med ett eget förslag och beskriv sedan argumentationen här, så får du bättre hjälp...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Tyvärr har jag en "extremtädgård" som har dömts ut av 5-6 installatörer. Har till och med fått ge upp att klippa den med handgräsklippare, stigas bästa motorgräsklippare och en av de bästa åkgräsklipparna på¨markanden. Är det guidkabeln som är hemligheten?
Behov=kort gräs
 
hkp skrev:
Tyvärr har jag en "extremtädgård" som har dömts ut av 5-6 installatörer. Har till och med fått ge upp att klippa den med handgräsklippare, stigas bästa motorgräsklippare och en av de bästa åkgräsklipparna på¨markanden. Är det guidkabeln som är hemligheten?
Behov=kort gräs
Vad är "extremt" med gräsmattan? Lutar den mycket?
 
hkp skrev:
Hej
Inför nästa sommar ge mig råd skall jag köpa en Kinesisk Husqvarna eller någon annan Kina-byggd modell. Finns ju hur många modeller som helst nu och förmodligen ännu fler sommaren 2013.
Varför inte bygga din egen nu under vintern?
http://www.facebook.com/groups/319588508137220/
 
hkp skrev:
Tyvärr har jag en "extremtädgård" som har dömts ut av 5-6 installatörer. Har till och med fått ge upp att klippa den med handgräsklippare, stigas bästa motorgräsklippare och en av de bästa åkgräsklipparna på¨markanden. Är det guidkabeln som är hemligheten?
Behov=kort gräs
Guiden löser bara att få klipparen till rätt del av gräsmattan (alla delar) och tillbaka igen, inte helt oviktigt. Har man kraftig slänt längst med begränsningen (som jag har) Så måste man i praktiken har minst en guide.

Jag misstänker (med den begränsade information du lämnat) att du skulle behöva minst en HQ 230ACX. Denna har kraftigare mönster i däcken och dubbla guider. Har själv en 220AC med 230ACXs däck, just av denna anledning.

Men en extremt tomt kan ju även ha stenar, stubbar mm. Jag slog ned en pinne vid alla dessa i början och sedan åtgärdar jag dem en efter en. Har inte så många kvar nu efter två år...

Min klippare går även på rent berg. Här är lösningen antingen att hitta bra sprickor att följa, eller att skära nya spår med diamantklinga. Kraftig lutning på hårt underlag skall undvikas. Därför får man ibland anpassa trädgården lite grann, eller göra öar på bergskanter (som jag har).

Så länge man inte klipper för kort, så klarar man av mycket ojämnheter. Dessa planar man sedan ut med toppdress för att kunna sänka klipphöjden.

Men viktigast är att inte gräsmattan slantar ifrån begränsningskabeln. Jag får varje vår fylla ut lite i kanten av gräsmattan då jag har diken utanför delar av tomten och jord rör på sig...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.