GK100 skrev:
Vad är det för likriktare i den, av selentyp? Fyrtiotalet är ju lite tidigt för kiseleran.
ja, det borde vara selen, det såg ut som en ganska stor klump!
 
besökte ett gammalt bergrum från kalla kriget igår, till min förvåning brummade det från trafon där inne, och en lite modernare central var spänningssatt! det var ordentligt blött i centralen, och stället står helt öppet, rätt farligt alltså..

lite bilder:
DSC00078.jpg
DSC00076.jpg
DSC00074.jpg
th_MOV00079.jpg

sitter ett värmeelement inuti centralskåpet, så jag stängde dörren efter mig så förhoppningsvis torkar det ur, skrev en liten lapp med en uppmaning att stänga centraldörren och absolut inte pilla på nåt elektriskt där inne..
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
electrocuted skrev:
ja, det borde vara selen, det såg ut som en ganska stor klump!
Inte så stort att det var en kvicksilverlikriktare?
 
Nätaggregat till elektroniska prylar har ofta återkopplingen utförd med diskreta komponenter. Genom att byta ett eller ett par motstånd kan man ändra utspänningen. Genom att på så vis ändra spänningen till 13,8V kan man få en riktigt bra batteriladdare. Jag har gjort det med ett spänningsaggregat till en gammal stationär PC. Eftersom hela effekten tas ut från tolvvoltslindningen så blir transformatorn ganska varm. Den må ladda batteriet bra, men jag skulle inte lämna den utan tillsyn var som helst.

Erik
 
Sidospår: Jag hade 3st switchade datornätaggregat på 5V 40A, från 70-talet (!!) med sense-ingångar och trimbar utspänning. Dessa seriekopplade jag (med en backspänningsskyddande diod över varje agg). Det var riktigt bra som snabbladdare för batterier och viss hjälpstart (fast jag tror att de stannade så fort det gick över 40A). Tyvärr så flög det in en större insekt in i ett av aggen när de var igång, det blixtrade till rätt rejält och sen tröttnade det agget på att fungera :(
 
DSC00156 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En typisk okunnig hemmapulare har varit i farten och är stolt över sitt arbete.

Han är väldigt stolt över att han har en ringmatning på sin eldragning.

Det blir ju roligt att försöka sig på en felsökning på det i framtiden.

Stackars de som köper den bostaden senare, det blir till att riva ut hela elinstallationen och göra om den.
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Lazyman skrev:
[bild]

En typisk okunnig hemmapulare har varit i farten och är stolt över sitt arbete.

Han är väldigt stolt över att han har en ringmatning på sin eldragning.

Det blir ju roligt att försöka sig på en felsökning på det i framtiden.

Stackars de som köper den bostaden senare, det blir till att riva ut hela elinstallationen och göra om den.
Länk till tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/200119-min-elinstallation.html
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Detta system ser till att det alltid finns spänning överallt,pajar en säkring matar det från en annan
om jag inte har missat nåt
 
Vår elektriker påstod ju att elen i vårt hus var det värsta han sett någonsin (nu har vi precis köpt och all el ska dras om). Kablar som ska gå till ett rum som angränsar till elskåpet går först igenom hela huset, utom en vända innan de går tillbaka igen.. Hela bottenvåningen får ström av 2 kablar. Någon kabel slutade i trädgården - i jorden..

Hemmagjort från 50-talet då huset byggdes och fram till idag då en elektriker äntligen får syn på eländet :0)
 
Är det så illa vill vi gärna se lite bilder på eländet också ;)
 
  • Gilla
yxis och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Elkludde skrev:
Detta system ser till att det alltid finns spänning överallt,pajar en säkring matar det från en annan
om jag inte har missat nåt
Jag tror inte systemet med ringmatning behöver vara dåligt på något vis.
Att t.ex. tillse att utlösningsvillkoret är uppfyllt är inga större problem, det är ju bara att räkna på två parallellkopplade säkringar istället.
Sen blir det väl halva spänningsfallet i den färdiga anläggningen, och det går åt mindre koppar.

Men visst måste både synsätt och tumregler förändras, men med rätt tänk så tror jag som sagt att det inte finns några allvarliga inbyggda problem med installationssättet.
 
Ibland diskuteras en del konstigare felfall vid ringmatning.
Brott på ett ben på nollan ger överlast på det kvarvarande benet. Endålig vidarkoppling i ett vägguttag kan t.ex. ge det. Det är inte helt enkelt att hitta sådana fel med kontinutetsprovning.
 
Mikael_L
Sedär sedär, så fel jag kan ha ... :cool:
 
Jag kanske är trött men jag ser inte ringmatningen som ny syftar till?
Är det de två slangarna mellan dosorna till höger ni menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.