peternicklas
lindahl skrev:
Ok! Du verkar insatt i detta.

Tycker ialla fall att vi ska vara stolta över att vi har ett världsledande företag i lilla Husqvarna som tillverkar(konstruerar), automowersarna.

Lämnar nu denna tråden åt LD vs HQ.
Tyvärr så är ju inte HQ längre i Svensk ägo.
Tar vo och jämnför de olika klipparna så är det i stort sett bara guiden samt att den tåler andra klippare i sin närhet. Landroiden har ju en fördel av att den är tystare, vilket är nog så viktigt då de paserar utanför sovrumsfönsterna.
Vill även påstå att Landroiden klarar me än de 1500m2 som står i specen.
 
peternicklas skrev:
Tyvärr så är ju inte HQ längre i Svensk ägo.
Que?

Husqvarna är ett i Sverige börsnoterat företag. Största ägare är Investor, sedan Alecta och Lundbergs, därefter en massa svenska banker och kanske du själv - om du inte själv äger aktier i Husqvarna, så via en Sverigefond. Husqvarna är så svenskt det kan bli.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
peternicklas
Gudahov skrev:
Que?

Husqvarna är ett i Sverige börsnoterat företag. Största ägare är Investor, sedan Alecta och Lundbergs, därefter en massa svenska banker och kanske du själv - om du inte själv äger aktier i Husqvarna, så via en Sverigefond. Husqvarna är så svenskt det kan bli.
Ja jag vet inte var det kom ifrån. Det var dock ett börsstopp förra året där amerikanska marknaden var inblandad samt att det inte gick så bra för HQ.
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Ta HQ 305, det är ju samma som nästan Gardena. 305 kommer väl att försvinna så småning om.
Det är ju det som är finessen för HQ - att kunna sälja samma maskin under två varumärken, kunna fokusera på olika marknader, utnyttja dubbla distributionskanaler och dessutom kunna plocka upp olika kundtyper. HQ 305 går ut via HQ:s vanliga kanaler (och rida på HQ:s starka rykte som robottillverkare) och via Gardena-märket finns möjligheten att enkelt nå 1000-tals Gardena-ÅF i Europa.

Vad gäller HQ vs Landroid, så är det i stort sett enbart fråga om pris. Jag köpte först en Landroid eftersom den kostade under 10 000:-, där jag hade smärtgränsen för gräsrobot för sommarstugan. Har fluktat på gräsrobotar i 7-8 år, och det var i våras när jag såg Landroiden på Jula som intresset tog fart.

Hade jag haft en stor fin gräsmatta i stan, så hade jag köpt en Husqvarna. Rent intuitivt känns det som ett säkrare val kort på lång sikt. 15 års erfarenhet av utveckling och tillverkning av robotklippare bör ha satt sig i kvalitet på såväl drift som i resultat.

I mitt fall skulle klipparen gå vid sommarstugan och jag vill helt enkelt inte lägga 20 000:- för en robotklippare. Då var Landroiden perfekt. Inte minst efter de erfarenheter som framkommer här i Landroid-tråden. Men när strulet med HQ kom och samtidigt Gardena R40Li prissattes till 9 995:- hos Clas Ohlson, så kändes det bra att köpa Gardenan (ung Husqvarna 305).

OM Gardenan (alltså en HQ-maskin) klarar min komplicerade tomt på 400 kvm så är 1000-lappen i prisskillnad väl värt för mig, då jag får ett känt märke (HQ) med all dess erfarenhet och dessutom en guidekabel. Att följa begränsningslina på min gräsmatta (som går kors och tvärs) är inte ett önskealternativ.
 
  • Gilla
Mckie och 2 till
  • Laddar…
LD har tre riktigt stora nackdelar jämfört med HQ.
1. Att den måste ha 4,5m till närmsta granne
2. Att den följer hem på begränsningskabeln.
3. Ett udda varumärke

Med följden att:
1-2. LD passar bra om man har en enkel trädgård utan för mycket öar och där man inte riskerar att grannen skaffar en robot (dvs man bör inte ha några grannar för alla kommer ha en robot snart)
3. Man vet inte hur länge produkten kommer finnas kvar och framför allt hur länge de håller reservdelar.

Alltså bor man någorlunda civiliserat och vill vara säker på att kunna hålla igång produkten i många år frammåt bör man välja en HQ
 
Redigerat:
  • Gilla
Mckie och 1 till
  • Laddar…
Asimow skrev:
LD har tre riktigt stora nackdelar jämfört med HQ.
1. Att den måste ha 4,5m till närmsta granne
2. Att den följer hem på begränsningskabeln.
3. Ett udda varumärke

Med följden att:
1-2. LD passar bra om man har en enkel trädgård utan för mycket öar och där man inte riskerar att grannen skaffar en robot (dvs man bör inte ha några grannar för alla kommer ha en robot snart)
3. Man vet inte hur länge produkten kommer finnas kvar och framför allt hur länge de håller reservdelar.

Alltså bor man någorlunda civiliserat och vill vara säker på att kunna hålla igång produkten i många år frammåt bör man välja en HQ
Kan väl tillägga nr4. att Husqvarnan om man bara följt installations beskrivningen med alla avstånd så har man möjligheten att utan flyttning av kabel öka/minska klippningen över begränsningskabeln i menyn med ca +/-27 cm. vilket jag tycker kan vara värt sisådär en 10 000 kr faktiskt
 
Mabcus skrev:
Kan väl tillägga nr4. att Husqvarnan om man bara följt installations beskrivningen med alla avstånd så har man möjligheten att utan flyttning av kabel öka/minska klippningen över begränsningskabeln i menyn med ca +/-27 cm. vilket jag tycker kan vara värt sisådär en 10 000 kr faktiskt
Vi får hålla oss till fakta och då står det i manualen 27 cm +23/-12 om man skall vara exakt men jag håller med om att det är en bra funktion dock inte värd några 10000 kr för mitt vidkommande och det gäller säkert fler än mig även om jag förstår att det är värt dessa pengar för en del förstås.
Att LD följer begränsningskabeln är ingen större nackdel i de fall kabeln ligger på rätt sätt och har man inte kortare än 4,5 m till närmsta grannar är ju inte det heller någon nackdel, själv har jag grannar runt om men väg emellan på alla sidor så mig stör ingen. Vad jag vill säga är att visst är HQ betydligt kompetentare, mindre känslig för grannar mm. och de har också lång erfarenhet på marknaden. Det är dock ingen garanti, tror man att man är "osårbar" från konkurrenter så kan det gå illa, titta bara på Facit på 70-talet störst men döda redan under 80-talet då man vägrade följa med i utvecklingen för att man trodde sig leda den. Ericsson var även de bland de största på mobiltelefoner i mitten av 90-talet och var finns de nu? Nokia var och är kanske fortfarande störst totalt på mobiler men hur länge till? Vad jag menar är att man skall akta sig för att vara självgod och inte tro att det uppkommer nya konkurrerande aktörer, för det gör det ständigt. Hur många förståsigpåare var det inte som menade att Apple kom för sent med sin första mobiltelefon då marknaden redan var upptagen, hur fel hade inte de.
 
