3 281 651 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Skövde C idag. Första bilden föreställer två gummissladdar med schuko-sladdhona i ena änden och fast installerade i en dosa, till synes utan dragavlastning.
Den andra föreställer en adapter med 63A CEE-hane och 16 (eller möjligen 32)A CEE-hona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Den andra föreställer en adapter med 63A CEE-hane och 16 (eller möjligen 32)A CEE-hona.
Man kan ta ut 63A ur en 16A-kontakt (om det inte i just det här specifika fallet är iskruvat 16A-proppar - men då blir det bara halv-lagligt om adaptern är fastlåst så att den inte kan användas på annat ställe).
OK, då förstår jag hur du tänkte. Lösningen skulle då exempelvis vara att använda en byggcentral som är avsäkrad för de lägre strömstyrkorna.yxis skrev:
MVH Stickan
Hittade lite härliga bilder i telefonen på fynd jag gjort.
De två första är ifrån en friggebo med en innovativ koplingsdosa med okännd IPklass.
Den sissta är ifrån en scen på en hembyggdsgård om jag inte missminner mig.
De två första är ifrån en friggebo med en innovativ koplingsdosa med okännd IPklass.
Den sissta är ifrån en scen på en hembyggdsgård om jag inte missminner mig.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gillar kopplingsdosan. Till och med ventilerad för att undvika överhettning.
Det mest oroväckande är väl att alla bruna och alla gulgröna går in i varsin toppklämma, medan två blåa går i en och de andra två blåa i en annan toppklämma. Hur är det där kopplat egentligen?
Det borde vara en brun och en blå ihopkopplat nån stans, om det inte är så otroligt dumt att två kablar i dosan är inkommande matning och matning till en strömbrytare, och två kablar är *ut* från strömbrytaren och vidare till en lampa (d.v.s. kopplat så att dosan inte skulle behövas alls)...vojma skrev:
Sladdarna var kanske för korta. "Dosan" behövs för att skarva "säkert".
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg