3 281 636 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Jag har laddat min rakapparat på samma sätt, när jag hade glömt sladden hemma och var ute på resa.prototypen skrev:
För övrigt går det utmärkt att ladda bilbatteriet med en diod och lampa i serie med 220V
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 537 inlägg
Fy, tänk på att det finns folk här anammar alla idéer, bra som dåliga
Om nån faktiskt anammar bilbatteriidén så tänk på att lossa BÅDE jord och plus från bilens el, så inte hela bilkarossen blir strömförande.
Jag har kanske berättat det förr men vid ett tillfälle så råkade jag ut för att ha knappt några apparatsladdar (sådan som finns på bilden) och inga förgreningsdosor för att köra vanliga 230V-grejer i ett 19"-rack. I racket satt det dock felbeställd/fellevererad uttagslist för amerikanska jordade uttag, och dessutom apparatsladdar med amerikansk stickpropp. Jag skruvade loss USA-stickproppen på kabeln som kom ut från uttagslisten i racket, stack in de snyggt trådskyddförsedda ledarna i hålen på en schuko-apparatkabel, lindade på rikligt med eltejp och löste på så vis problemet. (Det kördes på en plats där inte mängder av el-okunniga huserade, i princip alla på den platsen var åtminstone nån slags tekniker). Senare fick jag höra att den där uttagslisten hade blivit rätt varm, det var visst inte bara ett rejält klickljud i rackets strömbrytare utan en kontaktor i listen, avsedd för 120V som jag matade in 230V på
Uttagslisten och framförallt hela racket var dock av metall så det var väl inte direkt nån större brandfara...
Jag har kanske berättat det förr men vid ett tillfälle så råkade jag ut för att ha knappt några apparatsladdar (sådan som finns på bilden) och inga förgreningsdosor för att köra vanliga 230V-grejer i ett 19"-rack. I racket satt det dock felbeställd/fellevererad uttagslist för amerikanska jordade uttag, och dessutom apparatsladdar med amerikansk stickpropp. Jag skruvade loss USA-stickproppen på kabeln som kom ut från uttagslisten i racket, stack in de snyggt trådskyddförsedda ledarna i hålen på en schuko-apparatkabel, lindade på rikligt med eltejp och löste på så vis problemet. (Det kördes på en plats där inte mängder av el-okunniga huserade, i princip alla på den platsen var åtminstone nån slags tekniker). Senare fick jag höra att den där uttagslisten hade blivit rätt varm, det var visst inte bara ett rejält klickljud i rackets strömbrytare utan en kontaktor i listen, avsedd för 120V som jag matade in 230V på
Uttagslisten och framförallt hela racket var dock av metall så det var väl inte direkt nån större brandfara...
Jag som tyckte att jag var lagom oseriös när jag tog ett HP nätaggregat till en gammal bläckstråleskrivare, specat till säkert nära 20V, klippte sladden och tvinnade på bilbatteriet som laddare för ett par år sen. Det var nog för övrigt det mest användbara jag gjort med den obligatoriska skrivaren som man inte kunde avstå i hem-pc-paketet i slutet av 90-talet
Dioden lär väl vara stark nog att tåla lampans startström. Lampan kan nog gärna vara den starkaste man har, så länge man har koll så att man inte överladdar batteriet så lär kopplingen ändå ge klart lägre ström än vad bilbatteriet kan ta emot.Mikael_L skrev:
Det går för övrigt faktiskt att använda lampor på ett mer seriöst sätt för att ladda batterier. Om man laddar t.ex. NiCd/NiMh som ska ha konstantström, och kör laddning från urladdat tillstånd med timer (eller äggklocka/väckarklocka) så kan man ha glödlampa (enklast på primäsidan, tror jag) i serie med en enkel nättrafo + likriktare som laddare. Glödlampor funkar i stort sett som en konstantströmgenerator
Det spelar nog ingen större roll. Det ska bara hålla några timmar. Däremot, ska nog dioden ha plastlåda, eftersom de oftast går sönder med avbrott. Metallkåporna brukar oftast rasa med kortslutning, vilket ger lite sämre batteriladdning.Mikael_L skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Jodå jag var ensam i en offentlig lokal där både barn, gamla och alla andra har tillträde.ichigo skrev:
Sedan om laddning av batterier.