MBygga skrev:
Vi får hålla oss till fakta och då står det i manualen 27 cm +23/-12 om man skall vara exakt men jag håller med om att det är en bra funktion dock inte värd några 10000 kr för mitt vidkommande och det gäller säkert fler än mig även om jag förstår att det är värt dessa pengar för en del förstås.
Att LD följer begränsningskabeln är ingen större nackdel i de fall kabeln ligger på rätt sätt och har man inte kortare än 4,5 m till närmsta grannar är ju inte det heller någon nackdel, själv har jag grannar runt om men väg emellan på alla sidor så mig stör ingen. Vad jag vill säga är att visst är HQ betydligt kompetentare, mindre känslig för grannar mm. och de har också lång erfarenhet på marknaden. Det är dock ingen garanti, tror man att man är "osårbar" från konkurrenter så kan det gå illa, titta bara på Facit på 70-talet störst men döda redan under 80-talet då man vägrade följa med i utvecklingen för att man trodde sig leda den. Ericsson var även de bland de största på mobiltelefoner i mitten av 90-talet och var finns de nu? Nokia var och är kanske fortfarande störst totalt på mobiler men hur länge till? Vad jag menar är att man skall akta sig för att vara självgod och inte tro att det uppkommer nya konkurrerande aktörer, för det gör det ständigt. Hur många förståsigpåare var det inte som menade att Apple kom för sent med sin första mobiltelefon då marknaden redan var upptagen, hur fel hade inte de.
Helt korrekt ska vara som standard 27 cm min 15 cm max 50 cm passerande av slingan.. råkade läsa den delen av manualen lite för snabbt. Har worx flera "program som Husqvarnas ABC program annars kan jag säga att de är fantastiska. På A kör jag 5timmar i 5dagar/vecka på B kör den dygnet runt och C innebär att den står helt stilla vilket är perfekt om man skulle vilja utföra någon aktivitet under schema lagd tid. Endast att tryck C och yes, när sedan aktiviteten är utförd tryck A och yes så är tidsschema åter aktivt.
 
Mabcus skrev:
Helt korrekt ska vara som standard 27 cm min 15 cm max 50 cm passerande av slingan.. råkade läsa den delen av manualen lite för snabbt. Har worx flera "program som Husqvarnas ABC program annars kan jag säga att de är fantastiska. På A kör jag 5timmar i 5dagar/vecka på B kör den dygnet runt och C innebär att den står helt stilla vilket är perfekt om man skulle vilja utföra någon aktivitet under schema lagd tid. Endast att tryck C och yes, när sedan aktiviteten är utförd tryck A och yes så är tidsschema åter aktivt.
Nja, på Worx fungerar det så att man för varje dag i veckan ställer in mellan vilka tider den skall klippa (motsv. A), vill man att den skall vila någon/gra dag/ar så ställer man bara in start- och stopptid till 00:00. Vill man avbryta programmet tillfälligt och alltså låta den stå (motsv. C) så trycker man på HOME knappen, då går den direkt hem till laddaren, laddar fullt och stänger därefter av sig. När man vill återta klippningen startar man bara upp den igen så fortsätter den enligt inlagt schema. Det finns däremot ingen snabbfunktion för dygnet runtklippning (motsv. B) utan då måste man ändra i dagsschemat. Det finns heller inget helt manuellt klippläge som jag vet att HQ har när man t.ex. vill låta den klippa en isolerad zon tills batteriet är helt slut. Det går att fixa nästan motsvarande funktion men helt lika blir det inte.
 
peternicklas
Asimow skrev:
LD har tre riktigt stora nackdelar jämfört med HQ.
1. Att den måste ha 4,5m till närmsta granne
2. Att den följer hem på begränsningskabeln.
3. Ett udda varumärke

Med följden att:
1-2. LD passar bra om man har en enkel trädgård utan för mycket öar och där man inte riskerar att grannen skaffar en robot (dvs man bör inte ha några grannar för alla kommer ha en robot snart)
3. Man vet inte hur länge produkten kommer finnas kvar och framför allt hur länge de håller reservdelar.

Alltså bor man någorlunda civiliserat och vill vara säker på att kunna hålla igång produkten i många år frammåt bör man välja en HQ
Att det är ett udda varumärke håller jag inte med dig om. Positec, de som äger worx, är ett rätt stort företag dock mindre känt i Sverige. http://www.positectoolgroup.com/our-company/industry-leader/
T.ex. så har de över 2000 aktiva patent, HQ har en hand full.
Många öar är inga problem likaså att följa kablen, det är en nackdel men inget stort problem.
Bor man civiliserat så kan det vara problem om grannen skaffar en annan robot, om man har Landroid, men en lösning är på väg. Även andra saker håller de på att uppdatera och kommer det en uppdatering, vilket de har lovat, så finns det bara guiden kvar som landroiden saknar. Jag klarar mig utan och många med mig. Kan ju köpa en Landroid till och köra de tillsammans och ändå sparat pengar jämfört med HQ.
 