En 1N4007 likriktardiod, troligen hela världens vanligaste likriktardiod tål 1A, under en halvperiod (10ms) tål den 400A
Den tål 1000V i backriktningen
Dioden är ca 3 mm i diameter och 7 mm lång, sedan är det en tråd åt vardera hållet.
Jag har väl ca 4500 stycken om någon behöver.
Protte
1N400*, får man nog skriva då. Där sista siffran står för vilken spänning den klarar...
Då blir det nog världens vanligaste likriktardiod.
Men småsignaldioden 1N4148 är ju också grymt vanlig, men tål väl bara några tiotal mA ...?
Och vet man inget om'et, utan bara tycker diod som diod, så kommer det bli som det blir när man kör en halv A genom den. Dessutom överbelastar den med för hög backspänning.
Nåväl. Egentligen tror jag ingen kopplar ihop en sådan batteriladdare utan att ha lite fundamentala kunskaper om detta. *ler*
Förövrigt har jag också laddat bilbatterier med något konstansspänningsaggregat på alldeles för hög spänning. Kan det varit 24V? troligen ...
Väl medveten om att det är strömkapaciteten i aggregatet som brister, dvs bilbatteriet kommer sluka så mycket laddström att utspänningen och strömmen möts i någon lämplig "arbetspunkt" på säg 13V och någon ampere mer än aggregatet var specat till.
En viss oro att förstöra nätagget hade jag, eller åtminstone blåsa en säkring. Jag var dock aldrig orolig för batteriet.
*protte, jag meddelar när jag behöver några dioder ... *ler*
Då blir det nog världens vanligaste likriktardiod.
Men småsignaldioden 1N4148 är ju också grymt vanlig, men tål väl bara några tiotal mA ...?
Och vet man inget om'et, utan bara tycker diod som diod, så kommer det bli som det blir när man kör en halv A genom den. Dessutom överbelastar den med för hög backspänning.
Nåväl. Egentligen tror jag ingen kopplar ihop en sådan batteriladdare utan att ha lite fundamentala kunskaper om detta. *ler*
Förövrigt har jag också laddat bilbatterier med något konstansspänningsaggregat på alldeles för hög spänning. Kan det varit 24V? troligen ...
Väl medveten om att det är strömkapaciteten i aggregatet som brister, dvs bilbatteriet kommer sluka så mycket laddström att utspänningen och strömmen möts i någon lämplig "arbetspunkt" på säg 13V och någon ampere mer än aggregatet var specat till.
En viss oro att förstöra nätagget hade jag, eller åtminstone blåsa en säkring. Jag var dock aldrig orolig för batteriet.
*protte, jag meddelar när jag behöver några dioder ... *ler*
Min erfarenhet är att även plastdioder ofta blir kortslutna vid överbelastning, om de inte överbelastas helt galet mycket.
Vad gäller glödlampan v.s. diodens strömtålighet så kan man gott ta en lampa på drygt 400W. Vid full spänning ger det knappt 2A ström men med endast ena halvperioden igång så blir det bara halva strömmen i genomsnitt. (Dioden tål ju som 400A toppström, den tål mig veterligen också 2A med ca 50% duty-cycle).
En kortsluten diod torde vara rätt ofarligt, det som händer då är dels att det går en ampere växelström genom batteriet och dels matar batteriet några milliampere likström ut mot elnätet. Om dioden pajar så kommer kopplingen sakta ladda ur batteriet.
Det farliga är ändå att det inte är galvaniskt skiljt...
Vad gäller glödlampan v.s. diodens strömtålighet så kan man gott ta en lampa på drygt 400W. Vid full spänning ger det knappt 2A ström men med endast ena halvperioden igång så blir det bara halva strömmen i genomsnitt. (Dioden tål ju som 400A toppström, den tål mig veterligen också 2A med ca 50% duty-cycle).
En kortsluten diod torde vara rätt ofarligt, det som händer då är dels att det går en ampere växelström genom batteriet och dels matar batteriet några milliampere likström ut mot elnätet. Om dioden pajar så kommer kopplingen sakta ladda ur batteriet.
Det farliga är ändå att det inte är galvaniskt skiljt...
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
har en clas ohlsson katalog från 40-talet, i den finns det en sån batteriladdningsanordning, den skruvas in i en säkringshållare, och man slår på belysningen som den säkringen betjänar så laddas batteriet.