peternicklas
HQs alla inställningar och olika sätt att justera guide och slingor mm. skapar många problem för vissa användare. Varför ska det vara så svårt för HQ att få den till att funka på ett enkelt sätt? Landroiden ställer du tiden på och sedan klipper den.
 
peternicklas skrev:
Tyvärr så är ju inte HQ längre i Svensk ägo.
Tar vo och jämnför de olika klipparna så är det i stort sett bara guiden samt att den tåler andra klippare i sin närhet. Landroiden har ju en fördel av att den är tystare, vilket är nog så viktigt då de paserar utanför sovrumsfönsterna.
Vill även påstå att Landroiden klarar me än de 1500m2 som står i specen.
Jag äger ej en klippare än men läser dessa forum med stort nöje. Det jag måste säga är att du har hemskt mycket fakta som det inte finns någon alls källa eller ens sanning bakom. Hittar du bara på saker för att trycka ner HQ? Kan förstå detta med fanboys då jag till exempel ofta utan anledning trycker ner MAC i datortrådar, men jag försöker åtminstone komma med fakta som har källor.

Sedan så ser jag verkligen fram emot denna tråden förutsatt att den kommer hållas hyfsat ren. (Vi kan ju i alla fall hoppas=))
 
  • Gilla
theon och 2 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Av den enkla anledningen att, Gardena och Husqvarna är precis lika, byggs på samma fabrik. Enda skillnaden är skalet.
När Husqvarna köpte upp Gardena så saknades en del i Gardens utbud. Så de delar på samma klippare.
Gardenan är starkt mjukvarubegränsad jämfört med Husqvarna 305. Mekaniskt är de samma och båda görs i samma fabrik i England.

Den är mjukvarubegränsad för att vara idiotsäker nog att säljas på stormarknader av någon som inte behöver kunna mer om den än att ta betalt. Har man en mer komplicerad tomt är det 305 som gäller då den hittar bättre och kan jobba effektivare. För Husqvarna är man hänvisad till ÅF där det ska finnas kompetens för att hjälpa till med inställningar och optimering samt serviceverkstad med egen personal inhouse.
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
HQs alla inställningar och olika sätt att justera guide och slingor mm. skapar många problem för vissa användare. Varför ska det vara så svårt för HQ att få den till att funka på ett enkelt sätt? Landroiden ställer du tiden på och sedan klipper den.
Vad tror du det beror på att Husqvarnan hanterar komplicerade tomter bättre?

Det går utmärkt att ställa ut Husqvarnan, koppla in begränsningsslingan och trycka på start om man skulle vilja det, det fingerar påfallande ofta riktigt bra. det är när man vill optimera som alla inställningar behövs, och det går att klara av väldigt komplicerade tomter tack vare detta.

Sedan är modellen 305 den första av Husqvarnas som är gjord för att vara lite enklare mot slutanvändare, men vi ser att de flesta går upp en storlek till 220 för att just få möjlighet till mer inställningar.
 
  • Gilla
theon och 1 till
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Bor man civiliserat så kan det vara problem om grannen skaffar en annan robot, om man har Landroid, men en lösning är på väg. Även andra saker håller de på att uppdatera och kommer det en uppdatering, vilket de har lovat, så finns det bara guiden kvar som landroiden saknar. ...... Kan ju köpa en Landroid till och köra de tillsammans och ändå sparat pengar jämfört med HQ.
.....och HQ kommer att släppa en produkt som är helt ljudlös och som svävar fram ;)

Det är förstås lite svårt att jämföra en befintlig produkt (HQ) med en produkt som sägs vara påväg (LD som klarar allt).

och visst kan du köpa två till priset av en men inte installera dem på samma tomt
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.